Bohater tragiczny to każdy z nas. Odnieś się do tej tezy. Swą wypowiedź zilustruj odpowiednimi przykładami starożytnych tekstów kultury.
Propozycje wstępu
Możliwość 1:
Pracę możesz zacząć od zadania pytania: kim tak naprawdę jest bohater tragiczny? Spróbuj sformułować „teorię bohatera tragicznego”, w której zawrzesz wszystkie najważniejsze cechy tej postaci. Oto one:
- bohater tragiczny winny jest zbrodni, którą popełnił nie tyle z wyrachowania, ile na skutek nieszczęśliwego zbiegu okoliczności (tak zwana wina niezawiniona),
- w odbiorcy tragedii ma wzbudzać „litość i trwogę”,
- jest ofiarą swojego losu – zostaje ukarany, mimo że na karę nie zasłużył,
- jego kara nie jest obiektywnie sprawiedliwa – należy rozpatrywać ją z dwóch punktów widzenia: prawa (teoria) i życia (praktyka).
Na koniec przedstaw bohaterów, których zamierzasz przywołać w rozwinięciu pracy. Nie będzie ich wielu, należą do nich Edyp oraz Antygona – oboje z tragedii Sofoklesa (Król Edyp, Antygona).
Możliwość 2:
Rozpocznij od zastanowienia się nad tym, czy bohater tragiczny jest rzeczywiście postacią ponadczasową i uniwersalną. Możesz zrobić to w następujący sposób: jeżeli spojrzymy na tego bohatera tylko w kontekście światopoglądu starożytnych, to wyda się on nam postacią aktualną jedynie w antyku. Dziś nie wierzymy przecież w ciążące nad nami fatum, a wyroków nie wykonują na nas okrutni bogowie olimpijscy. Jeżeli jednak będziemy rozpatrywać bohatera tragicznego na poziomie metaforycznym, to znaczy: jeśli wyabstrahujemy go ze starożytnego kontekstu i potraktujemy jako pewien „typ” postaci – nasz punkt widzenia zmieni się zasadniczo. Możesz więc powiedzieć, że bohater tragedii antycznych jest niejako symbolicznym obrazem każdego człowieka. Sytuację Edypa lub Antygony możemy potraktować jako metaforę czegoś, co może przytrafić się każdemu.
Propozycje rozwinięcia
Możliwość 1:
Kontynuuj strategię teoretyczną. Przedstaw Arystotelesowską koncepcję litości i trwogi. Wedle filozofa, każda dobra tragedia miała wzbudzać w widzu te właśnie uczucia. Zastanów się nad tym, dlaczego Antygona i Edyp wzbudzają litość i trwogę. Możesz napisać, że przyczyną tego jest hamartia, czyli popełniona przez bohaterów wina niezawiniona. Edyp dokonał strasznych zbrodni – zabił ojca i poślubił własną matkę – jednakże zupełnie nie był świadomy swoich czynów. Antygona zaś musiała wybrać pomiędzy prawem bogów, które nakazywało pochować brata, a prawem ludzi, które zabraniało grzebać wroga Teb. Zadaj sobie pytanie: czy Edyp i Antygona wzbudzają w TOBIE litość i trwogę?
Litość i trwoga
Terminy te zawdzięczamy Arystotelesowi. Grecki filozof w dziele Poetyka sformułował teorię tragedii i bohatera tragicznego. Litość i trwoga to uczucia, które ma odczuwać widz przedstawienia, oglądając perypetie bohatera tragedii. Litość czuje, gdyż bohater nie popełnił zarzucanej mu zbrodni, a trwogę, gdyż on sam mógłby się znaleźć na miejscu nieszczęsnego bohatera. Połączenie obu tych emocji doprowadza nas zdaniem Arystotelesa do oczyszczającego stanu katharsis.
Stąd możesz łatwo przejść do zagadnienia: czy dzisiaj możliwa jest hamartia– czyli zbrodnia popełniona nieświadomie albo pod przymusem. Jeżeli uważasz, że to prawdopodobne – zastanów się nad tym, czy tragedie greckie czegoś nas uczą, czy są w stanie przestrzec nas przed trudnymi sytuacjami albo uczynić nas bardziej odpornymi na przeciwności losu.
Możliwość 2:
Zacznij od przedstawienia losów Edypa lub Antygony. Zwróć uwagę na charaktery tych postaci i na zbrodnie, których się dopuściły. Zastanów się, dlaczego są to bohaterowie tragiczni. Czy rzeczywiście są niewinni, czy może zostali w pewien sposób zmuszeni do popełnienia zbrodni? Pamiętaj, że Edyp padł ofiarą Fatum – starał się uciec od klątwy za wszelką cenę, a jednak los go zwyciężył; Antygona zaś stała w obliczu konfliktu praw – każdy popełniony przez nią czyn był przewinieniem z punktu widzenia jednego prawa oraz obowiązkiem z perspektywy drugiego. Możesz zatrzymać się chwilę nad tym paradoksem – czyny bohatera tragicznego są równocześnie dobre i złe, sprawiedliwe i niesprawiedliwe, słuszne i niesłuszne.
Wina niezawiniona
To jedno z ważniejszych pojęć dotyczących bohatera tragicznego. Wina niezawiniona (gr. hamartia) nie oznacza po prostu winy, której się nie popełniło – to raczej zbrodnia, której bohater dopuścił się z braku możliwość wyboru – zbrodnia, której nie mógł nie popełnić. Tragizm polega tu na nieodpowiedniości intencji i czynu – bohater chce dobrze, a czyni źle. Za dobre chęci zostaje ukarany.
Zastanów się, czy losy bohaterów tragicznych są w stanie przekazać nam, dzisiaj, jakąś prawdę o otaczającym nas świecie. Historia Edypa nie jest tylko opowieścią o klątwie bogów – to raczej próba pokazania, że zawsze może zdarzyć się coś, czego nie będziemy w stanie przewidzieć, jakiś zbieg okoliczności, pech, zły traf. Mówiąc krótko: nasze życie nie będzie wyglądać tak, jakbyśmy pragnęli. Los Antygony jest przestrogą dla tych, którzy muszą dokonywać wyborów – w życiu może się zdarzyć sytuacja, kiedy żadna decyzja nie będzie słuszna. Możesz więc nazwać tragedie greckie parabolami – czyli opowieściami, które poza znaczeniem dosłownym mają także znaczenie przenośne. Losy Edypa i Antygony spróbuj zaś przedstawić jako metaforę życia każdego człowieka. Starożytni bowiem przekazali nam smutną prawdę o świecie: nigdy niczego nie można być pewnym.
Propozycje zakończenia
Możliwość 1:
Podkreśl ponadczasowość tragedii greckich, zauważ, że wynika ona w dużej mierze ze specyficznej konstrukcji psychologicznej bohatera tragicznego. Możesz nazwać go everymanem – czyli po prostu każdym.
Możliwość 2:
Pochwal geniusz Sofoklesa i innych starożytnych twórców tragedii. Zwróć uwagę, że stworzyli dzieła, które są nie tylko dokumentami historycznymi (to znaczy mówią o antyku), ale także wciąż aktualnymi przypowieściami.
Edyp – everyman
Everyman znaczy „każdy”. Termin ten stosuje się do postaci ze średniowiecznych moralitetów, jednakże możesz użyć go do określenia postaci tragicznych. Edyp, Antygona to tak naprawdę każdy z nas.
Przydatne sformułowania
- Losy bohaterów tragedii greckich pokazują, że także w naszym życiu może zdarzyć się coś zupełnie nieprzewidzianego, coś, nad czym nie będziemy w stanie zapanować.
- Bohater tragiczny to osoba postawiona wobec sytuacji bez wyjścia, dla której żadna droga nie jest dobra.
- Sytuacja tragiczna wynika z niemożności dokonania wyboru, dla bohatera tragedii każda decyzja – nawet ta pozornie dobra – niesie fatalne skutki.