Patrzysz na stos książek na biurku i wiesz, że to bardzo ważne nauczyć się tego wszystkiego – semestr powoli się kończy i tym bardziej trzeba się zabrać do pracy. Wokoło wszyscy popychają Cię do nauki, zaczynasz czuć nóż na gardle.
Nie da się już dłużej odkładać tego na później. Tylko… że w ogóle Ci się nie chce!

Pewnie nieraz przeżywałeś sytuację, w której trzeba było coś zrobić, ale akurat zupełnie nie miałeś sił ani ochoty. Zwykle wtedy odkładamy to na później i na później, i na później… Zupełnie brak nam motywacji do pracy. Niestety, ma to swoje przykre konsekwencje. Ostatecznie spada na nas albo zbyt wiele pracy naraz, albo zostajemy w jakiś sposób ukarani za opieszałość. „Niechcenie” bardzo często dotyczy uczenia się. Zwłaszcza jeżeli chodzi o te najmniej lubiane przed­mioty!

Przydałby się sposób na zwiększenie energii i chęci do nauki, skuteczna metoda na poprawę motywacji. Trudno o uniwersalną receptę, bo przecież każdy z nas jest inny. Ale można przyjrzeć się różnym elementom wpływającym na ludzką motywację. Przeanali­zowanie tych czynników pod kątem włas­nych potrzeb pozwala na odkrycie sposobów, by odpowiednio się zachęcić do pracy. Spójrzmy zatem na elementy zwiększające motywację:

1. Gotowość do pracy
Na gotowość do pracy składa się kilka spraw:

  • Zainteresowanie przedmiotem – im coś bliższe naszemu sercu, tym chętniej się do tego zabierzemy. Poszukaj czegoś dla siebie w czynnoś­ciach, jakie musisz wykonać. Czegoś, co mogłoby Cię zaciekawić!
  • Nastawienie emocjonalne – skup się na dobrych stronach czekającej Cię pracy. A jeśli nic takiego Ci się nie nasuwa, pomyśl o świętym spokoju, kiedy wreszcie skończysz!
  • Wypoczęty umysł – zadbaj o swój mózg. Zmęczony umysł nie potrafi ­intensywnie pracować. Pamiętaj o odpowiedniej ilości snu, o właś­ciwej diecie, a także o wysiłku fizycznym – dotlenienie móz­gu to bardzo ważna sprawa!

2. Korzyści z pracy
Warto się zastanowić nad wszystkimi korzyściami, jakie mogą pojawić się w wyniku podjętego wysiłku. Pomyśl o tym, co dobrego czeka Cię na końcu ciężkiej pracy. Może to będzie duża satysfakcja naukowa, towarzyska, ­a może finansowa? A może wystarczającą nagrodą będzie ulga, że masz to już za sobą?

3. Prawdopodobieństwo sukcesu
Chętniej zabieramy się do czegoś, co może zakończyć się sukcesem. Przeciwnie – jeżeli przewidujemy kłopoty czy wręcz porażkę. Poczucie własnej skuteczności – poczucie, że sukces jest osiągalny – zależy od naszych doświadczeń, od zgodności obecnego działania z naszymi zainteresowaniami i zdolnościami. Zależy to także od naszej zdolności pokonywania przeszkód.

  • Warto tutaj przyjrzeć się dotychczasowym osiągnięciom – co wtedy Ci pomogło?
  • Spójrz też na innych – może na ich przykładzie przekonasz się, że i Ciebie stać na podobne sukcesy.
  • Zastanów się nad potencjalnymi przeszkodami w pracy i poszukaj sposobów na ich ominięcie – nie będą wtedy tak bardzo straszyć!
  • Zapewnij sobie sukces, ustalając nagrodę za wykonanie pracy!

4. Wpływ na nasze życie
Im większy przewidywany pozytywny wpływ podjętych działań na nasze życie, tym bardziej chce się nam angażować własne siły w tę pracę. Zastanów się zatem, jakie perspektywy pojawią się przed Tobą, jeśli będziesz wytrwały. Pomyśl, na ile poczujesz się spełniony, jeżeli teraz wysilisz się trochę? Jak bardzo zbliży Cię obecny wysiłek do Twoich życiowych celów? Czy ta praca jest w stanie otworzyć przed Tobą dodatkowe możliwości rozwoju?

Te czynniki sumują się. Im większa nasza gotowość, im więcej korzyści przewidujemy i im większy pozytywny wpływ podjętych działań na nasze życie, tym większa motywacja do pracy.

Zastanów się, jaki udział w Twoim działaniu mają poszczególne ­elementy motywacji. To pomoże Ci zrozumieć, dlaczego w danej chwili chce Ci się lub nie chce czegoś robić. A jeśli będziesz tego świadomy, to łatwiej będzie Ci znaleźć sposób na pokonanie chwilowego kryzysu!