Napisz podanie do dyrektora teatru zawierające prośbę o wypożyczenie kostiumów dla aktorów grających w szkolnym przedstawieniu Antygony. Wymień trzy postacie z tragedii Sofoklesa, dla których będą one potrzebne.

Zespół trupy szkolnej Rampa przy Gimnazjum nr 100 w Atenowicach

3 listopada 2004 r

Dyrektor Teatru Powszechnego w Atenowicach

PODANIE
Zwracamy się z uprzejmą prośbą o wypożyczenie naszemu teatrzykowi szkolnemu kostiumów, które moglibyśmy wykorzystać
w szkolnym przedstawieniu Antygony Sofoklesa.
Szczególnie ucieszyłyby nas tuniki do ról żeńskich – dla Antygony, Ismeny oraz Eurydyki. Potrzebujemy także przedmiotów, które mogłyby symbolizować insygnia królewskie Kreona oraz rekwizytów do roli starego i niewidomego Tejrezjasza, np. laski, opaski na oczy.
Premiera spektaklu planowana jest na początek grudnia, więc najchętniej stroje odebralibyśmy tuż przed próbą generalną, która odbędzie się w ostatnią sobotę listopada. Obiecujemy, oczywiście, zwrócić stroje w stanie nienaruszonym i w terminie wyznaczonym przez Pana.

Z wyrazami szacunku
Uczniowie z trupy Rampa

 

Postacie, które można było wymienić

W podaniu miały pojawić się trzy postacie z tragedii Sofoklesa, dla których będą potrzebne kostiumy. W przykładowej pracy poprosiliśmy o kostiumy do ról żeńskich (dla Antygony, Ismeny i Eurydyki) oraz o rekwizyty dla Kreona i Tejrezjasza. Można jeszcze było pomyśleć o strojach lub maskach dla tebańskich starców, którzy tworzą Chór, dla Hajmona (syna Kreona) lub strażnika czy posłańca ze świty Kreona. Błędna byłaby zaś prośba o wypożyczenie strojów dla Edypa, Polinejkesa czy Eteoklesa, gdyż nie są to postacie występujące w dramacie, lecz osoby, o których mówią inni bohaterowie.

W przykładowym podaniu prosiliśmy o klasyczne stroje i rekwizyty – kojarzące się ze starożytną Grecją i greckim teatrem. Ale, oczywiście, można było poprosić o kostiumy do uwspółcześnionej wersji Antygony. Takim spektaklem jest np. sztuka Janusza Głowackiego pt. Antygona w Nowym Jorku.

Uwaga! Tekst użytkowy!
Jednym z celów Waszej edukacji jest przygotowanie Was do życia. A życie to też składanie podań – najczęstszych dokumentów, które zdarzy Wam się pisać. Zaczniecie to robić już niedługo – od podania do wybranej szkoły ponadgimnazjalnej. A potem zdarzą się kolejne – małe i większe podania. Na egzaminie dotąd ta forma pojawiła się tylko raz – w roku 2003 (test W teatrze świata).

Punkty stracicie, jeśli:

  • Nie umieliście zastosować formalnych wyróżników podania.
  • Nie podaliście trzech postaci z Antygony Sofoklesa.
  • n Nieprawidłowo sformułowaliście prośbę.
  • Zapomnieliście o konwencjonalnych zwrotach stosowanych w podaniu.
  • Zrobiliście więcej niż jeden błąd ortograficzny i więcej niż jeden błąd interpunkcyjny.

 

Kryteria oceniania podania

I. Realizacja tematu

Co jest oceniane?
Treść podania:

    • sformułowanie prośby,
    • wymienienie co najmniej dwóch postaci z Antygony.

Przykłady:

    • Sposoby wyrażania prośby:
      Zwracam się z uprzejmą prośbą…
      Uprzejmie proszę…
    • W przykładowym podaniu pojawiają się postacie: Antygona, Ismena, Kreon i Tejrezjasz. Nie dość, że postacie te zostały wymienione, to jeszcze skonkretyzowane były zamawiane stroje i rekwizyty dla tych bohaterów.

II. Kompozycja

Co jest oceniane?
Zachowanie wszystkich formalnych wyróżników podania wymienionych w nawiasie (data, wskazanie nadawcy, wskazanie adresata, podpis).

Przykłady:
Formalne wyróżniki podania trzeba zapamiętać na całe życie. Należą do nich:

    • Data, którą wpisuje się w prawym górnym rogu podania. Można stosować różny zapis daty (np. 3 listopada 2004 r., 3 XI 2004 r., 2004.11.03). Zazwyczaj w tym miejscu zapisuje się też miejscowość, w której powstaje podanie.
    • Nadawca, czyli autor podania. Może być to nadawca indywidualny, a może być też cała grupa (np. zespół teatralny, klasa, samorząd szkolny). Dane adresata wpisuje się w lewym górnym rogu kartki.
    • Adresat, czyli odbiorca podania, osoba, do której skierowana jest prośba. Adresata wpisuje się po prawej stronie pod datą.
    • Podpis – poprzedzony zwrotem grzecznościowym (np. Z poważaniem, Z wyrazami szacunku).

III. Styl

Co jest oceniane?
Dostosowanie stylu do formy wypowiedzi poprzez posługiwanie się zwrotami charakterystycznymi dla podania.

Przykłady:
Zwroty charakterystyczne dla podania są trochę nienaturalne i napuszone, ale należy je stosować zgodnie z przyjętą konwencją, ażeby nie zostać posądzonym o nieumiejętność zredagowania podania, złe maniery czy nietakt. Do zwrotów takich należą, np.:
Zwracam się z uprzejmą prośbą…
Prośbę swą motywuję tym, że…
Wyrażam (lub żywię) nadzieję na pozytywne rozpatrzenie mojej prośby…
Liczę na Pana przychylność w tej sprawie…

IV. Język

Co jest oceniane?
Poprawność językowa.

Przykłady:
Dopuszczalny jest 1 błąd językowy.
Stracić punkt możesz za:

    • używanie słów niezgodnych z ich znaczeniem,
    • niepoprawną odmianę wyrazów,
    • niepoprawną budowę zdań pojedynczych i złożonych,
    • nieuzasadnione powtarzanie wyrazów lub struktur zdaniowych,
    • używanie kolokwializmów (np. Niech Pan się nie zastanawia, tylko szybko nam daje te stroje),
    • za niepotrzebne rozwlekanie podania (wielosłowie).

V. Zapis

Co jest oceniane?
Ortografia i interpunkcja.

Przykłady:
Na egzaminie dopuszczalny jest 1 błąd ortograficzny i 1 błąd interpunkcyjny, za które egzaminatorzy nie odejmowali punktów.

 

Zobacz:

Podanie