Błędem językowym jest odstępstwo od obecnie obowiązującej normy językowej, czyli taka zmiana, która jest nieuzasadniona: nie poprawia porozumienia, nie wyraża nowych treści, jest sprzeczna z dotychczasowymi przyzwyczajeniami. Wątpliwości rozwiewają najnowsze, najbardziej aktualne wydania słowników języka polskiego).
Rozróżniamy błędy językowe:
Błędy wewnętrznojęzykowe:
- błędy leksykalne:
- słownikowe (wyrazowe),
- frazeologiczne,
- słowotwórcze;
- błędy fonetyczne;
- stylistyczne;
- błędy gramatyczne:
- fleksyjne,
- składniowe.
błędy zewnątrzjęzykowe (błędy zapisu):
- ortograficzne,
- interpunkcyjne.
Błędy zewnątrzjęzykowe
Błędy ortograficzne
- używanie niewłaściwych liter i połączeń literowych w zapisie
- kóra zamiast poprawnego kura,
- bochater zamiast bohater,
- przczoła zamiast pszczoła
- niewłaściwa pisownia łączna lub rozdzielna albo użycie łącznika
- napewno zamiast na pewno,
- województwo zachodnio-pomorskie zamiast: województwo zachodniopomorskie
- niewłaściwe używanie wielkich i małych liter
- porozmawiajmy O Wagarach janka kowalskiego zamiast poprawnego: Porozmawiajmy o wagarach Janka Kowalskiego.
Błędy interpunkcyjne
- brak właściwego znaku interpunkcyjnego
- Jak masz na imię – zamiast Jak masz na imię?
- zbędne użycie znaku
- Jak, masz, na, imię?
- użycie niewłaściwego znaku
- Jak masz na imię! – zamiast Jak masz na imię?
Błędy wewnątrzjęzykowe
Błędy gramatyczne
Błędy fleksyjne
Popełnisz, jeśli:
- wybierzesz niewłaściwą postać wyrazu, np.
- nienawidzieć zamiast nienawidzić,
- ten pomarańcz zamiast ta pomarańcza,
- kontrol zamiast kontrola
- źle odmienisz wyraz, np.
- lubiał zamiast lubił,
- z rodzicielami zamiast z rodzicami,
- o gwiaździe zamiast o gwieździe,
- aniołu zamiast aniołowi,
- myszów zamiast myszy,
- nie rozumią zamiast nie rozumieją;
- nie odmienisz wyrazu, który można (i trzeba) odmienić, np.
- Dyskutuję z Matejko zamiast Dyskutuję z Matejką.
- odmienisz wyraz, którego się nie odmienia, np.
- Nie lubię kakaa zamiast Nie lubię kakao.
Błąd składniowe
Zrobisz, jeśli w wypowiedzi niewłaściwie połączysz wyrazy:
- użyjesz niewłaściwego związku związku – zgody lub rządu, np.
- Na imprezę przyszła Kaśka i Marta. zamiast: Na imprezę przyszły Kaśka i Marta.
- Jem tylko jogurtów bez konserwantów zamiast Jem tylko jogurty bez konserwantów.
- źle użyjesz przyimka lub wyrażenia przyimkowego, np.
- Przed i po lekcjach… zamiast Przed lekcjami i po lekcjach…
- Byłem w Ukrainie. zamiast Byłem na Ukrainie
- Brak postępów w twoim temacie zamiast Brak postępów w twojej sprawie.
- użyjesz niewłaściwego skrótu wypowiedzi, np.
- Organizuje i kieruje wycieczką zamiast Organizuje wycieczkę i kieruje nią.
- stworzysz niepoprawną konstrukcję z imiesłowowym równoważnikiem zdania, np.
- Wyglądając przez okno, wyszedł na spacer zamiast Wyjrzawszy przez okno, wyszedł na spacer.
- nie uporządkujesz wyrazów w wypowiedzi, nie zadbasz o ich szyk, np.
- Coroczny przed nami czas powtórek zamiast Przed nami coroczny czas powtórek.
- niepotrzebnie zapożyczasz pewne formy składniowe, np.
- Lekcja wydaje się być nudna zamiast Lekcja wydaje się nudna.
Błędy fonetyczne
Popełniasz błędy fonetyczne, jeśli:
- niepoprawnie wymawiasz głoski (np. ą jak om
- idom zamiast idą)
- lub grupy spółgłoskowe
- kielner, nogie, miszcz zamiast kelner, nogę, mistrz,
- „literowo” odczytujesz wyrazy np.
- zaczęła, jabłko zamiast zaczeła, japko,
- skracasz głoski i grupy spółgłoskowe np. niepoprawnie akcentujesz wyrazy.
- tsza zamiast trzeba
Błędy stylistyczne
Unikniesz ich, jeśli właściwie dobierzesz środki językowe w określonej wypowiedzi, dostosujesz je do charakteru i funkcji wypowiedzi.
Błąd stylistyczny popełnisz, jeśli:
- użyjesz elementów oficjalnych w wypowiedziach potocznych, np.
- Dokonałem zakupu rajstop.
- użyjesz elementów potocznych w wypowiedzi o charakterze publicznym, np.
- Celem dzisiejszego – na pewno fajowskiego – zebrania będzie ustalenie rocznego planu robótki.
- niepotrzebnie stylizujesz wypowiedź, np.
- Jako że zaspałem, spóźniłem się do szkoły.
Błędy leksykalne
Błąd słowotwórczy
Popełnisz, gdy użyjesz formacji zbudowanej niezgodnie z polskimi modelami tworzenia wyrazów:
- biznesinformacje zamiast informacje o biznesie
- lub zastosujesz niewłaściwy formant dobrota zamiast dobroć.
Błąd słownikowy
Zrobisz, jeśli:
- użyjesz wyrazów w niewłaściwym znaczeniu, np.
- To nie podlega kontrowersji
Poprawnie To nie podlega kwestii – w znaczeniu: nie ma o czym dyskutowaćł - Moja siostra ożeniła się z kolegą z klasy
wyszła za mąż - Nazywam się Małgorzata.
Poprawnie: Mam na imię - W kątach występowały pajęczyny.
Poprawnie: były (wisiały, zrobiły) się pajęczyny
- To nie podlega kontrowersji
- pomylisz wyrazy, które podobnie brzmią, np.
- W zeszłym roku zaadoptowałem strych na mieszkanie.
Poprawnie: zaadaptowałem - Zaczynamy formować wnioski.
Poprawnie: formułować - W przypadku pożaru użyj gaśnicy.
Poprawnie: w wypadku
- W zeszłym roku zaadoptowałem strych na mieszkanie.
- użyjesz nieprawidłowo wyrażeń przyimkowych, przysłówków, liczebników.
- Pisać z dużej litery.
Poprawnie: wielką literą - Młodzi ludzie ginęli w wojnie.
Poprawnie: na wojnie - Dużo pisarzy wypowiada się na ten temat.
Poprawnie: wielu - Pisać z dużej litery.
Poprawnie: wielką literą
- Pisać z dużej litery.
- kiedy posługujesz się pleonazmami (wyrażeniami lub zwrotami, w których treść jednego wyrazu zawiera się w treści drugiego: akwen wodny, kontynuować dalej,cofać do tyłu)
- Proszę kontynuować nadal swoje wystąpienie.
Poprawnie: kontynuować - Cofnij się do tyłu o dwa kroki.
Poprawnie: cofnij się o dwa… - Ja i brat polegamy na sobie wzajemnie.
Poprawnie: polegamy na sobie
- Proszę kontynuować nadal swoje wystąpienie.
- nadużywasz modnych wyrazów (lider, pakiet, spoko)
- Ten pięściarz dysponuje silnym ciosem.
Poprawnie: ma - Praktycznie nikt nie zawiódł.
Poprawnie: właściwie, w zasadzie - Aktualnie nigdzie nie pada.
Poprawnie: teraz
- Ten pięściarz dysponuje silnym ciosem.
- nadużywasz pretensjonalnych, wyrazów obcych, gdy z powodzeniem można by zastosować słownictwo rodzime:
- Sukces i porażka to pojęcia immanentnie związane ze sportem.
Poprawnie: nierozerwalnie - Student zdecydował się reaktywować na II rok.
Poprawnie: wznowić naukę na II roku - Obowiązuje nas umowa bilateralna.
Poprawnie: dwustronna
- Sukces i porażka to pojęcia immanentnie związane ze sportem.
Zobacz: