Środki poetyckie
- Anafora – powtórzenie tego samego słowa lub zwrotu na początku kolejnych zwrotek, wersów, zdań.
Życie to nie teatr, ja ci na to odpowiadam;
Życie to nie tylko kolorowa maskarada;
(Edward Stachura)
iłość nie zazdrości,
nie szuka poklasku,
nie unosi się pychą;
nie dopuszcza się bezwstydu,
nie szuka swego,
nie unosi się gniewem,
nie pamięta złego;
(Hymn o miłości)
- Animizacja – to inaczej ożywianie rzeczy martwych
- wiatr wyje,
- temperatura skacze,
- biegnący potok,
- uśpiony las,
- konający dzień,
- jęczący wicher
- Antropomorfizacja, personifikacja (uosobienie) – rodzaj przenośni, polegającej na nadaniu cech ludzkich przedmiotom martwym, zwierzętom, zjawiskom przyrody:
- los uśmiechnął się,
- wierzby płaczące,
- chmura płacze,
- drzewa idą w pochodzie,
- roześmiało się niebo
- Ojczyzny mojej stopy okrwawione (Cyprian Norwid)
- Apostrofa – jest bezpośrednim i uroczystym zwrotem, głównie do bóstwa, muzy, osoby lub zjawiska (miłość, kraj ojczysty itp.), utrzymany w tonacji wykrzyknikowej. Uwaga! Rozbudowaną apostrofą jest inwokacja.
- Litwo! Ojczyzno moja! – (Adam Mickiewicz Pan Tadeusz)
- Gniew, Bogini, opiewaj Achilla, syna Peleusa. – (Homer Iliada)
- Wysokie góry i odziane lasy! – (Jan Kochanowski Do gór i lasów)
- Epitet – to poetyckie określenie przedmiotu (rzeczownika) wskazujące na jego właściwości. Używa się go w celu podkreślenia, uwydatnienia jakiejś charakterystycznej cechy czy właściwości.
Epitetami są najczęściej:- przymiotniki lub imiesłowy przymiotnikowe, o które pytamy: jaki?
- dorodny owoc,
- lodowaty podmuch,
- pełzający potwór
- wiosenne słońce
- lub rzeczownik
- morze łez
- przymiotniki lub imiesłowy przymiotnikowe, o które pytamy: jaki?
- Elipsa – polega na opuszczeniu części zdania, której można się domyślać na podstawie poprzednich zdań albo kontekstu wypowiedzi.
- – Co robisz?
- – (robię) Pracę domową.
W przykładzie w odpowiedzi na pytanie występuje elipsa orzeczenia (robię) pracę domową.
- Ja pójdę górą, a ty (pójdziesz) doliną.
- Hiperbola – rodzaj metafory zwany przesadnią. Jej zadanie to przejaskrawione przedstawionego zjawiska, aby celowe wyolbrzymić jego cechy. Celem hiperboli jest zwykle wywarcie silnego wrażenia na odbiorcy lub ukazać siłę danego zjawiska.
- wypłakać może łez;
- pękać ze śmiechu,
- umierać z miłości;
- morze bezbrzeżne.
- Metafora (przenośnia) – to niezwykłe połączenie wyrazów, tworzące (razem) zupełnie inne znaczenie niż każde z nich z osobna.
- jesień życia – starość;
- pirat drogowy – niebezpieczny kierowca;
- ognista kula – słońce.
- Porównanie – jest to konstrukcja polegająca na stwierdzeniu, że coś jest jak coś albo że ktoś robi coś jak ktoś. Wskazanie podobieństwa między dwoma zjawiskami, najlepiej bardzo różnymi.
- Zimą kocham cię jak wesoły ogień
(Gałczyński Rozmowa liryczna) - Kiedy trzeba na śmierć idą po kolei
Jak kamienie przez Boga rzucane na szaniec
(Juliusz Słowacki, Testament mój)
- Zimą kocham cię jak wesoły ogień
- Metonimia (zamiennia) – wyrażenie, gdzie jakiś wyraz zastępuje wyraz inny, pominięty:
- czytać Mickiewicza – w znaczeniu „czytać wiersze Mickiewicza”.
- Oksymoron – połączenie dwóch przeciwstawnych wyrazów (cech), pozornie zupełnie bez sensu, nielogiczne, w rezultacie daje nową poetycką całość:
- gorący lód,
żywy trup. - niech nas dobije twoja dobroć (dobroć nie może dobijać)
- niech zgubi nas okrutna litość – ((Herbert, Do Ateny) (litość nie może zabijać)
- gorący lód,
- Onomatopeja – słowa, układ słów, który naśladuje dźwięki, wyraz dźwiękonaśladowczy:
- trzask, szelest, turkot, dudnienie, świst.
- Peryfraza – zastąpienie nazwy jakimś dłuższym opisem
- tęcza – barwny łuk na błękicie.
- Jeszcze mi ciągle z jasnych oczu
Spływa do warg kropelka słona.
(„kropelka słona – łza” Julian Tuwim Przy okrągłym stole)
- Rym – powtórzenie takich samych lub podobnych układów głosek na końcu wersu lub zdania.
- Eufemizm – określenia łagodzące drastyczne znaczenie wypowiedzi (np. zamiast:
kłamać – mijać się z prawdą).
- Pytania retoryczne – to inaczej pytania pozorne, nie wymagające odpowiedzi.
Używane są w celu podkreślenia przekonań mówiącego.
Czyż nie kocha się swoich dzieci.
- Przerzutnia – zabieg, polegający na przerzuceniu części zdania do kolejnego wersu.
Środki stylistyczne
to używane w literaturze sposoby kształtowania języka literackiego, które odróżniają go od języka codziennej komunikacji. Mają też na celu wywołać u czytelnika określone emocje, pobudzić jego wyobraźnię. Są wyrazem dbałości o świeżość, niezwykłość oraz sugestywność wysłowienia.
Chwyty te mogą dotyczyć różnych warstw utworu, np.:
- słownictwa,
- składni zdania,
- warstwy brzmieniowej,
- wyrażanych znaczeń.
Środki składniowe
– nie tworzą nowych znaczeń, tylko są związane z budową zdania.
Zaliczamy do nich:
- powtórzenia,
- refren,
- anaforę,
- apostrofę,
- elipsę,
- antytezę,
- pytanie retoryczne,
- wykrzyknienie.
Zobacz: