Przedstaw i uzasadnij swój sąd na temat ekranizacji lektur szkolnych, konfrontując wybrane utwory literackie z ich filmowymi realizacjami.

Komentarz:

Łatwizna. O ile oczywiście oglądaliście jakieś ekranizacje lektur (a kto ich nie ogląda?). Do tego warto znać chociaż jeden, dwa literackie pierwowzory. Pamiętacie, które adaptacje filmowe powszechnie uznano za genialne? Wesele i Ziemię obiecaną Wajdy, a także Sklepy cynamonowe Wojciecha Hasa. Najmocniej krytykowane zaś były Przedwiośnie Bajona i Ferdydurke Skolimowskiego. Pamiętaj też o wyrażeniu „sądu”, o który proszą Cię autorzy tematu.

Strategie realizacji tematu:

  • Możliwość I:
    Dla tych, którzy oglądali większość adaptacji filmowych szkolnych lektur. Można pobawić się w solidnego recenzenta porównującego techniki adaptacji zastosowane przez reżyserów w różnych ekranizacjach. I od razu pojawia się pole do rozważań – czy na przykład dopuszczalne jest (jak robią to Wajda w Panu Tadeuszu i Bajon w Przedwiośniu) dopisywanie scen do pierwowzoru? Czy można – jak Has, kręcić nie tyle ekranizację, co interpretację utworu literackiego? To wszystko kwestie do rozważenia na podstawie konkretnych filmów.
  • Możliwość II:
    Dla tych, którym trudno się pochwalić „wysoką oglądalnością”. Cóż, jeśli widzieliście tylko jedną lub dwie ekranizacje, cóż – tak naprawdę macie do napisania recenzję (albo 2 recenzje połączone w jedną pracę. Wszystko zależy od tego, co pamiętacie – i które to były ekranizacje. Co ważne – opierając się na nikłej liczbie przykładów, możecie mieć problem ze sformułowaniem ogólnego osądu zjawiska. Dobrze więc podeprzeć się innymi ekranizacjami powieści (już niekoniecznie z kanonu lektur). Z aktualności – choćby Władca Pierścieni według Tolkiena, albo (na zasadzie totalnego kontrastu) – największa żenada polskiego kina – czyli Wiedźmin – prawdziwy gwałt na znakomitej sadze Sapkowskiego.

Nie zapomnij o tekstach:

• Aleksander Fredro Zemsta – film Andrzeja Wajdy
• Adam Mickiewicz Pan Tadeusz – film Andrzeja Wajdy
• Bolesław Prus Lalka – film Ryszarda Bera
• Henryk Sienkiewicz Trylogia – filmy Jerzego Hoffmana
• Stanisław Wyspiański Wesele – film Andrzeja Wajdy
• Stefan Żeromski Przedwioś­nie – film Filipa Bajona
• Bruno Schulz Sklepy cynamonowe – film Wojciecha Hasa
• Witold Gombrowicz Ferdydurke – film Jerzego Skolimowskiego

Dotyczy motywów:

  • metody twórcze
  • arcydzieła
  • wiek XX
  • kino