Cierpienia młodego Wertera – Johann Wolfgang Goethe
|
Temat |
Co jest ważne? |
Co pisać, z czym kojarzyć? |
Gatunek: powieść w listach
Temat
- Miłość romantyczna, nieakceptowana przez świat, prowadząca do samobójstwa.
- Bunt i cierpienie wrażliwej jednostki, jaką jest Werter.
- Weltschmerz (ból świata, choroba wieku) trapiąca młodych epoki.
|
- Utwór ukazał się w 1774 roku. Wzbudził ogromne zainteresowanie, wręcz skandal, stał się biblią romantyków
– zapoczątkował nową epokę.
- Goethe ukazał zupełnie nowy rodzaj miłości, nowy rodzaj bohatera – wrażliwego, czułego, cierpiącego na „ból istnienia” (Weltschmerz). Taki bohater na próżno szuka dla siebie miejsca, brzydzi się wszelkimi konwencjami, szablonowymi zachowaniami, całym społeczeństwem.
- Utwór zafascynował młodzież
– zaczęto nosić stroje przypominające ubranie Wertera – żółtą kamizelkę i niebieski frak, przez całą Europę przeszła „moda” na samobójstwa.
- Jest to powieść epistolarna
– Werter pisze do przyjaciela Alberta, kilka listów adresowanych jest do Lotty
i Alberta.
|
- Cierpienia… zawierają ważną kreację bohatera literackiego. Werter staje się wzorem postawy nazwanej od jego imienia – werteryzem.
To człowiek cierpiący, wrażliwy na zło świata, samotny, nierozumiany.
- Samobójstwo, nieszczęśliwa miłość to cechy bohatera romantycznego, który wykształci się w epoce.
- Ważna lektura do tematów dotyczących młodych buntowników z wyboru, rozterek młodości, poczucia bezsensu życia, konfrontacji ideałów
z brutalną rzeczywistością
i cierpienia.
- Przynosi jedną z pierwszych analiz psychologicznych
– Werter opisuje swoje przeżycia, jego listy są różnorodne pod względem formy stylistycznej
– od gniewnego bełkotu po poematy prozą, jego nastroje równie zmienne.
- Cierpienia młodego Wertera zyskują miano „książki zbójeckiej” w Dziadach Mickiewicza – jako lektura zmieniająca życie człowieka.
|
Giaur – George Byron |
Temat
- Romantyczna i dramatyczna historia miłosna miłości Giaura – chrześcijanina, innowiercy dla Turków – do Leili, żony baszy Hassana. Zemsta, zbrodnia, niemoc życia bez ukochanej kobiety. Obyczajowość kultury muzułmańskiej.
- Bunt jednostki przeciw prawom obyczajowym.
- Zagadnienie wolności
– jednostki i kraju.
|
Co jest ważne?
- Kreacja bohatera – typ bajroniczny, dumny, samotny, miłujący wolność, odwrócony od świata. Od niej postawa
– bajronizm, na wzór postaci literackiej i samego poety – skandalisty, podróżnika, lorda Byrona.
- Orientalizm – rzecz rozgrywa się na terenie Grecji okupowanej przez Turcję.
- Temat walki o wolność, który podkreślił tłumaczący na polski Giaura Mickiewicz.
- Zagadnienia etyczne; miłość wbrew prawu, dokonanie zemsty, która nie przynosi ulgi.
- Nowy gatunek literacki: powieść poetycka.
|
Co pisać, z czym kojarzyć?
- Z Werterem Goethego:
obaj mają cechy typowe dla bohatera romantyzmu. Obydwaj są nadwrażliwi, przeżywają głębokie emocje, zwłaszcza nieszczęśliwą miłość. Obydwaj też są samotni, wyobcowani, ale Giaur podejmuje walkę,
a Werter popełnia samobójstwa.
- Giaur utrwala romantyczny kult miłości, która ma prawo do istnienia ponad konwenansami
i normami. Ten motyw powtórzą wszyscy romantycy.
|
Faust – Johann Wolfgang Goethe |
Temat
- Sens ludzkiego życia, wartość wiedzy, odpowiedzialność
za własne czyny.
- Historia starca, który rozczarował się do wiedzy książkowej. Przez całe dotychczasowe życie studiował księgi, ale nie znalazł dzięki temu odpowiedzi na najważniejsze pytania: o prawa rządzące człowiekiem
i światem.
Za młodość i nieśmiertelność oddał duszę diabłu.
|
Co jest ważne?
- Faust powstawał w latach 1768-1832. Goethe pisał go niemal przez całe życie.
- Kreacja bohatera: Faust jest mędrcem, filozofem poszukującym wiedzy absolutnej – ale nade wszystko reprezentantem człowieka zabłąkanego pomiędzy dobrem
a złem, diabłem
a Bogiem, postawionego wobec zagadki istnienia.
- Pojęcie faustyzmu: pragnienia zdobycia wiedzy za wszelką cenę, marzenie
o wiecznej i nieśmiertelności.
- Kreacja szatana i cytat: „Jam częścią tej ciemności, co światło zrodziła” (antynomia ciemność
– światło, nawiązanie do motywu z biblijnej Księgi Rodzaju) oraz: „[Jam] tej siły cząstka mała, / która wciąż złego pragnie,
a dobro wciąż działa”.
|
Co pisać, z czym kojarzyć?
- Z Hiobem – Faust podobnie
jak biblijny Hiob stał się przedmiotem zakładu między Stwórcą a Mefistem. Warunek zakładu jest jeden: Faust musi ciągle szukać. Przegra, jeśli odnajdzie sens życia i powie
w samozadowoleniu: „Chwilo trwaj! Jesteś tak piękna!”.
- Z Mistrzem i Małgorzatą Bułhakowa – poprzez imiona bohaterów, kreacje szatana, temat.
- Faust to postać historyczna: lekarz i alchemik Johann Faust
z Wirtembergii, oskarżony
o czary na przełomie XV i XVI wieku.
- Ten dramat romantyczny jest sumą przemyśleń autora, dziełem przede wszystkim filozoficznym.
|
Literatura polska |
Dziady – Adam Mickiewicz |
Temat
- • Martyrologia narodu polskiego, miłość, moralność, wybitna jednostka, poeta i poezja, konflikt z bogiem, mesjanizm narodu polskiego.
- Problemy dominujące
w poszczególnych częściach:
- II – mistycyzm i etyka ludowa (kaplica – przy obrzędzie dziadów).
- IV – miłość (dom księdza, wizyta Pustelnika – Gustawa).
- III – martyrologia narodu polskiego, ocena społeczeństwa, siła poezji.
|
Co jest ważne?
- Części II i IV ze względu na miejsce powstania zwane są Dziadami kowieńsko-wileńskimi, zaś część III – Dziadami drezdeńskimi.
- Scena Wielkiej Improwizacji to najważniejszy polski monolog.
- Kreacja bohatera romantycznego: Gustaw-Konrada, który w celi bazyliańskiej przechodzi wielką przemianę wewnętrzną,
co odzwierciedla się w napisie
na murze: „Umarł Gustaw, narodził się Konrad”. Gustaw to nieszczęśliwy kochanek
z części IV i prawdopodobnie tajemniczy duch z II części dramatu. Konrad to poeta, samotnik, buntownik, indywidualista, który jak Prometeusz pragnie poświęcić się dla dobra narodu.
- Profetyzm – Widzenie księdza Piotra, któremu dane jest widzieć przyszłość Polski, jako Chrystusa narodów (mesjanizm).
- Ocena i podział polskiego narodu na warstwę patriotyczną i zdrajców. Słynna metafora lawy.
|
Co pisać, z czym kojarzyć?
- Z inną teorią na temat roli narodu polskiego, zawartą
w Kordianie Słowackiego
– winkelriedyzmem.
- Ukształtowany przez Mickiewicza typ bohatera romantycznego na zawsze wpłynął na polską literaturę i stał się punktem odniesienia dla następnych kreacji lub parodii.
- Alina Witkowska nazwała
tę część Dziadów „arcywzorem polskiego dramatu romantycznego”. To szczególny utwór – łączy w nim Mickiewicz świat realny i metafizyczny, przeszłość i przyszłość, dobro
i zło. Trudno byłoby zresztą znaleźć jakiś romantyczny problem, który nie pojawiłby się w III części Dziadów.
- Przedstawienia Dziadów miały często ogromną siłę oddziaływania – zwłaszcza gdy zbiegały się z trudnym dla Polski okresem – były wielkim wydarzeniem artystycznym,
jak słynne Dziady w reżyserii Konrada Swinarskiego
w1968 roku.
|
Pan Tadeusz – Adam Mickiewicz |
Gatunek: epopeja narodowa (ostatni polski epos)
Temat
- Historia szlacheckiego zajazdu, dawnego sporu i pogodzenia zwaśnionych rodzin Horeszków i Sopliców, które rozegrały się
w czasach kampanii napoleońskiej.
- Trzy równoległe wątki: działalność Księdza Robaka, miłosne przygody Tadeusza i historia zamku Horeszków. Mickiewicz napisał Pana Tadeusza na emigracji, tęskniąc ogromnie za krajem. Chciał utrwalić odchodzącą w przeszłość szlachecką rzeczywistość i poruszyć oraz pokrzepić serca Polaków.
- Czas i miejsce akcji: lata 1811-1812, Litwa, dwór Sopliców, zamek Horeszków, zaścianek Dobrzyńskich, karczma.
|
Co jest ważne?
- Epopeja szlachecka została wydana w 1834 roku w Paryżu. Pan Tadeusz powstał w romantyzmie, w czasach Wielkiej Emigracji. Cel przyświecał Mickiewiczowi jasny – ocalić wspomnienie pięknej i bogatej Polski szlacheckiej, wskrzesić nadziej na odzyskanie ojczyzny.
- Jest to polska epopeja narodowa, sielanka o Polakach, obraz odchodzącej rzeczypospolitej szlacheckiej.
- Daje sentymentalny portret szlachty: mówi o zwyczajach
i tradycji narodowej tęsknocie za rodzinnym krajem, przemianie wewnętrznej bohatera, arkadii ojczyzny dzieciństwa, tęsknocie tułacza – emigranta za ojczyzną, Litwie, historii, miłości i waśniach rodowych.
|
Co pisać, z czym kojarzyć?
- Dla potomnych stał się najważniejszą polską lekturą
– nazywany biblią domu polskiego.
- Przyniósł wyidealizowany, nostalgiczny portret szlachty polskiej (bohaterem zbiorowym jest właśnie szlachta przedstawiona w sposób zgodny z arkadyjskim obrazem świata).
- Ważne są epizody obyczajowe, na przykład: porządek ustawienia gości na spacerze, obyczaje szlachty zaściankowej, na przykład nadawanie imion, przydomki, czarna polewka jako symboliczna odmowa ręki panny, zajazd jako metoda rozwiązywania sąsiedzkich nieporozumień.
- Realizm utworu jest pozorny. Mamy do czynienia z obrazem wyidealizowanym, niemalże bajkowym.
- Inne utwory ukazujące (jak i Pan Tadeusz) wyidealizowany, krzepiący serca portret polskiej szlachty, na przykład Trylogia Henryka Sienkiewicza czy komedie Fredry.
- W Ferdydurke Witolda Gombrowicza – autor poddaje parodii polską wizję dworu na wzór Soplicowa, schemat miłości Zosi i Tadeusza oraz szlacheckich typów.
- Utwór inspirował innych twórców – Sienkiewicza, malarzy: Wojciecha Gersona (ilustrował poemat) i Maksymiliana Gierymskiego,
a także na zasadzie polemiki Gombrowicza.
|
Kordian – Juliusz Słowacki |
Gatunek: dramat romantyczny.
Temat
- Powstanie listopadowe
– przyczyny klęski.
- Dzieje Kordiana – wrażliwego młodzieńca, dojrzewanie bohatera, jego rozczarowanie światem, miłością, próba dopełnienia misji narodowej.
- Portret Polaków i polskiego bohatera narodowego.
|
Co jest ważne?
- Kordian powstał w 1833 roku
w trakcie pobytu Słowackiego
w Szwajcarii i miał być przede wszystkim próbą odniesienia się do powstania listopadowego, zgłębieniem przyczyn jego klęski oraz polemiką z systemem mitów stworzonych przez Adama Mickiewicza w III części Dziadów
i Księgach narodu polskiego
i pielgrzymstwa polskiego.
- Mesjanizm historyczny. Polska Winkelriedem narodów
– porównanie do szwajcarskiego bohatera, który podczas walki wbił w swą pierś włócznię wroga, czyniąc tym samym przejście dla towarzyszy. Jest to wizja podobna i zarazem różna od Mickiewiczowskiej. Tak samo obaj wieszczowie widzą idee poświecenia się Polski Europy
– lecz Mickiewicz odwołuje się do religii (Chrystus), a Słowacki do historii (Winkelried).
- Ocena powstania – Słowacki potępia przywódców i wylicza ich wady, docenia natomiast patriotyzm młodych, ideę nienawiści do wroga, buntu
i spisku.
- Postawa Kordiana, który mdleje w progu sypialni carskiej. Jest postacią tragiczną – w tej sytuacji stawia go historia. Jest też reprezentantem polskiej mentalności, niezdolnej do konkretnego czynu, tylko do snucia marzeń.
- Temat poezji i jej roli w życiu narodu. Słowacki uważa ją za skarbnicę narodową, zdolną w przyszłości odrodzić ideę walki
o wolność – bo odwołującą się
do dawnych wartości. Polemizuje
z Mickiewiczem – nie uznaje mesjanistycznej, tyrtejskiej roli poety i poezji.
|
Co pisać, z czym kojarzyć?
- Kordian – przechodzi wielką ewolucję, nieustannie się zmienia lub raczej tworzy siebie na oczach czytelnika. Staje się człowiekiem aktywnym, podejmuje konkretne zadanie. Nie jest już skoncentrowany wyłącznie na sobie – chce poświęcić się dla ojczyzny.
Ale zadania nie wykona
– dlatego że jest zbyt słaby, niepewny, a także dlatego,
że nie można do szlachetnego celu dążyć, postępując niemoralnie (zabójstwo).
- Kordian przenosi się z miejsca na miejsce – jest w Londynie,
u papieża, na Mont Blanc.
W utworze jest sporo wątków: miłość, dojrzewanie, niemoralność panujących, mesjanizm, spisek, powstanie
– jest polskim dramatem romantycznym, drugim,
po Dziadach.
- Jego duchowym prototypem jest Szekspirowski Hamlet
– typ niezdecydowanego, niezdolnego do czynu bohatera.
- Zestawienie mesjanizmu mistycznego z historycznym (Polska Chrystusem Narodów, Adam Mickiewicz, Dziady – Polska Winkelriedem narodów
– Kordian).
- Ernest Bryll – Lekcja polskiego – to słynne nawiązanie w poezji współczesnej do Kordiana. Poeta przeciwstawia się romantycznemu mitowi szlachetnego bohatera, który nie ma mocy czynu.
|
Nie-Boska komedia – Zygmunt Krasiński |
Gatunek: dramat romantyczny
Temat
- Historia Hrabiego Henryka
– poety, potem przywódcy arystokratów walce
z rewolucjonistami.
- Dwie warstwy znaczeniowe dramatu:
- ramat rodzinny
– a w toku rozwoju tego wątku temat poezji i poety oraz problematyka moralna,
- dramat o rewolucji
– przedstawione dzieje walki klas obrazują pogląd poety na istotę historii. Krasiński rewolucję potępia jako bunt przeciw starym wartościom, tradycji, religii, etyce.
|
Co jest ważne?
- Czas powstania: 1835
(po powstaniu listopadowym).
- Tytuł dramatu wyraźnie nawiązuje do Dantego, początkowo jednak dzieło Krasińskiego miało nosić tytuł Mąż. Zmiana tytułu związana jest z przesunięciem punktu ciężkości z tematyki rodzinnej na zagadnienia historiozoficzne.
- Wymiar etyczny: problem walki dobra ze złem, dyskusja o moralnych powinnościach poety, konsekwencjach czynów niemoralnych – buntu, niesprawiedliwości, zdrady małżeńskiej.
- Dzieło zawiera próbę definicji i wytłumaczenia dziejów
za pomocą prowidencjalizmu
– poglądu, zgodnie z którym
o losie jednostek, społeczeństw
i świata decydują wyroki Boskie.
- Temat poezji i misji poety: dwie kategorie poetów, jakie się ujawniają w toku akcji:
- Poeta przeklęty
– to Hrabia Henryk.
Nie postępował moralnie, poezja stała się więc jego przekleństwem.
- Poeta błogosławiony
– to Orcio. Rodzi się
z darem poezji, postępuje etycznie, poezja jest jego błogosławieństwem.
|
Co pisać, z czym kojarzyć?
- Literacki prototyp:
Boska komedia Dantego
– tytuł, próba podjęcia dyskusji
o sytuacji człowieka wobec sił wyższych, porównanie rewolucji do piekła dantejskiego, dantejska wędrówka Hrabiego Henryka przez obóz rewolucjonistów.
- Zestawienie z Kordianem
– różne wizje rewolucji, poezji, szatana, postaci obłąkanych.
- Z Uspokojeniem – wierszem Juliusza Słowackiego
o rewolucji w duchu filozofii genezyjskiej.
- Z Przedwiośniem – powieścią Żeromskiego, późniejszą wizją rewolucji.
|