Argumentacja
Argumentowanie, czyli
uzasadnianie określonego w tezie stanowiska za pomocą argumentów,
jest kolejną umiejętnością, którą należy wykazać się na egzaminie maturalnym z języka polskiego. O jej ważności świadczy fakt, iż z tego kryterium można uzyskać najwięcej punktów, zarówno na egzaminie pisemnym, jak i ustnym!
Co to znaczy „uzasadnić swoje stanowisko”?
Według Informatora o egzaminie maturalnym z języka polskiego od r. szk. 2014/2015 ( dostępny na stronie CKE) znaczy to:
przedstawić logicznie powiązane argumenty,
czyli
stwierdzenia poparte przykładami.
Oto przykład argumentu:
Dla człowieka doby renesansu istotną wartością była służba ojczyźnie. |
→ stwierdzenie | ||
Taką postawę odnajdujemy w pieśni Jana Kochanowskiego tzw. „O cnocie”. Podmiot liryczny w słowach „A jeśli komu droga otwarta do nieba/tym co służą ojczyźnie” czyni z niej jedną z cnót, którą wykazać się powinien każdy chrześcijanin. | → przykład będący potwierdzeniem stwierdzenia |
Można też tak:
Wybitny renesansowy poeta, Jan Kochanowski, w jednej ze swoich pieśni tzw. „O cnocie” wypowiada się na temat postawy, którą powinien wykazywać się każdy, kto chce być dobrym człowiekiem. Podmiot liryczny stwierdza: „A jeśli komu droga otwarta do nieba/tym co służą ojczyźnie”. | → przykład |
||
Świadczą one o tym, iż dla człowieka doby renesansu istotną wartością była służba ojczyźnie. | → stwierdzenie wynikające z przykładu
|
Jak widać, w części określanej jako „przykład” mogą znaleźć się elementy mające charakter cytatu, komentarza do niego lub streszczenia.
Argumenty powinny być:
- logiczne,
- rzeczowe,
- poparte przykładami.
Kryteria oceny argumentacji są sformułowane w zależności od typu wypowiedzi egzaminacyjnej.
Generalnie argumentacja oceniana jest ze względu na:
- trafność – czy argumenty są powiązane z tekstem dołączonym do tematu
- szerokość – czy argumenty odnoszą się do wszystkich elementów tematu
- pogłębienie – czy argumenty wnikliwie odnoszą się do wszystkich elementów tematu
Repetytorium mater studiorum est! – w wolnym przekładzie – ćwiczenie czyni mistrza! Im częściej będziecie próbowali formułować argumenty- nie muszą być to przecież całe wypracowania- tym lepiej poradzicie sobie na egzaminie.
PAMIĘTAJ!
- Argumentacja służy uzasadnieniu TEZY.
- Powinna obejmować argumenty sformułowane na podstawie dołączonego do tematu tekstu kultury.
- Powinna odnosić się do wszystkich elementów TEMATU.
Aby zobrazować, jak te relacje wyglądają w praktyce, posłużę się wypracowaniem zamieszczonym na stronie CKE jako przykład wzorcowej realizacji rozprawki problemowej. Mam nadzieję, że komentarze na marginesie będą pomocne w zrozumieniu, w jaki sposób budować rzeczową, logiczną, popartą przykładami argumentację. Zwróć uwagę na powtarzalność schematu:
A. Przykład: zaprezentowanie konkretnych treści z lektur w kontekście słów kluczowych z TEMATUB. Stwierdzenie: wniosek cząstkowy odnoszący się do pytania w temacie, będący potwierdzeniem TEZY |
TEMAT:
Słowa kluczowe dla tematu
↓ ↓ ↓
„Czy odkupienie winy zwalnia człowieka od odpowiedzialności za wyrządzone krzywdy? Rozważ problem i uzasadnij swoje stanowisko, odwołując się do podanego fragmentu „Pana Tadeusza”, całego utworu oraz do innego tekstu kultury. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 250 słów.”
↑
Materiał, na podstawie którego mają być formułowane argumenty
WYPRACOWANIE:
Problem winy i kary dotyczy wszystkich ludzi niezależnie od czasów i kręgów kulturowych, dlatego podejmowany był od wieków przez filozofów, etyków, moralistów, ale także przez twórców literatury i scenarzystów. Człowiek z natury jest dobry, ale ma wolną wolę, która umożliwia dokonywanie indywidualnych wyborów. Wybór zła często jest nieprzemyślaną odpowiedzią na bodźce zewnętrzne – skutkiem emocji, których nie kontrolujemy. Odkupienie winy jest zadośćuczynieniem za popełnione grzechy, czymś więcej niż żal i skrucha. Jest to czynienie dobra mające wynagrodzić zło, którego człowiek się dopuścił. Czy odkupienie winy zdejmuje z człowieka odpowiedzialność za wyrządzone krzywdy? Uważam, że człowiek, który uczynił zło – bez względu na to, czy zrobił to jednorazowo, czy wielokrotnie – do ostatnich chwil swojego życia może odkupić swoje winy. Odkupienie win jest dowodem pokory i skruchy, czynem, który pozwala na rehabilitację wobec innych i siebie. Sądzę jednak, że nie umożliwia ono zmazania odpowiedzialności za wyrządzone krzywdy. Człowiek tylko w uzasadnionych przypadkach zostaje uznany za niepoczytalnego – nieświadomego zła, które popełnił. Za wybory, których dokonujemy, zawsze pozostajemy odpowiedzialni – nawet jeśli działamy pod wpływem emocji. |
TEZA
|
||
Oczywiste jest, że Jacek Soplica popełnił straszną zbrodnię. W dramatycznych okolicznościach, podczas szturmu Rosjan na zamek Horeszków, młody szlachcic wpadł w uniesienie i szał na widok triumfującego Stolnika, który lekceważył jego uczucie do swojej córki. W skrajnych emocjach, „z głupiej pychy”, rozgoryczony niespełnioną miłością zastrzelił ojca ukochanej Ewy. Konsekwencją strasznego czynu było „imię zdrajcy”, które przylgnęło do bohatera „jako dżuma”. Soplica, dumny i sławny, teraz został wzgardzony i odepchnięty nie tylko przez dawnych przyjaciół, ale nawet i „lada chłopa”, co stanowiło dodatkową ujmę dla jego honoru. Wykluczenie ze społeczności było motywacją do odkupienia win. „Poprawić się potrzeba było i naprawić, ile możności to…” – mówi umierający Soplica w swojej ostatniej spowiedzi. Uznanie i zrozumienie swoich win było w tym przypadku źródłem skruchy i powodem przemiany, jaka dokonała się bohaterze. Dlatego Jacek Soplica zdecydował się „wejść pomiędzy mnichy” i dla podkreślenia swojego uniżenia przybrać imię Robaka. W Księdze X bohater dokonuje rozliczenia ze swoją przeszłością. W związku z tym, że jego czyn interpretowany był jako zachęta do zdrady narodu, rozumiejąc, jak „zły przykład [dał] dla Ojczyzny”, postanowił odkupić to „dobremi przykłady, krwią, poświęceniem się”. Jego postępowanie potwierdza tę decyzję – Soplica nie wahał się znosić cierpienia, ryzykować więzieniem i życiem, byle tylko dokonać czynów, które pozwolą mu zrehabilitować się przez innymi ludźmi i przed samym sobą. Wielokrotnie poświęcał się dla ojczyzny, przelewając krew, ale także w roli emisariusza organizującego potajemnie Polaków do walki z zaborcą. Pokorę, której się nauczył w trakcieswojego kwestarskiego życia, widać w słowach: „Milej sobie wspominam nie dzieła waleczne/ I głośne, ale czyny ciche, użyteczne,/ I cierpienia […] ”. Jednym z aktów zadośćuczynienia było bohaterskie uratowanie życia Hrabiemu i Gerwazemu. Z perspektywy lat Soplica, wspominając swoje życie, mówi, że poświęcenie się dla ojczyzny i dla innych ludzi było najlepszym lekarstwem na chorobę jego duszy dręczonej wyrzutami sumienia – lekarstwem zesłanym przez opatrzność. Zbrodnia, którą popełnił, paradoksalnie przybliżyła go do Boga i ukształtowała wewnętrznie. Bohater wierzy w Boże miłosierdzie, którego dowód upatruje w łasce dobrej śmierci: „a Pan Bóg wybawił mię cudem/ I pozwolił umierać między swoim ludem/ Z Sakramentami”. Ostatecznie Soplicy udaje się zasłużyć na przebaczenie Boga i odzyskać szacunek ludzi. Nie zdejmuje to jednak z niego odpowiedzialności za wyrządzone krzywdy. Do samej śmierci wyraz „zdrajca” prześladuje go jak „plama w chorym oku”. Przykład ten wskazuje, że mimo odbytej pokuty i zadośćuczynienia za grzechy, nie możemy zdjąć z siebie odpowiedzialności za własne czyny i o nich zapomnieć – do ostatnich dni będą one ciążyć na naszym sumieniu. |
A. Przykład- krzywda
A. Przykład odkupienie win
B. Stwierdzenie wynikające z przykładu
B. Stwierdzenie wynikające z przykładu |
||
Problem winy i pokuty podejmuje także Joseph Conrad w powieści „Lord Jim”. Tytułowy bohater to młody oficer, który – choć nade wszystko ceni sobie honor – dla uniknięcia odpowiedzialności opuścił wraz z całą załogą tonący statek, nie informując pasażerów o zbliżającej się katastrofie. Dręczony przez wyrzuty sumienia jako jedyny zjawia się w sądzie, aby wziąć odpowiedzialność za popełniony czyn. Proces i kara nie przynoszą jednak Jimowi ulgi. Z czasem nadarza się możliwość rozpoczęcia życia w nowym miejscu, a metamorfozę duchową bohatera symbolizuje zmiana imienia. Próbując odkupić swoją winę i odzyskać honor, Lord Lim angażuje się w walkę o pokój w Patusanie, a ostatecznie ginie, ponosząc odpowiedzialność za podjęte decyzje. |
A. Przykład- krzywdaA. Przykład- odkupienie win B. Stwierdzenie wynikające z przykładu |
||
Przykładem postaci, która próbuje odkupić swoje winy, jest także Gerry Conlon z filmu „W imię ojca”. To młody Irlandczyk mający na sumieniu drobne przestępstwa, które martwią jego ojca Giuseppe. W wyniku niefrasobliwości Gerry zostaje przez angielskie władze niesłusznie oskarżony o udział w zamachu bombowym i po brutalnym śledztwie skazany na karę wieloletniego więzienia. Do więzienia trafia także jego ojciec, ze względu na swój spokój i pobożność będący od lat obiektem drwin Gerry’ego, który widzi w nich tylko naiwność i uległość. Dopiero podczas odbywania kary Gerry zaczyna dostrzegać swoje błędy, zmienia się także jego stosunek do ojca – zaczyna odkrywać jego mądrość i siłę ducha. Mimo że Giuseppe nigdy nie obwiniał syna za los, który im obu zgotował, po jego śmierci Gerry właśnie „w imię ojca” podejmuje heroiczną walkę o uniewinnienie. Tę walkę można uznać za formę odkupienia winy. Postawa bohatera zostaje nagrodzona: po wyjściu z więzienia Gerry dostaje szansę na nowe, dobre życie i chcemy wierzyć, że ją wykorzysta, choć pamięć o śmierci ojca pozostanie w nim na zawsze. |
A. Przykład- krzywda
A. Przykład- odkupienie win B. Stwierdzenie wynikające z przykładu |
||
Przytoczone przykłady wskazują, że człowiek może trwać w grzechu lub próbować odkupić swe winy, jednak odpowiedzialności za wyrządzone zło nie pozbędziemy się nigdy. Popełnione czyny są częścią przeszłości, o której nie da się zapomnieć. Ulgę może jednak przynieść doświadczenie przebaczenia, co stało się udziałem bohatera Mickiewicza, zmierzenie się z konsekwencjami swoich decyzji, na co zdecydował się Jim, czy podjęcie skutecznej próby zmiany życia na wzór Gerry’ego. | POTWIERDZENIE TEZY |
Barbara Łabęcka