Sposób na wypracowanie. Zdania klucze.
Pierwsze zdanie pracy
- We wstępie sformułuję tezę:
- Zacznę od potwierdzenia tezy zawartej w temacie
- Zacznę od zaprzeczenia (zakwestionowania) tezy
- We wstępie zarysuję okoliczności powstania dzieła…
- Na początku przytoczę najważniejsze założenia epoki…
- Przed analizą lektur warto przytoczyć okoliczności historyczne ich powstania.
- Mottem swoich rozważań chcę uczynić słowa….
- Wymienione w temacie dzieła tworzą zbiór utworów metafizycznych.
- Pojęcie zawarte w temacie jest jednym z najważniejszych zagadnień ludzkiej kultury.
- Pytanie w temacie dotyczy reprezentantów nurtu … w polskiej literaturze.
- Odpowiedź na pytanie zawarte w temacie brzmi…
- Wymienione w temacie lektury należą do… (arcydzieł polskich, klasyki narodowej)
- Porównanie (charakterystykę) zacznę od przedstawienia postaci.
- Zacznę od objaśnienia koncepcji, o której mowa w temacie.
- Problem zawarty w temacie to powracający motyw literatury wszech czasów.
- Jako punkt wyjścia do rozważań przytoczę motto…
- We wstępie pracy pragnę zamieścić słowa znanego autorytetu w dziedzinie (etyki, prawa, literatury, sztuki…)…
Pierwsze zdanie
- Egzystencjalizm jest nurtem filozoficznym XX wieku, ale podobne tendencje w interpretacji ludzkiego losu obserwowaliśmy już wcześniej
- Autor, o którym mowa należy do …. turpistów, minimalistów, kubistów
- Pojęcie zawarte w temacie jest jednym z archetypów ludzkiej kultury
- Wymienione w temacie dzieła wpisują się w krąg utworów metafizycznych
- Ten okres w dziejach literatury cechuje głęboki humanizm, religijność, teocentryzm albo dla odmiany
- Destrukcja – siła zniszczenia była dominującą w czasach wojny i jako taka przeniknęła do literatury
- Antyteatr, antybohater – to znak naszych czasów.
- Kreacjonizm zawsze pociągał odbiorców bardziej niż naśladownictwo natury – bo stwarzał szansę obcowania z nową jakością w sztuce.
Pierwsze zdanie – piszę co zamierzam robić
- W swojej pracy zamierzam dowieść słuszności poglądów pozytywistów.
- Aby odpowiedzieć na pytanie zawarte w temacie poddam analizie cztery utwory literackie.
- Teza postawiona w temacie pracy wymaga wnikliwej analizy reprezentatywnego dla nurtu utworu poetyckiego.
- W interpretacji tego utworu będę podążał za myślą autora.
- Komu przyznać rację, której ze szkól wymienionej przez temat? Omówię kolejno argumenty jednej i drugiej grupy.
- Porównanie postaw( utworów, dzieł, koncepcji) przeprowadzę porządkując materiał według tematów.
- Temat dyktuje potrzebę chronologicznego ułożenia przykładów literackich.
Pierwsze zdanie – własny pomysł!
- Ilekroć czytam Treny – rodzi się w mojej głowie teza, że stały się one swoistą terapią dla Jana z Czarnolasu…
- Dramat romantyczny narodził się – moim zdaniem – ze znudzenia klasycznymi formami teatralnymi.
- Mój pomysł na dalsze losy Wokulskiego: ożenił się jednak z Izabelą Łęcką!
- Moja odpowiedź na pytanie tematu: Kordian był po prosu za młody by unieść ciężar misji jaką sobie wyznaczył.
- W pieśniach Kochanowskiego wszyscy doszukują się mądrości życiowych i recept na szczęście. Słusznie, jednak dla mnie Pieśni są … autocharakterystyką poety.
- Moim zdaniem bezdomność Judyma nie była kwestią heroicznego wyboru. Tak naprawdę wynikała z faktu, że Joasia Podborska nie podobała mu się jako kobieta i tak naprawdę – nie kochał jej.
- Proponuję interpretację tego utworu w izolacji od biografii poety i okoliczności historycznych.
- Moim zdaniem autor po prostu eksperymentuje, a przy tym kpi z czytelnika.
Wstęp – pojęcie z tematu
- Moralność. Według słownika – zespól norm uznawanych za słuszne przez społeczeństwo. Ale – czy w związku z tym tyle może być moralności co społeczeństw, czy jest jedna ponadczasowa?
- Sprawiedliwość. Wartość najbardziej pożądana przez ludzi. Dlaczego tak trudna do osiągnięcia?
- Fantastyka to świat wyobraźni, postacie i zdarzenia nierealne, baśniowe, rodem z ludowych podań… nadają poezji kolorytu i nastroju
- Władza – to dyskusyjna wartość. Jest w niej coś co skłania ludzi do zbrodni, a jest w niej też ogromny potencjał czynienia dobra…
- Patriotyzm – słowo może zużyte, zwłaszcza w uczniowskich wypracowania. Ale dla dawnych bohaterów nie był to pusty dźwięk – bo dla dźwięku nie oddaje się życia
- Zazdrość – uczucie niskie – okazuje się czasem motorem bardzo twórczego działania
- Wierność, honor, duma oto cechy rycerskie, co właściwie znaczą?
Wstęp – konkretne określenie celu:
- Zadaniem które sobie stawiam w pracy jest … ocena czynu postaci
- celem mojej pracy jest analiza utwory pt.
- zamierzam dokonać interpretacji i analizy wiersza pt.
- Zdaniem tej pracy będzie odpowiedź na pytanie:
- Potwierdzenie lub zaprzeczenie tezy tematu – to cel jako sobie stawiam jako autor tej pracy
- Motywem przewodnim tej pracy będzie pytanie o….
- Zamierzam dowieść słuszności tezy zasygnalizowanej w temacie
Chcę podkreślić wagę:
- W kompozycji utworu kluczową rolę odgrywa…
- Bardzo ważnym zabiegiem autora jest…
- Za ważne, a może najważniejsze w dziele uważam…
- Nie sposób pominąć dominującej kwestii…
- Za najistotniejszą rzecz uznam..
- Najwyższą wagę przykładam do…..
- Pierwszoplanowy – temat, bohater, termin – to…
O utworze
- Utwór jest reprezentatywnym przykładem gatunku
- Mamy do czynienia z dziełem dość schematycznym
- Powieść należy do grona tych, które doskonale się czyta, ale nie zawiera żadnego głębszego przesłania
- To jest utwór swoje epoki, dziś naprawdę przebrzmiały..
- Lektura tej powieści daje poczucie obcowania z arcydziełem, kontaktu z wielką sztuka
- Nie jest to może arcydzieło, ale znakomity popis zdolności stylistycznych pisarza
- Dziś czyta się ten utwór jako świadectwo obyczajowości swoich czasów
O wierszu – kto w nim mówi:
- Podmiot liryczny ujawnia swoje uczucia
- Mamy do czynienia z liryką wyznania (konfesyjną )
- W tym przypadku podmiot liryczny ujawnia się jak sam autor
- Głos mówiący skupia się na relacji (opisie, ekspresji uczuć, refleksji)
- Podmiot liryczny reprezentuje głos ogółu
- Wypowiedź podmiotu lirycznego zdradza głęboki indywidualizm osoby mówiącej
- Podmiot liryczny wciela się w znanego bohatera ( nakłada maskę, wciela się w rolę0
O wierszu bez tytułu
- Dokonam próby zatytułowania utworu
- Poeta pozostawił kreację tytułu wiersza odbiorcom
- W tym przypadku brak tytułu – to tytuł, celowe niedopowiedzenie
- Wiersz nie otrzymał tytułu, lecz pierwszy wers doskonale go zastępuje
- Co mogłoby być tytułem utworu: gatunek? Główna myśl?
- Utwór bez tytułu daje większe możliwości interpretacyjne
O obrazie
- To jedno z najbardziej znanych płócien mistrza z Florencji
- Mamy do czynienia z arcydziełem powszechnie znanym, lecz niezbyt rozumianym – świadczą i tym rozbieżne interpretacje
- Tytuł dzieła wydaje mi się mylący ( lub właśnie zdradza główną myśl artysty)
- Dzieło jest klasycznym przykładem – pejzażu, portretu, sceny batalistycznej, martwej natury…
O twórcy artysta
- Możemy go śmiało nazwać nowatorem
- Typowe dla tego autora jest – takie a takie podejście do spraw ludzi i świata.
- Typowa dla poety postawa to postawa – erudyty, romantyka, mistyka, realisty
- Twórca ujawnia w tych słowach swoje osobiste poglądy
- Pisarz zdradził własne poglądy, pisząc, że…
O bohaterze
- Główny bohater dzieła nie jest postacią jednoznaczną
- Bohater umyka prostym klasyfikacjom
- To postać złożona – z jednej strony twardy realista – z drugiej niepoprawny wizjoner
- Mamy do czynienia z postacią wielkiego formatu
- To postać godna szacunku, ale nie budzi sympatii ani ciepłych uczuć
O bohaterze wbrew opinii
- uznawany ogólnie za ideał wydaje się pompatyczny i nieprawdziwy
- tradycyjnie lubiany, mnie wydaje się postacią dwulicową
- to postać popularna dzięki swojej odwadze, lecz czy nie przereklamowana?
- twórca zamieszcza w utworze zbyt jednoznaczną ocenę bohatera –narzuca ją odbiorcy, a ja jako czytelnik tego nie lubię
- wszyscy go potępiają, tymczasem warto przeanalizować motywy postępowania postaci
- tradycja literacka uczyniła zeń postać posągowa. Tymczasem ja mam sporo wątpliwości
Przytoczyć akcję:
- Jest to właściwie dość banalna historia romansu panicza ze służącą – tyle że w powieści Nałkowskiej staje się materiałem badawczym,
- Niby epizod – a właśnie taki wypadek odwrócił bieg wydarzeń
- Aby unaocznić tezę muszę przypomnieć kilka faktów z życia bohatera
- Układ zdarzeń nie jest przypadkowy – został podporządkowany filozofii autora
- Kilka wypadków potwierdza moją myśl:
- Wydarzenia, które potwierdzają te tezę to:
Chcę przywołać słowa bohatera:
- … i właśnie wtedy padają wiekopomne słowa
- w takiej sytuacji bohater mówi…
- przypomnę, że bohater wypowiadał się na ten temat…
- główny bohater zadeklarował swoją postawę , mówiąc…
- poglądy bohatera ujawniają następujące słowa…
- wśród wielu ciekawych wypowiedzi, wagę przykładam do następujących:
- credo postaci brzmi tak…
- bohater tak naprawdę ujawnił się w słowach…
- kilka refleksji bohatera potwierdza tę tezę…
O bohaterze
- Główny bohater dzieła nie jest postacią jednoznaczną
- Bohater umyka prostym klasyfikacjom
- To postać złożona – z jednej strony twardy realista – z drugiej niepoprawny wizjoner
- Mamy do czynienia z postacią wielkiego formatu
- To postać godna szacunku, ale nie budzi sympatii ani ciepłych uczuć
O autorze
- Twórca wniósł do literatury nowe postrzeganie dość już zużytego tematu
- Możemy go śmiało nazwać nowatorem
- Typowe dla tego autora jest -takie a takie podejście do spraw ludzi i świata.
- Typowa dla poety postawa to postawa – erudyty, romantyka, mistyka, realisty
- Twórca ujawnia w tych słowach swoje osobiste poglądy
- Pisarz zdradził własne poglądy, pisząc, że
O utworze
- Utwór jest reprezentatywnym przykładem gatunku
- Mamy do czynienia z dziełem dość schematycznym
- Powieść należy do grona tych, które doskonale się czyta, ale nie zawiera żadnego głębszego przesłania
- To jest utwór swoje epoki, dziś naprawdę przebrzmiały..
- Lektura tej powieści daje poczucie obcowania z arcydziełem, kontaktu z wielką sztuk.a
- Nie jest to może arcydzieło, ale znakomity popis zdolności stylistycznych pisarza
- Dziś czyta się ten utwór jako świadectwo obyczajowości swoich czasów
O tytule wiersza
- tytuł odgrywa kluczową rolę w interpretacji utworu
- drogowskazem interpretacji jest tytuł wiersza
- tytuł zastanawia. Pozornie nie ma nic wspólnego z treścią utworu
- tytuł przykuwa uwagę, ale na tym kończy się jego rola
- tytuł utworu zupełnie nie współgra z jego przesłaniem
- po przeczytaniu wiersza tytuł nabiera zupełnie nowego sensu
- tytuł utworu nie jest żadną wskazówką interpretacyjną
- odpowiedź na poetyckie pytanie poety została ukryta w tytule
O wierszu na tle epoki
- Utwór jest manifestem ideowym epoki
- Wiersz wyraża ideologię i nastrój swoich czasów
- Ten wiersz to poetycki program swoich czasów
- Utwór znakomicie ukazuje założenia swojej epoki
- Na tle epoki wiersz ten wydaje się utworem bardzo oryginalnym
- Poemat nie przystaje ( nie pasuje) do wymowy swojej epoki
- Wiersz wyrasta ponad epokę
- Wiersz wyprzedza swoje czasy – jest prekursorem epoki następnej
O liryku miłosnym
- Jest to wiersz – wyznanie…
- Podmiot liryczny skupia się na wyrazie swoich uczuć nie na adresatce
- Mamy do czynienia z poetyckim listem
- Podmiot wyznaje swoje uczucia w sposób mało oryginalny
- Adresatka uczuć kreowana jest na boginię ( lalkę, wrażliwą istotę, bezduszną osobę Itp.)
- Wiersz jest portretem kobiety pięknej ale nieosiągalnej
- Utwór to wyraz miłości niespełnionej
- Mamy do czynienia z subtelnym erotykiem.
O autoportrecie
- Artysta chyba idealizuje swoja postać
- Kreacja na postać Chrystusa wydaje się obrazoburcza, jest irytująca
- Płótno działa na wyobraźnie
- Nie umiem tego dzieła odczytać, ale jego atmosfera współgra z wierszem
- Dzieło nastrojowe, ogólnie chwalone, niezwykłe i…niezrozumiałe
O obrazie – z pokorą
- Dzieła awangardowe zupełnie do mnie nie przemawiają
- Rozmach płótna zachwyca, przeraża, zastanawia, fascynuje
- Nie czuję się na siłach by zrozumieć myśl twórcy
- Obraz robi wrażenie – odbiorca czuje się przeciętny i zwykły
- Płótno działa na wyobraźnie
- Nie umiem tego dzieła odczytać, ale jego atmosfera współgra z wierszem
- Dzieło nastrojowe, ogólnie chwalone, niezwykłe i… niezrozumiałe
O obrazie nowatorskim w swojej epoce
- Nic dziwnego, że współcześni krytycy nie zrozumieli dzieła
- Odwaga artysty w jego czasach mogła szokować
- Dzieło prekursorskie, wykracza poza ramy swojej epoki
- Jak wszystkie dzieła nowatorskie – zostało odrzucone przez współczesnych
- Obraz podzielił los innych dzieł nowatorskich -stał się przedmiotem skandalu
- W swoich czasach tak szokujący – dziś wydaje się skromny i przestarzały
- Ten obraz nadal jest ponad epokowy – nie da się zaliczyć do żadnego z nurtów
O filmie polskim
- Cenię sobie polskie realia – miło oglądać własną stolicę a nie Nowy Jork
- Możemy poszczycić się naprawdę dobrymi aktorami
- Po obejrzeniu tego filmu wyzbywam się kompleksów
- Lubię polskie filmy, zwłaszcza komedie – stwarzają bliskie mi klimaty
- Polskie produkcje wciąż pozostawiają wiele do życzenia
- Powiem krotko: braki budżetowe były zbyt widoczne
- Film niepotrzebnie stawia sobie ambicje produkcji amerykańskiej
- Nie zgadzam się z opinia że polski film to strata czasu . Dowodem…
O filmie z humorem
- miał być epokowy fresk, a wyszła licha miniaturka
- naprawdę imponująca jest …lista wykonawców
- to będzie łabędzi śpiew reżysera
- lubię filmy epickie, o ile nie składają się z samych dłużyzn
- ten film pocięty na segmenty ma szansę na karierę w Brazylii
- byłem pewny że telenowela, tymczasem doczytałem że dramat historyczny
- świetny scenariusz napisał mu noblista, ale przydałoby się jeszcze nieco sztuki filmowej…
Zwrócić uwagę na epizod..
- pozornie błahy szczegół okazuje się ważny dla rozwoju akcji
- diabeł tkwi w epizodach – bywają bardzo ważne dla odczytania dzieła.
- Umyka podczas lektury a warto zwrócić uwagę na taki szczegół fabularny…
- Ta historia to scena epizodyczna, ale symbolizuje wymowę całej powieści
- Nikt nie zwraca uwago na ten epizod, a szkoda
- Wprowadzenie tego pobocznego wątku ma swój sens!
Chcę podsumować segment pracy
- Konkluzja powyższego wywodu jest następująca…
- Przed omówieniem następnego utworu podsumuję
- Przed następnym dowodem – kilka słów podsumowania
- Powyższy wywód prowadzi do refleksji
- Tytułem podsumowania powyższych refleksji dodam
- Wniosek tej części rozważań:
- Argumenty dotyczące tej części rozważań prowadza do wniosku
Nowy wątek – dygresja
- w tym miejscu pozwolę sobie na dygresję
- na chwilę zboczę z tematu, ale tylko pozornie
- trudno odmówić sobie refleksji
- odbiegając na chwilę od głównego wątku przemyśleń
- pozwolę sobie na dygresję
- warto na chwilę odstąpić od głównego wątku, by przytoczyć
Nagła zmian wniosków
- I oto wniosek będzie zaskakujący
- Okazuje się ze w tym świetle wygląda to zupełnie inaczej
- Ten argument zupełnie zmienia postać rzeczy
- Cały powyższy wywód zyskuje nowy wymiar
- Dotychczasowe refleksje otrzymują nowe światło
- To jest coś co zmusza mnie do zmiany stanowiska
- W takim razie poddam weryfikacji poprzednie poglądy
- Zdarzają się sytuacje w których zbudowane już wnioski muszą ulec zmianie., tak jak w tej chwili.
Rozgryzłem symbol
- Scena symboliczna kończąca utwór ma moc pointy
- interpretacja symbolu jest prosta
- symbolika sceny polega na
- symbol odczytuję następująco
- sens symbolu to refleksja o …
- symbole tak się mnożą , że trudno je odczytać
- sens symbolu ujawnia autor w tytule dzieła
Zakończyć powrotem do myśli o epoce, autorze, bohaterze z początku pracy
- A zatem romantyzm dopuszczał praktyczne, czy wręcz humorystyczne ujęcie zagadnienia.
- W analizowanych wyżej utworach autor ujawnił talent satyryka i ujawnił niezwykle poczucie humoru.
- I oto autor zaskoczył nas … tradycyjnością ujęcia, zwłaszcza po szumnych zapowiedziach nowatorstwa.
- W okresie modernizmu powyższe postawy okazały się dość typowe i popularne.
- Utwór, który dogłębnie omówiłem to tragifarsa – połączenie humoru z tematem godnym tragedii.
- Po pełnej analizie czynów i konstrukcji bohatera mogę zaliczyć go do grona postaci tragicznych.
Zakończyć powrotem do własnego odkrywczego pomysłu:
- Nie było trudno obronić – pozornie dziwną – teorię
- Okazuje się, że należy schodzić z utartych dróg interpretacji, aby odkryć coś nowego
- Podobno wartość dzieła mierzy się ilością możliwych odczytań. Mam nadzieję, że znalazłem jeszcze jedno
- I tak oryginalna teoria okazała się zupełnie prawdopodobna
- Pomysł pisarza okazał się eksperymentem – tak jak przewidywałem. Niepotrzebnie kolejne pokolenia traktują go tak serio.
- Zakończę refleksją o swoim pomyśle – mnie też zaskoczył!
Zakończyć notką: kim się okazał bohater?
- Bohater romantyczny okazał się bohaterem przegranym
- Lalka pozostała lalką – pustą ładną porcelaną bez duszy
- W finale mamy do czynienia z jeszcze jednym nawróconym zbrodniarzem.
- Dowiódł swojego rycerstwa ( szlachetności, wiary, uczciwości) – okazał się postacią godną podziwu
- Z persony tragicznej pozostał mały, zalękniony człowieczek
- Nie wytrzymał próby – obnażył oblicze oszusta ( zdrajcy, tchórza, outsidera)
- kiedy maska spadła oczom widzów ukazała się zmęczona, przeciętna twarz….
Zakończyć z fasonem
- Takie moje ostateczne wnioski, a ich poszukiwanie okazało się dla mnie swoistą przygodą intelektualną
- Koniec pracy skłania mnie do powtórnego postawienia pytania początku. A odpowiedź brzmi tak:
- Zakończę pracę słowami prawdziwego autorytetu naszych czasów….
- W finale pracy stwierdzam z zaskoczeniem, że nie należy zbyt pochopnie formułować tez…
- W zakończeniu pozwolę sobie na dygresję
- Zakończę swoją pracę – sentencją, maksymą, ludowym, znanym przysłowiem, aforyzmem
- Koniec wieńczy dzieło. W niosek ciąg przemyśleń
- Koniec pracy domaga się wniosku. Oto on:
- Zwykle motto lub cytat zamieszcza się na początku pracy ja przywołam go na końcu – tytułem wniosku finalnego….
Spójność między częściami pracy
- Nawiążę do wątku głównego…
- Powrócę do tematu…
- Wrócę do pytania zawartego w temacie…
- Następny argument jest następujący…
- Powołam się także na…
- Powyższa myśl inspiruje do refleksji…
- Ten przykład nie wyczerpał tematu…
- Aby poprzeć myśl, przywołam wypowiedź….
- Swoją tezę poprę cytatem….
- Kontynuując powyższą myśl, przytoczę inny przykład…
- Następny wniosek wynika z poprzedniego…
- Powyższa refleksja skłania do następnej…
- W nawiązaniu do głównej myśli przytoczę…
- Wspomniany wcześniej pogląd powraca tu wyraźnie…
- Nadmieniłem już o tym zagadnieniu – tu nabiera wyraźnych kształtów…
- Odrzucona na początku teoria okazuje się słuszna…
- Po takiej refleksji powraca porzucona myśl…
- Zaniechana refleksja jednak uporczywie powraca…
- Wniosek poprzedni wydał się tylko dygresją, tymczasem okazuje się bardzo ważny…
O utworze – zamiast pisać “kolejny utwór”
- Przytoczę następny przykład…
- Przywołam inny utwór – równie znany (ważny, istotny, sławny, ceniony)…
- Podobny sens nadał swojemu dramatowi…
- Na to samo pytanie szuka odpowiedzi poeta w…
- Podobną myśl znajduję w innym dziele…
- Z tezą (utworem, przesłaniem) kojarzy się poemat (wiersz, powieść)…
- Do lektur dotyczących zagadnienia należy też…
- Kto wie, czy nie najważniejszym utworem do tego tematu jest…
- Ciekawą choć odmienną interpretację zagadnienia znajdziemy w utworze z XIX wieku…
- Inne mniej znane dzieło tego autora (tej epoki, tego nurtu) to:
- Przywołam inny argument literacki…
- Podobny motyw pojawia się w…
- Utwór… to zupełnie nowy głos w tej sprawie…
- Motyw powraca w innej lekturze (postaci, formie)…
- Do kręgu lektur o podobnej tematyce należy też…
- Jeśli przyjrzeć się utworowi… autorstwa X…
- Znajduję ów (ten, powyższy) temat także w utworze…
- Myślę, że doskonałym przykładem będzie też…
- Wywarła na mnie wielkie wrażenie inna jeszcze książka…
- Spoza kanonu lektur, ale świetnie oddająca temat pozycja to…
- Sądzę, że można tu śmiało jeszcze przywołać…
- Nie sposób nie wspomnieć o bardzo poczytnym utworze…
- Następny utwór, który świetnie obrazuje zagadnienie tematu, to…
- Temat ten jest także głównym problemem utworu…
- Wydaje mi się, że temat ten można znaleźć także w…
- W utworze pisarza X znajdziemy zupełnie różne naświetlenie problemu…
- Podobną tematykę podejmuje utwór…
- Poszukując odpowiedzi na to samo pytanie, autor X dał w swojej książce inną odpowiedź.
- Pragnę przejść do analizy następnego dzieła literackiego.
- Tymczasem kolej na następny przykład.
- Powyższe dzieło nie jest jedynym na ten temat. Oto…
- Moim zdaniem jeszcze ciekawiej obrazuje temat inne dzieło…
- Inne znakomite ujęcia problemu to poemat…
Zdania o kompozycji
- Mamy do czynienia z klasycznym wzorcem powieści (sonetu, noweli)…
- Utwór odbiega nieco od typowego schematu powieści.
- Autor dokonał modyfikacji gatunku.
- Twórca realizuje założenia przypisane gatunkowi.
- Jest to modelowy przykład gatunku.
- Miniaturę poetycką autorki cechuje lapidarność myśli.
- Dzieło można nazwać minipowieścią…
- Ten utwór to realistyczny obraz z przeszłości.
- Poetka stworzyła w swojej powieści precyzyjny świat
- Autor celowo (przypadkiem) łamie konwencje gatunku.
- Dramat szekspirowski łamie klasyczne konwencje.
- Dramat oświeceniowy nawiązuje do reguł klasycznych, wskrzesza je, powraca do antycznej koncepcji teatru.
- Dramat romantyczny odwołuje się do osiągnięć teatru szekspirowskiego.
- Dramat symboliczny odrzuca realistyczną normę zgodności z rzeczywistością.
- Utwór jest przykładem teatru awangardowego, zwanego antyteatrem.
- Ta komedia nie odbiega od ustalonego przez klasyków wzorca.
- Dramat, o którym mowa, jest dziełem nowatorskim.
- Powieść należy do reprezentatywnych przykładów realizmu.
- Nowela spełnia wymagania gatunku, ustalone jeszcze prze Boccaccia.
Nowy wątek
- W tym miejscu pozwolę sobie na dygresję…
- Na chwilę zboczę z tematu, ale tylko pozornie.
- Trudno odmówić sobie refleksji…
- Odbiegając na chwilę od głównego wątku przemyśleń…
- Warto na chwilę odstąpić od głównego wątku, by przytoczyć…
- Pozwolę sobie raz jeszcze przywołać temat..
- Ta refleksja każe jeszcze raz przyjrzeć się zagadnieniu…
- Wspomniany już wątek pojawia się znowu…
- Jeszcze raz wrócę do refleksji o…
- To rzuca nowe światło na wspomniany temat…
- Okazuje się, że omawiany już wcześniej wątek powraca…
Oceny i opinie
- Według mnie…
- Sądzę, uważam, jestem zdania, że…
- Postać, powieść, problem oceniam następująco…
- Moje stanowisko w tej sprawie jest następujące…
- Oceniam pozytywnie, negatywnie…
- Mam pochlebną (niepochlebną) opinię o tej postaci…
- Według mojej oceny…
- Postawię werdykt…
- Trudno wyrokować, lecz…
- Opinia, jaką mogę wyrazić…
- Moja ocena postaci (czynu) będzie surowa…
- Nie mnie oceniać tę decyzję…
- Nie czuję się uprawniony do ocen, lecz….
- Wrażenie, które pozostało mi po tej lekturze, należy zaliczyć do…
Autor
- pisarz, poeta, publicysta, twórca
- autorytet, jakim jest w dziedzinie…
- prekursor, nowator
- skandalista
- kontynuator nurtu…
- wpisuje się w krąg… (wyznawców, realistów, moralizatorów)
- twórca awangardowy
- klasyk, tradycjonalista
- piewca (natury, klasycyzmu, piękna, brzydoty)
- reprezentant nurtu
- przedstawiciel szkoły
- wszechstronnie uzdolniony artysta
- umysł renesansowy
- wyznawca ideologii swojej epoki
- kreator ideologii swojej epoki
- jeden z najpotężniejszych umysłów swoich czasów
- możemy go śmiało nazwać nowatorem
- typowe dla tego autora jest – takie a takie podejście do spraw ludzi i świata…
- typowa dla poety postawa to postawa – erudyty, romantyka, mistyka, realisty
- twórca ujawnia w tych słowach swoje osobiste poglądy
- pisarz zdradził własne poglądy, pisząc, że…
Postać
- bohater, osoba,
- bohater romantyczny
- bohater realistyczny
- antybohater
- everyman
- czarny charakter
- bohater tytułowy
- główny bohater
- bohater drugiego planu
- postać tła
- wzór parenetyczny
- postać przeciętna – nieprzeciętna
- oryginał, indywidualista, niepowtarzalna jednostka
- konstrukcja sztuczna, realistyczna
- do głębi prawdziwy
- wytwór ideologii swojej epoki
- typ: nieszczęśliwy kochanek, rycerz, idealista, społecznik, zbrodniarz…
- ideał, wzór, bohater pozytywny
- antyprzykład, antywzór, postać negatywna
- to postać obdarzona silnym charakterem
- Główny bohater jest postacią dominującą w utworze…
- Postać, z którą mam do czynienia, nie jest przeciętna…
- To jest osobowość! Silna, dominująca, budząca szacunek…
- Autor ukształtował postać bardzo indywidualną (oryginalną, ekstrawagancką, niespotykaną)…
- Bohater X to indywidualista, trudno znaleźć wielu podobnych do niego.
Wiersz
- utwór poetycki
- liryk
- poetycki list, monolog, dialog
- Podmiot liryczny ujawnia swoje uczucia…
- Mamy do czynienia z liryką wyznania (konfesyjną)…
- W tym przypadku podmiot liryczny ujawnia się jak sam autor…
- Głos mówiący skupia się na relacji (opisie, ekspresji uczuć, refleksji)…
- Podmiot liryczny reprezentuje głos ogółu.
- Wypowiedź podmiotu lirycznego zdradza głęboki indywidualizm osoby mówiącej.
- Podmiot liryczny wciela się w znanego bohatera (nakłada maskę, wciela się w rolę)…
- Dominantą kompozycyjną wiersza jest kontrast.
- Poeta oparł kompozycję utworu o pomysł zestawienia dwóch racji…
- Istotą utworu jest autorefleksja…
- Temat główny został ujawniony w tytule…
- W tym utworze dominuje ekspresja uczuć autora…
- Pomysł poetycki autora sprowadza się do…
- Sens wiersza zawiera się w zdaniu:…
- Przesłanie utworu sformułować można następująco:…
- Radosny nastrój utworu to tylko pozór – w gruncie rzeczy temat główny jest bardzo poważny…
- Ten utwór to swoista gra z czytelnikiem – o to w nim chodzi.
Cytować – swoista sztuka
- Niebo gwiaździste nade mną , prawo moralne we mnie…. Immanuel Kant
- Słynne słowa mogłyby być dewizą mojego bohatera
- Filozof zestawia dwa porządki – nieba i ziemi by zobrazować fakt, że człowiek nie pozostaje na ziemi bez żadnych kierunkowskazó.
- Jeśli mowa o poszukiwaniu dróg postępowania – slowa Kanta mogą być poważną podpowiedzią
- Osiem prostych słów, które dziś zna caały świat zawierają uspokajającą prawdę
- Kant sformułował jedną z najprostszych prawd – te słowa są dla mnie autorytetem
- Przytoczę słowa większego jeszcze autorytetu
- Dla wielu ten cytat jest myślą przewodnią
- Powyższe wnioski świetnie zilustruje myśl….
- Odpowiem na ten argument nie swoimi słowami
- Autorem słów, które chcę przywołać jest
- Ktoś już zastanawiał się nad tym zagadnieniem i sformułował