Sklep internetowy od strony-wizytówki różni się tym, że jest zdecydowanie bardziej rozbudowany. Posiada on nie tylko zawartość klasycznej witryny, ale także bogatą bazę produktów uszeregowanych w kategoriach. Dlatego też pozycjonowanie sklepu internetowego trochę się różni od pozycjonowania zwykłej strony internetowej.
Czym w ogóle jest pozycjonowanie?
Pozycjonowanie to złożony proces składający się z elementów technicznych czy contentowych, które mają na celu pojawienie się strony internetowej na wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Każdego dnia wyszukiwarki takie jak Google przepuszczają strony przez specjalne boty indeksujące, które mają na celu prześwietlenie strony pod wieloma aspektami oraz umieszczenie jej na liście wyszukiwania pod danym hasłem. Pozycjonowanie polega na ułożeniu strony tak, aby boty te stwierdziły, że strona jest warta wyświetlenia.
Jak wypozycjonować sklep internetowy?
Aby wypozycjonować sklep internetowy musisz wiedzieć, że ten proces częściowo się różni od pozycjonowania zwykłej strony internetowej. Jednak składa się z początkowo z tych samych elementów takich jak:
- audyt SEO,
- SEO techniczne,
- optymalizacja treści,
- optymalizacja grafiki,
- linkbuilding.
Każdy z tych elementów jest niezwykle ważny, dlatego warto przyjrzeć się poszczególnym elementom.
Audyt SEO dla sklepu internetowego
Audyt SEO dla sklepu internetowego zakłada dogłębne prześwietlenie strony, sprawdzenie, czy pojawia się ona w wyszukiwarce i w jakim zakresie oraz co, z punktu widzenia SEO nie działa. Chodzi tutaj o wszelkie puste linki, błędy, braki w opisach. Dzięki niemu dowiemy się, co należy poprawić i czego w ogóle nie ma w naszym sklepie internetowym, a powinno się pojawić.
SEO techniczne w sklepie internetowym
Sklep internetowy jest, jak już było wspomniane, zdecydowanie bardziej rozbudowany niż zwykła strona internetowa. Dlatego też należy pamiętać, by dokładnie prześledzić kod źródłowy strony i sprawdzić, czy nie ma w nim błędów, źle zaprojektowanych linków lub serii przekierowań z linku na link. Każda taka drobnostka będzie powodować, że witryna będzie spadała w rankingach. SEO techniczne w sklepie internetowym zakłada też optymalizację czasu wyświetlania. Mimo większych rozmiarów sklepu ze zwykłą wizytówką, nie powinien się on dużo dłużej wczytywać, bo to zniechęca klientów do wchodzenia na stronę
Optymalizacja treści w sklepie internetowym
O ile na zwykłej stronie internetowej mamy umieszczone podstawowe wiadomości o firmie, zakresie jej działalności oraz możliwości kontaktu, tak sklep internetowy zawiera setki, jeśli nie tysiące produktów. Dlatego optymalizacja treści w sklepie internetowym będzie zakładała napisanie dla każdego z nich osobnego, niepowtarzającego się opisu. Także każda kategoria powinna posiadać własną treść, która będzie spełniała wymogi pod SEO.
Optymalizacja grafiki
Sklep internetowy opiera się przede wszystkim na zdjęciach – każdy produkt pokazany jest zazwyczaj w kilku różnych ujęciach, pojawiają się też często warianty kolorystyczne. Dlatego też każde zdjęcie musi być zoptymalizowane pod względem wagi (rozmiaru), tak by zachować jakość. Co ważniejsze – fotografie powinny być także uzupełnione o opisy Alt – teksty alternatywne, które pozwalają „zobaczyć” osobom niewidomym, co jest na zdjęciu, ale także wyświetlają się, gdy przeglądający stronę nie może wczytać zdjęć (na przykład z powodu słabego łącza internetowego).
Linkbuilding – baza linków, które do Ciebie doprowadzą
Pozycjonowanie to także bazowanie na linkach. Jeśli na daną stronę odsyłają inne wartościowe witryny, to jest ona uważana za wiarygodną. Dlatego w procesie SEO tak ważny jest linkbuilding, czyli umieszczenie przekierowania do strony z blogów, forów internetowych czy social mediów.
Zleć to profesjonaliście!
Jak widzisz, sam proces SEO jest rozbudowany i zawiera często skomplikowane elementy, które zakładają znajomość podstaw programowania czy copywritingu. Dlatego też najlepiej rozważyć oddanie pozycjonowania sklepu internetowego w ręce profesjonalistów. Aby tak było najlepiej, zatrudnij do tego znaną i poważną agencję SEO.