Krótka rozprawa między trzema osobami, Panem, Wójtem a Plebanem – Mikołaj Rej |
||
Temat | Co jest ważne? | Co pisać, z czym kojarzyć? |
Gatunek – dialog udramatyzowany
Charakterystyka i krytyka XVI-wiecznego społeczeństwa – stosunki społeczne panujące na wsi. Dyskutują przedstawiciele trzech różnych stanów społecznych: kleru (Pleban), szlachty (Pan) i chłopów (Wójt). Wzajemnie wytykają sobie wady, przez co Rej stwarza ciętą satyrę na szlachtę i księży, i wskazuje, że najbardziej pokrzywdzony i uciskany jest chłop. |
|
• Ze słynnym cytatem:
Ksiądz wini pana, pan księdza, a nam prostym, zewsząd nędza. • Z całym, bogatym w polskiej literaturze nurtem tematyki wiejskiej. • Z ujęciem kontrastującym z wizją Rejowską – czyli sielankowym ujęciem tematu wsi w renesansie. |
Żywot człowieka poczciwego – Mikołaj Rej |
||
Traktat – dzieło napisane prozą.
To utwór parenetyczny, czyli pouczający, kreujący wzór godny naśladowania – czyli właśnie ideał „poczciwego ziemianina”. Poucza, jak wychowywać młodzież szlachecką, jak żyć i gospodarować już w wieku dojrzałym – jak być poczciwym ziemianinem.
|
Co jest ważne?
|
Co pisać, z czym kojarzyć?
• Z epikureizmem i stoicyzmem – a tym samym z antykiem. Rej tym właśnie dziełem wpisuje się w ideologię swojej epoki – propagując ideały starożytnych, objaśniając śmierć w duchu epikurejskim, nakazując umiarkowane korzystanie z doczesnego dnia. • Liczne scenki rodzajowe, anegdoty, pouczenia powodują, że utwór staje się panoramą ówczesnego życia szlachty ziemiańskiej. • W tym utworze rodzi się bardzo silny w polskiej kulturze topos – polskiego zaściankowego dworu – utrwalony przez Czarnolas Kochanowskiego, potem przez Soplicowo z Pana Tadeusza. Polski dwór staje się azylem, oazą spokoju, opoką narodowej tradycji.
|
Odprawa posłów greckich – Jan Kochanowski | ||
Dramat – pierwsza polska tragedia nowożytna
• W kompozycji Odprawy… Kochanowski zachował reguły klasycznej tragedii greckiej: zasadę trzech jedności, zasadę decorum (odpowiedniości stylu wypowiedzi do wagi osoby i tematu), obecność chóru, podział na epizody i komentarze itd. • Odstąpił od konwencji klasycznej w kilku punktach, na przykład w przypadku tytułu. Starożytni lubili umieszczać w tytule imię głównego bohatera – tu mamy kluczowe wydarzenie. Brak także konfliktu tragicznego, wybór Aleksandra nie jest wyborem spośród racji równorzędnych. Temat |
Co jest ważne?
|
Co pisać, z czym kojarzyć?
• Mamy do czynienia z utworem o tematyce patriotycznej – co jest znakiem epoki, której cechą było kształtowanie się postaw narodowych. • Kochanowski przedstawia panoramę postaw – wzorców i antyprzykładów postępowania:
Są to pouczenia dla współczesnych poecie Polaków, sprawiają, że dzieło staje się parenetyczne. • Podwójna warstwa znaczeniowa, fakt, że pod pozorem antycznej historii porusza autor sprawy aktualne, sprawia, że Odprawa… jest dziełem alegorycznym. Troja jest alegorią (przenośnią) Rzeczypospolitej. |
Pieśni – Jan Kochanowski | ||
Pieśń – tworzona na wzór pieśni Horacego
• Tematyka filozoficzna • Temat Boga i relacji człowiek – Bóg. • Tematyka patriotyczna – w pieśniach zawarł apele patriotyczne i nakazy dla rządzących Rzecząpospolitą. • Etyka i nakaz etyczny – pielęgnuj w sobie cnoty, czyste sumienie, odwagę, dobrą sławę, odpowiedzialność; żyj zgodnie z naturą, harmonijnie – zachowuj złoty środek. • Temat artysty – jego pozycja, horacjańskie pojęcie nieśmiertelności sławy i wyższości nad zwykłymi śmiertelnikami. • Theatrum mundi – czyli topos teatru świata i człowieka postrzeganego jako aktora na scenie. • Autobiografizm – poeta pisze sam o sobie i o swoim życiu. |
Co jest ważne?
|
Co pisać, z czym kojarzyć?
• Z Szekspirowskim ujęciem theatrum mundi. • Z Horacym – zwłaszcza z Exegi monumentum (Carm. III, 30), tłumaczonym przez Jana Kochanowskiego, który definiuje pozycję artysty jako nieśmiertelnego poety i słynny cytat: Wybudowałem pomnik trwalszy niż ze spiżu. |
Rytmy abo wiersze polskie – Mikołaj Sęp-Szarzyński | ||
Zbiór sonetów, w których dwie pierwsze strofy są czterowersowe, opisowe, dwie następne trzywersowe – refleksyjne. Znamy je z twórczości Petrarki.
Temat Powraca temat: • relacji człowiek – Bóg |
Co jest ważne?
Sonety Szarzyńskiego są przełomowe. Jeszcze renesansowe, ale już barokowe. Nową epokę zapowiada tematyka utworów, nastrój, portret szatana. Starą zdradza termin powstania, także postrzeganie człowieka, hołd złożony ludzkiemu życiu jako wielkiej wartości, portret szatana i śmierci, ale jeszcze nie tak pełen grozy i strachu, jak to będzie w baroku. Ważne są dwa sonety:
|
Co pisać, z czym kojarzyć?
• Z biblijną Księgą Koheleta • Z barokową stylistyką – inwersje szyku zdań, dziwaczne tytuły – to już znak barokowej maniery.
I nie miłować ciężko, i miłować Jest tu zaznaczona tragiczna sytuacja człowieka zagubionego między wartościami. |
Treny – Jan Kochanowski | ||
|
||
Część 1 – wstęp obejmuje motto i dedykację oraz elementy z Trenów I i II.
|
||
Część 2 – opłakiwanie (Treny I-V)
Lament po stracie Urszulki, odwołanie do tradycji antycznej. Część pierwsza to głównie opłakiwanie Urszuli, wyraz goryczy i ból. Wszytki płacze, wszytki łzy Heraklitowe |
||
Tren V | Znany ze słynnego porównania homeryckiego, poeta daje obraz młodej oliwki zbyt szybko podciętej przez ogrodnika – by w ostatnim wersie porównać ją z Urszulką. | Jako oliwka mała pod wysokim sadem Idzie z ziemie ku górze macierzyńskim szladem |
Część 3 – pochwała (Treny VI-XV) | ||
Tren VI | Znany z porównania Urszulki do Safony. Ojciec ujawnia utraconą nadzieję, że córka okaże się spadkobierczynią jego lutni poetyckiej. | Ucieszna moja śpiewaczko! Safo słowieńska! Na którą nie tylko moja cząstka ziemieńska, Ale i lutnia dziedzicznym prawem spaść miała. |
Tren VII | Wyraża przejmującą tęsknotę za córeczką. Kochanowski używa poetyki wyliczenia. To słynny tren, w którym widok przedmiotów pozostałych po zmarłej sprawia ogromny ból, przypomina o jej braku. Prowadzi też do konkluzji o marności ziemskich drobiazgów – w końcu „i posag i ona / W jednej skrzynce zamkniona”. Tren rozpoczyna się apostrofą do strojów Urszulki. | Nieszczęsne ochędóstwo, żałosne ubiory Mojej namilszej cory! Po co me smutne oczy za sobą ciągnięcie, Żalu mi przydajecie? Już ona członeczków swych wami nie odzieje – Nie masz, nie masz nadzieje! |
Tren VIII | Wspomnienie Urszulki jako żywej, pogodnej dziewczynki, która swoim zachowaniem rozweselała domowników, skontrastowane z żałobną ciszą po śmierci dziecka. | Wielkieś mi uczyniła pustki w domu moim, Moja droga Orszulo, tym zniknieniem swoim. Pełno nas, a jakoby nikogo nie było: Jedną maluczką duszą tak wiele ubyło. |
Tren X | Epicentrum rozpaczy, buntu i zwątpienia. Kryzys światopoglądowy poety, bardzo dramatyczny fragment, w którym Kochanowski w pewnym momencie wyraża zwątpienie w istnienie jakiegokolwiek życia pozagrobowego. Tren stanowi jedno wielkie pytanie: Gdzie podziało się ukochane dziecko? Zawiera słynne zawołanie: „Gdzieśkolwiek jest, jesliś jest”, które jest najgłębszym wyrazem rozpaczy i zwątpienia Kochanowskiego. | Czyś ty nad wszystki nieba wysoko wzniesiona I tam w liczbę aniołków małych policzona? |
Część 4 – pocieszenie (Treny XVI-XIX) | ||
Część 5 – napomnienie (Tren XIX) |
||
Tren XIX | Ostatni tren, który przynosi ukojenie i pociechę. We śnie przybywa do Kochanowskiego zmarła matka. Ten ostatni utwór jest być może najważniejszy w całym cyklu, bo zawiera wiarę w osiągnięcie na ziemi szczęścia – mimo wszystko. Z przemowy matki wynika, że człowiek musi umieć przyjmować życie takim, jakie ono jest. Ma ono swój racjonalny bieg, ujęty w karby naturalnych narodzin i rozwoju, trwania i przemijania, którym podlega każdy. Trzeba być w życiu przygotowanym na wszystko i swój los znosić godnie, bo zarówno radość, jak i cierpienie są nieodzownym elementem ludzkiego życia, co wyraża słynnym nakazem: „Ludzkie przygody, ludzkie noś”. | Teraz, mistrzu, sam sie lecz! Czas doktór każdemu, Ale kto pospolitym torem gardzi, temu Tak póznego lekarstwa czekać nie przystoi! Rozumem ma uprzedzić, co insze czas goi.i |