Jerzy Szaniawski to wybitny dramaturg dwudziestolecia międzywojennego, zresztą również epoki powojennej, tworzył bowiem nadal i to nie tylko dramaty, lecz również opowiadania i słuchowiska radiowe.
- Typ twórczości Szaniawskiego jest zupełnie różny od dramaturgii Witkacego. To dwa skrajnie odmienne światy, przede wszystkim dlatego, że podstawą koncepcji dramaturgii Szaniawskiego jest realizm – mamy tu do czynienia:
- z wartką, spójną akcją,
- bohaterami rzeczywistymi,
- logiką i konsekwencją zdarzeń,
- chronologią czasu.
- Każda sztuka to wypadki z życia wzięte – stają się one przykładem, sygnalizacją problemu, mają skłaniać do rozważania pewnych istotnych kwestii. Dopiero w ten kształt realistyczny wprowadza twórca charakterystyczne dla siebie chwyty:
- liryzm,
- ironię,
- elementy gatunków innych – baśni, przypowieści,
- symbolikę,
- aluzję,
- psychologizację postaci.
- Warto pamiętać, że jego artystyczną wypowiedzią i dyskusją na temat koncepcji teatralnych jest powojenny dramat Dwa teatry.
Inne tytuły sztuk Szaniawskiego to:- Adwokat i róże,
- Murzyn,
- Żeglarz,
- Most,
- Fortepian,
- Kowal,
- Pieniądze i gwiazdy.
- Słynne są też prozatorskie opowiadania o Profesorze Tutce – Profesor Tutka i inne opowiadania.
Utwory Szaniawskiego cieszą się popularnością nie tylko ze względu na konstrukcję – krąg tematów, jakie porusza autor, jest bardzo atrakcyjny, mieści się w sferze etycznej, filozoficznej, obyczajowej.
Zajmują go następujące zagadnienia:
- Wieloznaczność ocen i twierdzeń uznanych przez ogół. Nazwijmy to inaczej – nie ma prawd jednoznacznych, nie ma łatwych ocen, każda sytuacja ma dwie strony. Tę prawidłowość często oglądamy w sztukach Szaniawskiego (Most, Żeglarz)
- Ludzkie pragnienia, ideały i przemijanie (Adwokat i róże)
- Zderzenie marzeń, fantazji człowieka z rzeczywistością (Murzyn)
- Mit i legenda – ich siła i powstawanie, rola w społeczeństwie, ich wartość (Żeglarz)
- Sztuka, koncepcje teatralne (Fortepian, Dwa teatry)
- Pojęcia: zło, dobro, fałsz, prawda – ich wieloznaczność, trudności w zdefiniowaniu (Most, Żeglarz)
Ważne przy omawianiu dramatów Szaniawskiego i cech jego twórczości jest spostrzeżenie, że nigdy nie wyrokuje niczego sam, jednoznacznie i bezdyskusyjnie. Niczego nie sugeruje. Ukazuje wieloznaczność życia, złożoność życiowych sytuacji – i pozostawia je do rozważań odbiorcy, poddaje osądowi widza czy czytelnika.
Zobacz:
Jaki problem porusza Jerzy Szaniawski w dramacie pt. Żeglarz?