Projekt „Edukacja na nowo” wprowadza rewolucję w nauczaniu polonijnym, dostosowując metody kształcenia do potrzeb współczesności. Polonia, licząca ponad 20 milionów osób na całym świecie, boryka się z wyzwaniami związanymi z utrzymaniem języka i tożsamości kulturowej. Aby temu sprostać, projekt wspiera zarówno uczniów, jak i nauczycieli, koncentrując się na nowoczesnych narzędziach dydaktycznych i interdyscyplinarnym podejściu do nauczania.

Wsparcie dla nauczycieli i szkół polonijnych

Projekt realizowany przez Holistic Think Tank we współpracy z Fundacją Drogowskaz obejmuje nauczycieli z trzech prestiżowych szkół polonijnych: Szkoły Polskiej im. Gustawa Herlinga Grudzińskiego w Rzymie, Gimnazjum im. św. Jana Pawła II w Wilnie oraz Polskiej Szkoły Ravenscourt Park w Londynie. Rozpoczął się w lipcu 2024 roku i skończył w grudniu. Kluczowym elementem projektu było przygotowanie 30 innowacyjnych scenariuszy lekcji, które są dostępne na platformach internetowych i w mediach społecznościowych. Dzięki temu nauczyciele na całym świecie uzyskali łatwy dostęp do nowoczesnych zasobów edukacyjnych.

Nowoczesne podejście dzięki K’IDS

Centralnym elementem projektu był program K’IDS (z ang. Interdisciplinary School Subject), który łączy ze sobą różnorodne dziedziny wiedzy. K’IDS został zaprojektowany, aby rozwijać kluczowe kompetencje, takie jak kreatywność, krytyczne myślenie i współpraca, eliminując sztywne granice między przedmiotami szkolnymi. Dzięki takiemu podejściu uczniowie uczą się, jak zastosować wiedzę w praktyce, co czyni ich lepiej przygotowanymi do wyzwań współczesnego świata.

Program K’IDS ma również na celu wspieranie nauczycieli, dostarczając im nowoczesnych narzędzi dydaktycznych. W ramach „Edukacji na nowo” przeszkolonych zostało także sześciu nauczycieli-liderów, którzy stali się ambasadorami K’IDS. Ich zadaniem jest promowanie tej metody w społecznościach polonijnych, promując przy tym wartości humanistyczne i świadomość kulturową.

Zalety K’IDS

K’IDS, czyli interdyscyplinarny przedmiot szkolny, to pomysł Holistic Think Tank na współczesną szkołę. Dzięki nowatorskiemu podejściu uczeń rozwija umiejętności, które odpowiadają potrzebom obecnego i przyszłego rynku pracy.

  • Zintegrowane nauczanie: Łączenie różnych dziedzin wiedzy pozwala na lepsze zrozumienie złożoności świata.
  • Rozwój kompetencji przyszłości: Młodzi ludzie rozwijają kreatywność oraz uczą się krytycznego myślenia i współpracy.
  • Promowanie wartości humanistycznych: K’IDS wspiera kształtowanie świadomości kulturowej i społecznej.
  • Dostępność narzędzi dydaktycznych: Materiały opracowane w ramach projektu są dostępne online, co zwiększa ich użyteczność w różnych regionach świata.

Załącznik:
img-20241031-wa0000.jpg

Kultywowanie tożsamości w globalnym świecie

Współczesny świat, zdominowany przez globalizację i cyfryzację, stawia przed Polonią wyjątkowe wyzwania związane z zachowaniem własnej tożsamości narodowej. W społecznościach takich jak te w Wielkiej Brytanii, na Litwie czy we Włoszech, szczególnie odczuwalna jest potrzeba wspierania języka ojczystego, polskiej historii oraz tradycji. Projekt „Edukacja na nowo” nie tylko ułatwia młodzieży dostęp do nowoczesnych narzędzi edukacyjnych, ale także wzmacnia poczucie wspólnoty i dumy narodowej wśród Polaków mieszkających za granicą.

Wyzwania dla Polonii w globalnym świecie

W krajach takich jak Wielka Brytania czy Włochy dzieci i młodzież polskiego pochodzenia często funkcjonują w środowiskach wielokulturowych, gdzie język angielski, włoski lub litewski dominuje w ich codziennym życiu. Kontakt z językiem polskim ogranicza się nierzadko do rozmów z rodzicami lub wizyt w polskich szkołach, co sprawia, że młodsze pokolenia stopniowo tracą umiejętność posługiwania się ojczystym językiem. Dodatkowo proces asymilacji kulturowej może prowadzić do osłabienia więzi z rodzimą historią i tradycjami.

Na Litwie, gdzie Polacy są jedną z największych mniejszości narodowych, wyzwania mają inny charakter. Polacy w tym kraju od pokoleń kultywują swój język i kulturę. Jednakże ich wysiłki wymagają wsparcia instytucjonalnego, aby przeciwdziałać presji dominującej kultury litewskiej i ograniczeniom związanym z edukacją w języku polskim.

Jak „Edukacja na nowo” odpowiada na te potrzeby?

Projekt „Edukacja na nowo” nie tylko wprowadził innowacyjne metody nauczania, ale również zbudował przestrzeń dla młodzieży do odkrywania i doceniania własnych korzeni. Program K’IDS, jako narzędzie edukacyjne, nie ogranicza się do nauki języka. Poprzez interdyscyplinarne podejście angażuje uczniów w projekty, które łączą wiedzę z różnych dziedzin, takich jak historia, literatura, sztuka czy nauki społeczne. Umożliwia to młodzieży lepsze zrozumienie polskiego dziedzictwa w kontekście współczesnego, zglobalizowanego świata.

Inwestycja w przyszłość – szczegółowe spojrzenie

Projekt „Edukacja na nowo” wyznaczył nowe standardy w podejściu do edukacji polonijnej, oferując kompleksowe wsparcie zarówno dla uczniów jak i nauczycieli. Jest to odpowiedź na dynamiczne zmiany, jakie zachodzą w globalnym społeczeństwie, gdzie edukacja nie może ograniczać się jedynie do przekazywania wiedzy. Musi przygotowywać młodzież do życia w zróżnicowanym, wielokulturowym środowisku.

W procesie edukacyjnym to nauczyciele pełnią kluczową rolę, a ich kompetencje i narzędzia pracy mają bezpośredni wpływ na jakość kształcenia. Projekt „Edukacja na nowo” dał im nowoczesne rozwiązania dydaktyczne, takie jak program K’IDS oraz dostęp do platform edukacyjnych, które umożliwiają prowadzenie lekcji w sposób zintegrowany. Po zakończeniu programu, pomoce te nadal będą dostępne dla wszystkich zainteresowanych. Podczas trwania projektu przeszkolonych zostało również sześciu nauczycieli-liderów. Będą oni wdrażać i promować K’IDS wśród Polonii. Staną się nijako ambasadorami tej metody nauczania.

Nowoczesne narzędzia edukacyjne dla globalnej Polonii

Dostęp do wysokiej jakości materiałów dydaktycznych, które są opracowane w ramach projektu, to kolejny istotny element tej inicjatywy. Materiały te, dostępne online także po zakończeniu programu, pozwalają na korzystanie z nich niezależnie od lokalizacji, co jest szczególnie ważne w przypadku rozproszonych społeczności polonijnych. Interaktywne platformy, multimedia i zintegrowane scenariusze lekcji pomagają nauczycielom prowadzić zajęcia, które są nie tylko efektywne, ale również atrakcyjne dla uczniów wychowanych w cyfrowym świecie.

Globalizacja niesie ze sobą wiele wyzwań, w tym ryzyko zanikania lokalnych tradycji i języków. Dla Polonii, która w wielu przypadkach żyje w środowiskach wielokulturowych, edukacja jest kluczowym narzędziem w zachowaniu tożsamości narodowej. Projekt „Edukacja na nowo” przyczynia się do tego, że młodzi Polacy, nawet mieszkając za granicą, mają możliwość rozwijania umiejętności w języku ojczystym oraz pogłębiania wiedzy o historii i kulturze Polski.

Strona projektu: https://polonia.holisticthinktank.com/