- Operator dźwięku jest odpowiedzialny za kreowanie warstwy dźwiękowej na planie filmowym i telewizyjnym.
- Współpracuje z reżyserem dźwięku oraz innymi osobami na planie, ponieważ praca dźwiękowca, oświetleniowca, montera czy operatora obrazu jest ze sobą ściśle powiązana.
- Do jego głównych zadań należy obsługa, skompletowanie, poprawne rozstawienie i podłączenie sprzętów, takich jak mikrofony, głośniki, instrumenty muzyczne, okablowania.
- Gdy to zrobi musi sprawdzić, czy wszystkie urządzenia są sprawne i w sposób odpowiedni odbierają i emitują dźwięk.
- Operator dźwięku opisuje także nagrane taśmy i inne materiały oraz przekazuje je do obróbki.
Predyspozycje
- Operator dźwięku przede wszystkim musi posiadać dobry słuch.
- Ważna jest koordynacja wzrokowo-ruchowa, ponieważ jego praca polega przede wszystkim na ustawieniu sprzętu, co wiąże się często z wchodzeniem na drabiny i rusztowania.
- Przygotowanie planu filmowego może trwać bardzo długo, dlatego operator dźwięku powinien wykazywać się wytrzymałością fizyczną i cierpliwością.
- Ważna jest podzielność uwagi oraz sumienność i umiejętność koncentracji – musi np. zapamiętać, który mikrofon ma być wyciszony, a który włączony.
- Praca przy filmie ma charakter zespołowy, dlatego operator dźwięku musi być osobą komunikatywną i nastawioną na współpracę.
Jak zostać operatorem dźwięku?
Aby móc pracować w tym zawodzie konieczne jest ukończenie kursu realizacji dźwięku lub policealnego studium. Kandydat może także wybrać kształcenie się w prywatnych szkołach wyższych. Ważna jest praktyka i doświadczenie.
Podstawowe zadania
- Operator dźwięku jest autorem opracowania dźwięku w filmie i jest jednym z głównych współtwórców filmu.
- Ma obowiązek zapoznać się z tematyką filmu i szczegółowo przestudiować scenariusz i scenopis.
- Razem z reżyserem ustala ogólne założenia artystyczne realizacji filmu, uzgadnia z nimi koncepcję udźwiękowienia.
- Organizuje niezbędny materiał dźwiękowy, sprzęt i jego obsługę oraz odpowiada za jakość techniczną ścieżki dźwiękowej filmu.
- Uczestniczy w wyborze obiektów zdjęciowych lub co najmniej zapoznaje się z nimi w celu sprawdzenia warunków niezbędnych do prawidłowej realizacji zdjęć dźwiękowych zarówno w plenerze, jak i we wnętrzach naturalnych.
- Razem z kierownikiem produkcji i scenografem ustala zmiany na planie filmowym celem uzyskania najlepszej jakości nagrania.
- Kieruje nagraniami dźwięku podczas zdjęć, nadzorując i koordynując pracę podległych mu pracowników (technika dźwięku, asystentów operatora dźwięku, mikrofoniarzy i pracowników pomocniczych.
- Jest odpowiedzialny za usuwania wszelkich źródeł niepożądanych dźwięków, szumów i hałasów podczas nagrań.
- Rejestruje podczas ujęć dialogi aktorskie w możliwie jak najwyższej jakości.
- Nagrywa – w trakcie zdjęć lub poza planem zdjęciowym – wszelkiego rodzaju materiały dźwiękowe towarzyszące, które mogą być użyte w późniejszej fazie montażu dźwięku (gwar ulicy czy targowiska, odgłosy kroków, przyrody itp.).
Operator dźwięku ponadto ściśle współpracuje z montażystą obrazu, kompozytorem i realizatorem nagrania muzycznego.
- Po zakończeniu montażu obrazu filmu nadzoruje i akceptuje prace montażysty dźwięku oraz przedstawia propozycję końcowego udźwiękowienia filmu reżyserowi.
Gdzie do pracy?
- Operator dźwięku może znaleźć zatrudnienie w studiu telewizyjnym, na planie filmowym, na festiwalach muzycznych, imprezach masowych.
- Należy pamiętać, że jest to pracownik bardziej techniczny niż artystyczny, ponieważ zajmuje się przygotowaniem miejsca i sprzętu, a nie scenariusza wystąpienia.