Poezja symbolistyczna – poszukiwanie transcendencji.

Wstęp

Austriacki symbolista Hugo von Hofmannsthal nazwał poezję symbolistyczną mgnieniem, które potrafi rozświetlić i rozpętać bezdenną otchłań życia. W tym sensie dzieło symbolistyczne jest dziełem religijnym, ponieważ jego głównym celem jest poszukiwanie tajemnicy. Dlatego prawdziwy utwór symbolistyczny może powstać tylko w momentach wyostrzonej wrażliwości. Symboliści poszukiwali transcendencji, drążąc zakamarki swojej duszy, penetrując podświadomość. To, co odkrywali podczas tych podróży w głąb siebie, przekładali na język wieloznacznych symboli, jak najdalszych od zwykłej, rozumowej logiki. Obrazy przez nich tworzone (poetyckie, malarskie czy muzyczne) miały wyrażać czyste uczucie, „zarażać” odbiorcę nastrojem artysty, a tym samym zbliżać go do prawdy.

.

Rozwinięcie

Filozoficzne podstawy symbolizmu

  • Połączenie filozofii platońskiej z wpływami Schopenhauera oraz filozofii Wschodu.
  • Główna teza: byt prawdziwy jest wieczny i niezniszczalny, byt materialny, który postrzegamy zmysłami, jest złudny i przemijalny.

Zadania symbolizmu:

  • Ująć wieczny byt, rozproszony na dźwięki, barwy, kształty i zapachy – w jedność:
    • Baudelaire: Oddźwięki
    • o prajedni świata poeta mówi za pomocą synestezji:
      …w tajemniczej, głębokiej jedności
      Wielkiej jak otchłanie nocy i światłości –
      Odpowiadają dźwięki, wonie i kolory.
    • los Cygana, współistniejącego z przyrodą, wolnego i jednocześnie stopionego ze światem:
      Nie będę tedy mówił ani myślał wcale,
      Lecz miłość w moje serce spłynie…
      I będę szedł jak Cygan – w coraz dalsze dale,
      W przyrodzie jak z kobietą, szczęsny w tej godzinie;
    • złączyć się ze światem można jedynie za pomocą uczucia, nie intelektu (mówienia i myślenia).
  • Ująć l’état d’âme, czyli nastrój duszy, która jest cząstką duszy-absolutu (w ten sposób poezja wkracza w rejony psychologii):
    • Baudelaire: Spleen II
    • ponieważ uczucia splinu nie można wyjaśnić zwykłymi słowami, poeta tworzy pejzaż wewnętrzny, który wrażliwemu odbiorcy powinien ułatwić zrozumienie tego stanu duszy:
      A w mej duszy pogrzeby bez orkiestr się wloką,
      W martwej ciszy – nadziei tylko słychać jęk,
      Na łbie zaś mym schylonym, w triumfie, wysoko,
      Czarny sztandar zatyka groźny tyran – Lęk.
    • Verlaine: Niemoc
    • za pomocą rozbudowanego symbolu poeta wyraża stan duszy dekadenta:
      Jam Cesarstwo u schyłku wielkiego konania,
      Które, patrząc, jak idą Barbarzyńce białe,
      Układa akrostychy wytworne, niedbałe,
      Stylem złotym, gdzie niemoc sennych słońc się słania.

Alchemia słowa

  • Istotą symbolu jest wieloznaczność, niekonwencjonalność (symbol skonwencjonalizowany to alegoria), dlatego wiersz symbolistyczny nie daje się jednoznacznie i ostatecznie zinterpretować:
    • Rimbaud: Samogłoski
    • wiersz do dziś niezinterpretowany, oparty na niemożliwych do logicznego uzasadnienia zestawieniach i porównaniach.
  • Poezja symbolistyczna jest elitarna – nieliczni mogą ją zrozumieć (np. poeci):
    • z tym przekonaniem wiązał się arystokratyzm ducha – odbiorca, który chce właściwie odebrać tekst symbolistyczny, musi znaleźć się w stanie świadomości podobnym do nadawcy,
    • komunikat zamienia się w poezji symbolizmu w misterium – odczytanie wiersza to rozwikłanie tajemnicy.
  • Zdaniem symbolistów idealnym językiem dla wyrażenia tajemnicy była muzyka, wolna od konwencjonalnych odniesień – poezja powinna więc zbliżać się do tej dziedziny sztuki, gdyż tylko wtedy będzie mogła dotykać Absolutu:
    • Verlaine: Sztuka poetycka:
      Muzyki wszędzie, muzyki zawsze!
      Niech z twojej duszy wiersz skrzydlaty
      Ulatuje w nieznanych dusz światy,
      W niebo innych miłości najdalsze.

Analogia i powinowactwo

  • Zasada analogii – to, co nas otacza, jest tylko analogią do świata idei, niedoskonałym porównaniem – dlatego np. duszę przedstawiano często jako pejzaż, świątynię, labirynt (Verlaine Niemoc: „Jam Cesarstwo u schyłku wielkiego konania”),
  • Zasada powinowactwa – świat jest całością, więc wszystkie jego elementy uzupełniają się nawzajem:
    • znakomitą formą była więc technika synestezji – Baudelaire Oddźwięki:
      Jak oddalone echa wiążące się w chóry,
      Tak sobie w tajemniczej, głębokiej jedności (…)
      Odpowiadają dźwięki, wonie i kolory.

.

Zakończenie

Symbolizm był konsekwencją widzenia świata przez człowieka końca wieku. Pozytywistyczną wiarę w naukę zastąpiło rozczarowanie jej ograniczonymi możliwościami, a jednym z powodów postaw dekadenckich był kryzys pozytywistycznego światopoglądu. Symbolizm miał stanowić pewnego rodzaju terapię – duchowemu rozbiciu człowieka przeciwstawiał syntetyczną koncepcję świata, przerażeniu śmiercią – spokój bytu wiecznego, uczucie wyobcowania usiłował uśmierzyć wykazywaniem związków między świadomością jednostki a ponadczasową świadomością zbiorową. Wskazał też nową drogę poszukiwania prawdy, jaką było samopoznanie, zanurzanie się w swoją podświadomość.

Od czasu pierwszych manifestów symbolizmu minęło ponad sto lat, za nami już kolejny koniec wieku. Poezja symbolistów wciąż jednak porusza, zachwyca, stanowi trudną do rozwikłania zagadkę. Czy i współczesnym poetom uda się stworzyć dzieła, które w podobny sposób będą ważne również za sto lat?

.

Zobacz:

Charles Baudelaire