Pojęcie kształcenia zawodowego
Jest to całokształt szczegółów organizacyjnych, pozwalających prowadzić nauczanie profesji na różnych poziomach. Działania są nakierowane na nabywanie kompetencji zawodowych, wiedzy, umiejętności i praktyki, składających się na profil absolwenta przygotowanego do wykonywania określonej pracy zawodowej.
Pozycja kształcenia zawodowego
Lata 90. ubiegłego wieku to czas marginalizowania kształcenia zawodowego w naszym kraju. Gloryfikowano wykształcenie maturalne i wyższe. Szkoły zawodowe traciły prestiż i moc edukacyjną. Zawodu uczono w 2-letnich szkołach zawodowych lub 4-letnich technikach, kończących się egzaminami zawodowymi i maturą. Po wyraźnym spadku zainteresowania tego typu wykształceniem, w ostatnich latach obserwujemy zatrzymanie tej tendencji i prawie 50% uczniów wybiera naukę zawodu (30% w technikach, 20% w szkołach zawodowych). Jednak w latach 1990-2014 obserwowaliśmy stały spadek liczby szkół zawodowych i techników w Polsce. Ze względów finansowych samorządy zamykały jednostki oświatowe, które generowały duże koszty. Jednocześnie powstawało wiele prywatnych uczelni wyższych, które kusiły swoimi programami i zachęcały do wybierania liceum i studiów.
Jak dziś wygląda kształcenie zawodowe w Polsce
Podstawowym aktem prawnym dla kształcenia zawodowego w Polsce jest Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty. Nowelizacja z 2011 roku miała odpowiedzieć na potrzeby zmieniającego się rynku pracy, również tego europejskiego.
Od roku szkolnego 2012/2013 kształcenie zawodowe było realizowane w 3-letniej zasadniczej szkole zawodowej, 4-letnim technikum, szkole policealnej oraz na kwalifikacyjnych kursach zawodowych i kursach umiejętności zawodowych.
W 2017 roku pojawiły się w Polsce szkoły branżowe, zastępując w ten sposób szkoły zawodowe. Szkoła branżowa została podzielona na dwa stopnie: każdy z nich odpowiada jednej kwalifikacji. Kończąc szkołę branżową II stopnia absolwent ma na swoim koncie dwie kwalifikacje zawodowe i tytuł technika. Nie jest to jednak obowiązkowa ścieżka: naukę można zakończyć na poziomie szkoły branżowej I stopnia z jedną kwalifikacją.
Jak skorzystać z zalet dualnego kształcenia zawodowego
Kształcenie zawodowe w Polsce może wspierać każda firma, która zdecyduje się na prowadzenie klasy patronackiej i zapewnienia jej wsparcia merytoryczno-materialnego. Na naszym rynku wzrasta potrzeba współpracy instytucji oświaty z firmami na poziomie regionalnym i krajowym. Wciąż widać różnice między szkołami z większych i mniejszych miast. Dzięki dualnemu kształceniu zawodowemu wypracowujemy otwarty, wspierający system, który wyrówna szanse zawodowe. Dajemy możliwości i motywujemy do dalszego kształcenia.
Kształcenie zawodowe odpowiada na potrzeby systemu: szkoły branżowe borykają się z brakiem nauczycieli, dotychczasowy model nauczania jest zbyt teoretyczny. Wzrasta więc chęć firm do zaangażowania się w praktyczną naukę zawodu i kwalifikowania instruktorów. Co bardzo ważne, kształcenie dualne może sprzyjać wspólnej dla regionu strategii aktywizującej rynek pracy.
Firmy, które chcą zaangażować się w kształcenie młodych uczniów oraz wspieranie swojej kadry i regionalnego rynku pracy, mogą zgłosić się do doświadczonych specjalistów Edunet Poland. To platforma działająca przy Polsko-Niemieckiej Izbie Przemysłowo-Handlowej, która od lat zajmuje się inicjowaniem skutecznej współpracy między szkołami i przedsiębiorstwami.
Zobacz więcej informacji: https://edunet-poland.pl/oferta/ksztalcenie-zawodowe/