Po co pisze się plan?
- Po pierwsze – żeby sobie samemu pomóc w zapamiętaniu treści lektury.
- Po drugie – żeby szybciutko przypomnieć sobie lekturę przed lekcją (lub klasówką).
- Po trzecie – żeby z niego skorzystać przy pisaniu wypracowania. Piszesz recenzję, streszczenie czy charakterystykę postaci – plan na pewno się przyda.
Jak napisać plan?
- Sposób dla drobiazgowych pracusiów
Najlepszy plan stworzysz podczas czytania lektury. Zapisuj na osobnej kartce wydarzenia lub zaznaczaj je zakładkami w książce. Potem wystarczy książkę przekartkować, spisać w punktach wydarzenia i plan gotowy!
- Sposób dla pożeraczy książek
Jeśli nie lubisz przerywać czytania i absolutnie nie dasz się przekonać do jednoczesnego czytania i robienia notatek, to trudno. Nic na siłę! Po prostu po przeczytaniu rozdziału (lub całej lektury opowiedz go sobie w myślach. Wyobraź sobie, że musisz to szybko streścić koledze, który nie przeczytał nawet pierwszej strony. Które wydarzenia uznasz za najważniejsze? Które pominiesz? Już wiesz? To zapisz je w punktach.
Plan wydarzeń jest zapisem najistotniejszych wydarzeń w utworze. Może być ramowy (główne wydarzenia) lub szczegółowy (dokładniejszy). W planie szczegółowym podpunkty muszą się zawierać w punktach. W planie ważna jest konsekwencja – forma punktów musi być stała (zawiadomienia, zdania, równoważniki zdań, wyrazy). Stałe (konsekwentne) musi być również oznaczenie punktów i podpunktów (cyfry, litery).
Plan ramowy
Plan ramowy przedstawia najważniejsze wydarzenia w utworze (lub jego fragmencie). Plan szczegółowy jest dużo dokładniejszy, zawiera drobiazgowe informacje o wydarzeniach. Istotnych.
A wygląda to tak:
Plan ramowy fragmentu Balladyny – W chacie wdowy
1. Zakończenie prac polowych.
2. Rozmowa wdowy z córkami.
3. Przyjazd księcia Kirkora.
4. Zachwyt księcia urodą dziewcząt.
5. Podpowiedzi niewidzialnego Skierki
6. Decyzja o wyprawie na maliny.
Plan szczegółowy
1. Zakończenie prac polowych.
2. Rozmowa wdowy z córkami:
a) opryskliwość Balladyny,
b) uprzejmość Aliny,
c) faworyzowanie Balladyny przez matkę.
3. Przyjazd księcia Kirkora,
a) nieoczekiwany hałas na moście,
b) zaskoczenie wdowy i jej córek.
4. Zachwyt księcia urodą dziewcząt,
a) upiększające zabiegi niewidzialnego Skierki,
b) trudny wybór Kirkora.
W planie szczegółowym nie wszystkie punkty muszą mieć rozwinięcie w podpunktach (zobacz na nasz punkt pierwszy – bez podpunktów i drugi – rozwinięty w podpunktach)
Uwaga!
Precz z bałaganem!
Plan ma sens tylko wtedy, kiedy jest konsekwentny. Nie można sobie pozwolić na dowolność.
- Wszystkie punkty muszą być zapisane w takiej samej formie.
- Wszystkie punkty oznaczamy w ten sam sposób. Np. cyfry z kropką oznaczają punkty (pamiętaj o dużej literze zaczynającej pierwszy wyraz w punkcie – piszesz przecież po kropce!), literki z nawiasem oznaczają podpunkty (tu może być mała litera). Albo niech Duże litery oznaczają punkty, a myślniki podpunkty. Ale, ale! Nie pomyl się w oznaczeniach!
Przykład:
2. Rozmowa wdowy z córkami
a) opryskliwość Balladyny
b) uprzejmość Aliny
Albo
A. Rozmowa wdowy z córkami
– opryskliwość Balladyny
– uprzejmość Aliny
Zobacz: