Wstęp wypracowania – pytanie
Zaczynamy pracę od postawienia pytania, które jest podstawą dalszych rozważań.– Właściwie na czym polega filozofia życiowa bohatera tej powieści?
– Czy istnieje skuteczna recepta na życie? Starożytni twierdzili, że tak.
– W jaki sposób klasycy odrodzenia definiowali cnotę – czym właściwie dla nich była?
– Czy deformacja świata w literaturze ma jakiś sens poza próbą eksperymentowania?
– Czy pomysły awangardowe nie są jakimś dziwactwem znudzonych tradycją pisarzy?
– Jak zakwalifikować głównego bohatera literackiego tej powieści?
– Czy mogą w ogóle istnieć wątpliwości w tej kwestii?
– Jak zdefiniować pojęcie zaznaczone w temacie wypracowania?
– Którą z programowych myśli poety uznać za najważniejszą?
– Która spośród wymienionych w temacie postaw zasługuje na najwyższe uznanie?
– Jak starożytni definiowali śmierć, w jaki sposób poszukiwali szczęścia?
– Jaki model kobiety (miłości) idealnej stworzyli romantycy?
– Czy wiek XX był tylko stuleciem zbrodni i zagłady?
– Dlaczego właśnie natura stała się tak silną inspiracją dla poetów romantycznych?
– Czym właściwie są mity? Opowieściami sprzed tysiącleci? Wówczas wzorem postaw, dziś – bajką? W czasach rydwanów i polis – dobrze, ale czy dziś mogą mieć jakikolwiek sens?
Temat, który jest twierdzeniem, zamień w pytanie. Praca będzie odpowiedzią na to, postawione we wstępie, pytanie.
- Temat:
Przyjaźń to najważniejsze uczucie człowieka – uzasadnij słuszność tego sądu.
Wstęp
Czy rzeczywiście przyjaźń jest uczuciem najważniejszym? Osobiście wyżej cenię sobie miłość. Sąd swój wyjaśnię w dalszej części pracy.
- Temat:
Moja filozofia życiowa.
Wstęp
– Właściwie jaka jest moja filozofia życiowa?
– Co sądzę o życiu?
– Czy istnieje „recepta na życie”?
- Temat: Fantastyczna podróż w czasie i przestrzeni.
Wstęp
– Gdzie by tu wybrać się w taką podróż?
– Czym jest podróż w czasie i przestrzeni?
– Jak wyobrażam sobie taką podróż?
Można jak widać zadać pytanie sobie. Można też czytelnikowi.
Wstęp
– Czy lubisz podróże kosmiczne?
– Czy czytałeś najwspanialszą książkę świata?
– Czy zauważyłeś choć raz, Czytelniku, jak trudno jest pisać o sobie?
Pytanie można zadać nawet samemu twórcy lektury, szacownemu wieszczowi lub bohaterowi słynnego dzieła.
Wstęp
– Czy myślałeś, poeto, że twoje dzieła będą tak popularne?
– Twórco „Pana Tadeusza”, jak czułbyś się w XXI wieku?
– Bohaterko powieści (tytuł), czy zgodzisz się, bym cię opisał? Pytam, bo jesteś dla mnie osobą żywą.
Uwaga!
Pytanie organizujące pracę musi być z tematem ściśle związane. Jeśli bowiem temat dotyczy powieści, nie można np. zapytać: Dlaczego nie lubię dramatu? Chyba że odpowiedź jest natychmiastowym, entuzjastycznym wykrzyknikiem: Bo kocham powieść! Wtedy – inna sprawa.
Zobacz: