W dramacie młodopolskim wykształciły się trzy tendencje.
Wyróżniamy:
- Dramat naturalistyczny – realizowany przez Gabrielę Zapolską czy Jana Augusta Kisielewskiego, Tadeusza Rittnera, najbardziej tradycyjny, wyrastający z tradycji realistycznych.
- Dramat symboliczny – tworzył go Stanisław Wyspiański, a także Stanisław Przybyszewski. W tych dramatach oprócz warstwy realiów i zwykłych wydarzeń ogromną rolę odgrywa warstwa symboliczna.
- Dramat ekspresjonistyczny – zupełnie nowatorski wówczas typ dramatu, określany czasem jako dramat, w którym dopiero zaczynają funkcjonować elementy poetyki ekspresjonizmu (wyrażania ukrytych głęboko treści), tworzony przez Tadeusza Micińskiego.
Młodopolski dramat – to bardzo ważny dział polskiej literatury, zresztą nie tylko u nas ten rodzaj literacki zyskuje na wadze.
- Wielkie nazwiska dramatu i teatru to: Henryk Ibsen, Antoni Czechow, August Strindberg.
- Wielkie nazwiska polskie: Stanisław Wyspiański, Gabriela Zapolska, Tadeusz Miciński.
Teatr jest modną rozrywką, ludzie w miastach tłumnie chodzą do niego – a zatem jest możliwość dotarcia do społeczeństwa.
Są to też czasy wielkiej reformy teatru – a to oznacza otwartą drogę dla nowatorskich pomysłów.
Zobacz:
Jaką filozofię zawarł Tadeusz Miciński w znanych Ci utworach? Przedstaw ich wymowę.
https://aleklasa.pl/liceum/c230-wiersze/spotkanie-z-poezja/spotkanie-9-w-masce-szatana
Scharakteryzuj sylwetkę twórczą i dorobek pisarski Stanisława Wyspiańskiego
https://aleklasa.pl/liceum/c155-powtorka-z-epok-literackich/c165-modernizm/mlodopolskie-tematy