Wymień charakterystyczne cechy języka, którym posługuje się reklama. Podaj po jednym przykładzie do każdej z nich. Wymyśl hasło reklamujące drożdżówki.

Reklamy nastawione są na sprzedaż produktów lub usług wśród różnych odbiorców. Mogą być kierowane np. do dzieci, dorosłych, hydraulików lub biologów. W zależności od odbiorcy i tego, co reklama ma upowszechnić, używa się różnego języka. Język reklamy posługuje się głównie:

  • metaforami („chodzi za mną kawa”),
  • wypowiedziami nacechowanymi emocjonalnie („Dzięki niemu schudłam 10 kilo!”),
  • opisami odwołującymi się do zmysłów („Poczujesz, jak twoje ciało….”),
  • definicjami, terminami naukowymi, analizami („98 proc. Polaków wybrało…”),
  • dowcipem językowym („wielka wyprz”),
  • odwołaniami do świata baśni lub fantazji („Nawet zaklęcie ich nie otworzy!”),
  • mieszaniem stylów (np. najpierw język potoczny, potem naukowy – pani domu opowiada o problemach z dopieraniem plam, za chwilę słyszymy wykład o tym, co zawiera nowy proszek do prania).
    Hasło: „Jedz drożdżówki i rośnij jak na drożdżach!”

Ważne pojęcia:

Nadawca – ten, kto zlecił reklamę
Odbiorca – ten, do kogo kierowana jest reklama
Komunikat – to, co nadawca chce przekazać odbiorcy

Zobacz:

Perswazja w reklamie