Wstęp wypracowania – pytanie

Zaczynamy pracę od postawienia pytania, które jest podstawą dalszych rozważań.– Właściwie na czym polega filozofia życiowa bohatera tej powieści?

– Czy istnieje skuteczna recepta na życie? Starożytni twierdzili, że tak.
– W jaki sposób klasycy odrodzenia definiowali cnotę – czym właściwie dla nich była?
– Czy deformacja świata w literaturze ma jakiś sens poza próbą eksperymentowania?
– Czy pomysły awangardowe nie są jakimś dziwactwem znudzonych tradycją pisarzy?
– Jak zakwalifikować głównego bohatera literackiego tej powieści?
– Czy mogą w ogóle istnieć wątpliwości w tej kwestii?
– Jak zdefiniować pojęcie zaznaczone w temacie wypracowania?
– Którą z programowych myśli poety uznać za najważniejszą?
– Która spośród wymienionych w temacie postaw zasługuje na najwyższe uznanie?
– Jak starożytni definiowali śmierć, w jaki sposób poszukiwali szczęścia?
– Jaki model kobiety (miłości) idealnej stworzyli romantycy?
– Czy wiek XX był tylko stuleciem zbrodni i zagłady?
– Dlaczego właśnie natura stała się tak silną inspiracją dla poetów romantycznych?
– Czym właściwie są mity? Opowieściami sprzed tysiącleci? Wówczas wzorem postaw, dziś – bajką? W czasach rydwanów i polis – dobrze, ale czy dziś mogą mieć jakikolwiek sens?

Temat, który jest twierdzeniem, zamień w pytanie. Praca będzie odpowiedzią na to, postawione we wstępie, pytanie.

  • Temat:
    Przyjaźń to najważniejsze uczucie człowieka – uzasadnij słuszność tego sądu.
    Wstęp
    Czy rzeczywiście przyjaźń jest uczuciem najważniejszym? Osobiście wyżej cenię sobie miłość. Sąd swój wyjaśnię w dalszej części pracy.
  • Temat:
    Moja filozofia życiowa.
    Wstęp
    – Właściwie jaka jest moja filozofia życiowa?
    – Co sądzę o życiu?
    – Czy istnieje „recepta na życie”?
  • Temat: Fantastyczna podróż w czasie i przestrzeni.

Wstęp
– Gdzie by tu wybrać się w taką podróż?
– Czym jest podróż w czasie i przestrzeni?
– Jak wyobrażam sobie taką podróż?

Można jak widać zadać pytanie sobie. Można też czytelnikowi.

Wstęp
– Czy lubisz podróże kosmiczne?

– Czy czytałeś najwspanialszą książkę świata?
– Czy zauważyłeś choć raz, Czytelniku, jak trudno jest pisać o sobie?

Pytanie można zadać nawet samemu twórcy lektury, szacownemu wieszczo­wi lub bohaterowi słynnego dzieła.

Wstęp
– Czy myślałeś, poeto, że twoje dzieła będą tak popularne?

– Twórco „Pana Tadeusza”, jak czułbyś się w XXI wieku?
– Bohaterko powieści (tytuł), czy zgodzisz się, bym cię opisał? Pytam, bo jesteś dla mnie osobą żywą.

Uwaga!
Pytanie organizujące pracę musi być z tematem ściśle związane. Jeśli bowiem temat dotyczy powieści, nie można np. zapytać: Dlaczego nie lubię dramatu? Chyba że odpowiedź jest natychmiastowym, entuzjastycznym wykrzyknikiem: Bo kocham powieść! Wtedy – inna sprawa.

Facebook aleklasa 2

Zobacz:

https://aleklasa.pl/gimnazjum/c268-prace-pisemne/c314-jak-napisac-to-lepiej/15-pisanie-wstepow-wykorzystanie-cytatu-odwolanie-do-autorytetow

https://aleklasa.pl/gimnazjum/c268-prace-pisemne/c314-jak-napisac-to-lepiej/12-pisanie-wstepow-polemika-z-tematem

https://aleklasa.pl/gimnazjum/c268-prace-pisemne/c314-jak-napisac-to-lepiej/10-nawiazania-do-wspolczesnosci