Zamiast używać wciąż sformułowania „kolejny utwór”, możesz napisać:
- Powyższe dzieło nie jest jedynym na ten temat. Oto…
- Pragnę przytoczyć jeszcze jeden przykład…
- Przejdźmy do następnego utworu prozatorskiego, a jest nim…
- Nie koniec na tym. Niedawno czytałam książkę…
- Jeśli przyjrzymy się utworowi pt. … autorstwa X…
- Znajduję ów (ten, powyższy) temat także w utworze pt. …
- Myślę, że doskonałym przykładem będzie też…
- Wywarła na mnie wielkie wrażenie inna jeszcze książka…
- Sądzę, że można tu śmiało przytoczyć…
- Nie sposób nie wspomnieć o bardzo poczytnym utworze…
- Następny utwór, który świetnie obrazuje zagadnienie, to…
- Temat ten jest także głównym problemem utworu pt. …
- Wydaje mi się, że temat ten można znaleźć także w…
- Podobną tematykę podejmuje utwór pt. …
- Pragnę przejść do analizy następnego dzieła literackiego.
- Tymczasem kolej na następny przykład.
Jak wprowadzić nową myśl?
- Czas na wniosek zamykający powyższe rozważania.
- Spójrzmy teraz na tę sprawę z innej strony…
- Rozważmy inny aspekt tej kwestii…
- Zadam teraz kolejne pytanie…
- Pragnę przejść do następnego problemu…
- Sprawa, którą omówiłem, pociąga za sobą temat następny.
- I oto rodzi się nowy problem, który trzeba przeanalizować.
- Myślę, że ta praca nie może obejść się bez przytoczenia następującego problemu. Jest nim…
- Nie pomińmy obrazu (skojarzenia, problemu, faktu) tak ważnego, jak…
- Jak powyższe wnioski dają się zastosować we współczesności?
- Bezsprzecznie warto omówić jeszcze jeden problem.
- Jest coś jeszcze, co zmusza do rozmyślania na ten temat.
- Omówiłem prozę – czas i miejsce, by zwrócić uwagę na wartość dramatu.
- Moją koncepcję potwierdza także myśl zawarta w…
Wprowadzasz argumenty przeciwne:
- Przeciwnikom tezy zawartej w temacie odpowiem teraz sumą wniosków.
- Teraz pragnę przytoczyć argumenty przeciwników tej tezy.
- Pozostają jeszcze inni bohaterowie i inne poglądy. Aby zachować obiektywizm, należy je przywołać.
- Inną cechą (osoby, utworu, wydarzeń) jest…
- Druga strona tej sprawy wygląda następująco…
- Okazuje się, że nic nie jest jednoznaczne. Moje twierdzenie też.
- Chciałbym zwrócić uwagę na coś jeszcze…
- Przeanalizujmy jeszcze jedno zagadnienie. Mianowicie…
- Czas, by popatrzeć na to wszystko z innego punktu widzenia.
- Co pozostało jeszcze niewyjaśnione?
- A teraz popatrzmy na całą rzecz z perspektywy zgoła odmiennej.
- Wyżej stawialiśmy pytania. Teraz czas na odpowiedzi…
- Nie mogę pominąć poglądu pana X, tak ważnego dla tematu, który rozważamy.
- Oto jeszcze jeden człowiek, osobowość, która musi tu być przywołana.
- Czy można spojrzeć na tę kwestię inaczej? Myślę, że tak.
Bliżej zakończenia:
- Jak już wspomniałem, moje zainteresowania biegną w kierunku…
- Stawiam pytanie: co może wydawać się istotą problemu?
- Czas na podsumowanie…
- Pora zamknąć rozdział przemyśleń.
- Jakie będą konkluzje powyższych rozważań?
Zobacz: