W zadaniach językowych, oprócz tekstu dołączonego do zadania, w poleceniu może być uwaga o odwołaniu się do innych tekstów kultury lub własnych doświadczeń.
„Inny tekst kultury” to np.
- utwór literacki,
- reklama,
- kabaret,
- tekst internetowy,
- instrukcja,
- zapowiedź wydawnicza,
- zwiastun filmowy,
- tekst piosenki, itp
Najczęściej podawany jest konkretny tytuł, autor, ale nie zawsze.
Czym są „własne doświadczenia”?
Tak naprawdę, to wszystkie sytuacje, w których uczestniczymy jako użytkownicy mowy. Śmiało więc można tu również przywoływać wybrane teksty internetowe, wysłuchane komentarze sportowe, rozmowy z rówieśnikami, własne spostrzeżenia na temat jakiejś reklamy, wysłuchany tekst piosenki itp. Odwołując się do własnych doświadczeń również powinniśmy podąć konkretny przykład zjawiska, które omawiamy.
Tak więc, o czym pisałam w I. części Akademii Maturalnej – dokumentujcie, co oglądacie, czego słuchacie, co skłoniło Was do jakichś obserwacji językowych! Jeszcze trochę czasu zostało!
Aby zobrazować płynność granicy między „innym tekstem kultury” a „własnym doświadczeniem”, proponuję kilka przykładów ze strony CKE. To fragmenty konspektów wypowiedzi argumentacyjnych do różnych tematów.
Zadanie
Na czym polega wyjątkowość mowy ludzkiej? Omów zagadnienie, odwołując się do przytoczonego fragmentu, wybranego tekstu kultury i własnych doświadczeń komunikacyjnych. Autorzy dzieł literackich, wykorzystując niezwykłość i bogactwo języka, mogą przedstawiać różnorodne tematy
|
Komentarz:
Własne doświadczenia tak naprawdę sprowadzają się w tym przykładzie do odtworzenia sfunkcjonalizowanej wiedzy niż odwołania do konkretnych własnych sytuacji. Tak więc po raz kolejny okazuje się, że WARTO się uczyć!
Zadanie Oceń trafność poglądu, zgodnie z którym człowiek początku XXI wieku jest analfabetą emocjonalnym i nie potrafi mówić o uczuciach. W uzasadnieniu odwołaj się do podanego fragmentu, do innego tekstu kultury i do własnych doświadczeń komunikacyjnych. Odwołanie do własnych doświadczeń: Niemówienie o uczuciach i emocjach zaobserwować można u młodych ludzi, którzy na co dzień funkcjonują w grupie rówieśniczej. Język służy im często nie do komunikowania tego, co czują, ale do budowania relacji między członkami grupy. W takich grupach „gada” się, aby sprawiać wrażenie, że się w ogóle jest. Mówienie przybiera formę „paplaniny” o niczym. Unika się rozmawiania o tym, co ludzi naprawdę niepokoi, co czują. Jeśli mówi się O uczuciach, to używa się języka potocznego, rzadko wyszukanej formy. Wiąże się to z panującą wśród młodych ludzi modą na bylejakość mówienia, która przejawia się w ubogim zasobie środków językowych.
Ubóstwo środków językowych wyrażających uczucia widoczne jest w niektórych tekstach piosenek hiphopowych.
|
Komentarz:
Własne doświadczenia w realizacji tego zadania to dość ogólne spostrzeżenia na temat sposobu mówienia młodych ludzi.
Odwołanie do tekstu kultury również ma duży stopień uogólnienia – pojawiają się właściwie tylko pojęcia, ale bez przykładów, konkretnych utworów.
Zadanie Czy kultura współczesna rzeczywiście jest kulturą zmierzchu pisma? Uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do podanego fragmentu, do innego tekstu kultury oraz do własnych doświadczeń komunikacyjnych.Odwołanie do tekstu kultury: Współczesna komunikacja za pomocą elektronicznych środków przekazu, choć pisana, nabiera cech języka mówionego (przykład: SMS-y – skrótowość, wyrażana na przykład za pomocą akronimów, często mała dbałość o poprawność, emocjonalność wyrażana za pomocą emotikonów).
To, że kultura współczesna staje się kulturą zmierzchu pisma, widać także w piosence, np. hiphopowej. Przykładem są piosenki zespołu Paktofonika, w których wykorzystywane są: słownictwo potoczne, proste, krótkie zdania, często pojawiają się wulgaryzmy, niewyszukane rymy; dominuje estetyka jarmarczna.
|
Komentarz:
W tym przykładzie przywołanie tekstu i zespołu hiphopowych potraktowane jest jako własne doświadczenie komunikacyjne, zaś sposób komunikowania się za pomocą elektronicznych środków przekazu- jako tekst kulturowy.
Z przytoczonych przykładów wynika więc, że reguły nie ma. Warto jednak, jeśli potraficie, odwołać się do konkretnych tekstów, zdań, wyrazów.
Najważniejsze, aby potrafić podać przykłady omawianych zjawisk we współczesnym świecie- czy to w Internecie, czy telewizji, czy codziennym mówieniu.
Barbara Łabęcka
W artykule wykorzystano materiały udostępnione na CKE