Jeśli chcesz uczyć się szybko i trwale, musisz najpierw wiedzieć, jaki sposób nauki jest dla Ciebie najlepszy.
Mówiąc inaczej – jakim jesteś typem.

Zacznijmy od testu:

1. Gdybyś musiał nauczyć się prowadzić helikopter, to chciałbyś:
a) Żeby ktoś Ci o tym opowiedział
b) Żeby ktoś pokazał Ci na rysunkach
c) Móc najpierw w nim posiedzieć

2. Wychodzisz z kina. Co pamiętasz najdłużej?
a) Nazwiska bohaterów, nazwy miejscowości
b) Twarze, stroje, dekoracje
c) Samą akcję

3. Jak wygląda Twoje pismo?
a) Jest bez zastrzeżeń
b) Beznadziejne (wiecznie się mnie czepiają)
c) Na początku każdego zeszytu w porządku, a potem… koszmar

4. Masz zadzwonić do Gośki, już trzymasz telefon w dłoni. Jak wybierasz cyfry?
a) Po prostu je pamiętasz
b) Widzisz je kolejno przed oczami
c) Po tym, gdzie są na klawiaturze

5. Masz kupić sobie spodnie. Jak je wybierzesz?
a) Patrzysz, jakiej są firmy, czy się nie rozlecą po pierwszym praniu
b) Myślisz, do czego pasują kolorem i jak w nich będziesz wyglądać
c) Dotykasz je, macasz

6. Brat prosi Cię o pomoc w złożeniu samolotu do sklejania. Jak się do tego zabierzesz?
a) Słuchasz, do czego on sam już doszedł
b) Czytasz instrukcję
c) Patrzysz, co do czego pasuje

Odpowiedzi

Gdy masz najwięcej odpowiedzi „a” – jesteś słuchowcem.
Powinieneś pracować w ciszy. Jeśli dotychczas słuchałeś muzyki, to ona ci (choć o tym nie wiedziałeś) przeszkadzała. Nie trać czasu na lekcjach, słuchaj, co mówią nauczyciele, bo najlepiej zapamiętujesz słowa. Koniecznie ucz się języków, bo masz do tego predyspozycje. Mów do siebie podczas nauki, gdy uczysz się czegoś – dziel materiał na role jakby to dwie osoby ze sobą rozmawiały. Nagrywaj definicje, daty, słówka na magnetofon i słuchaj ich – słuchając, zapamiętujesz najlepiej.

Gdy masz najwięcej odpowiedzi „b” – jesteś wzrokowcem.
Siadaj blisko tablicy, Ty musisz wszystko widzieć. Gdy pracujesz, w całym pokoju musi panować porządek, inaczej nie będziesz mógł się skupić. Przestaw biurko tak, byś nie widział okna – to ono przyciąga Twój wzrok. Wszystko, czego masz się nauczyć, musisz zapisać, i to własnym pismem, zrobić podkreślenia. Jak najwięcej pracuj z markerem, rób w zeszytach gwiazdki, znaczki, a w książkach wszystko, co ważne, podkreślaj ołówkiem. Zbieraj i zaznaczaj ważne rzeczy na mapach, rysunkach kościotrupów i przekrojach łodyg. Do każdego rodzaju materiału staraj się zrobić tabelkę lub wykres, bo taką przestrzenną formę zapamiętasz najlepiej.

Gdy masz najwięcej odpowiedzi „c” – uczysz się kanałem ruchowym.
Zapamiętujesz całym ciałem i skojarzeniami. To właśnie dla Ciebie są mnemotechniki, które koniecznie musisz poznać. Gdy coś kujesz, chodź po pokoju, stukaj ołówkiem, kiwaj nogą w rytm słów. Układaj rap lub wierszyki z czytanej definicji. Potrzebujesz zmiennych bodźców; koniecznie rób w nauce przerwy co 40 minut, zrób kilka skłonów, przysiadów, poruszaj się. Nauka idzie Ci słabo, bo Twoje ciało buntuje się przeciw zbyt długiej stagnacji. Przed klasówką musisz się pozbyć nadmiaru energii. Leć na boisko. Kochasz sport? Niech on Ci pomaga.

Gdy to już wiesz…
Zapamiętaj!

  • To może się zmienić. Nie jest się słuchowcem na całe życie. Mamy różne fazy.
  • Tego się nie dziedziczy po rodzicach; oni mogą przyswajać wiedzę całkiem inaczej.
  • Inne formy nauki nie są kompletną stratą czasu.