Kiedy rozgrywa się akcja Ziela na kraterze?
Trwa od 1919 do 1946 roku (ale czasem następuje „cofnięcie się” w czasie – autor wspomnieniami sięga do lat swojej młodości). Są to lata ważnych zdarzeń historycznych, które przeżywamy razem z członkami rodziny Wańkowiczów:
- wojna polsko-rosyjska (1919-1920),
- obydwie wojny światowe,
- powstanie warszawskie.
Jakie gatunki uznałbyś za typowo autobiograficzne?
Dziennik i pamiętnik!
Jakim gatunkiem literackim jest ta książka?
Powieścią autobiograficzną.
Co to znaczy, że Ziele na kraterze jest utworem autobiograficznym?
To znaczy, że autor przedstawia w tej książce:
- fakty z własnego życia,
- własne uczucia,
- własne dokonania,
- własne doświadczenia.
Jakich znasz bohaterów Ziela na kraterze?
Główni bohaterowie to rodzina autora, a więc prawdziwe postacie:
- Melchior Wańkowicz – autor książki, mąż Zofii, ojciec Krystyny i Marty, noszący przezwisko King.
- Zofia Wańkowicz – żona Melchiora, matka Krysi i Marty, zwana przez domowników Królikiem.
- Krysia – starsza córka Wańkowiczów (o przezwiskach Don Kichot, Pyton, Struś, pseudonim w konspiracji – Anna); zginęła w powstaniu warszawskim (była łączniczką).
- Marta – młodsza córka Wańkowiczów (inaczej Sancho Pansa, Chłopek Roztropek, Tili). Na początku wojny pracowała w szpitalu, gdzie opiekowała się rannymi, ale potem wyjechała do USA. Tam założyła rodzinę oraz została pisarką i dziennikarką.
W powieści pojawia się mnóstwo postaci drugoplanowych – rodzina Wańkowiczów, służba (kucharka zwana Wężem, pokojówka zwana Cielęciną), znajomi rodziców oraz dzieci.
Ich życie rodzinne skupione było wokół tzw. Domeczku. Tak nazywali Wańkowiczowie swój dom w Warszawie. Była to czteropoziomowa kamienica, na którą składały się:
- suterena dla służby, kuchnia, spiżarnia, przechowalnia warzyw, łazienka, toaleta i kotłownia (na I poziomie),
- ogromny salon, biblioteka, jadalnia i hall (na parterze),
- sypialnie rodziców, gabinet, hall, łazienka i toaleta (na I piętrze),
- pokój dzieci i pokój gościnny (na II piętrze).
Domeczek, niestety, został zburzony w czasie bombardowania.
Co powiesz o narratorze i sposobie jego narracji w tych fragmentach książki, które dotyczą powstańczych losów Krysi?
Choć narratorem jest nadal Melchior Wańkowicz, nie przedstawia tej historii jako jej obserwator i uczestnik. Przekazuje wzbogaconą literacko opowieść swojej żony. Przywołuje jej obserwacje, pokazuje jej uczucia. Rekonstruuje losy córki na podstawie relacji jej matki, kucharki Marty, sanitariuszki Zuli oraz powstańca Zbyszka z grupy Gryfa.
Jakie znasz inne przykłady utworów autobiograficznych?
- Jan Chryzostom Pasek, Pamiętniki
- Dzienniki, np. Stefana Żeromskiego, Witolda Gombrowicza, Marii Dąbrowskiej
- Miron Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego
Przedstaw plan zdarzeń i sposób narracji w opisanej w książce scenie lekcji z Bucefałem. Określ czas akcji i tło historyczne tej sceny. Jaki był sens jej przedstawienia?
Czas akcji: gimnazjalne czasy Melchiora Wańkowicza.
Tło historyczne: Polska pod zaborami (miejsce akcji: Warszawa, czyli zabór rosyjski). Wychodzi rozporządzenie władz carskich, że lekcje geografii i historii mają się odbywać w języku rosyjskim.
Plan zdarzeń w opowieści narratora
- Przydzielenie klasie rosyjskiego nauczyciela, którego uczniowie nazwali Bucefałem.
- Przygotowanie uczniów do lekcji o odkryciach geograficznych.
- Wykład Bucefała na temat odkryć geograficznych.
- Uwagi, sprostowania, zastrzeżenia uczniów do wykładu nauczyciela.
- Przygotowanie uczniów do lekcji o reformacji.
- Ponowne ośmieszenie nauczyciela.
- Kolejne lekcje według podobnego scenariusza (dwa lata nauki).
- Lekcja o rozbiorach.
- Wykład Wańkowicza w języku polskim (za zgodą nauczyciela).
- Pożegnanie z nauczycielem.
Narrator i sposób narracji
Narrator to obserwator i uczestnik zdarzeń. Jest nim sam Melchior Wańkowicz, który wspomina gimnazjalne lata. Skupia się na epizodzie z Bucefałem – nauczycielem przydzielonym polskiej klasie do nauki historii. Wspominane wydarzenia przedstawia po kolei, ale w jego opowieści następują luki czasowe i skróty (opowiada pierwsze dwie lekcje, po czym przeskakuje dwuletni okres) – narrator selekcjonuje zdarzenia, bo jego celem jest pokazanie, jak polscy uczniowie dawali sobie radę z carskim reżimem.
Cel przedstawionej historii
Uczniowie nie mogli w sposób jawny zaprotestować przeciwko rosyjskim zarządzeniom, więc próbowali innych sposobów. Świetnie przygotowywali się do lekcji, aby wiedzą przewyższyć nauczyciela. Nauczyciel wszedł w rolę narzuconą mu przez uczniów. Kiedy doszło do lekcji na niewygodny dla niego temat rozbiorów, zlecił wygłoszenie wykładu Wańkowiczowi. Nie dość, że zezwolił na wykład w języku polskim, to nie zaprotestował przeciw antyrosyjskiemu charakterowi przedstawienia zdarzeń. Uczniowie nie szykanowali swojego nauczyciela, wiedzieli, że jest on tylko jednym z pionków wielkiej historii. Docenili, że ich rosyjski nauczyciel zawarł z nimi niepisany pakt, w którym uszanował ich godność i polskość. Dlatego na pożegnanie wręczyli mu bukiet biało-czerwonych róż, które Buceafał przyjął.
Jak opisał Wańkowicz przedpowstańcze przygotowania i wybuch powstania? Przedstaw to w formie planu.
Plan zdarzeń
- Przygotowania do powstania.
- Imieniny Krysi – 24 lipca 1944.
- a) Poranne życzenia i niespodzianki przygotowane przez matkę oraz służbę.
- b) Przedstawienie par tańczących mazura
- Wybuch powstania.
- a) Pożegnanie Krysi z matką.
- b) Opowieść służącej Marty o losach Krysi w pierwszych dniach powstania.
- Dalsze losy Krysi i całej szesnastki z imienin Krysi.
Jak wyglądałby plan całej powieści?
- Dzieciństwo w domu na Elektoralnej:
- a) narodziny Krysi,
- b) narodziny Tili.
- Przeprowadzka do Domeczku na Żoliborzu.
- Wakacje na wsi i na Mazurach.
- Nauka w szkole sióstr zmartwychwstanek.
- Matura.
- Europejskie wakacje na rowerach.
- Wybuch II wojny światowej – rozdzielenie rodziny.
- Pobyt Marty w Stanach Zjednoczonych – nauka, korespondencja z więźniami obozów jenieckich, propagowanie polskości.
- Powstanie warszawskie:
- a) imieniny Krysi – tuż przed powstaniem,
- b) losy szesnastki – imieninowych gości,
- c) walka,
- d) śmierć Krysi.
- Oczekiwanie na wiadomość o jej śmierci.
- Poszukiwania ciała córki przez matkę dziewczyny.
Opisz powstańcze i późniejsze losy „ziela na kraterze” – szesnastki młodych ludzi: Krysi Wańkowiczówny i jej przyjaciół, którzy brali udział w imieninach Krysi.
- Pierwsza para z imienin: Krysia Wańkowiczówna – córka autora książki – i Tadzio Rzewuski z Sielca – wodzirej, wieloletni przyjaciel. On zginął na Woli. Jej losy nie są do końca znane. Nie wiadomo, gdzie i jak zginęła.
- Druga para: Krzyś Łoś z lubelskiego – także przyjaciel z dzieciństwa, częsty gość w Domeczku – i Aniela Załęska – studentka o platynowych (jasnozłotych) włosach. Zaprzyjaźniona z Domeczkiem od momentu rozstrzelania brata na Pawiaku. Zajmowała się przewozem broni. Ciało Krzysia znaleziono na Wilanowskiej na Czerniakowie. Ona została zastrzelona z transportem broni.
- Trzecia para: Piotruś Szuch – syn przyjaciela Wańkowiczów, bardzo serdeczny chłopak – i Nina Rostańska (pseudonim „Joanna” – często przebywająca w Domeczku. Niemcy zabili jej ojca, a matka chorowała na serce. On – zginął z całym oddziałem, wyprowadzanym na Wilanów.
Ona została postrzelona, gdy próbowała dostać się na chwilę do domu, by sprawdzić, czy matka nie dostała ataku serca. Ciężko ranna wkrótce zmarła.
- Czwarta para: Romek Wańkowicz (pseudonim „Knot”) – kuzyn Krysi (syn brata Melchiora Wańkowicza) – i jego siostra Irenka. On poległ w pierwszym dniu powstania (w czasie szturmu na niemiecki bunkier na Mokotowie), a jego siostra – w ostatnim. Rozkładające się zwłoki Romka znaleziono i rozpoznano pół roku po powstaniu. Ciała Irenki – schwytanej przez Niemców i przesłuchiwanej przez gestapo na ulicy Szucha, tam prawdopodobnie zabitej – nie znaleziono.
- Piąta para: Tomek Rusanowski – wesoły chłopak z jasnymi, pofalowanymi włosami, cudem wydobyty z Oświęcimia – i Magda Morawska z Jurkowa – przepiękna dziewczyna znana Wańkowiczom od dziecka. On zginął na Starym Mieście – postrzelony ponad dwadzieścia razy. Magda zginęła w szóstym dniu powstania. Nawet po śmierci była tak piękna, że do grobu niesiono ją w otwartej trumnie.
- Szósta para: Staś Kiciński – znajomy Krysi od piaskownicy, chłopak z sąsiedztwa – i Hania Jastrzębska – znajoma z konspiracji, koleżanka Krysi z tajnego uniwersytetu. On ciężko ranny, prawdopodobnie zmarł w szpitalu. Jako jedna z ostatnich opatrywała go matka Krysi. Hania została rozdarta przez bombę.
- Siódma para: Adaś Grocholski – często odwiedzający Domeczek po godzinach policyjnych – i Ewunia Matuszewska – córka bliskich znajomych Wańkowiczów, śliczna i dobra dziewczyna. Sanitariuszka, konspiratorka, wykradała z transportów dzieci z Zamojszczyzny wywożone do Niemiec. On rozstrzelany jeszcze przed rozpoczęciem powstania. Ona zginęła bohatersko w ostatnim dniu powstania, pozostając z dwoma ciężko rannymi żołnierzami, z którymi została rozstrzelana przez Niemców.
- Ósma para: Andrzej Romocki – także syn znajomych Wańkowiczów. Jego ojca zabili Niemcy. Do konspiracji włączył się wraz z bratem zaraz po zdaniu matury. Odtąd ich dom stał się jednym z ważnych punktów operacyjnych, w którym ukrywano broń, a Andrzej cenionym dowódcą. Dowodził kompanią „Zośki” (Zawadzkiego) po jego śmierci. Jego łączniczką była Krysia Wańkowiczówna. W tańcu Andrzejowi towarzyszyła Krysia Heczkówna. Na czele kompanii „Zośki” bronił Starego Miasta, Ogrodu Saskiego i odcinka Wisły na Czerniakowie. Zginął w momencie, gdy Krysi udało się przekazać rozkaz wycofania się. Było już za późno i dla Andrzeja, i dla jego brata.
Jego ciało zostało rozpoznane po torbie, z której wysypały się cukierki ofiarowane przez matkę. Krysia Heczkówna zginęła jako jedna z siedmiu łączniczek w czasie przeprawy z Żoliborza ostrzeliwana przez czołgi niemieckie ustawione na wiadukcie. W ostatniej chwili życia pobłogosławiona przez księdza.
Jakie najważniejsze tematy poruszył pisarz w powieści?
- Młodość
- Rodzina
- Wojna i powstanie warszawskie
- Twórczość literacka
Co jest charakterystyczne dla stylu Wańkowicza?
- Ogromna ilość opisanych osób i zdarzeń.
- Pobieżne charakteryzowanie osób spoza pierwszego planu.
- Stosowanie retrospekcji.
- Wplatanie w tok narracji anegdot.
- Wplatanie w tok narracji fragmentów listów, artykułów.
- Stosowanie języka reporterskiego, obrazowego, dokładne cytowanie wypowiedzi osób.
Co oznacza tytuł Ziele na kraterze?
Wyjaśnienie tytułu można znaleźć w dedykacji umieszczonej na początku powieści. Zielem nazwane zostały córki pisarza, Krysia i Marta. Ich dorastanie, młodość przypadły w czasie niebezpiecznym, wojna sprawiła, że szybko musiały dorosnąć i stać się samodzielne. One (i ich pokolenie) były zatem zielem, a krater to trudne czasy.
Zwróć uwagę także na tytuły rozdziałów, także nawiązujące do pojęć botanicznych: Kiełkowanie, Czy przycinać, Rozrost, Odrost, Chlorofil.
Zobacz: