Google to najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie. W Polsce ponad 95% wszystkich internautów kieruje swoje zapytania właśnie do niej. Z tego względu jest ona głównym obszarem pracy specjalistów od digital marketingu. A jak reklamować firmę w Bydgoszczy za pomocą Google? Dwie najczęściej stosowane strategie to pozycjonowanie organiczne oraz płatne kampanie reklamowe. Sprawdź, na czym polega każda z nich.

Czym jest pozycjonowanie organiczne?

Pozycjonowanie organiczne to szereg działań wykonywanych na stronie i poza nią, których celem jest zwiększenie widoczności serwisu w bezpłatnych wynikach wyszukiwania (organicznych). Mechanizm wyszukiwarki Google, który jest odpowiedzialny za wyświetlanie wyników, działa wieloetapowo. Na początku skanuje sieć w poszukiwaniu nowych stron. Jeśli chcesz, aby na tym etapie Googlebot znalazł Twoją stronę, musisz mu w tym pomóc. Istnieje kilka sposobów, aby przyspieszyć cały proces odnalezienia strony. Jednym z najłatwiejszych i dających najszybsze efekty jest dodanie serwisu za pomocą narzędzia Google Search Console, które jest darmowe i dostępne dla wszystkich.

Kolejny etap to indeksowanie, czyli sprawdzanie zawartości strony, a następnie dodanie jej do zasobów Google. Na tym etapie istotne jest to, aby ułatwić botom indeksującym poruszanie się po witrynie. Jak to zrobić? Znaczenie ma optymalizacja kodu, przyjazne adresy URL, mapa strony, plik robots.txt oraz linkowanie wewnątrz strony.

Ostatni etap to wyświetlanie wyników. To, na którym miejscu znajdzie się Twoja strona, zależy od wielu różnych czynników. Boty wyszukiwarki Google biorą pod uwagę dopasowanie do algorytmów, jakość treści na stronie, wiek i historię domeny, a także optymalizację pod kątem UX, czyli wrażeń użytkownika.

Fot. pixabay.com

Rodzaje pozycjonowania

Pozycjonowanie organiczne to złożony i długotrwały proces. Na efekty trzeba czekać zazwyczaj kilka miesięcy, dlatego nie jest to strategia do realizacji celów krótkoterminowych. To, ile trwa i kosztuje usługa pozycjonowania, zależy od jej rodzaju. Można wyróżnić:

  • pozycjonowanie ogólne,
  • pozycjonowanie long tail,
  • pozycjonowanie lokalne,
  • pozycjonowanie zagraniczne.

Jaka strategia będzie najlepszą dla promowania firmy z Bydgoszczy? Jeśli świadczy ona swoje usługi na miejscu, w określonym obszarze, to najlepszym rozwiązaniem będzie pozycjonowanie lokalne. Polega ono na optymalizacji strony pod frazy zawierające nazwę miasta. Dzięki temu witryna będzie wyświetlała się w wynikach organicznych tylko wtedy, gdy użytkownik użyje w swoim zapytaniu nazwy miasta lub gdy Google namierzy jego lokalizację.

Czym jest Google Ads?

Google Ads to system reklamowy, który pozwala tworzyć kampanie w modelu PPC (Pay Per Click). Oznacza to, że reklamodawca płaci za każde kliknięcie linku przez użytkownika. Taka strategia pozwala zoptymalizować koszty – sam możesz ustalić wysokość stawki oraz budżet, jaki chcesz przeznaczyć na kampanię, a do tego daje natychmiastowe efekty.

Reklamy utworzone w Google Ads wyświetlają się na stronie wyników wyszukiwania w postaci sponsorowanych linków (oznaczonych napisem „Reklama”) na samej górze lub na samym dole strony. Zazwyczaj pierwsze cztery linki to reklamy. W tym przypadku optymalizacja strony i wszystkie inne działania, które mają znaczenie dla pozycjonowania organicznego, nie wpływają na kolejność wyników. Tutaj liczy się m.in. wysokość stawki i jakość strony docelowej.

Co wybrać w przypadku lokalnej firmy – Google Ads czy pozycjonowanie? Bydgoszcz jest największym miastem województwa, dlatego też trzeba liczyć się z dużą konkurencją na rynku. Pozycjonowanie lokalne to obecnie jedna z najlepszych strategii promowania stacjonarnych biznesów, ale warto połączyć ją z innymi metodami. Dzięki inwestowaniu jednocześnie w pozycjonowanie oraz płatne kampanie wzmocnisz swój przekaz i dotrzesz do szerszego grona odbiorców.