Czesław Miłosz
W 1980 r. otrzymał literacką Nagrodę Nobla. Debiutował jeszcze przed wojną, wydał dwa tomy wierszy w 1933 i 1936 r. Związany był z grupą Żagary.
Konstanty Ildefons Gałczyński
Debiutował przed wojną (1929 – Porfirion Osiełek, 1934 – Ludowa zabawa).
Po wojnie znany jako typ artysty-wesołka, który ożywia tradycje Sowizdrzała, ukazuje człowieka w pełnej krasie – z wadami i śmiesznostkami, odwołuje się do jarmarcznej, ludowej sztuki.
Znane są następujące dzieła Gałczyńskiego:
- Niobe,
- Pieśni,
- Wit Stwosz,
- Zaczarowana dorożka,
- Kolczyki Izoldy
Zmarł 6 grudnia 1953 r.
Jarosław Iwaszkiewicz
Debiut poety wiąże się z działalnością niezapomnianej, międzywojennej grupy Skamander. Później rozwinął się Iwaszkiewicz również jako dramaturg i prozaik. W dziedzinie poezji przez szereg lat uważany był za klasyka – wszak wielbił w wierszach urodę świata, sztukę i naturę. Cała jego poezja to filozoficzna refleksja nad sensem istnienia i estetyzm. Motywy, które stale wracają w jego strofach, to: ogród, piękno, natura, mądrość; choć wkraczają do tej krainy także elementy nowego świata: miasto i technika.
Oto tomiki jego wierszy:
- Plejady,
- Warkocz jesieni,
- Lipiec,
- Ciemne ścieżki,
- Jutro żniwa.
Oto ważne tytuły prozy Iwaszkiewicza:
- Sława i chwała,
- szereg opowiadań: (Młyn nad Lutynią, Ikar, Matka Joanna od Aniołów, Panny z Wilka).
Po wojnie: tworzyli jeszcze:
- Julian Tuwim (zm. 1953 r.),
- Władysław Broniewski (zm. 1962 r.),
- Julian Przyboś (zm. 1970 r.),
- Antoni Słonimski (zm. 1976 r.) i inni.
Poezja – czym jest i jaka być powinna?
To odwieczne pytanie trwa i wcale nie dano na nie wystarczającej odpowiedzi. A, jak pamiętasz, próbowali najwięksi.
- Horacy przypisał jej moc większą od śmierci;
- Mickiewicz – moc zrównującą poetę z Bogiem;
- Słowacki – moc przerabiania zwykłych zjadaczy chleba w aniołów;
- Norwid – moc oręża większego niż miecz i tarcza;
- Wyspiański – moc powołującą do życia zaświaty;
- Broniewski – nakazuje jej być siłą tyrtejską;
- Przyboś – uważa ją za rzemiosło w słowie.
Po wojnie temat wciąż jest bardzo ważny
- Czesław Miłosz – przypisze jej rolę obrońcy moralności
- Stanisław Grochowiak – każe obnażyć brzydotę i kalectwo
- Tadeusz Różewicz – zapyta, czy w ogóle można tworzyć poezję po Oświęcimiu
- Zbigniew Herbert – nakaże poecie wieczną krzątaninę wśród ptaków i kamieni
Zobacz:
Kogo nazywamy poetami Polski podziemnej, Kolumbami lub poetami apokalipsy spełnionej?