Masz czasem wrażenie, że większość umiejętności, których uczy szkoła jest kompletnie nieprzydatna? Zastanawiasz się, jakie kompetencje rozwijać, aby odnieść sukces w błyskawicznie zmieniającym się świecie? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, co możesz zrobić już dziś, aby na zawsze podnieść swoje szanse na znalezienie wymarzonej pracy.

 

Kompetencje nowoczesnych pracowników

Nasz świat zmienia się szybciej, niż kiedykolwiek wcześniej. Jeżeli chcesz zobaczyć roboty, które zastępują ludzi w pracy, już nie musisz włączać filmu science-fiction – wystarczy, że wybierzesz się do najbliższej restauracji McDonald’s. Zmiany nie dotyczą tylko „najprostszych” zawodów, takich jak: kasjer, pracownik produkcji lub telemarketer. W ostatnich latach prawdziwa rewolucja dotknęła też rynek transportowy (aplikacja Uber) oraz rynek tłumaczeń (dostęp do przekładów online).

Automatyzacja, informatyzacja i optymalizacja – Twoja zawodowa przyszłość jest nieodłącznie powiązana z tymi hasłami. Nie oznacza to wcale, że będzie nudno. Owszem – rozwój rynku pracy wymusza zmiany w procesie rekrutacji pracowników. Jednak mogą być to zmiany korzystne. Obecnie coraz większą uwagę przykłada się do tzw. kompetencji miękkich, czyli elastycznych i uniwersalnych umiejętności, zarezerwowanych wyłącznie dla człowieka.

 

Co to są kompetencje miękkie

Posiadanie encyklopedycznej wiedzy nie jest już tak ważne, jak kiedyś. Wszyscy żyjemy w epoce praktycznie nieograniczonego dostępu do informacji. Nie musisz już nadużywać pamięci. Wystarczy, że sięgniesz po telefon komórkowy i wpiszesz odpowiednie hasło w okno wyszukiwarki. Jednak samo posiadanie informacji to jeszcze za mało. Liczy się również sposób w jaki ją wykorzystasz.

Ten sposób jest w dużej mierze określony przez Twoje kompetencje miękkie. Najważniejsze z nich to:

1. Kreatywność

Umiejętność tworzenia nowych idei, koncepcji oraz użytecznych skojarzeń zapewni Ci świetlaną przyszłość w niemal każdym zawodzie. Jeżeli potrafisz myśleć kreatywnie – bez problemu znajdziesz oryginalne zastosowanie dla wszystkich posiadanych informacji.

2. Umiejętność rozwiązywania problemów

Każda praca polega w gruncie rzeczy na rozwiązywaniu problemów. Im szybciej opanujesz schemat wyboru skutecznych rozwiązań, tym łatwiej poradzisz sobie nawet z najtrudniejszym zadaniem.

3. Chęć do nauki

Gotowość do nieustannego rozwoju jest ceniona przez większość pracodawców. Dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość wymusza nieustanną naukę. Musisz być gotowy do wykorzystania nowych narzędzi, programów i rozwiązań technicznych. Tylko w ten sposób nadążysz za błyskawicznymi zmianami.

4. Zdolność do adaptacji

Charakter nowoczesnego rynku pracy premiuje zdolności do błyskawicznego przystosowania się do nowych warunków. Od pracowników wymaga się szybkich reakcji oraz umiejętności konstruktywnego wykorzystania zmian w otoczeniu firmy.

5. Umiejętności interpersonalne

Działy odpowiedzialne za rekrutację przywiązują coraz większą uwagę do umiejętności interpersonalnych kandydata. Zdolności interpersonalne wyrażają się nie tylko w sprawnej komunikacji z klientem. Pracodawcy coraz częściej oceniają, czy zachowanie społeczne kandydata pasuje do kultury i misji ich organizacji.

 

Jak nauczyć się kompetencji miękkich

Niestety – w przypadku kompetencji miękkich – nie masz co liczyć na system edukacji. Zbiurokratyzowanemu szkolnictwu częściej zależy na realizacji archaicznej „podstawy programowej”, niż na rzetelnym przygotowaniu młodych ludzi do sprawnego funkcjonowania na rynku pracy.

O rozwój tych umiejętności musisz zadbać sam. Pierwszym krokiem jest stworzenie obszaru, w którym będziesz mógł trenować. Nigdy nie nauczysz się kreatywności, jeżeli nie będziesz tworzył. Podobnie z umiejętnościami interpersonalnymi – aby je rozwijać musisz uczestniczyć w grupie.

W sieci znajdziesz dziesiątki przydatnych poradników i materiałów naukowych, które pomogą Ci w sprawnej organizacji samokształcenia. Dzięki nim przygotujesz się na nadchodzące zmiany i zwiększysz swoje szanse na nowoczesnym rynku pracy.

Artykuł gościnny portalu Zarabiaj Na Pisaniu Blog.