Jeżeli mowa o ofercie podręczników do nauki historii w szkole średniej, autorzy prześcigają się w pomysłach. Do owej kategorii przyporządkować można znane już przez większość uczniów pozycje, jak i całkiem nowe serie. Ogólnie rzecz ujmując, wszystkie książki przeważnie charakteryzuje bogata szata graficzna i porządek chronologiczny zdarzeń. Jest to wszak niesłychanie istotne, ponieważ ułatwia młodzieży przyswojenie wiedzy i umiejscowienie konkretnych momentów w czasie. Istotną kwestią jest natomiast wybór odpowiedniego źródła pozyskiwania informacji, co stanowi obecnie nie lada wyzwanie. Warto zatem bliżej poznać poszczególne publikacje.
Co w trawie piszczy?
Podobnie, jak w przypadku innych przedmiotów, do nauki historii dedykowane są rzetelne, ale też wątpliwej wartości materiały. Stąd, opinia nauczyciela prowadzącego tak bardzo się tu liczy. Nie sztuką jest bowiem przekazywać uczniom podstawowe fakty z przeszłości, opierając się na literaturze z niższej półki, a solidne propozycje nierzadko są też zwyczajnie dużo droższe. Dopiero doświadczony historyk potrafi rozróżnić cenne opracowanie od nic niewnoszącej treści.
Trzeba z kolei podkreślić, iż jedną z najlepszych do nauki historii w szkole ponadpodstawowej jest seria – Zrozumieć przeszłość. Nie dość, że już od pierwszego wejrzenia przyciąga żywymi barwami i kolorystyką to jeszcze stworzona jest stricte z myślą o młodych odbiorcach, zupełnie inaczej postrzegających świat współczesny i lata ubiegłe. Wyjątkowy projekt, skupiający się na prostocie i intuicyjności, przypadnie do gustu niejednemu. Dokładnie opisane i precyzyjnie wyjaśnione w książce wydarzenia, szybciej zapadają w pamięć, a specjalne maturalne karty pracy usprawniają cały proces nauki.
Nieskomplikowany układ treści czyni naukę przedmiotu przyjemną, co wyraźnie przekłada się na późniejsze rezultaty i wyniki egzaminów. Fachowy podręcznik może oczywiście również zainspirować czytelników do poszerzania wiedzy historycznej i zgłębiania jej, chociażby podczas studiów.
W ramach wspomnianej wcześniej profesjonalnej literatury do nauki historii można przytoczyć także tytuł serii: Poznać przeszłość. Poświęcone głównie pierwszym klasom szkoły średniej i technikum, przybliżają uczniom absolutnie kluczowe zagadnienia. W skład serii wchodzą zaś między innymi pozycje: „Rządzący i rządzeni. Podręcznik do historii i społeczeństwa”, „Ojczysty Panteon i ojczyste spory”, czy „Wojna i wojskowość”.
Godną uwagi jest także seria Przeszłość i dziś, podzielona na działy według epok historycznoliterackich. Sprzyja to utrzymaniu naturalnego porządku i ukazaniu różnych kontekstów, oraz czyni naukę przedmiotu bardziej przyjazną. Zachowanie spójności i pewnego stałego schematu, skutkuje lepszym opanowaniem tematu i co najważniejsze właściwym zrozumieniem go.
Podsumowanie
Szkoła średnia to zatem dobry czas do rozwijania zainteresowań historycznych i poszerzania swojej wiedzy przy pomocy opracowanych przez ekspertów podręczników. Walory estetyczne mają tu niebagatelne znaczenie, gdyż wzbudzają zainteresowanie uczniów na samym początku przygody z przedmiotem i obrazują dawne, nieznane im czasy. Tym samym, warto zdecydować się na powyższe serie, ilustrujące poprzez fotografie żywą kulturę i dzieje. Dodatkowo są one przystępne cenowo i razem będą tworzyły kompleksowe źródło wiedzy historycznej na przyszłość.