TO jest pewne – z tekstem – całym lub fragmentem – będziesz miał do czynienia. Oto tablica niezbędnych narzędzi do poradzenia sobie z tekstem literackim i na poziomie podstawowym i rozszerzonym.
Tekst
Fragment lektury dołączony do tematu.
1. Stanowię część większej lektury!
2. Stanowię logiczną całość!
3. Mam swój sens – ideę.
4. Mam trzy ważne elementy:
- Świat przedstawiony:
- akcja (coś się tu dzieje)
- przestrzeń ( gdzieś się to dzieje)
- czas (kiedy to się dzieje)
- bohaterowie (kogoś to dotyczy)
- Przesłanie, ideę, sądy, sens, który niosę (według zamierzeń autora).
- Kogoś kto mnie mówi – narratora, osobę mówiącą (nie utożsamiać z autorem).
- To może być autor, ale z reguły nie jest).
- Osoba mówiąca może ale nie musi należeć do świata przedstawionego.
1. Przeczytaj mnie uważnie
Tekst dołączony do tematu maturalnego nie jest długi. Najlepiej raz przeczytać go uważnie, od a do z, aby utrwalić w głowie pierwsze wrażenie – o czym to w ogóle jest.
2. Sprawdź czy mam tytuł
Jeśli tak – to doskonała podpowiedź. Tytuł określa sens lub główną postać, motyw, zamysł autora. Porównaj tytuł z problemem tematu – pewnie będą podobne. Pisz wtedy:
- Już tytuł rozdziału (sceny, fragmentu ) potwierdza założenie tematu…
- Powołam się na tytuł…
- Sam autor nazwał scenę…
Jeśli tytułu nie ma – wymyśl go. Od razu możesz odwołać się do zagadnienia z tematu – jeśli dobrze spointujesz – od razu łapiesz punkty. Pisz wtedy:
- Gdyby ten fragment miał tytuł, to powinien brzmieć…
- Jest to scena godna tytułu
- Można pozwolić sobie tu na tytuł korespondujący z tematem rozważań
3. Usytuuj mnie w utworze
A najlepiej od tego zacznij wypracowanie. To bardzo ważny i stały punkt w modelu ocenienia. Pisz wiec tak:
- Przytoczony fragment jest sceną końcową dzieła.
- Mamy do czynienia z finalną sceną lektury.
- To kulminacyjna scena II aktu.
- Przytoczony rozdział to początek utworu.
- Fragment pochodzi z pierwszej części, otwiera rozwój wypadków.
- Czytając fragment znajdujemy się przed (po) najważniejszym zdarzeniu.
4. Stwierdź kto mnie mówi
Uważaj! Tu łatwo obłąd. Narrator to zwykle fikcyjna osoba, mamy ją niejako w wyobraźni, ona czyta nam w głowie tekst. Autor jest narratorem tylko w autobiografiach. Może być bohater. Może być przezroczysty głos. Pisz wtedy tak:
- Mamy do czynienia z narracją pierwszoosobową – głos mówiący to zarazem bohater i narrator.
- Narracja jest przezroczysta, trzecioosobowa…
- Narrator nie należy do świata przedstawionego, ale doskonale go zna.
- Jest tu kilku narratorów, którzy się uzupełniają.
- Narracja rozwija się symultanicznie, równolegle.
5. Ustal mój temat główny
Nie zawsze musi to być problem uchwycony w temacie maturalnym. Może nawet przewrotnie temat dotyczyć zagadnienia dominującego w całości lektury, a we fragmencie omawianego, zaznaczonego. Dobrze to dostrzec. Pisz wtedy:
- Tematem zasadniczym rozdziału jest…
- Cała scena poświęcona jest tematowi…
- Temat główny fragmentu to…
6. Porównaj z problemem zawartym w temacie pracy
I jeśli się pokrywają – od razu to wykorzystaj. Jeśli nie –zaznacz to i zacznij poszukiwania zgodne z poleceniem tematu. Raczej jednak będą się te tematy pokrywać. Pisz wtedy tak:
- Zagadnienie (miłości) jest dominującym tematem przytoczonej tu sceny
- Fragment lektury dotyczy przede wszystkim tematu…
- Właśnie (miłość) jest wiodącym, dominującym tematem tego fragmentu…
- Ciekawe, ze miłość nie jest dominującym tematem tej sceny. Pojawia się jako wątek towarzyszący.
7. Realizuj polecenie tematu
Czyli opisz, przedstaw, zaprezentuj, zinterpretuj – jak zechcą autorzy tematu. Cokolwiek by to nie było, prześledź akapit po akapicie przywołany fragment. Nie zapomnij o kontekście! Wyjdź poza tekst do całości lektury, do realiów epoki, do innych znanych ci dzieł. Byle na temat!