Nie ma nic bardziej irytującego niż bezskuteczne ślęczenie nad książkami i notatkami. Pomyśl o tym, żeby usprawnić swój system uczenia się.
Oto kilka zasad:
- Motywacja to potęga działania. Jeśli uczysz się tylko dlatego, że musisz – nie dziw się, że efekty są mierne. Spróbuj rozbudzić w sobie chęci („Chcę to wiedzieć, to jest mi bardzo potrzebne do…”)
- Zainteresowanie powstaje dzięki dobremu zrozumieniu. Musisz więc absolutnie wszystko, co wkuwasz, zrozumieć (i to dogłębnie). To samo dotyczy obcych słów. Wszystkie wyrazy obcego pochodzenia lub o niejasnym dla ciebie znaczeniu sprawdzaj w słownikach i encyklopediach.
- Z każdego wykładu słuchacz ma szansę zapamiętać (w tzw. pamięci świeżej) ok. 15% przekazywanych treści. Rób więc notatki możliwie szczegółowe, ale raczej na zasadzie: punktuję główne tezy i dopiero wypełniam te punkty treścią. Nigdy nie staraj się stenotypować. Zajrzyj do notatek najszybciej, jak możesz – póki jeszcze słyszysz echo słów wykładowcy, jego sformułowania, żarciki służące zapamiętaniu.
- Cokolwiek chcesz zapamiętać – rymuj. To doskonale sprzyja zapamiętywaniu. Twórz własne skojarzenia (im bardziej absurdalne, tym dłużej się pamięta).
- Zapamiętywanie to proces wymagający aktywności umysłu. Musisz więc rysować, pisać, podkreślać, dotykać, wystukiwać rytm słów, nucić, klaskać. Słowem – uruchamiaj jak najwięcej kanałów zapamiętywania.
- Równolegle z wiedzą przyswajaj graficzny obraz notatek (wzorów, definicji, wykresów, map). Pamiętaj, że w każdym zapamiętywaniu kluczowe znaczenie ma liczba powtórzeń (trening czyni mistrza).
- Twoim sprzymierzeńcem jest stres umiarkowany. Za silny lub za słaby uniemożliwią ci naukę.
- Postaw na systematyczność – lepiej codziennie pięć minut niż raz na tydzień nawet trzy godziny.
- Dobry nastrój, wyspanie, najedzenie (ale bez przesady) również decydują o sukcesie. Ucz się zawsze w przewietrzonym pokoju, w luźnym ubraniu (nie utrudniaj krążenia krwi), przy odpowiednim punktowym świetle (z lewej strony dla praworęcznych i odwrotnie) bądź wyspany i zadowolony z życia.
- Nie łącz nauki z wypoczynkiem. Albo intensywnie pracujesz, albo relaksujesz się. Nie udawaj, że porządkując regał powtarzasz wzory z fizyki. Staraj się, aby twój czas jednoznacznie dzielić: teraz pracuję, a teraz nie.