O bohaterze
- Główny bohater jest postacią dominującą w utworze…
- Postać, z którą mam do czynienia, nie jest przeciętna…
- To jest osobowość! Silna, dominująca, budząca szacunek…
- Autor ukształtował postać bardzo indywidualną (oryginalną, ekstrawagancką, niespotykaną)…
- Bohater X to indywidualista, trudno znaleźć wielu podobnych do niego.
- Główny bohater dzieła nie jest postacią jednoznaczną.
- Bohater umyka prostym klasyfikacjom.
- To postać złożona – z jednej strony twardy realista – z drugiej niepoprawny wizjoner.
- To postać godna szacunku, ale nie budzi sympatii ani ciepłych uczuć.
O bohaterze, który jest silną indywidualnością
- To postać obdarzona silnym charakterem.
- Mamy do czynienia z postacią wielkiego formatu.
- Główny bohater jest postacią dominującą w utworze.
- Postać, z którą mam do czynienia, nie jest przeciętna ani blada.
- To jest osobowość! Silna, dominująca, budząca szacunek.
- Autor ukształtował postać bardzo indywidualną.
- Bohater X to indywidualista, trudno znaleźć wielu podobnych do niego
O czarnym charakterze – niekoniecznie z niechęcią
- Sprawca zła budzi niechęć, ale to dzięki niemu akcja rozwija się dynamicznie.
- Zbrodnia bohatera nie podlega dyskusjom, ale pobudki nieco inaczej naświetlają zdarzenia.
- Bohater jest intrygujący, gdy popełnia błędy – po nawróceniu staje się papierowym ideałem, sztucznym i nudnym.
- Na tle przedstawionego w dziele środowiska – paradoksalnie – przestępca wydaje się obrońcą prawa!
- Bohater jest negatywny – wzbudza natomiast podziw konsekwencją postępowania.
- Bohaterka przyczyniła się do krzywdy innych osób – sama też padła ofiarą skomplikowanych okoliczności.
O bohaterce – niekoniecznie postaci pierwszego planu
- Zwróć uwagę, o ile wygodniej w przypadku postaci kobiecych używać imion, nazwisk, ról
- życiowych niż słów kobieta, pani, dama…
- Problemem pani Bovary jest poczucie wyobcowania…
- Główna bohaterka dramatu Zapolskiej należy do kobiet energicznych.
- Przypadła jej w udziale rola drugoplanowa, ale bardzo istotna.
- W tym utworze to kobieta decyduje o rozwoju akcji.
- Pani X to indywidualistka, osoba oryginalna, niepowtarzalna, kobieta obdarzona silnym charakterem.
- Pani Y jest postacią przeciętną, słabo zarysowaną, nie wnosi do akcji (utworu) niczego.
- Wydaje się, że ta postać jest dla autora zaledwie rekwizytem, ozdobnikiem.
- Mocna postać, choć negatywna.
- Krucha, eteryczna, delikatna osoba – a akcja utworu kręci się wokół niej.
O bohaterze drugiego planu
- Nie należy do pierwszego szeregu postaci – ale jego rola w dziele jest nieprzeceniona.
- Bohater jest wyraźnie postacią tła – ale to ważne tło.
- Bohaterowie drugiego planu czasem ważniejsi są od liderów powieści.
- Pierwszorzędny wśród drugorzędnych – tak nazwałbym Rzeckiego.
- Nie lekceważmy postaci drugoplanowych – bez nich główni nie mogliby istnieć.
- Aby postać główna mogła jaśnieć słonecznym światłem – musi mieć obok postać drugiego planu.
O bohaterze wbrew opinii
- Uznawany ogólnie za ideał wydaje się pompatyczny i nieprawdziwy.
- Tradycyjnie lubiany, mnie wydaje się postacią dwulicową.
- To postać popularna dzięki swojej odwadze, lecz czy nieprzereklamowana?
- Twórca zamieszcza w utworze zbyt jednoznaczną ocenę bohatera – narzuca ją odbiorcy, a ja jako czytelnik tego nie lubię.
- Wszyscy go potępiają, tymczasem warto przeanalizować motywy postępowania postaci.
- Tradycja literacka uczyniła zeń postać posągową. Tym-czasem ja mam sporo wątpliwości.
O ideale – niekoniecznie pochwalnie
- Postać, której nie można nic zarzucić. Oprócz właśnie tego – że nie można jej nic zarzucić.
- Bohater jest wyraźnie ulubieńcem autora, otrzymał same pozytywne cechy. Nie sposób nie szanować go czy nie podziwiać. Ale to nie znaczy – obdarzać sympatią.
- Wzór postępowania ma wiele zalet, trudno dopatrzyć się w nim wad. Dlatego jest irytujący…
- Przez swoją nieskazitelność staje się obcy, nudny, przeraża doskonałością.
- Owszem, człowiek dobry, godny podziwu, ale niczego nie wnosi do rozwoju wypadków.
- Jest ideałem, bo został stworzony do celów dydaktycznych. Już samo to dowodzi, że daleko mu do prawdziwego człowieka.
- To postać tak wzorowa, że musi być nieprawdziwa.
- Jak to z ideałami bywa – wszyscy doszukują się w nich choć jednej wady!