Protokół

Forma w sam raz dla ludzi konkretnych i dokładnych.

  • Protokołować można przebieg lekcji, zebrania, spotkania.
  • Celem protokołu jest wierne udokumentowanie przebiegu jakiegoś wydarzenia, zgodnie z jego chronologią (nie ma tu miejsca na komentarze i oceny. Konieczny jest pełen obiektywizm).
  • Protokół to dowód, że jakieś zebranie (lekcja) się odbyło – liczą się więc wszystkie fakty.

 

Wrocław, 8 października 2019

Protokół nr 2

Marek Kowalski
Dorota Jakubik
Tomek Biś

………………………………………..

………………………………………………………………….

………………………………………………………………….

 

………………………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………….

 

 

Protokolant

Dorota Jakubik

Prowadzący/Przewodniczący

Tomek Biś

 

data i miejsce

numer protokołu

temat (do jakiego zebrania odnosi się protokół)

uczestnicy

 

porządek zebrania

 

odnośniki

 

podpis protokolanta podpis prowadzącego

Cechy protokołu

1. Ścisłość, zwięzłość relacji.

  • tak
    Kolejnym punktem akademii było przedstawienie fragmentów „Balladyny” przygotowane przez uczennice z klasy II a.
  • nie
    Potem wszyscy bili brawo, a jak skończyli, dziewczyny z II a wyszły na środek sali, ukłoniły się i zaczęły mówić fragmenty „Balladyny”.

2. Chronologia wydarzeń.

  • tak
    Przewodnicząca Samorządu Szkolnego zapytała zebranych uczniów o stan przygotowań do obchodów Dnia Szkoły. Kasia Buczek z II c nie potrafiła jednak udzielić odpowiedzi na to pytanie.
  • nie
    Kasia Buczek z II c nie znała odpowiedzi na pytanie zadane jej wcześniej przez przewodniczącą Samorządu Szkolnego. Pytanie dotyczyło stanu przygotowań do obchodów Dnia Szkoły.

3. Obiektywizm.

  • tak
    Klasa I b wysunęła wniosek zorganizowania wycieczki do Berlina. Pomysł ten nie został zaakceptowany przez panią dyrektor z powodu zbyt dużych kosztów wycieczki.
  • nie
    Niestety, mimo iż uczniom klasy I b bardzo zależało na zorganizowaniu wycieczki do Berlina, pani dyrektor z żalem odmówiła ich prośbie, ponieważ uznała, że byłby to zbyt duży wydatek dla rodziców.

4. Brak jakiegokolwiek komentarza do przedstawianych faktów, wyrazów i wyrażeń emocjonalnych.

  • tak
    W głosowaniu wzięło udział 18 osób. 14 osób poparło wniosek, 4 – wyraziły sprzeciw. Jedna osoba z powodu chwilowej nieobecności w klasie nie wzięła udziału w głosowaniu.
  • nie
    W głosowaniu wzięło udział 18 osób. 14 osób poparło wniosek, 4 – wyraziły sprzeciw. Jedna osoba – Marcin z I d – nie brała udziału w głosowaniu. Powodem jego nieobecności w klasie w chwili głosowania była niedyspozycja żołądkowa wywołana zjedzonymi poprzedniego dnia niedojrzałymi gruszkami.

5. Dokładność, pełna zgodność z prawdą.

  • tak
    Dyskusję rozpoczęła pani od polskiego, prosząc uczniów o skomentowanie postępowania Jacka Soplicy.
  • nie
    Później była dyskusja i wszyscy się zastanawiali, czy to, co zrobił Jacek Soplica, było słuszne.

6. Podane są imiona i nazwiska uczestników zebrania (dyskusji), streszczone ich wypowiedzi.

  • tak
    Następnie Marcin Piętak z klasy II a powiedział, że pomysł klasy I c dotyczący wspólnego sprzątania boiska nie jest słuszny, gdyż spotka się z powszechnym sprzeciwem uczniów szkoły.
  • nie
    Jakiś uczeń z drugiej klasy powiedział, że ten pomysł nie ma sensu, bo nikt się na to nie zgodzi.

7. Ważne wnioski są zapisane w takim brzmieniu, w jakim zostały wygłoszone.

  • tak
    Wszyscy zebrani zaaprobowali następujący wniosek: „Zamiast akademii z okazji Dnia Patrona Szkoły powinny być organizowane w tym dniu rozmaite atrakcje sportowe i kulturalne, które przygotują uczniowie wszystkich klas”.
  • nie
    Wszyscy zebrani zaaprobowali wniosek, żeby nie organizować akademii z okazji Dnia Patrona Szkoły, a zamiast tego wszyscy powinni przygotować różne atrakcje sportowe i kulturalne.

 

Słowniczek

  • uczestnik
    • dyskutant
    • prowadzący
    • przewodniczący
      • otworzył
      • zagaił
      • wprowadził w dyskusję
  • chronologia
    • następnie
    • kolejnym punktem programu było
      • rozpocząć zebranie
      • ogłoszono przerwę
      • nastąpiła przerwa
  • głosowanie
    • być za, być przeciw
    • wynik głosowania
    • zdecydowana przewaga
    • większością głosów
    • wstrzymać się od głosu
    • wniosek przeszedł, upadł
  • dyskusja
    • wyrazić sprzeciw
    • wyrazić aprobatę
    • zakończono, wszczęto dyskusję
    • podać w wątpliwość
    • zaprotestować
    • wniosek
    • przychylić się do wniosku (pomysłu)
    • zaproponować
    • ustalić
    • zwrócić się z prośbą

Uwaga! Oboczność
Zwróć uwagę na odmianę wyrazu protokół. Występuje tu oboczność ó:o.
A więc:

  • protokół
  • protokole,
  • protokolant,
  • protokołował.