Protokół
Forma w sam raz dla ludzi konkretnych i dokładnych.
- Protokołować można przebieg lekcji, zebrania, spotkania.
- Celem protokołu jest wierne udokumentowanie przebiegu jakiegoś wydarzenia, zgodnie z jego chronologią (nie ma tu miejsca na komentarze i oceny. Konieczny jest pełen obiektywizm).
- Protokół to dowód, że jakieś zebranie (lekcja) się odbyło – liczą się więc wszystkie fakty.
Wrocław, 8 października 2019
Protokół nr 2
…
Marek Kowalski
Dorota Jakubik
Tomek Biś
………………………………………..
………………………………………………………………….
………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………….
…
…
Protokolant
Dorota Jakubik
Prowadzący/Przewodniczący
Tomek Biś
data i miejsce
numer protokołu
temat (do jakiego zebrania odnosi się protokół)
uczestnicy
porządek zebrania
odnośniki
podpis protokolanta podpis prowadzącego
Cechy protokołu
1. Ścisłość, zwięzłość relacji.
- tak
Kolejnym punktem akademii było przedstawienie fragmentów „Balladyny” przygotowane przez uczennice z klasy II a. - nie
Potem wszyscy bili brawo, a jak skończyli, dziewczyny z II a wyszły na środek sali, ukłoniły się i zaczęły mówić fragmenty „Balladyny”.
2. Chronologia wydarzeń.
- tak
Przewodnicząca Samorządu Szkolnego zapytała zebranych uczniów o stan przygotowań do obchodów Dnia Szkoły. Kasia Buczek z II c nie potrafiła jednak udzielić odpowiedzi na to pytanie. - nie
Kasia Buczek z II c nie znała odpowiedzi na pytanie zadane jej wcześniej przez przewodniczącą Samorządu Szkolnego. Pytanie dotyczyło stanu przygotowań do obchodów Dnia Szkoły.
3. Obiektywizm.
- tak
Klasa I b wysunęła wniosek zorganizowania wycieczki do Berlina. Pomysł ten nie został zaakceptowany przez panią dyrektor z powodu zbyt dużych kosztów wycieczki. - nie
Niestety, mimo iż uczniom klasy I b bardzo zależało na zorganizowaniu wycieczki do Berlina, pani dyrektor z żalem odmówiła ich prośbie, ponieważ uznała, że byłby to zbyt duży wydatek dla rodziców.
4. Brak jakiegokolwiek komentarza do przedstawianych faktów, wyrazów i wyrażeń emocjonalnych.
- tak
W głosowaniu wzięło udział 18 osób. 14 osób poparło wniosek, 4 – wyraziły sprzeciw. Jedna osoba z powodu chwilowej nieobecności w klasie nie wzięła udziału w głosowaniu. - nie
W głosowaniu wzięło udział 18 osób. 14 osób poparło wniosek, 4 – wyraziły sprzeciw. Jedna osoba – Marcin z I d – nie brała udziału w głosowaniu. Powodem jego nieobecności w klasie w chwili głosowania była niedyspozycja żołądkowa wywołana zjedzonymi poprzedniego dnia niedojrzałymi gruszkami.
5. Dokładność, pełna zgodność z prawdą.
- tak
Dyskusję rozpoczęła pani od polskiego, prosząc uczniów o skomentowanie postępowania Jacka Soplicy. - nie
Później była dyskusja i wszyscy się zastanawiali, czy to, co zrobił Jacek Soplica, było słuszne.
6. Podane są imiona i nazwiska uczestników zebrania (dyskusji), streszczone ich wypowiedzi.
- tak
Następnie Marcin Piętak z klasy II a powiedział, że pomysł klasy I c dotyczący wspólnego sprzątania boiska nie jest słuszny, gdyż spotka się z powszechnym sprzeciwem uczniów szkoły. - nie
Jakiś uczeń z drugiej klasy powiedział, że ten pomysł nie ma sensu, bo nikt się na to nie zgodzi.
7. Ważne wnioski są zapisane w takim brzmieniu, w jakim zostały wygłoszone.
- tak
Wszyscy zebrani zaaprobowali następujący wniosek: „Zamiast akademii z okazji Dnia Patrona Szkoły powinny być organizowane w tym dniu rozmaite atrakcje sportowe i kulturalne, które przygotują uczniowie wszystkich klas”. - nie
Wszyscy zebrani zaaprobowali wniosek, żeby nie organizować akademii z okazji Dnia Patrona Szkoły, a zamiast tego wszyscy powinni przygotować różne atrakcje sportowe i kulturalne.
Słowniczek
- uczestnik
- dyskutant
- prowadzący
- przewodniczący
- otworzył
- zagaił
- wprowadził w dyskusję
- chronologia
- następnie
- kolejnym punktem programu było
- rozpocząć zebranie
- ogłoszono przerwę
- nastąpiła przerwa
- głosowanie
- być za, być przeciw
- wynik głosowania
- zdecydowana przewaga
- większością głosów
- wstrzymać się od głosu
- wniosek przeszedł, upadł
- dyskusja
- wyrazić sprzeciw
- wyrazić aprobatę
- zakończono, wszczęto dyskusję
- podać w wątpliwość
- zaprotestować
- wniosek
- przychylić się do wniosku (pomysłu)
- zaproponować
- ustalić
- zwrócić się z prośbą
Uwaga! Oboczność
Zwróć uwagę na odmianę wyrazu protokół. Występuje tu oboczność ó:o.
A więc:
- protokół
- protokole,
- protokolant,
- protokołował.