• Tytuł: Wieczerza w Emaus
  • Autor: Michelangelo Merisi da Caravaggio (1573-1610)
  • Narodowość: Włoch
  • Czas powstania: 1660/1661
  • Tematyka: scena religijna
  • Technika wykonania: olej na płótnie

 

Bardzo oryginalne ujęcie Chrystusa. W dodatku już po zmartwychwstaniu.

Elementy obrazu

  • Światło pada z lewej strony
    Tak jest na wszystkich obrazach Caravaggia. Ale postać Chrystusa wcale nie jest w cieniu, choć przecież powinien być on zasłonięty przez stojącego obok oberżystę. Chrystus jaśnieje swoim wewnętrznym światłem.
  • Gest Chrystusa
    Co robi Chrystus? Błogosławi pokarm. I właśnie ten gest, zapamiętany z Ostatniej Wieczerzy, uświadomił uczniom, kto tak naprawdę siedzi z nimi przy stole. Dopiero teraz poznali swojego Nauczyciela.
  • Reakcja ucznia
    Uczeń z prawej strony ma przypiętą do płaszcza muszlę – to znak pielgrzyma. A więc realizuje zadanie, które przed swą śmiercią wyznaczył mu Chrystus – naucza. Rozrzucone na bok ręce przywodzą na myśl scenę ukrzyżowania.
  • Dbałość o szczegóły
    Wystarczy spojrzeć na zwinięty na kolanach ucznia biały ręcznik, by przekonać się z jaką dbałością artysta namalował wszystkie szczegóły.

 

Treść obrazu
„Ten pulchny młodzieniec w centrum obrazu to Chrystus? W dodatku już po ukrzyżowaniu i zmartwychwstaniu? To chyba jakaś pomyłka!” – tak zareaguje większość osób po raz pierwszy oglądających obraz Caravaggia. Nie da się ukryć, przywykliśmy do zupełnie innych wizerunków Chrystusa. Powinien być szczupły, nieco starszy, mieć brodę. A u Caravaggia Chrystus ukazany jest jako młodzieniec o nieco kobiecych rysach. Jest bardzo spokojny, natchniony. Tak jakby sprawy tego świata nie były już dla niego najważniejsze.

Co wydarzyło się w Emaus?
Po zmartwychwstaniu Jezus spotkał dwóch swoich uczniów na drodze z Jerozolimy do Emaus. Caravaggio przedstawił moment wieczerzy, w której uczestniczy Chrystus i jego dwaj uczniowie. Początkowo nie zdają sobie sprawy, kogo spotkali. Dlatego tak gwałtowna jest ich reakcja – szeroko rozrzucone ręce, gest podrywania się z krzesła. Jedyną osobą, która nie rozumie, co tu się właśnie wydarzyło, jest oberżysta stojący tuż przy Chrystusie.

Precyzja w szczegółach i zabawa z przestrzenią
Żaden przedmiot na tym obrazie nie jest bez znaczenia. Kosz z owocami to wręcz zbiór symboli: winogrona to eucharystyczne wino, jabłko – skojarzenie z grzechem pierworodnym. Koszyk stoi na samej krawędzi stołu, wysuwa się w stronę widza. Podobnie jak ręce uczniów. Wręcz „wychodzą” z obrazu.

 

Przykładowe pytania egzaminacyjne

Gest, który wykonuje Chrystus, odczytujemy jako:

A. powitanie,
B. błogosławieństwo,
C. pożegnanie,
D. sięganie po pokarm.

Odp.B.

Który z przedmiotów ukazanych na obrazie symbolizuje podróżowanie?

A. Muszla
B. Płaszcz
C. Ręcznik
D. Owoce

Odp. A.