Pierwsze zdanie pracy

  • We wstępie sformułuję tezę:
  • Zacznę od potwierdzenia tezy zawartej w temacie
  • Zacznę od zaprzeczenia (zakwestionowania) tezy
  • We wstępie zarysuję okoliczności powstania dzieła…
  • Na początku przytoczę najważniejsze założenia epoki…
  • Przed analizą lektur warto przytoczyć okoliczności historyczne ich powstania.
  • Mottem swoich rozważań chcę uczynić słowa….
  • Wymienione w temacie dzieła tworzą zbiór utworów metafizycznych.
  • Pojęcie zawarte w temacie jest jednym z najważniejszych zagadnień ludzkiej kultury.
  • Pytanie w temacie dotyczy reprezentantów nurtu … w polskiej literaturze.
  • Odpowiedź na pytanie zawarte w temacie brzmi…
  • Wymienione w temacie lektury należą do… (arcydzieł polskich, klasyki narodowej)
  • Porównanie (charakterystykę) zacznę od przedstawienia postaci.
  • Zacznę od objaśnienia koncepcji, o której mowa w temacie.
  • Problem zawarty w temacie to powracający motyw literatury wszech czasów.
  • Jako punkt wyjścia do rozważań przytoczę motto…
  • We wstępie pracy pragnę zamieścić słowa znanego autorytetu w dziedzinie (etyki, prawa, literatury, sztuki…)…

Pierwsze zdanie

  • Egzystencjalizm jest nurtem filozoficznym XX wieku, ale podobne tendencje w interpretacji ludzkiego losu obserwowaliśmy już wcześniej
  • Autor, o którym mowa należy do …. turpistów, minimalistów, kubistów
  • Pojęcie zawarte w temacie jest jednym z archetypów ludzkiej kultury
  • Wymienione w temacie dzieła wpisują się w krąg utworów metafizycznych
  • Ten okres w dziejach literatury cechuje głęboki humanizm, religijność, teocentryzm albo dla odmiany
  • Destrukcja – siła zniszczenia była dominującą w czasach wojny i jako taka przeniknęła do literatury
  • Antyteatr, antybohater – to znak naszych czasów.
  • Kreacjonizm zawsze pociągał odbiorców bardziej niż naśladownictwo natury – bo stwarzał szansę obcowania z nową jakością w sztuce.

Pierwsze zdanie – piszę co zamierzam robić

  • W swojej pracy zamierzam dowieść słuszności poglądów pozytywistów.
  • Aby odpowiedzieć na pytanie zawarte w temacie poddam analizie cztery utwory literackie.
  • Teza postawiona w temacie pracy wymaga wnikliwej analizy reprezentatywnego dla nurtu utworu poetyckiego.
  • W interpretacji tego utworu będę podążał za myślą autora.
  • Komu przyznać rację, której ze szkól wymienionej przez temat? Omówię kolejno argumenty jednej i drugiej grupy.
  • Porównanie postaw( utworów, dzieł, koncepcji) przeprowadzę porządkując materiał według tematów.
  • Temat dyktuje potrzebę chronologicznego ułożenia przykładów literackich.

Pierwsze zdanie – własny pomysł!

  • Ilekroć czytam Treny – rodzi się w mojej głowie teza, że stały się one swoistą terapią dla Jana z Czarnolasu…
  • Dramat romantyczny narodził się – moim zdaniem – ze znudzenia klasycznymi formami teatralnymi.
  • Mój pomysł na dalsze losy Wokulskiego: ożenił się jednak z Izabelą Łęcką!
  • Moja odpowiedź na pytanie tematu: Kordian był po prosu za młody by unieść ciężar misji jaką sobie wyznaczył.
  • W pieśniach Kochanowskiego wszyscy doszukują się mądrości życiowych i recept na szczęście. Słusznie, jednak dla mnie Pieśni są … autocharakterystyką poety.
  • Moim zdaniem bezdomność Judyma nie była kwestią heroicznego wyboru. Tak naprawdę wynikała z faktu, że Joasia Podborska nie podobała mu się jako kobieta i tak naprawdę – nie kochał jej.
  • Proponuję interpretację tego utworu w izolacji od biografii poety i okoliczności historycznych.
  • Moim zdaniem autor po prostu eksperymentuje, a przy tym kpi z czytelnika.

Wstęp – pojęcie z tematu

  • Moralność. Według słownika – zespól norm uznawanych za słuszne przez społeczeństwo. Ale – czy w związku z tym tyle może być moralności co społeczeństw, czy jest jedna ponadczasowa?
  • Sprawiedliwość. Wartość najbardziej pożądana przez ludzi. Dlaczego tak trudna do osiągnięcia?
  • Fantastyka to świat wyobraźni, postacie i zdarzenia nierealne, baśniowe, rodem z ludowych podań… nadają poezji kolorytu i nastroju
  • Władza – to dyskusyjna wartość. Jest w niej coś co skłania ludzi do zbrodni, a jest w niej też ogromny potencjał czynienia dobra…
  • Patriotyzm – słowo może zużyte, zwłaszcza w uczniowskich wypracowania. Ale dla dawnych bohaterów nie był to pusty dźwięk – bo dla dźwięku nie oddaje się życia
  • Zazdrość – uczucie niskie – okazuje się czasem motorem bardzo twórczego działania
  • Wierność, honor, duma oto cechy rycerskie, co właściwie znaczą?

Wstęp – konkretne określenie celu:

  • Zadaniem które sobie stawiam w pracy jest … ocena czynu postaci
  • celem mojej pracy jest analiza utwory pt.
  • zamierzam dokonać interpretacji i analizy wiersza pt.
  • Zdaniem tej pracy będzie odpowiedź na pytanie:
  • Potwierdzenie lub zaprzeczenie tezy tematu – to cel jako sobie stawiam jako autor tej pracy
  • Motywem przewodnim tej pracy będzie pytanie o….
  • Zamierzam dowieść słuszności tezy zasygnalizowanej w temacie

Chcę podkreślić wagę:

  • W kompozycji utworu kluczową rolę odgrywa…
  • Bardzo ważnym zabiegiem autora jest…
  • Za ważne, a może najważniejsze w dziele uważam…
  • Nie sposób pominąć dominującej kwestii…
  • Za najistotniejszą rzecz uznam..
  • Najwyższą wagę przykładam do…..
  • Pierwszoplanowy – temat, bohater, termin – to…

O utworze

  • Utwór jest reprezentatywnym przykładem gatunku
  • Mamy do czynienia z dziełem dość schematycznym
  • Powieść należy do grona tych, które doskonale się czyta, ale nie zawiera żadnego głębszego przesłania
  • To jest utwór swoje epoki, dziś naprawdę przebrzmiały..
  • Lektura tej powieści daje poczucie obcowania z arcydziełem, kontaktu z wielką sztuka
  • Nie jest to może arcydzieło, ale znakomity popis zdolności stylistycznych pisarza
  • Dziś czyta się ten utwór jako świadectwo obyczajowości swoich czasów

O wierszu – kto w nim mówi:

  • Podmiot liryczny ujawnia swoje uczucia
  • Mamy do czynienia z liryką wyznania (konfesyjną )
  • W tym przypadku podmiot liryczny ujawnia się jak sam autor
  • Głos mówiący skupia się na relacji (opisie, ekspresji uczuć, refleksji)
  • Podmiot liryczny reprezentuje głos ogółu
  • Wypowiedź podmiotu lirycznego zdradza głęboki indywidualizm osoby mówiącej
  • Podmiot liryczny wciela się w znanego bohatera ( nakłada maskę, wciela się w rolę0

O wierszu bez tytułu

  • Dokonam próby zatytułowania utworu
  • Poeta pozostawił kreację tytułu wiersza odbiorcom
  • W tym przypadku brak tytułu – to tytuł, celowe niedopowiedzenie
  • Wiersz nie otrzymał tytułu, lecz pierwszy wers doskonale go zastępuje
  • Co mogłoby być tytułem utworu: gatunek? Główna myśl?
  • Utwór bez tytułu daje większe możliwości interpretacyjne

O obrazie

  • To jedno z najbardziej znanych płócien mistrza z Florencji
  • Mamy do czynienia z arcydziełem powszechnie znanym, lecz niezbyt rozumianym – świadczą i tym rozbieżne interpretacje
  • Tytuł dzieła wydaje mi się mylący ( lub właśnie zdradza główną myśl artysty)
  • Dzieło jest klasycznym przykładem – pejzażu, portretu, sceny batalistycznej, martwej natury…

O twórcy artysta

  • Możemy go śmiało nazwać nowatorem
  • Typowe dla tego autora jest – takie a takie podejście do spraw ludzi i świata.
  • Typowa dla poety postawa to postawa – erudyty, romantyka, mistyka, realisty
  • Twórca ujawnia w tych słowach swoje osobiste poglądy
  • Pisarz zdradził własne poglądy, pisząc, że…

O bohaterze

  • Główny bohater dzieła nie jest postacią jednoznaczną
  • Bohater umyka prostym klasyfikacjom
  • To postać złożona – z jednej strony twardy realista – z drugiej niepoprawny wizjoner
  • Mamy do czynienia z postacią wielkiego formatu
  • To postać godna szacunku, ale nie budzi sympatii ani ciepłych uczuć

O bohaterze wbrew opinii

  • uznawany ogólnie za ideał wydaje się pompatyczny i nieprawdziwy
  • tradycyjnie lubiany, mnie wydaje się postacią dwulicową
  • to postać popularna dzięki swojej odwadze, lecz czy nie przereklamowana?
  • twórca zamieszcza w utworze zbyt jednoznaczną ocenę bohatera –narzuca ją odbiorcy, a ja jako czytelnik tego nie lubię
  • wszyscy go potępiają, tymczasem warto przeanalizować motywy postępowania postaci
  • tradycja literacka uczyniła zeń postać posągowa. Tymczasem ja mam sporo wątpliwości

Przytoczyć akcję:

  • Jest to właściwie dość banalna historia romansu panicza ze służącą – tyle że w powieści Nałkowskiej staje się materiałem badawczym,
  • Niby epizod – a właśnie taki wypadek odwrócił bieg wydarzeń
  • Aby unaocznić tezę muszę przypomnieć kilka faktów z życia bohatera
  • Układ zdarzeń nie jest przypadkowy – został podporządkowany filozofii autora
  • Kilka wypadków potwierdza moją myśl:
  • Wydarzenia, które potwierdzają te tezę to:

Chcę przywołać słowa bohatera:

  • … i właśnie wtedy padają wiekopomne słowa
  • w takiej sytuacji bohater mówi…
  • przypomnę, że bohater wypowiadał się na ten temat…
  • główny bohater zadeklarował swoją postawę , mówiąc…
  • poglądy bohatera ujawniają następujące słowa…
  • wśród wielu ciekawych wypowiedzi, wagę przykładam do następujących:
  • credo postaci brzmi tak…
  • bohater tak naprawdę ujawnił się w słowach…
  • kilka refleksji bohatera potwierdza tę tezę…

O bohaterze

  • Główny bohater dzieła nie jest postacią jednoznaczną
  • Bohater umyka prostym klasyfikacjom
  • To postać złożona – z jednej strony twardy realista – z drugiej niepoprawny wizjoner
  • Mamy do czynienia z postacią wielkiego formatu
  • To postać godna szacunku, ale nie budzi sympatii ani ciepłych uczuć

O autorze

  • Twórca wniósł do literatury nowe postrzeganie dość już zużytego tematu
  • Możemy go śmiało nazwać nowatorem
  • Typowe dla tego autora jest -takie a takie podejście do spraw ludzi i świata.
  • Typowa dla poety postawa to postawa – erudyty, romantyka, mistyka, realisty
  • Twórca ujawnia w tych słowach swoje osobiste poglądy
  • Pisarz zdradził własne poglądy, pisząc, że

O utworze

  • Utwór jest reprezentatywnym przykładem gatunku
  • Mamy do czynienia z dziełem dość schematycznym
  • Powieść należy do grona tych, które doskonale się czyta, ale nie zawiera żadnego głębszego przesłania
  • To jest utwór swoje epoki, dziś naprawdę przebrzmiały..
  • Lektura tej powieści daje poczucie obcowania z arcydziełem, kontaktu z wielką sztuk.a
  • Nie jest to może arcydzieło, ale znakomity popis zdolności stylistycznych pisarza
  • Dziś czyta się ten utwór jako świadectwo obyczajowości swoich czasów

O tytule wiersza

  • tytuł odgrywa kluczową rolę w interpretacji utworu
  • drogowskazem interpretacji jest tytuł wiersza
  • tytuł zastanawia. Pozornie nie ma nic wspólnego z treścią utworu
  • tytuł przykuwa uwagę, ale na tym kończy się jego rola
  • tytuł utworu zupełnie nie współgra z jego przesłaniem
  • po przeczytaniu wiersza tytuł nabiera zupełnie nowego sensu
  • tytuł utworu nie jest żadną wskazówką interpretacyjną
  • odpowiedź na poetyckie pytanie poety została ukryta w tytule

O wierszu na tle epoki

  • Utwór jest manifestem ideowym epoki
  • Wiersz wyraża ideologię i nastrój swoich czasów
  • Ten wiersz to poetycki program swoich czasów
  • Utwór znakomicie ukazuje założenia swojej epoki
  • Na tle epoki wiersz ten wydaje się utworem bardzo oryginalnym
  • Poemat nie przystaje ( nie pasuje) do wymowy swojej epoki
  • Wiersz wyrasta ponad epokę
  • Wiersz wyprzedza swoje czasy – jest prekursorem epoki następnej

O liryku miłosnym

  • Jest to wiersz – wyznanie…
  • Podmiot liryczny skupia się na wyrazie swoich uczuć nie na adresatce
  • Mamy do czynienia z poetyckim listem
  • Podmiot wyznaje swoje uczucia w sposób mało oryginalny
  • Adresatka uczuć kreowana jest na boginię ( lalkę, wrażliwą istotę, bezduszną osobę Itp.)
  • Wiersz jest portretem kobiety pięknej ale nieosiągalnej
  • Utwór to wyraz miłości niespełnionej
  • Mamy do czynienia z subtelnym erotykiem.

O autoportrecie

  • Artysta chyba idealizuje swoja postać
  • Kreacja na postać Chrystusa wydaje się obrazoburcza, jest irytująca
  • Płótno działa na wyobraźnie
  • Nie umiem tego dzieła odczytać, ale jego atmosfera współgra z wierszem
  • Dzieło nastrojowe, ogólnie chwalone, niezwykłe i…niezrozumiałe

O obrazie – z pokorą

  • Dzieła awangardowe zupełnie do mnie nie przemawiają
  • Rozmach płótna zachwyca, przeraża, zastanawia, fascynuje
  • Nie czuję się na siłach by zrozumieć myśl twórcy
  • Obraz robi wrażenie – odbiorca czuje się przeciętny i zwykły
  • Płótno działa na wyobraźnie
  • Nie umiem tego dzieła odczytać, ale jego atmosfera współgra z wierszem
  • Dzieło nastrojowe, ogólnie chwalone, niezwykłe i… niezrozumiałe

O obrazie nowatorskim w swojej epoce

  • Nic dziwnego, że współcześni krytycy nie zrozumieli dzieła
  • Odwaga artysty w jego czasach mogła szokować
  • Dzieło prekursorskie, wykracza poza ramy swojej epoki
  • Jak wszystkie dzieła nowatorskie – zostało odrzucone przez współczesnych
  • Obraz podzielił los innych dzieł nowatorskich -stał się przedmiotem skandalu
  • W swoich czasach tak szokujący – dziś wydaje się skromny i przestarzały
  • Ten obraz nadal jest ponad epokowy – nie da się zaliczyć do żadnego z nurtów

O filmie polskim

  • Cenię sobie polskie realia – miło oglądać własną stolicę a nie Nowy Jork
  • Możemy poszczycić się naprawdę dobrymi aktorami
  • Po obejrzeniu tego filmu wyzbywam się kompleksów
  • Lubię polskie filmy, zwłaszcza komedie – stwarzają bliskie mi klimaty
  • Polskie produkcje wciąż pozostawiają wiele do życzenia
  • Powiem krotko: braki budżetowe były zbyt widoczne
  • Film niepotrzebnie stawia sobie ambicje produkcji amerykańskiej
  • Nie zgadzam się z opinia że polski film to strata czasu . Dowodem…

O filmie z humorem

  • miał być epokowy fresk, a wyszła licha miniaturka
  • naprawdę imponująca jest …lista wykonawców
  • to będzie łabędzi śpiew reżysera
  • lubię filmy epickie, o ile nie składają się z samych dłużyzn
  • ten film pocięty na segmenty ma szansę na karierę w Brazylii
  • byłem pewny że telenowela, tymczasem doczytałem że dramat historyczny
  • świetny scenariusz napisał mu noblista, ale przydałoby się jeszcze nieco sztuki filmowej…

Zwrócić uwagę na epizod..

  • pozornie błahy szczegół okazuje się ważny dla rozwoju akcji
  • diabeł tkwi w epizodach – bywają bardzo ważne dla odczytania dzieła.
  • Umyka podczas lektury a warto zwrócić uwagę na taki szczegół fabularny…
  • Ta historia to scena epizodyczna, ale symbolizuje wymowę całej powieści
  • Nikt nie zwraca uwago na ten epizod, a szkoda
  • Wprowadzenie tego pobocznego wątku ma swój sens!

Chcę podsumować segment pracy

  • Konkluzja powyższego wywodu jest następująca…
  • Przed omówieniem następnego utworu podsumuję
  • Przed następnym dowodem – kilka słów podsumowania
  • Powyższy wywód prowadzi do refleksji
  • Tytułem podsumowania powyższych refleksji dodam
  • Wniosek tej części rozważań:
  • Argumenty dotyczące tej części rozważań prowadza do wniosku

Nowy wątek – dygresja

  • w tym miejscu pozwolę sobie na dygresję
  • na chwilę zboczę z tematu, ale tylko pozornie
  • trudno odmówić sobie refleksji
  • odbiegając na chwilę od głównego wątku przemyśleń
  • pozwolę sobie na dygresję
  • warto na chwilę odstąpić od głównego wątku, by przytoczyć

Nagła zmian wniosków

  • I oto wniosek będzie zaskakujący
  • Okazuje się ze w tym świetle wygląda to zupełnie inaczej
  • Ten argument zupełnie zmienia postać rzeczy
  • Cały powyższy wywód zyskuje nowy wymiar
  • Dotychczasowe refleksje otrzymują nowe światło
  • To jest coś co zmusza mnie do zmiany stanowiska
  • W takim razie poddam weryfikacji poprzednie poglądy
  • Zdarzają się sytuacje w których zbudowane już wnioski muszą ulec zmianie., tak jak w tej chwili.

Rozgryzłem symbol

  • Scena symboliczna kończąca utwór ma moc pointy
  • interpretacja symbolu jest prosta
  • symbolika sceny polega na
  • symbol odczytuję następująco
  • sens symbolu to refleksja o …
  • symbole tak się mnożą , że trudno je odczytać
  • sens symbolu ujawnia autor w tytule dzieła

Zakończyć powrotem do myśli o epoce, autorze, bohaterze z początku pracy

  • A zatem romantyzm dopuszczał praktyczne, czy wręcz humorystyczne ujęcie zagadnienia.
  • W analizowanych wyżej utworach autor ujawnił talent satyryka i ujawnił niezwykle poczucie humoru.
  • I oto autor zaskoczył nas … tradycyjnością ujęcia, zwłaszcza po szumnych zapowiedziach nowatorstwa.
  • W okresie modernizmu powyższe postawy okazały się dość typowe i popularne.
  • Utwór, który dogłębnie omówiłem to tragifarsa – połączenie humoru z tematem godnym tragedii.
  • Po pełnej analizie czynów i konstrukcji bohatera mogę zaliczyć go do grona postaci tragicznych.

Zakończyć powrotem do własnego odkrywczego pomysłu:

  • Nie było trudno obronić – pozornie dziwną – teorię
  • Okazuje się, że należy schodzić z utartych dróg interpretacji, aby odkryć coś nowego
  • Podobno wartość dzieła mierzy się ilością możliwych odczytań. Mam nadzieję, że znalazłem jeszcze jedno
  • I tak oryginalna teoria okazała się zupełnie prawdopodobna
  • Pomysł pisarza okazał się eksperymentem – tak jak przewidywałem. Niepotrzebnie kolejne pokolenia traktują go tak serio.
  • Zakończę refleksją o swoim pomyśle – mnie też zaskoczył!

Zakończyć notką: kim się okazał bohater?

  • Bohater romantyczny okazał się bohaterem przegranym
  • Lalka pozostała lalką – pustą ładną porcelaną bez duszy
  • W finale mamy do czynienia z jeszcze jednym nawróconym zbrodniarzem.
  • Dowiódł swojego rycerstwa ( szlachetności, wiary, uczciwości) – okazał się postacią godną podziwu
  • Z persony tragicznej pozostał mały, zalękniony człowieczek
  • Nie wytrzymał próby – obnażył oblicze oszusta ( zdrajcy, tchórza, outsidera)
  • kiedy maska spadła oczom widzów ukazała się zmęczona, przeciętna twarz….

Zakończyć z fasonem

  • Takie moje ostateczne wnioski, a ich poszukiwanie okazało się dla mnie swoistą przygodą intelektualną
  • Koniec pracy skłania mnie do powtórnego postawienia pytania początku. A odpowiedź brzmi tak:
  • Zakończę pracę słowami prawdziwego autorytetu naszych czasów….
  • W finale pracy stwierdzam z zaskoczeniem, że nie należy zbyt pochopnie formułować tez…
  • W zakończeniu pozwolę sobie na dygresję
  • Zakończę swoją pracę – sentencją, maksymą, ludowym, znanym przysłowiem, aforyzmem
  • Koniec wieńczy dzieło. W niosek ciąg przemyśleń
  • Koniec pracy domaga się wniosku. Oto on:
  • Zwykle motto lub cytat zamieszcza się na początku pracy ja przywołam go na końcu – tytułem wniosku finalnego….

Spójność między częściami pracy

  • Nawiążę do wątku głównego…
  • Powrócę do tematu…
  • Wrócę do pytania zawartego w temacie…
  • Następny argument jest następujący…
  • Powołam się także na…
  • Powyższa myśl inspiruje do refleksji…
  • Ten przykład nie wyczerpał tematu…
  • Aby poprzeć myśl, przywołam wypowiedź….
  • Swoją tezę poprę cytatem….
  • Kontynuując powyższą myśl, przytoczę inny przykład…
  • Następny wniosek wynika z poprzedniego…
  • Powyższa refleksja skłania do następnej…
  • W nawiązaniu do głównej myśli przytoczę…
  • Wspomniany wcześniej pogląd powraca tu wyraźnie…
  • Nadmieniłem już o tym zagadnieniu – tu nabiera wyraźnych kształtów…
  • Odrzucona na początku teoria okazuje się słuszna…
  • Po takiej refleksji powraca porzucona myśl…
  • Zaniechana refleksja jednak uporczywie powraca…
  • Wniosek poprzedni wydał się tylko dygresją, tymczasem okazuje się bardzo ważny…

O utworze – zamiast pisać “kolejny utwór”

  • Przytoczę następny przykład…
  • Przywołam inny utwór – równie znany (ważny, istotny, sławny, ceniony)…
  • Podobny sens nadał swojemu dramatowi…
  • Na to samo pytanie szuka odpowiedzi poeta w…
  • Podobną myśl znajduję w innym dziele…
  • Z tezą (utworem, przesłaniem) kojarzy się poemat (wiersz, powieść)…
  • Do lektur dotyczących zagadnienia należy też…
  • Kto wie, czy nie najważniejszym utworem do tego tematu jest…
  • Ciekawą choć odmienną interpretację zagadnienia znajdziemy w utworze z XIX wieku…
  • Inne mniej znane dzieło tego autora (tej epoki, tego nurtu) to:
  • Przywołam inny argument literacki…
  • Podobny motyw pojawia się w…
  • Utwór… to zupełnie nowy głos w tej sprawie…
  • Motyw powraca w innej lekturze (postaci, formie)…
  • Do kręgu lektur o podobnej tematyce należy też…
  • Jeśli przyjrzeć się utworowi… autorstwa X…
  • Znajduję ów (ten, powyższy) temat także w utworze…
  • Myślę, że doskonałym przykładem będzie też…
  • Wywarła na mnie wielkie wrażenie inna jeszcze książka…
  • Spoza kanonu lektur, ale świetnie oddająca temat pozycja to…
  • Sądzę, że można tu śmiało jeszcze przywołać…
  • Nie sposób nie wspomnieć o bardzo poczytnym utworze…
  • Następny utwór, który świetnie obrazuje zagadnienie tematu, to…
  • Temat ten jest także głównym problemem utworu…
  • Wydaje mi się, że temat ten można znaleźć także w…
  • W utworze pisarza X znajdziemy zupełnie różne naświetlenie problemu…
  • Podobną tematykę podejmuje utwór…
  • Poszukując odpowiedzi na to samo pytanie, autor X dał w swojej książce inną odpowiedź.
  • Pragnę przejść do analizy następnego dzieła literackiego.
  • Tymczasem kolej na następny przykład.
  • Powyższe dzieło nie jest jedynym na ten temat. Oto…
  • Moim zdaniem jeszcze ciekawiej obrazuje temat inne dzieło…
  • Inne znakomite ujęcia problemu to poemat…

Zdania o kompozycji

  • Mamy do czynienia z klasycznym wzorcem powieści (sonetu, noweli)…
  • Utwór odbiega nieco od typowego schematu powieści.
  • Autor dokonał modyfikacji gatunku.
  • Twórca realizuje założenia przypisane gatunkowi.
  • Jest to modelowy przykład gatunku.
  • Miniaturę poetycką autorki cechuje lapidarność myśli.
  • Dzieło można nazwać minipowieścią…
  • Ten utwór to realistyczny obraz z przeszłości.
  • Poetka stworzyła w swojej powieści precyzyjny świat
  • Autor celowo (przypadkiem) łamie konwencje gatunku.
  • Dramat szekspirowski łamie klasyczne konwencje.
  • Dramat oświeceniowy nawiązuje do reguł klasycznych, wskrzesza je, powraca do antycznej koncepcji teatru.
  • Dramat romantyczny odwołuje się do osiągnięć teatru szekspirowskiego.
  • Dramat symboliczny odrzuca realistyczną normę zgodności z rzeczywistością.
  • Utwór jest przykładem teatru awangardowego, zwanego antyteatrem.
  • Ta komedia nie odbiega od ustalonego przez klasyków wzorca.
  • Dramat, o którym mowa, jest dziełem nowatorskim.
  • Powieść należy do reprezentatywnych przykładów realizmu.
  • Nowela spełnia wymagania gatunku, ustalone jeszcze prze Boccaccia.

Nowy wątek

  • W tym miejscu pozwolę sobie na dygresję…
  • Na chwilę zboczę z tematu, ale tylko pozornie.
  • Trudno odmówić sobie refleksji…
  • Odbiegając na chwilę od głównego wątku przemyśleń…
  • Warto na chwilę odstąpić od głównego wątku, by przytoczyć…
  • Pozwolę sobie raz jeszcze przywołać temat..
  • Ta refleksja każe jeszcze raz przyjrzeć się zagadnieniu…
  • Wspomniany już wątek pojawia się znowu…
  • Jeszcze raz wrócę do refleksji o…
  • To rzuca nowe światło na wspomniany temat…
  • Okazuje się, że omawiany już wcześniej wątek powraca…

Oceny i opinie

  • Według mnie…
  • Sądzę, uważam, jestem zdania, że…
  • Postać, powieść, problem oceniam następująco…
  • Moje stanowisko w tej sprawie jest następujące…
  • Oceniam pozytywnie, negatywnie…
  • Mam pochlebną (niepochlebną) opinię o tej postaci…
  • Według mojej oceny…
  • Postawię werdykt…
  • Trudno wyrokować, lecz…
  • Opinia, jaką mogę wyrazić…
  • Moja ocena postaci (czynu) będzie surowa…
  • Nie mnie oceniać tę decyzję…
  • Nie czuję się uprawniony do ocen, lecz….
  • Wrażenie, które pozostało mi po tej lekturze, należy zaliczyć do…

Autor

  • pisarz, poeta, publicysta, twórca
  • autorytet, jakim jest w dziedzinie…
  • prekursor, nowator
  • skandalista
  • kontynuator nurtu…
  • wpisuje się w krąg… (wyznawców, realistów, moralizatorów)
  • twórca awangardowy
  • klasyk, tradycjonalista
  • piewca (natury, klasycyzmu, piękna, brzydoty)
  • reprezentant nurtu
  • przedstawiciel szkoły
  • wszechstronnie uzdolniony artysta
  • umysł renesansowy
  • wyznawca ideologii swojej epoki
  • kreator ideologii swojej epoki
  • jeden z najpotężniejszych umysłów swoich czasów
  • możemy go śmiało nazwać nowatorem
  • typowe dla tego autora jest – takie a takie podejście do spraw ludzi i świata…
  • typowa dla poety postawa to postawa – erudyty, romantyka, mistyka, realisty
  • twórca ujawnia w tych słowach swoje osobiste poglądy
  • pisarz zdradził własne poglądy, pisząc, że…

Postać

  • bohater, osoba,
  • bohater romantyczny
  • bohater realistyczny
  • antybohater
  • everyman
  • czarny charakter
  • bohater tytułowy
  • główny bohater
  • bohater drugiego planu
  • postać tła
  • wzór parenetyczny
  • postać przeciętna – nieprzeciętna
  • oryginał, indywidualista, niepowtarzalna jednostka
  • konstrukcja sztuczna, realistyczna
  • do głębi prawdziwy
  • wytwór ideologii swojej epoki
  • typ: nieszczęśliwy kochanek, rycerz, idealista, społecznik, zbrodniarz…
  • ideał, wzór, bohater pozytywny
  • antyprzykład, antywzór, postać negatywna
  • to postać obdarzona silnym charakterem
  • Główny bohater jest postacią dominującą w utworze…
  • Postać, z którą mam do czynienia, nie jest przeciętna…
  • To jest osobowość! Silna, dominująca, budząca szacunek…
  • Autor ukształtował postać bardzo indywidualną (oryginalną, ekstrawagancką, niespotykaną)…
  • Bohater X to indywidualista, trudno znaleźć wielu podobnych do niego.

Wiersz

  • utwór poetycki
  • liryk
  • poetycki list, monolog, dialog
  • Podmiot liryczny ujawnia swoje uczucia…
  • Mamy do czynienia z liryką wyznania (konfesyjną)…
  • W tym przypadku podmiot liryczny ujawnia się jak sam autor…
  • Głos mówiący skupia się na relacji (opisie, ekspresji uczuć, refleksji)…
  • Podmiot liryczny reprezentuje głos ogółu.
  • Wypowiedź podmiotu lirycznego zdradza głęboki indywidualizm osoby mówiącej.
  • Podmiot liryczny wciela się w znanego bohatera (nakłada maskę, wciela się w rolę)…
  • Dominantą kompozycyjną wiersza jest kontrast.
  • Poeta oparł kompozycję utworu o pomysł zestawienia dwóch racji…
  • Istotą utworu jest autorefleksja…
  • Temat główny został ujawniony w tytule…
  • W tym utworze dominuje ekspresja uczuć autora…
  • Pomysł poetycki autora sprowadza się do…
  • Sens wiersza zawiera się w zdaniu:…
  • Przesłanie utworu sformułować można następująco:…
  • Radosny nastrój utworu to tylko pozór – w gruncie rzeczy temat główny jest bardzo poważny…
  • Ten utwór to swoista gra z czytelnikiem – o to w nim chodzi.

Cytować – swoista sztuka

  • Niebo gwiaździste nade mną , prawo moralne we mnie…. Immanuel Kant
  • Słynne słowa mogłyby być dewizą mojego bohatera
  • Filozof zestawia dwa porządki – nieba i ziemi by zobrazować fakt, że człowiek nie pozostaje na ziemi bez żadnych kierunkowskazó.
  • Jeśli mowa o poszukiwaniu dróg postępowania – slowa Kanta mogą być poważną podpowiedzią
  • Osiem prostych słów, które dziś zna caały świat zawierają uspokajającą prawdę
  • Kant sformułował jedną z najprostszych prawd – te słowa są dla mnie autorytetem
  • Przytoczę słowa większego jeszcze autorytetu
  • Dla wielu ten cytat jest myślą przewodnią
  • Powyższe wnioski świetnie zilustruje myśl….
  • Odpowiem na ten argument nie swoimi słowami
  • Autorem słów, które chcę przywołać jest
  • Ktoś już zastanawiał się nad tym zagadnieniem i sformułował