Jak to napisać inaczej
A
Autor
Zamiast powtarzać wciąż, że autor pisze, można użyć innych określeń.
Autor (co robi?):
- tworzy, kreuje, ustanawia wizję świata,
- reprezentuje poglądy,
- definiuje pojęcia,
- rewiduje poglądy,
- odtwarza przeszłość, prorokuje przyszłość,
- zestawia własne przemyślenia,
- dzieli się doświadczeniami,
- dokonuje eksperymentu.
Autor to:
pisarz, twórca, prozaik, powieściopisarz lub dramaturg czy poeta, autorytet moralny, mistrz pióra, realista, nowator, literat.
Analizować
Możesz analizować wiersz lub problem. Lecz przecież możesz także:
- dokonywać analizy,
- zaprezentować analizę,
- przeprowadzić badanie,
- prześledzić zagadnienie,
- dokonać opracowania,
- poszukiwać ukrytych sensów i znaczeń,
- wniknąć w głębsze warstwy znaczenia utworu.
B
Bohater
Bohater to inaczej
- postać literacka,
- postać wiodąca,
- główna persona utworu,
- człowiek, osoba, osobowość, indywidualność itd.
Być bohaterem głównym, to znaczy, że nasz bohater:
- znajduje się w centrum świata powieści,
- funkcjonuje jako główny sprawca działań,
- zajmuje centralne miejsce utworu,
- organizuje warstwę fabularną powieści,
- występuje jako główna persona utworu.
C
Cecha
Zamiast słowa cecha możemy używać słów:
- przymioty,
- zaleta lub wada,
- jeśli zaleta – to walor,
- jeśli wada – ujemny rys charakteru, przywara.
- cechą charakterystyczną utworu jest…
- niewątpliwym walorem dzieła jest…
- wśród innych tytułów ten utwór wyróżnia się…
- zaletą powieści (dramatu) jest na pewno…
- wartością niezaprzeczalną dzieła jest…
- ujemną stronę utworu znajduję w…
Charakteryzować
Fakt, że coś charakteryzuje utwór, osobę, zjawisko, można wyrazić następująco:
- utwór cechuje…
- utwór wyróżnia, czyni oryginalnym, odmiennym…
- utwór określa…
- nadaje mu konkretny charakter,
- czyni utwór nietypowym,
- decyduje o specyfice dzieła.
Chcieć
Chciałbym napisać – inaczej:
- pragnąłbym napisać,
- pragnę dodać,
- zamierzam napisać,
- jest moim marzeniem, aby opisać tu…
- dołączę jeszcze opis…
Ciekawość
Coś jest ciekawe – frapujące, fascynujące, interesujące, intrygujące, pociągające, zajmujące, nieprzeciętne, zachwycające.
Coś mnie interesuje (ciekawi) lub:
- zachwyca mnie,
- dostarcza mi niebywałych wrażeń i doznań,
- wydaje mi się ogromnie zajmujące,
- wywołuje we mnie refleksje, przemyślenia,
- zafascynowało mnie całkowicie,
- zawojowało moje myśli.
Czynić
Czynić – występuje przede wszystkim w znaczeniu:
- działać,
- wypełniać misję, zadanie,
- wykonać pracę,
- przyjąć aktywną postawę,
- być istotą czynną,
- dokonać czegoś;
- czynić w znaczeniu: robić wrażenie:
- wstrząsnąć kimś,
- oddziaływać na kogoś,
- odcisnąć piętno,
- poruszyć kogoś, coś (sumienie),
- być inspiracją,
- wzbudzać emocje.
Czytać, czytanie, czytelnik
Czym jest czytanie? Jest to:
- lektura,
- pochłanianie książek,
- wędrówka przez prozę, dramat,
- przygoda czytelnicza,
- odbiór słowa pisanego,
- proces recepcji dzieła literackiego,
- percepcja literatury.
A zatem czytelnik to:
- odbiorca lektury,
- adresat powieści,
- miłośnik prozy,
- sympatyk literatury.
D
Dobro
Dobro – to
- wartość etyczna,
- zbiór wartości pozytywnych.
Dobry
- pozytywny,
- dodatni,
- wartościowy,
- pełen walorów,
- nienaganny,
- świetny,
- wspaniały,
- doskonały,
- wyborny.
Dzieje
Dzieje bohatera to inaczej:
- losy postaci,
- wydarzenia biograficzne,
- wydarzenia fabularne,
- łańcuch wypadków,
- kolejne zdarzenia,
- wypadki,
- koleje losu,
- oś fabularna, oś wydarzeń,
- fabuła,
- ciąg, bieg wydarzeń.
E
Emocje
Emocje to nic innego, jak:
- silne uczucia, odczucia, wzruszenia,
- wstrząs uczuciowy,
- mocne wrażenia,
- silne przeżycia.
Emocjonować się (np. czymś) to:
- ogromnie coś przeżywać,
- doznawać silnych, głębokich wzruszeń,
- odczuwać coś niezwykle mocno,
- przeżyć wstrząs uczuciowy.
Etyka (zasady etyczne)
Pojęcie etyka inaczej może brzmieć:
- zbiór zasad postępowania,
- ogół przyjętych norm moralnych,
- istota wiedzy o tym, co dobre, a co złe,
- zestaw kryteriów moralnych.
Epoka (epokowe)
Zamiast powtarzać termin epoka, piszemy:
- przedział czasu,
- doba, czasy (np. renesansu),
- stulecie,
- etap dziejowy.
A jeśli coś jest epokowym wydarzeniem – to znaczy, że jest wydarzeniem:
- przełomowym,
- szalenie istotnym,
- ważnym w dziejach ludzkości,
- historycznym, odwracającym bieg historii.
G
Główny (temat, bohater)
Bohater, temat, problem może być główny lub:
- pierwszoplanowy,
- wiodący,
- centralny,
- najistotniejszy,
- naczelny,
- być osią utworu,
- dzierżyć palmę pierwszeństwa.
Groźba
Istnieje groźba czegoś (np. obojętności). A zatem istnieje (czyha):
- zagrożenie,
- niebezpieczeństwo,
- przykra możliwość,
- groźna ewentualność,
- obawa przed złem.
I
Idea
Jeśli utwór posiada ideę, to inaczej:
- istotą tego utworu jest…
- centralna myśl utworu to …
- główne przesłanie utworu to…
- naczelny problem dzieła to…
Ideał
Jeśli ktoś jest ideałem, to stanowi:
- wzór doskonałości,
- istotę doskonałą,
- przykład,
- wzorzec parenetyczny,
- uosobienie marzeń i wyobrażeń.
Idealizować
Można jeszcze idealizować, czyli:
- gloryfikować (np. świat),
- przecenić i przerysowywać (wartość),
- ubarwiać lub wybielać (historię),
- mitologizować lub apologizować (np. przeszłość).
J
Jest
Coś jest, ja jestem, czyli:
- istnieje,
- stanowi coś sobą,
- funkcjonuje jako,
- znajduje się,
- zajmuje swoje miejsce, stanowisko,
- egzystuje.
K
Kochać
Można kochać, a więc można też:
- miłować,
- darzyć afektem lub uczuciem,
- żywić gorące uczucia,
- darzyć wielkim afektem,
- darzyć namiętnością,
- usychać z miłości,
- ofiarować komuś swoje serce.
Porównaj także z użyciem słowa „lubić”.
Kompozycja
Kompozycja (np. utworu) to inaczej:
- struktura dzieła literackiego,
- budowa utworu,
- konstrukcja powieści,
- układ elementów dzieła.
Komponować
to także:
- tworzyć,
- stwarzać,
- kreować,
- budować,
- konstruować,
- powoływać do istnienia.
Koncepcja, porównaj idea.
Jest to także:
- pomysł,
- nowa myśl,
- istota pomysłu,
- centralny chwyt,
- centrum zagadnienia,
- główny problem.
L
Literatura
Tak szerokie pojęcie, jakim jest literatura, można zastąpić w taki oto sposób:
- piśmiennictwo danego typu,
- zbiór dzieł literackich,
- dziedzina słowa pisanego,
- twórczość w materiale słowa,
- pisarska dziedzina sztuki,
- beletrystyka (nie zawsze),
- proza, dramat, liryka,
- dorobek literacki.
Lubić
Oczywiście, nie można wciąż powtarzać: lubię daną powieść lub bohatera, można inaczej:
- jestem zwolennikiem,
- jestem wielbicielem,
- przepadam za…
- budzi we mnie zachwyt,
- należę do wielbicieli, sympatyków,
- obdarzam sympatią,
- aprobuję, popieram, wyróżniam…
M
Myśleć
Myślę, że – to dobry wstęp do ujawnienia swoich poglądów. Można także napisać:
- sądzę, że…
- mniemam, iż…
- uważam, że…
- według moich przemyśleń…
- moje wnioski prezentują się następująco…
- jestem zdania, że…
- twierdzę stanowczo, że…
- to wynik moich medytacji, przemyśleń…
- z toku mojego rozumowania wynika, że…
Myśl – porównaj z pojęciem „idea”.
O
Ocena
Ocena – na przykład czynów postaci lub utworu to także:
- opinia,
- werdykt,
- osąd,
- wyrok,
- krytyka, w
- ynik,
- recenzja.
Oceniać – to
- stawiać werdykt
- wymierzać wyrok.
- oszacować coś,
- recenzować, sklasyfikować,
- wydawać sądy,
- opiniować.
Odpowiedzialność (być odpowiedzialnym)
Często piszemy o odpowiedzialności:
- poczucie odpowiedzialności,
- przyjmowanie skutków swojej decyzji,
- ponoszenie konsekwencji swojego czynu,
- stawienie czoła skutkom swojego czynu,
- brać na siebie odpowiedzialność.
Opinia, (patrz ocena)
Opracować (omówić)
Opracowywaliśmy utwór, to znaczy że:
- omawialiśmy utwór,
- analizowaliśmy powieść,
- poddaliśmy utwór obserwacji,
- interpretowaliśmy dzieło, badaliśmy je,
- pracowaliśmy nad utworem,
- przyjęliśmy wobec dzieła postawę badacza, krytyka itd.
P
Pejzaż
Autor prezentuje pejzaż, czyli:
- krajobraz,
- panoramę,
- wizję,
- obraz,
- „mapę” terytorium,
- fotografię terenu.
Pisać
Ktoś pisze wiersz. Autor napisał. Inaczej mówiąc:
- stworzył utwór,
- nakreślił obraz,
- powołał do istnienia,
- wykreował,
- skonstruował,
- skomponował.
Początek (wstęp)
W początkach powstania powieści, działalności itp. Taką konstrukcję zastąpią:
- geneza,
- u zarania, u źródła,
- na starcie,
- pierwotnie, podczas narodzin,
- w okresie początków,
- okoliczności powstania.
Pojęcie
To słowo można zastąpić wyrazem:
- zagadnienie,
- problem, myśl,
- motyw,
- termin.
Postawa
Postawa bohatera lub autora to jego:
- stanowisko (może je zajmować).
- pozycja,
- sytuacja,
- położenie (majątkowe, społeczne),
- punkt widzenia,
- stosunek wobec…
Pouczać
Znaleźć w utworze pouczenie to:
- odczytać morał w nim ukryty,
- rozszyfrować przesłanie,
- znaleźć jego wartość dydaktyczną,
- odkryć naukę, dotrzeć do sedna,
- pojąć dydaktyzm dzieła,
- prawidłowo zinterpretować.
Problematyka
Jest to często używane (czasem nadużywane) pojęcie. Problematyka dzieła to inaczej:
- przesłanie,
- wymowa utworu,
- ogół zagadnień zawartych w dziele,
- zbiór sensów dzieła,
- istota dzieła, tematyka dzieła, wykładnia dzieła.
Pyta – stawia pytanie
Obojętne: człowiek czy dzieło. Jeśli pyta, to:
- zapytuje o… dopytuje się…
- indaguje w sprawie,
- zestawia wątpliwości,
- egzaminuje, poddaje przesłuchaniu,
- zwraca się z wątpliwością.
Powód
Powód napisania utworu. Powód takiego, a nie innego działania. Można także napisać:
- motywacja czynu,
- bodźce lub impulsy działania,
- zbiór przyczyn,
- źródła czynu tkwią w…
- u podstaw powstania dzieła leży…
- pobudką działania bohatera była…
S
Słowa (cytat, wypowiedź)
Przytoczyć czyjeś słowa lub:
- posłużyć się wypowiedzią,
- cytat uczynić mottem,
- przytoczyć trafną myśl,
- przypomnieć sławne credo pisarza.
Streścić (streszczenie)
W kilku zdaniach streścić fabułę. Czyli:
- krótko zrelacjonować treść (relacja),
- zaprezentować treść,
- prześledzić wątek fabularny,
- przedstawić krótkie sprawozdanie
- z wydarzeń,
- ująć treść w kilku słowach,
- przedstawić rejestr wypadków,
- przytoczyć akcję.
Światopogląd
Pojawia się, gdy omawiamy swój lub bohatera światopogląd. Inaczej:
- prezentujemy widzenie świata,
- obrazujemy ideologię,
- określamy zbiór zasad lub wyznawanych reguł,
- oceniamy, charakteryzujemy poglądy
- i przekonania,
- poddajemy weryfikacji zapatrywania,
- wygłaszamy opinie, credo, werdykt.
T
Temat
Temat pracy, powieści czy rozważań. Jest to także:
- motyw (np. literacki),
- sens, istota, główne zagadnienie,
- materiał (dyskutowany, rozważany),
- centralny problem,
- przedmiot mowy, nauki, sztuki,
- myśl (przewodnia w powieści).
Tworzyć (twórczość)
Czym jest twórczość danego autora?
Jest to jego:
- dorobek literacki,
- zbiór dzieł,
- plon pracy twórczej,
- warsztat twórczy.
Tworzyć – to
- kreować,
- komponować,
- konstruować,
- budować,
- pisać,
- układać,
- produkować.
Ktoś, kto tworzy to
- twórca,
- konstruktor,
- kompozytor,
- pisarz,
- poeta,
- człowiek-artysta,
- człowiek posiadający talent, wyobraźnię twórczą,
- ponosi wysiłek twórczy,
- jest realizatorem myśli.
U
Uogólniać
Ktoś uogólnia sprawę, czyli:
- generalizuje,
- sprowadza do wspólnego mianownika,
- ujednolica, uniformizuje (ubiera w uniform).
Uważać
Często piszemy: uważam, że… Inaczej:
- myślę, sądzę, mniemam, twierdzę, że…
- według mnie, moich poglądów, moich zapatrywań,
- moje stanowisko jest następujące…
- prezentuję taki oto punkt widzenia,
- jestem zdania, że…
Używa
Pisarz używa takich i innych sposobów. Inaczej mówiąc:
- operuje chwytami (ironią, groteską, satyrą),
- praktykuje takie i inne gatunki,
- preferuje następujące środki stylistyczne,
- stosuje następujące zabiegi literackie,
- poddaje utwór zabiegom artystycznym,
- korzysta z zestawu tropów poetyckich,
- czerpie z zasobu języka,
- nie unika upiększeń, poematów, chwytów itd.
W
Walka (wojna)
Walka (stron, osób, głosów) może to być także:
- bitwa, bój, batalia, starcie, bijatyka,
- pojedynek (na szable lub słowa),
- polemika, dyskusja, wymiana poglądów, swary, kłótnia, awantura, rozmowa o zabarwieniu polemicznym, debata lub rozprawa skłóconych stron, konflikt,
- kampania wojenna, pożoga wojenna, nawałnica, zawierucha, burza wojny, ogień, żagiew wojenna.
Wartość
Wartość ludzi, książek trudno przecenić. Inaczej można ją określić jako:
- wszystko, co cenne i dobre,
- zbiór pozytywnych cech,
- zbiór walorów dzieła.
Wierzyć
Czasami piszemy – głęboko wierzę, że… Można także wyrazić się następująco:
- jestem przekonany, pewny,
- nic nie zachwieje moją pewnością,
- bezgranicznie ufam (obdarzam zaufaniem).
Wyobrażenie
Zwykle pisarz, artysta przedstawia odbiorcom swoje wyobrażenie.
Jest to inaczej:
- wizja świata,
- własna kreacja świata lub sytuacji,
- fantazja, fantastyczne widzenie.
Z
Zajmować się
Zajmuje się tematem. Inaczej:
- obraca się w kręgu tematów,
- zajmuje się, pochłania go,
- specjalizuje się w tematyce,
- preferuje, faworyzuje krąg zagadnień,
- centralne miejsce w jego twórczości zajmuje problematyka,
- istotą, przedmiotem, osią jego rozważań jest…
Zestaw
Zestaw tematów, lektur, pojęć. Termin ten można zastąpić. Jest to:
- zbiór (zasad),
- kanon (lektur),
- wybór (tytułów),
- rejestr (wydarzeń),
- zestawienie (zagadnień),
- krąg, sfera zagadnień.
Ż
Życie
Czyjeś życie, ludzkie życie, przegrane lub uratowane. Także:
- żywot, życiorys, biografia,
- istnienie, egzystencja, funkcjonowanie,
- wegetacja, pozostawanie przy życiu.