W zadaniach językowych, oprócz tekstu dołączonego do zadania, w poleceniu może być uwaga o odwołaniu się do innych tekstów kultury lub własnych doświadczeń.
„Inny tekst kultury” to np.
- utwór literacki,
- reklama,
- kabaret,
- tekst internetowy,
- instrukcja,
- zapowiedź wydawnicza,
- zwiastun filmowy,
- tekst piosenki, itp
Najczęściej podawany jest konkretny tytuł, autor, ale nie zawsze.
Czym są „własne doświadczenia”?
Tak naprawdę, to wszystkie sytuacje, w których uczestniczymy jako użytkownicy mowy. Śmiało więc można tu również przywoływać wybrane teksty internetowe, wysłuchane komentarze sportowe, rozmowy z rówieśnikami, własne spostrzeżenia na temat jakiejś reklamy, wysłuchany tekst piosenki itp. Odwołując się do własnych doświadczeń również powinniśmy podąć konkretny przykład zjawiska, które omawiamy.
Tak więc, o czym pisałam w I. części Akademii Maturalnej – dokumentujcie, co oglądacie, czego słuchacie, co skłoniło Was do jakichś obserwacji językowych! Jeszcze trochę czasu zostało!
Aby zobrazować płynność granicy między „innym tekstem kultury” a „własnym doświadczeniem”, proponuję kilka przykładów ze strony CKE. To fragmenty konspektów wypowiedzi argumentacyjnych do różnych tematów.
| Zadanie
Na czym polega wyjątkowość mowy ludzkiej? Omów zagadnienie, odwołując się do przytoczonego fragmentu, wybranego tekstu kultury i własnych doświadczeń komunikacyjnych. Autorzy dzieł literackich, wykorzystując niezwykłość i bogactwo języka, mogą przedstawiać różnorodne tematy
|
Komentarz:
Własne doświadczenia tak naprawdę sprowadzają się w tym przykładzie do odtworzenia sfunkcjonalizowanej wiedzy niż odwołania do konkretnych własnych sytuacji. Tak więc po raz kolejny okazuje się, że WARTO się uczyć!
| Zadanie Oceń trafność poglądu, zgodnie z którym człowiek początku XXI wieku jest analfabetą emocjonalnym i nie potrafi mówić o uczuciach. W uzasadnieniu odwołaj się do podanego fragmentu, do innego tekstu kultury i do własnych doświadczeń komunikacyjnych. Odwołanie do własnych doświadczeń: Niemówienie o uczuciach i emocjach zaobserwować można u młodych ludzi, którzy na co dzień funkcjonują w grupie rówieśniczej. Język służy im często nie do komunikowania tego, co czują, ale do budowania relacji między członkami grupy. W takich grupach „gada” się, aby sprawiać wrażenie, że się w ogóle jest. Mówienie przybiera formę „paplaniny” o niczym. Unika się rozmawiania o tym, co ludzi naprawdę niepokoi, co czują. Jeśli mówi się O uczuciach, to używa się języka potocznego, rzadko wyszukanej formy. Wiąże się to z panującą wśród młodych ludzi modą na bylejakość mówienia, która przejawia się w ubogim zasobie środków językowych.
Ubóstwo środków językowych wyrażających uczucia widoczne jest w niektórych tekstach piosenek hiphopowych.
|
Komentarz:
Własne doświadczenia w realizacji tego zadania to dość ogólne spostrzeżenia na temat sposobu mówienia młodych ludzi.
Odwołanie do tekstu kultury również ma duży stopień uogólnienia – pojawiają się właściwie tylko pojęcia, ale bez przykładów, konkretnych utworów.
| Zadanie Czy kultura współczesna rzeczywiście jest kulturą zmierzchu pisma? Uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do podanego fragmentu, do innego tekstu kultury oraz do własnych doświadczeń komunikacyjnych.Odwołanie do tekstu kultury: Współczesna komunikacja za pomocą elektronicznych środków przekazu, choć pisana, nabiera cech języka mówionego (przykład: SMS-y – skrótowość, wyrażana na przykład za pomocą akronimów, często mała dbałość o poprawność, emocjonalność wyrażana za pomocą emotikonów).
To, że kultura współczesna staje się kulturą zmierzchu pisma, widać także w piosence, np. hiphopowej. Przykładem są piosenki zespołu Paktofonika, w których wykorzystywane są: słownictwo potoczne, proste, krótkie zdania, często pojawiają się wulgaryzmy, niewyszukane rymy; dominuje estetyka jarmarczna.
|
Komentarz:
W tym przykładzie przywołanie tekstu i zespołu hiphopowych potraktowane jest jako własne doświadczenie komunikacyjne, zaś sposób komunikowania się za pomocą elektronicznych środków przekazu- jako tekst kulturowy.
Z przytoczonych przykładów wynika więc, że reguły nie ma. Warto jednak, jeśli potraficie, odwołać się do konkretnych tekstów, zdań, wyrazów.
Najważniejsze, aby potrafić podać przykłady omawianych zjawisk we współczesnym świecie- czy to w Internecie, czy telewizji, czy codziennym mówieniu.
Barbara Łabęcka
W artykule wykorzystano materiały udostępnione na CKE
