Wartości – postawy
|
ANTYK
|
- Klasycyzm: w cenie harmonia, symetria, ład, uporządkowanie. Nie tylko w sztuce – wśród ideałów życiowych warto szukać złotego środka, jak Horacy.
Inne wartości: wiedza, sprawiedliwość, wiara w przeznaczenie.
- Epikurejczycy głoszą: żyj w zgodzie z naturą, wśród przyjaciół, unikaj cierpienia, korzystaj z radości, carpe diem.
- Stoicy: nie daj się namiętnościom! Spokój osiągniesz, gdy nie będziesz szalał z radości w chwilach szczęścia, a tonął w rozpaczy w nieszczęściu. Zachowaj dystans i kamienną twarz.
- Arystoteles: zachowaj umiar, walcz o dobro, unikaj zarówno nadmiaru, jak braku.
- Sokrates: wiem, że nic nie wiem, ale prawda, dobro i sprawiedliwość są wartościami bezwzględnymi.
- Diogenes: ogranicz do minimum to, czego potrzebujesz.
Po co ci dom? Ja mieszkam w beczce!
|
Punkt wspólny antyku
i średniowiecza
|
Wieki średnie – choć duchowe, mistyczne, religijne – też czerpią ze starożytności.
Arystoteles jest autorytetem dla ludzi średniowiecza. Święty Augustyn przenosi na grunt chrześcijański platoński dualizm i chce połączyć myśl Platona z chrześcijaństwem. |
ŚREDNIOWIECZE
|
- Teocentryzm.
- Pokora.
- Mistycyzm.
- Dualizm świata.
- Uniwersalizm Europy.
- Symboliczne i magiczne postrzeganie świata.
|
Punkt wspólny średniowiecza
i odrodzenia
|
Boska Komedia Dantego – typowy utwór należący do dwóch epok, przełomowy. Jeszcze zanurzony w średniowieczu, w jego magii liczb i teocentryzmie – a już zapowiadający myśl renesansową. |
RENESANS
|
- W epoce ważny: humanizm, antropocentryzm, irenizm (pochwała pokoju, zgody), powrót ideałów antycznych
- Koniec ze średniowiecznym teocentryzmem!
- Teraz podmiotem rozmyślań jest człowiek i ludzkie sprawy.
- Europę ogarnia ruch reformacji – a w jego wyniku nadejdzie kres jedności chrześcijaństwa. Powstaną nowe odłamy religijne: luteranizm, anglikanizm. Władza papieska straci na swojej mocy – zwłaszcza w obliczu wzmocnionej władzy królewskiej.
- Ale… wiara chrześcijańska nadal jest bardzo silna i stanowi ważną wartość w życiu ludzkim. Różne odłamy religijne spierają się o szczegóły – Bóg jest ten sam i niepowtarzalny. Humanizm wcale nie oznacza odrzucenia Boga – a renesansowa Europa zanurzona w wojnach wyznaniowych wciąż jest religijna, a Bóg postrzegany jako wielki architekt świata.
|
Punkt wspólny odrodzenia i baroku
|
Twórczość Szekspira. Przełom wieków XVI i XVII, człowiek tematem i bohaterem, ale kompozycja odrzuca klasyczne normy, a myśl zakłada rzeczy, o których nie śniło się filozofom… |
BAROK
|
- Filozofia przemijania.
- Religijność.
- Mistycyzm.
- Śmierć, szatan, piekło – modne tematy rozważań.
- Lęk przed kosmosem.
- Dysharmonia, niepokój, niepewność.
|
Punkt wspólny baroku
i oświecenia
|
Kartezjusz. Myśliciel wieku XVII, dał podwaliny filozofii oświeconego racjonalizmu. Locke – autor sformułowania tabula rasa. A pomysł Leibniza o najlepszym ze światów, czyli naszym, sprowokował Woltera do napisania Kandyda. |
OŚWIECENIE
|
- Króluje racjonalizm, „powrót myśli do rzeczy”, humanizm, empiryzm, sensualizm.
- Powrót do humanizmu, znów w centrum uwagi jest człowiek, modna tolerancja (Wolter).
- Ludzie oświecenia nastawiają się na rozumowe poznanie swiata (racjonalizm), ufają doświadczeniu (empiryzm) i zmysłom (sensualizm).
- To wiek systematyzacji wiedzy, stulecie encyklopedystów i powrotu do klasycznych kanonów sztuki.
|
Punkt wspólny oświecenia
i romantyzmu
|
Twórczość Goethego. Ostatni klasyk – pierwszy romantyk. Jeszcze XVIII-wieczny, wykształcony na klasycyzmie, stworzył postać Fausta, który zwątpił w wiedzę, a zawarł pakt z diabłem. W Polsce dziełem przełomów jest… Oda do młodości. |
ROMANTYZM
|
- Zwątpienie w naukę, mądrość, świadectwo zmysłów.
- Uczucie, wiara, wyobraźnia, mistycyzm.
- Poczucie niepokoju, buntu, dysharmonii świata.
- Zamiłowanie do kultury orientu, średniowiecza, ludu.
- Werteryzm – postawa naśladująca bohatera Goethego.
- Weltschmerz – „ból świata” – odczuwanie cierpienia ludzkości.
- Bajronizm – dumnie odwrócony od świata, samotny romantyk.
- Mesjanizm – wiara w posłannictwo, misję do wypełnienia.
- Irracjonalizm – wiara w pozarozumowe, nienaukowe metody poznawania świata.
|
Punkt wspólny romantyzmu
i pozytywizmu
|
Romantyczni naukowcy też mają swoje osiągnięcia – bez nich nie byłoby wielkich osiągnięć rewolucji przemysłowej. Np. lokomotywa Stephensona to rok 1829, a początek fotografii – 1818. Rok 1850 gdy na arenę wkracza realizm to także data śmierci Balzaca – pisarza, „romantycznego realisty”. |
POZYTYWIZM
REALIZM
|
Ważne hasła epoki – utylitaryzm, scjentyzm, praca, praktycyzm, realizm, naturalizm, agnostycyzm, monizm przyrodniczy.
Filozofowie epoki:
- August Comte: „myśl ludzka ma służyć poprawie życia”.
- John Stuart Mill: „wszystkie czyny ludzkie powinny być użyteczne i służyć słusznym celom”.
- Herbert Spencer: „prawo ewolucji jest podstawowym prawem rzeczywistości”.
- Hipolit Taine: „istota ludzka jest zdeterminowana, określona przez otaczające ją warunki zewnętrzne”.
|
Punkt wspólny pozytywizmu
i modernizmu
|
Belle époque – ostatnie dekady XIX wieku. Czasy dostatku, spokoju i zabaw – moment przejścia pięknej epoki w tzw. fin de siécle. W literaturze polskiej na pograniczu epok sytuują się utwory Żeromskiego. W młodopolskiej powieści Ludzie bezdomni odbijają się pozytywistyczne ideały. Doktor Tomasz Judym czy bohaterka Siłaczki to postaci jakby wyjęte z epoki pozytywizmu. |
MŁODA POLSKA
MODERNIZM
|
- Niechęć do osiągnięć cywilizacji – przemysłu i techniki.
- Mit artysty, apoteoza sztuki.
- Dekadentyzm – pesymizm końca wieku.
- Spirytualizm, intuicjonizm w poznawaniu świata.
- Ludomania.
- Zainteresowanie średniowieczem.
- Neoromantyzm” – powrót do ideałów romantycznych.
- Zamiłowanie do tematów barokowych: przemijania, śmierci, marności ciała ludzkiego, szatana i piekła.
- Trzy „ostoje”, które mogą dać ukojenie: nirwana, przyroda, sztuka.
- Nietzsche: filozofia woli mocy i kult nadczłowieka.
- Bergson: intuicjonizm i wiara w twórczą siłę: élan vital.
|
Punkt wspólny modernizmu
i dwudziestolecia
|
Epoki dzieli wojna. Gdy świat otrząśnie się po tragedii – będzie innym światem, choć przecież nie zapomniał twórców i koncepcji przedwojennych. Znajdą swoje kontynuacje – bezgraniczny katastrofizm, schopenhaueryzm. Typowy przykład kontynuacji młodopolskich fascynacji w dwudziestoleciu? – w Polsce Witkacy i Schulz.
Nawet część przedwojennych twórców tworzy nadal (u nas np. Stefan Żeromski). A jednak XX wiek to zupełnie inny świat. |
DWUDZIESTOLECIE
MIĘDZYWOJENNE
|
Nowe kierunki: futuryzm, awangarda, egzystencjalizm, katastrofizm, freudyzm, behawioryzm.
- Egzystencjaliści: człowiek jest wolny, ale samotny w kosmosie. Posiada ogromną wiedzę, ale nie wie nic o rzeczach najważniejszych w życiu, śmierci, przemijaniu, o drugim człowieku.
- Katastrofiści: wszystkie cywilizacje mają swój kres. Nad europejską też nadciąga katastrofa.
- Behawioryści: człowieka można poznać i ocenić tylko na podstawie zachowań, zewnętrznej obserwacji. W głąb psychiki nie da się zajrzeć…
- Zygmunt Freud: u podstaw ludzkich zachowań tkwią przyczyny ukryte w sferach ludzkiej nieświadomości.
Głównym popędem sterującym ludzkim życiem jest popęd seksualny. Do podświadomości można dotrzeć poprzez hipnozę, badania snów czy też stanów nienormalnych.
|
II WOJNA
ŚWIATOWA
|
- Przekonanie o misji walki – tyrteizm poetów, powrót romantycznej symboliki i postawy walki.
- Przerażenie okrucieństwem wojny – próba odrealnienia świata w poezji.
- Poczucie rozpadu systemu wartości.
|
|
Granica historyczna – wiek XX rozdzieliła II wojna światowa. Po niej – wielkiej dziejowej katastrofie – nic nie będzie już takie samo. |
CZASY WSPÓŁCZESNE
|
XX wiek jest tyglem postaw i wartości. Czerpie z doświadczeń wszystkich epok – jesteśmy spadkobiercami i antyku, i średniowiecza. I ducha, i rozumu. W sztuce dominuje:
- egzystencjalizm
- surrealizm
- postmodernizm
- personalizm
- humanizm
|