Jakie znasz systemy wiersza polskiego. Omów wiersz średniowieczny
Systemy wiersza polskiego:
- średniowieczny – zdaniowy
- sylabiczny
- sylabotoniczny
- toniczny
Najstarszy, jeszcze niedoskonały, zaledwie wykazujący dążenie do unormowania jest wiersz średniowieczny.
Wiersz średniowieczny (rymowo-zdaniowy)
Pierwsze normy rytmizacyjne zanalizuję na przykładzie dwóch najważniejszych średniowiecznych polskich pieśni religijnych – Bogurodzicy i Lamentu świętokrzyskiego.
Oto prawidłowości:
- wyraźny jest jeszcze silny związek z poezją meliczną, „słyszy się” wpływ towarzyszącej muzyki;
- wiersz jest asylabiczny, czyli nie ma ustabilizowanej liczby sylab w wersach;
- wers to zazwyczaj pełne zdanie (dlatego „zdaniowy”);
- obok rymów końcowych, czyli w klauzuli, pojawiają się wewnętrzne:
Bogurodzica/ dziewica; anjele/ Gabryjele; - cząstki rymujące się mają różne rozmiary; obok rymów półtorazgłoskowych: młody/ gody są i jednozgłoskowe: człowiecze/ bożycze;
- różne jest też podobieństwo brzmieniowe rymujących się cząstek; występują rymy dokładne: wesele/ wiele; i przybliżone;
- współbrzmienie uzyskuje się także przez powtarzalność formy gramatycznej: nosimy/ prosimy albo powtórzenia – taka jest rola imienia Maryja w apostrofie Bogurodzicy;
- rymy nie muszą wystąpić we wszystkich wersach utworu.
Fragmenty tekstów:
Słysz modlitwę jąż nosimy,
A dać raczy jegoż prosimy
A na świecie zbożny pobyt,
Po żywocie rajski przebyt
(Bogurodzica)
Pożałuj mię stary, młody,
Boć mi przyszły krwawe gody
Jednegociem syna miała
I tegociem ożalała.
(Lament świętokrzyski)