Zakończenia prac poćwiczymy na temacie miłość, który możesz rozwijać na wiele różnych sposobów.
Oto kilka możliwości eleganckiego zamknięcia pracy:
1.
Zakończę słowami, które wydają mi się najbardziej odpowiednie w tym miejscu, słowami, które wypowiedział św. Paweł: „Gdybym mówił językami ludzi i aniołów, a miłości bym nie miał, stałbym się jak miedź brzęcząca albo cymbał brzmiący”.
Kończymy pracę cytatem. Ale pod warunkiem, że w pracy nie ma zbyt wielu cytatów. Jeśli we wstępie i rozwinięciu przywoływaliśmy kilkakrotnie czyjeś słowa na temat miłości, to odradzam tego rodzaju zakończenie. Cytatów będzie za dużo! Jeśli ich nie nadużywaliśmy, to pracę z powodzeniem można zakończyć w ten sposób. W dodatku słowa św. Pawła przepięknie oddają istotę miłości.
2.
O miłości można by pisać wiele, jednak czas kończyć te rozważania. Pragnę tylko dodać, że każdy człowiek kocha i chce być kochany. A ludzie, którzy twierdzą, że potrafią żyć bez miłości, albo nigdy nie poznali tego uczucia, albo mówią nieprawdę.
Tego rodzaju zakończenie świetnie nadaje się do pracy, w której pisząc o miłości, przywoływaliśmy przykłady ze szkolnych lektur. Jak widzisz, nie powtarzamy argumentów z rozwinięcia, ale wyrażamy własny sąd o tym uczuciu. Ale uwaga! Naszych myśli w zakończeniach nie może być zbyt wiele.
3.
Sądzę, że odpowiedziałem na pytanie zawarte w temacie. Bohaterowie lektur, o których pisałem, kochają i cierpią, ale jednocześnie miłość wyzwala w nich niesamowitą siłę. Jeszcze nie wiem, czy i ja byłbym gotowy do takich poświęceń. Nie wiem, ponieważ nigdy dotąd nie byłem zakochany.
W tym zakończeniu połączono nawiązanie do lektur prezentowanych w pracy i bardzo osobiste wyznanie. Dzięki takiemu zakończeniu uzyskujemy efekt autentyczności. Pierwsze zdanie zgrabnie nawiązuje do tematu i robi dobre wrażenie na osobie sprawdzającej.
4.
„Kiedy kochamy się, stajemy się nieśmiertelni i niezniszczalni jak bicie serca, jak deszcz lub wiatr, a o cóż więcej chodzi?” Autorem tych słów jest sławny niemiecki pisarz Erich Maria Remarque. Nie pozostaje mi nic innego, jak zgodzić się z nim całkowicie.
Kolejne zakończenie, w którym występuje cytat. Ale zauważ mały chwyt kompozycyjny – tym razem nasze zakończenie rozpoczyna się przepięknym cytatem. Cytatem, który można umieścić prawie w każdym zakończeniu rozprawki o miłości.
W zakończeniach lepiej nie umieszczać cytatów, z którymi się nie zgadzacie. Dlaczego? W zakończeniu jest zbyt mało miejsca, by coś udowodnić. Zanegować wartość cytatu można tylko w jednym przypadku – wtedy, gdy cytat pojawia się w temacie pracy i od początku udowadniacie, że autor nie ma racji.
5.
Rozważania o miłości pozwolę sobie zakończyć odwołaniem do bardzo znanego filmu. Mam na myśli „Love Story” w reżyserii Arthura Hillera. I choć sama fabuła – choroba i śmierć ukochanej – często pojawia się w literaturze i sztuce, to film ten wzrusza mnie za każdym razem. Dlaczego piszę o nim teraz? Ponieważ uważam, że prawdziwa miłość nie boi się choroby, śmierci. Ona zawsze trwa. A jeśli ktoś opuszcza ukochaną osobę, która uległa wypadkowi i straciła sprawność fizyczną, to znaczy że nigdy jej naprawdę nie kochał.
Na początku odwołujemy się do bardzo znanego filmu, dalej króciuteńko wyjaśniamy, dlaczego o nim wspominamy. I kończymy przemyślaną refleksją na temat miłości. Mamy tu kolejne „dwuczęściowe” zakończenie. Taka budowa daje nam kilka korzyści. Przede wszystkim osoba sprawdzająca wypracowanie, widzi, że do końca dbaliście o kompozycję pracy i nie poszliście na łatwiznę, pisząc na przykład: Kończąc, stwierdzam, że prawdziwa miłość jest wieczna.
6.
Podsumowując moje rozważania na temat najważniejszych uczuć w życiu człowieka, muszę stwierdzić, że jednym z nich jest miłość. Mam na myśli nie tylko miłość kobiety do mężczyzny, ale przede wszystkim miłość matki do swoich dzieci. I według mnie to uczucie jest najpiękniejsze, bo jest zupełnie bezinteresowne i gotowe do nawet największych poświęceń.
Ten rodzaj zakończenia świetnie nadaje się do pracy, w której omawialiśmy różne ludzkie uczucia i wskazywaliśmy te najważniejsze, udowadnialiśmy, dlaczego miłość jest tak istotna.
Takie zamknięcie pracy jest inne. Dlaczego? Jest bardziej dojrzałe. W wieku nastu lat zazwyczaj trudno docenić miłość, jaką otrzymuje się od rodziców, dlatego w pracach podaje się przykłady z filmów i książek, zapominając lub nie dostrzegając miłości najbliższej każdemu człowiekowi. Dlatego takie zakończenie na pewno zrobi wrażenie na nauczycielu polskiego.
O czym jeszcze warto pamiętać?
W każdym zakończeniu pracy, niezależnie od tego, o czym piszemy, powinniśmy wykazać, że wyczerpaliśmy temat. Ale często są sytuacje, szczególnie w przypadku tematów wolnych, że przykładów jest mnóstwo i gdybyśmy chcieli przywołać je wszystkie, musielibyśmy napisać książkę. Co wtedy?
Z takiej sytuacji można wybrnąć. Jak? Na przykład:
- Chociaż można by przywołać jeszcze wiele przykładów, te wydają mi się najważniejsze…
- Rzeczywiście materiał jest obszerny. Sądzę jednak, że przykłady omówione przeze mnie najlepiej rozwijają temat…
- Przyznaję, mój wybór był subiektywny, ale kierowałem się wyłącznie swoimi sympatiami literackimi…
- I choć zdaję sobie sprawę, że jeszcze wiele dzieł literackich i filmowych zasługuje na to, by je tu przywołać, nie pozwala mi na to czas…
To się może przydać!
Jeśli już naprawdę nie masz siły na ciekawe zakończenie pracy, zawsze ostateczny wniosek można napisać tak:
- Kończąc,…
- Sumując,…
- Reasumując,…
- Podsumowując,…
Uwaga! Pamiętajmy, że tę część zdania oddziela się przecinkiem.
Jak jeszcze można zakończyć?
- Teraz mogę odpowiedzieć na pytania zawarte we wstępie…
- Tak oto dotarliśmy do końca rozważań…
- Myślę, że moje dotychczasowe refleksje rozwiały wątpliwości…
- Wnioski są następujące…
- Na koniec muszę stwierdzić…
- Sądzę, że wystarczy już dowodów. Czas na podsumowanie…
- I tak oto odpowiedziałem na wszystkie pytania postawione na początku pracy…
Inne cytaty, które możesz wykorzystać:
Jak cudowna jest miłość, skoro cień miłości
tyle bogactwa niesie i tyle radości.
William Szekspir
Kto chce, bym go kochała,
nie może być nigdy ponury…
Maria Pawlikowska-Jasnorzewska
Zobacz:
https://aleklasa.pl/gimnazjum/c268-prace-pisemne/c306-motywy-do-prac-pisemnych/milosc-motyw