Placówki pracujące w systemie IB rozlokowane są aż w 100 państwach, przy czym prawie 50 % spośród tych szkół, to instytucje państwowe. W krajach skandynawskich można spotkać najwięcej szkół tego typu. Znaczna część placówek mieści się w Europie Środkowo-Wschodniej, Anglii, Holandii, Hiszpanii, a także w USA. Organizowane są one dla uczniów uczęszczających do szkoły średniej, zdarza się jednak, że naukę rozpoczynają dzieci trzyletnie. W klasie International Baccalaureate edukacja odbywa się bezpłatnie. Pokryć trzeba natomiast koszt podręczników oraz kalkulatorów graficznych. Po stronie osób uczących się spoczywa także opłata za egzaminy maturalne. W Polsce szkoły, które ukierunkowane są na maturę międzynarodową znajdują się pod patronatem Dyrekcji Regionalnej dla Europy Środkowo-Wschodniej w Sztokholmie. Program IB realizuje obecnie 29 szkół, z czego 13 to szkoły państwowe. Program matury ib w Polsce pojawił się po raz pierwszy w 1993 r.
Matura IB – co należy wiedzieć?
Program IB obejmuje dwuletni kurs. W polskiej szkole przypada on po pierwszej klasie liceum ogólnokształcącego. Kończy się międzynarodowymi egzaminem, który honorowany jest przez prestiżowe uczelnie na całym świecie. Pozytywny wynik zwalnia z egzaminów wstępnych na uniwersytet, który ten egzamin uznaje. Zajęcia prowadzone w programie IB odbywają się w języku angielskim. Uczeń ma do wyboru sześć grup z których wybiera po jednym przedmiocie (język podstawowy/ojczysty, język obcy/wykładowy, nauki społeczne, nauki eksperymentalne, nauki matematyczne i przedmiot do wyboru z zakresu szeroko rozumianej sztuki).
Przynajmniej trzy z tych przedmiotów muszą być zdawane na poziomie rozszerzonym (poziom wyższy) , zaś trzy pozostałe na podstawowym (poziom niższy). Ma to później odzwierciedlenie w poziomie zaawansowania na którym zdaje się egzamin końcowy. Aby uzyskać dyplom IB uczeń musi zdać egzaminy z wszystkich sześciu przedmiotów, a ponadto zaliczyć dodatkowe elementy programu. Każdy uczeń musi zdać egzamin z THEORY OF KNOWLEDGE (TOK), czyli z teorii wiedzy w wymiarze 100 godzin. Jest to konieczne aby zrozumieć ideę edukacyjną systemu IB. Drugi obowiązkowy kurs to CREATIVITY, ACTION, SERVICE, czyli praca na rzecz środowiska (150 godzin). CAS związana jest z aktywnością społeczną, wolontariatem oraz rozwojem twórczym. Praktyka taka musi być ściśle udokumentowana. Bardzo istotne są tutaj raporty zawierające samoocenę. W ramach TOK uczeń musi przeprowadzić prezentację na wybrany dowolnie przez siebie temat, a także napisać esej (ok. 1200-1600 słów) na temat wybrany z listy określonej przez IB. Warunkiem przystąpienia do matury IB jest zaliczenie pracy dyplomowej.. Natomiast pozytywny wynik z CAS umożliwia uzyskanie dyplomu IB.
Korzyści z matury międzynarodowej
Dlaczego młodzież w ogóle wybiera program IB? Głównym czynnikiem skłaniającym młodych ludzi do zdawania międzynarodowej matury jest ich przyszłość, którą widzą w studiowaniu za granicą. Dyplom IB honorują wszystkie kraje, egzamin ten jest więc przepustką na najbardziej prestiżowe uniwersytety na świecie. 24 punkty, to pułap, który należy zdobyć aby otrzymać dyplom IB. Z kolei aby otrzymać paszport do najlepszych uczelni bez egzaminu trzeba mieć wynik 38 punktów. Optymalnie z całości można uzyskać 45 pkt.
Matura międzynarodowa uprawnia do podjęcia studiów zarówno Polsce, jak i na zagranicznych uczelniach. Oprócz tego, że jest to otwarta ścieżka do uzyskania indeksu na wymarzoną uczelnię, to ten dwuletni program nauczania pozwala na zdobycie wiedzy zarówno bardzo ogólnej jak i tej ściśle związanej z wybraną specjalizacją. Tak zorganizowany program nauczania umożliwia zdobycie wszechstronnej edukacji. Kurs pozwala na zdobycie umiejętności krytycznego myślenia, otwiera młodych ludzi na zmieniające się potrzeby świata. Uczy tolerancji i zrozumienia dla różnorodnych kultur, bez względu na przynależność państwową czy też narodową. Młodzież staje się samodzielna, aktywna i odpowiedzialna za swoją edukację. Jest to połączenie wiedzy teoretycznej z rzeczywistymi umiejętnościami
w praktyce. Wysoki standard kształcenia uzupełniony został troską o indywidualny rozwój ucznia. Program ten kreuje młodych ludzi otwartych na inne narody, kulturę, religię, gotowych do życia w świecie w którym co raz większą rolę odgrywają procesy globalizacji.
Wszystkie placówki realizujące program IB muszą spełniać szereg surowych zasad. To one decydują o poziomie tych szkół, a ich przestrzeganie nagradzane jest międzynarodowym znakiem jakości edukacyjnej. W Warszawie, do matury IB przygotowuje theswanschool.pl
Komisje egzaminacyjne w Wielkiej Brytanii ściśle określają kryteria oceny. Podczas warsztatów przedmiotowych nauczyciele zdobywają wiedzę jak je stosować w trakcie kształcenia. Funkcjonuje także instytucja koordynatora kształcenia. Taki koordynator sprawuje piecze nad całością, układa plan, monitoruje poziom nauczania, służy pomocą nauczycielom.