Zdaj relację z ciekawego wydarzenia z życia Twojej klasy.

Sprawozdanie z wycieczki

30 września pojechaliśmy z klasą na wycieczkę do Malborka. Była to wycieczka autokarowa organizowana przez nasz komitet rodzicielski. Brali w niej udział wszyscy uczniowie naszej klasy i troje opiekunów: wychowawczyni – Pani Maria Nowak, nasza nauczycielka – Pani Anna Zimińska oraz ojciec jednego z uczniów: Pan Janusz Witkowski.

Wszystko zaczęło się punktualnie, zgodnie z planem. O godzinie 6 wyruszyliśmy do Malborka. Podróż umilały nam piosenki z radia i nasze własne gitarowe kompozycje, jak również barwne opowieści pani przewodnik – Ireny Ostrowskiej. Opowiadała nie tylko o samym Malborku i dziejach miasta, ale także ciekawostki związane z kręceniem filmu Aleksandra Forda na podstawie powieści Henryka Sienkiewicza Krzyżacy. Ta polska superprodukcja miała też poważne wpadki! Poznaliśmy również wiele interesujących szczegółów na temat nowych adaptacji filmowych tego dzieła.

Po kilkugodzinnej podróży (z przerwą na obiad) dotarliśmy do dawnej krzyżackiej twierdzy. Było już późno, więc nie mogliśmy zwiedzać zamku, ale za to ruszyliśmy w rejs po rzece.

Wieczorem zamek z pokładu rejsowego stateczku wyglądał szczególnie groźnie, ale i pięknie. Widać było solidne krzyżackie mury rozciągnięte nad Nogatem (odnoga Wisły).

W niedzielę rano piechotą dotarliśmy do zamku. Pogoda była piękna, więc mogliśmy rozkoszować się urokami złotej polskiej jesieni. Przez kilka godzin zwiedzaliśmy krzyżacką twierdzę. Zdziwił nas ogrom zamczyska.

Poznawaliśmy kolejne partie budowli odpowiadające poszczególnym etapom obrony twierdzy. Zbudowano ją tak, by była trudna do zdobycia: podczas walki można było wycofywać się do dalszych, mniej dostępnych części. Dzięki temu Malbork mógł bronić się bardzo długo.

Szczególnie podobały nam się dalsze części twierdzy, w których znajdowała się m.in. siedziba Wielkiego Mistrza. Pokazano nam urządzone w dawnym stylu sale – rekonstrukcje starych wnętrz: zakonnej kuchni czy jadalni.

Poznaliśmy też wiele ciekawostek z codziennego życia zakonników. Szczególne wrażenie zrobiły na nas opowieści o spaniu w ubraniach i butach, które miało pozwolić zakonnym braciom na pełną gotowość do walki.

Zwiedzanie zamku trwało cztery godziny, choć, jak twierdził przewodnik, mogłoby potrwać znacznie dłużej.
W późnych godzinach popołudniowych opuściliśmy krzyżacki gród i udaliśmy się w stronę Warszawy.
Do domów wróciliśmy około dwudziestej trzeciej.

Wycieczka przebiegła zgodnie z planem i sporo nam dała. W dwa dni nauczyliśmy się więcej historii niż w ciągu miesiąca spędzonego w szkole…

Sprawozdanie (przykładowe fragmenty)

• Z zawodów sportowych
    nia 15.10.2001 roku w Gminnym Ośrodku Sportu przy ulicy Strumykowej odbyły się sportowe zawody międzyszkolne. Udział w nich wzięli uczniowie sześciu gimnazjów gminy Sokółka. Najsprawniejsi w większości konkurencji okazali się uczniowie Gimnazjum nr 6. To oni najczęściej stawali na najwyższym podium.
  • Z jednego dnia z życia szkoły
    Dzień 10.09.2001 roku był w naszej szkole dniem sprzątania świata. Uczniowie nie mieli lekcji. Po przyjściu do szkoły, w szatni, każdy otrzymał od swojego wychowawcy specjalne rękawice i worek na śmieci. Każda klasa miała wyznaczony do oczyszczenia oddzielny obszar. Rozpoczęliśmy od własnego podwórka, czyli terenu przynależnego do szkoły. Uprzątnęliśmy także podwórka na okolicznych osiedlach. Pracy było co niemiara.
  • Z teatru
    Z okazji Dnia Dziecka 01.06. 2001 roku nasza klasa, IV b, otrzymała bilety na przedstawienie Piotruś Pan wystawiane w Teatrze Roma w Warszawie. Do teatru dotarliśmy autokarem. Przed rozpoczęciem przedstawienia udało się nam zwiedzić różne pomieszczenia teatralne i porozmawiać z pracownikami teatru. Zaś po spektaklu, niezwykle barwnym, dynamicznym i emocjonującym, mieliśmy możliwość porozmawiać z odtwórcami głównych ról: Zuzanną Madejską i Tomkiem Kaczmarkiem.

Sprawozdanie ze spotkania z pisarzem

Podczas Międzynarodowych Targów Książki nasza klasa odwiedziła Pałac Kultury i Nauki. Inicjatorem wycieczki był samorząd klasowy.

Wizytę na targach, połączoną ze spotkaniem z ulubionymi pisarzami, poprzedziła ankieta na najpopularniejszego pisarza przeprowadzona wśród uczniów naszej klasy (inicjatywa wiceprzewodniczącej Marty Polańskiej).

Bezapelacyjnie wygrał William Wharton – autor Ptaśka i Spóźnionych kochanków.
Podczas wycieczki do Pałacu Kultury i Nauki, gdzie jak co roku miały miejsce targi, opiekowała się nami polonistka – mgr Agnieszka Sokołowska, która bardzo życzliwie odniosła się do całego przedsięwzięcia.

Pierwsza część wycieczki upłynęła na zwiedzaniu stoisk z książkami poszczególnych wydawnictw. Największym zainteresowaniem cieszyły się stoiska z naszymi ulubionymi powieściami: książkami Małgorzaty Musierowicz, Lucyny Legut i Krystyny Siesickiej oraz Zbigniewa Nienackiego i Edmunda Niziurskiego. Spośród zagranicznych pisarzy najchętniej kupowaliśmy (albo przynajmniej przeglądaliśmy!) Josteina Gaardera i Jonathana Carrolla.

Na targach mieliśmy okazje spotkać wiele znanych osób: widzieliśmy np. Magdę Zawadzką – aktorkę, pamiętną Basię z „Pana Wołodyjowskiego”, znanego psychologa – Jacka Santorskiego, wokalistkę – Korę i wiele, wiele innych osób ze świata kultury i polityki… Z niektórymi udało nam się zrobić zdjęcia, a nawet przeprowadzić miniwywiady, które ukażą się w naszej szkolnej gazetce (nr 3, 4 i 5).

Grupce uczniów udało się również przekonać polonistkę o sensowności ustawiania się w długich kolejkach po autografy Małgorzaty Musierowicz i Jonathana Carrolla. Z kolei polonistka przekonała nas, że warto zdobyć autograf Sławomira Mrożka – wybitnego autora dramatów i rysownika. Już z własnej inicjatywy zdobywaliśmy wpisy księdza Jana Twardowskiego – autora wiersza „Śpieszmy się kochać ludzi”.

Pod koniec wycieczki, w godzinach popołudniowych, dotarliśmy do naszego ulubieńca – Whartona. Niektórzy z nas byli zaskoczeni, że amerykański pisarz jest osobą tak bezpośrednią i bezpretensjonalną i… że wygląda dokładnie tak jak na plakatach promocyjnych. Ubiera się w sportowe, swobodne rzeczy, ma siwe wąsy i brodę. Uwagę przyciąga już trochę zmęczone, choć przenikliwe spojrzenie.

Wharton udzielił krótkiego wywiadu naszej gazetce (ukaże się w najbliższym 3 numerze). Powiedział między innymi, że podoba mu się w Polsce i nigdzie nie ma takich czytelników jak Polacy.
Rozczarowało nas tylko, że nie mógł zbyt długo z nami rozmawiać.

Wizyta na targach z pewnością była owocna i udana – planujemy udział w kolejnych tego typu imprezach. Podczas targów nawiązaliśmy cenne kontakty z wydawnictwami i pisarzami.

Zauważ!
Sprawozdania są napisane stylem bliskim urzędowemu.
Padają oficjalne sformułowania typu:

• odbył się,
• miał miejsce,
• braliśmy udział w…

Następuje selekcja faktów, skraca się myśli, dokonuje podsumowań.
Pamiętaj!
W sprawozdaniu nie można się rozgadywać!

Zobacz:

Sprawozdanie

Napisz sprawozdanie z ostatniej klasowej wycieczki

Formy wypowiedzi pisemnej (przegląd)