Czy zgadzasz się z opinią, że „istnieje jakieś stałe prawo, na mocy którego dzieci muszą zawsze buntować się przeciwko ojcom”? Wykorzystując właściwe dzieła, potwierdź ten pogląd lub podejmij z nim polemikę.

Komentarz:

Temat umiarkowanie trudny – jednak wieloznaczny. Pytanie w nim zawarte możesz odnosić zarówno do relacji dzieci – rodzice, jak i do problemu literackiej czy kulturowej pokoleniowej zmiany. We wstępie do pracy musisz więc się zdeklarować i ściśle określić własną interpretację tematu.

Przywołaj pojęcia:

  • Pokolenie literackie – grupa twórców zbliżonych wiekiem i mających wspólne „przeżycie pokoleniowe” (wielka przemiana kulturowa, wydarzenie historyczne itp.). Przedstawiciele jednego pokolenia literackiego podejmują podobne tematy, jednak mogą realizować je na zupełnie odmienne sposoby.
  • Bunt pokoleniowy – pojęcie z pogranicza psychologii, dotyczy starej jak świat zasady, że młodzi buntują się przeciwko starym.

Strategie realizacji tematu:

  • Możliwość I:
    Wybierz opcję rodzice ‑ dzieci. Wówczas temat trzeba ująć problemowo (wyliczanka będzie odstręczająco nudna). Zastanów się nad literackimi przykładami relacji idealnych (Rodzina Połanieckich Henryka Sienkiewicza), trudnych (Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej) czy wręcz patologicznych (Tango Sławomira Mrożka). Te różnice w relacjach uczyń osią konstrukcyjną swej pracy. Na pytanie zawarte w temacie najlepiej dać odpowiedź wymijającą.
  • Możliwość II:
    A może wolisz pokolenia literackie? Jeśli tak – zacznij od ogólnego scharakteryzowania problemu. Oddziel epoki dawne (zdecydowanie statyczne – literackie i kulturowe zmiany mają w nich miejsce co kilka stuleci) od XIX i XX wieku (przemiany w tempie pokoleniowym albo nawet z sezonu na sezon). A potem – albo chronologicznie wyliczaj kolejne „zmiany warty”, albo – to znacznie lepsze – skup się na kilku wybranych. Ta druga wersja jest jednak możliwa tylko wtedy, gdy naprawdę masz coś konkretnego do powiedzenia.

Nie zapomnij o tekstach:

Możliwość I:

• Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz
• Eliza Orzeszkowa, Nad Niemnem
• Witold Gombrowicz, Ferdydurke
• Sławomir Mrożek, Tango

Możliwość II:

• Adam Mickiewicz, Oda do młodoś­ci
• Manifesty, programy artystyczne – My i wy Aleksandra Świętochowskiego, Confiteor Stanisława Przybyszewskiego
• Sławomir Mrożek, Tango

Dotyczy motywów:

  • Dziecko.
  • Relacja dzieci – rodzice.
  • Pokolenia literackie.
  • Przemiana kulturowa.