Zamiast używać wciąż sformułowania „kolejny utwór”, możesz napisać:

  • Powyższe dzieło nie jest jedynym na ten temat. Oto…
  • Pragnę przytoczyć jeszcze jeden przykład…
  • Przejdźmy do następnego utworu prozatorskiego, a jest nim…
  • Nie koniec na tym. Niedawno czytałam książkę…
  • Jeśli przyjrzymy się utworowi pt. … autorstwa X…
  • Znajduję ów (ten, powyższy) temat także w utworze pt. …
  • Myślę, że doskonałym przykładem będzie też…
  • Wywarła na mnie wielkie wrażenie inna jeszcze książka…
  • Sądzę, że można tu śmiało przytoczyć…
  • Nie sposób nie wspomnieć o bardzo poczytnym utworze…
  • Następny utwór, który świetnie obrazuje zagadnienie, to…
  • Temat ten jest także głównym problemem utworu pt. …
  • Wydaje mi się, że temat ten można znaleźć także w…
  • Podobną tematykę podejmuje utwór pt. …
  • Pragnę przejść do analizy następnego dzieła literackiego.
  • Tymczasem kolej na następny przykład.

Jak wprowadzić nową myśl?

  • Czas na wniosek zamykający powyższe rozważania.
  • Spójrzmy teraz na tę sprawę z innej strony…
  • Rozważmy inny aspekt tej kwestii…
  • Zadam teraz kolejne pytanie…
  • Pragnę przejść do następnego problemu…
  • Sprawa, którą omówiłem, pociąga za sobą temat następny.
  • I oto rodzi się nowy problem, który trzeba przeanalizować.
  • Myślę, że ta praca nie może obejść się bez przytoczenia następującego problemu. Jest nim…
  • Nie pomińmy obrazu (skojarzenia, problemu, faktu) tak ważnego, jak…
  • Jak powyższe wnioski dają się zastosować we współczesności?
  • Bezsprzecznie warto omówić jeszcze jeden problem.
  • Jest coś jeszcze, co zmusza do rozmyślania na ten temat.
  • Omówiłem prozę – czas i miejsce, by zwrócić uwagę na wartość dramatu.
  • Moją koncepcję potwierdza także myśl zawarta w…

Wprowadzasz argumenty przeciwne:

  • Przeciwnikom tezy zawartej w temacie odpowiem teraz sumą wniosków.
  • Teraz pragnę przytoczyć argumenty przeciwników tej tezy.
  • Pozostają jeszcze inni bohaterowie i inne poglądy. Aby zachować obiektywizm, należy je przywołać.
  • Inną cechą (osoby, utworu, wydarzeń) jest…
  • Druga strona tej sprawy wygląda następująco…
  • Okazuje się, że nic nie jest jednoznaczne. Moje twierdzenie też.
  • Chciałbym zwrócić uwagę na coś jeszcze…
  • Przeanalizujmy jeszcze jedno zagadnienie. Mianowicie…
  • Czas, by popatrzeć na to wszystko z innego punktu widzenia.
  • Co pozostało jeszcze niewyjaśnione?
  • A teraz popatrzmy na całą rzecz z perspektywy zgoła odmiennej.
  • Wyżej stawialiśmy pytania. Teraz czas na odpowiedzi…
  • Nie mogę pominąć poglądu pana X, tak ważnego dla tematu, który rozważamy.
  • Oto jeszcze jeden człowiek, osobowość, która musi tu być przywołana.
  • Czy można spojrzeć na tę kwestię inaczej? Myślę, że tak.

Bliżej zakończenia:

  • Jak już wspomniałem, moje zainteresowania biegną w kierunku…
  • Stawiam pytanie: co może wydawać się istotą problemu?
  • Czas na podsumowanie…
  • Pora zamknąć rozdział przemyśleń.
  • Jakie będą konkluzje powyższych rozważań?

Zobacz:

Jak zmienić opinię?

Jak wrócić do zgubionej myśli?