O obrazie
- Przedstawię płótno pędzla artysty X, które znakomicie oddaje myśl zawartą w temacie mojej prezentacji.
- Obraz powstał 200 lat temu, lecz pasuje do przedmiotu moich rozważań idealnie.
- Portret z epoki nie jest portretem żadnego z wymienionych bohaterów, ale mógłby być…
- Pejzaż współgra z klimatem przywołanych utworów.
- Pragnę zaprezentować malarską scenę batalistyczną, która obrazuje ten fragment tematu.
- Ilustracją wyżej omówionych założeń może być to dzieło.
- To jedno z najbardziej znanych płócien mistrza z Florencji.
- Mamy do czynienia z arcydziełem powszechnie znanym, lecz niezbyt rozumianym – świadczą i tym rozbieżne interpretacje.
- Tytuł dzieła wydaje mi się mylący (lub właśnie zdradza główną myśl artysty).
- Dzieło jest klasycznym przykładem – pejzażu, portretu, sceny batalistycznej, martwej natury…
O obrazie nowatorskim w swojej epoce
- Nic dziwnego, że współcześni mu krytycy nie zrozumieli dzieła.
- Odwaga artysty w jego czasach mogła szokować.
- Dzieło prekursorskie, wykracza poza ramy swojej epoki.
- Jak wszystkie dzieła nowatorskie – zostało odrzucone przez współczesnych.
- Obraz podzielił los innych dzieł nowatorskich – stał się przedmiotem skandalu.
- W swoich czasach tak szokujący – dziś wydaje się skromny i przestarzały.
- Ten obraz nadal jest ponadepokowy – nie da się zaliczyć do żadnego nurtu.
Dzieło sztuki malarskiej
- Koresponduje z tematem lektury.
- Jest malarskim ujęciem popularnego w kulturze motywu.
- To przykład symbolizmu (impresjonizmu, awangardy) w sztuce.
- Doskonale oddaje nastrój zawarty w utworze literackim.
- Współgra z ideologią swojej epoki.
- Jest sztandarowym przykładem realizmu, kubizmu, surrealizmu.
- Jest odmiennym spojrzeniem na to samo zagadnienie.
- Można nazwać je wizualnym wyrazem omawianych lęków i emocji.
O obrazie – z pokorą
- Dzieła awangardowe zupełnie do mnie nie przemawiają.
- Rozmach płótna zachwyca, przeraża, zastanawia, fascynuje.
- Obraz robi wrażenie – odbiorca czuje się przeciętny i zwykły.
- Nie umiem tego dzieła odczytać, ale jego atmosfera współgra z wierszem.
- Dzieło nastrojowe, ogólnie chwalone, niezwykłe i… niezrozumiałe.
O martwej naturze
- Płótno zaprzecza swojej nazwie – owoce i kwiaty tętnią barwą, symbolizują życie.
- Malarz wiernie trzymał się definicji – ta kompozycja jest rzeczywiście martwa.
- Tę martwą naturę charakteryzuje bogactwo symboli.
- Nie należy patrzeć na obraz jak na fotografię dzbanka z bukietem kwiatów – każdy element ma swój sens.
- Obraz jest statyczny, przygaszone barwy, nieruchome przedmioty stwarzają smutny nastrój.
- Taka martwa natura może spełniać zaledwie funkcje ozdobne.
- Kwiaty, owoce, naczynia – to ozdoba stołu. Tu raczej wyrażają smutek.
Dzieło sztuki – obraz dawnych czasów
- To płótno przenosi nas na chwilę w odległe czasy renesansu.
- Można powiedzieć – obraz – małe okienko do minionej epoki.
- Artysta utrwalił fragment swojej rzeczywistości – dla nas minionej.
- Panorama miejska z XVIII wieku niczym nie przypomina obrazu współczesnej aglomeracji.
- Malarz uchwycił atmosferę epoki.
- Postacie namalowane na tym obrazie zapraszają w podróż w czasie.
- Stroje, gesty, nastrój – emanują czarem minionej epoki.
- Na tym płótnie czas się zatrzymał. Widz wkracza bezwiednie w przestrzeń wieku XVII.
- Patrzę na czasy tak dawne, a ludzie wydają mi się dzisiejsi (zupełnie różni od nas).
- Kadr z przeszłości. Zastygły na nim w pozach pełnych maniery postacie zupełnie niedzisiejsze.
Dzieło sztuki – realistyczne czy awangardowe?
- Realistyczne – jest fotografią pewnego fragmentu rzeczywistości.
- Realistyczne – przestrzeń przedstawiona na płótnie tak właśnie wygląda.
- Realistyczne – odzwierciedla nie tylko wygląd sceny lecz nastrój zdarzeń.
- Realistyczne – zachwyca wiernością przedstawieni (weryzmem).
- Awangardowa – przekształca prezentowaną przestrzeń.
- Awangardowa (ekspresjonistyczna) – eksponuje wyraz uczuć.
- Awangardowa (impresjonistyczna) – prezentuje obraz subiektywny – ów pejzaż tak wyglądał w oczach artysty.
- Awangardowa (kubistyczna) – rzeczywistość, na przykład postacie, zostały tu sprowadzone do geometrycznych figur.
- Awangardowe – szokuje oryginalnością ujęcia, pomysłem, potęgą wyobraźni.
Obraz – scena batalistyczna
- Jest to panoramiczny obraz wielkiej bitwy.
- Cechuje go dynamika, niemal słychać bitewną wrzawę.
- Malarz wyeksponował dowódcę (postać poboczną, kobietę niosącą sztandar…).
- Plan bitwy jest precyzyjnie przemyślany i rozplanowany na płótnie.
- Płótno współgra z opisem literackim.
- Dzieło imponuje rozmachem.
- Obraz zwraca uwagę licznością osób i dynamiką.
- Bitwa ukazana na płótnie jest metaforą – lub właśnie ujęciem bardzo prawdopodobnym, realistycznym.
Dzieło sztuki – fantastyczna wizja
- Przedstawienie postaci i przestrzeni bardzo odbiega od realizmu.
- Płótno ukazuje wizję, sen, majaki podświadomości – ale nie realną rzeczywistość.
- Widać emocje, wyobraźnię malarza – nie jest to pejzaż precyzyjnie przemyślany.
- Płótno przywodzi na myśl poetycką, nierealną prozę Schulza.
- Panorama ta mogłaby być świetną ilustracją utworów SF.
- Patrząc na dzieło, przypomnę słowa Witkiewicza: mózg wariata, który możemy obejrzeć na scenie. Tu na płótnie.