Powtórz materiał literacki metodą czterech pytań: kto, co, gdzie, kiedy, o czym – napisał. W Tabel 1. przegląd literatury powszechnej.

 

Najważniejsi twórcy i ich dzieła
ANTYK Homer – VIII w. p.n.e.
To od niego rozpoczyna się historia literatury kręgu śródziemnomorskiego. Jest twórcą epiki, autorem słynnych eposów: Iliady i Odysei. Imię Homer znaczy ślepy, stąd niektórzy badacze wnioskują, iż Homer był niewidomym pieśniarzem (aojdą).

Skojarz: tu zaczyna swoją karierę epos. Będzie dość długo ważnym gatunkiem (epos rycerski, barokowy, ostatni wielki epos polski to Pan Tadeusz). Dopiero powieść wyeliminuje epos i stanie się najpopularniejszym gatunkiem prozatorskim.

  • Iliada – epos o oblężeniu i obronie Troi (Ilionu) podczas wojny trojańskiej. Homer opiewa 40 dni z ostatniego roku dziesięcioletniej wojny. Tworzy dzieło wypełnione heroizmem wojowników, scenami batalistycznymi, dokładnym opisem świata i ludzkich namiętności. Okazuje się, że zmianie ulegają daty i stroje – namiętności, wartości są uniwersalne.
  • Odyseja – epos o podróży. Dziesięć lat trwała tułaczka Odyseusza do rodzinnej Itaki. Był jednym z wodzów atakujących Troję, to jego pomysł z koniem trojańskim zadecydował o klęsce miasta. Przygody Odyseusza są pierwowzorem powieści podróżniczych, a nawet tzw. filmów drogi. Odysejami zwie się też wielkie podróże, penetracje nowych terytoriów: np. odyseja po Dublinie (Ulisses Joyce’a), odyseja kosmiczna; Itaką zaś zwie się po dziś dzień rodzinny dom, tzw. małe ojczyzny, do których tęsknią podróżnicy i wygnańcy.

Safona – największa poetka starożytności.
Tworzyła lirykę miłosną, utorowała drogę poezji intymnych uczuć. Uważana za patronkę poezji kobiecej. „Safo słowieńską” nazwie Kochanowski Urszulkę, Safoną zwać będą Pawlikowską-Jasnorzewską, do Safony odwoła się Poświatowska.

Horacy – wybitny poeta tworzący w okresie największego rozkwitu literatury rzymskiej za czasów Oktawiana Augusta. Syn wyzwoleńca, przyjaciel Mecenasa i Wergiliusza. Sławę przyniosły mu pieśni (zwane też odami) o tematyce zarówno erotycznej i biesiadnej, jak i refleksyjnej, religijnej, okolicznościowej. Liryka europejska wzorowała się na nich aż do końca XVIII w. (w Polsce m.in. Jan Kochanowski i Maciej Kazimierz Sarbiewski).
Do historii literatury przeszedł również list Do Pizonów, znany też jako Sztuka poetycka – traktował przede wszystkim o dramacie i był podstawą dla poetyki europejskiej aż do XIX w.

Sofokles (V w. p.n.e.) – jeden z najważniejszych twórców tragedii greckiej, a tym samym początków dramatu i historii teatru. Sofokles wprowadził na scenę trzeciego aktora, napisał Antygonę i Króla Edypa. Oba dramaty są grywane po dziś dzień we wszystkich teatrach świata.

  • Antygona – tragedia (chyba najsłynniejsza z antycznych) ukazuje los córki Edypa. Antygona przeciwstawiła się rozkazowi Kreona i pochowała zwłoki swojego brata Polinejka. Tragedia nie jest jednak tylko dziełem o siostrzanej miłości – przedstawia problem władzy, trudnych wyborów, dramatyczny konflikt jednostki ze społeczeństwem.

Do tej problematyki będą powracać dzieła wszystkich epok historycznych i ustrojów.

Arystoteles (IV w. p.n.e.) – nie tylko wybitny grecki filozof, ale także autor pierwszych podręczników teorii literatury – Poetyka (o sztuce poetyckiej) i Retoryka (o sztuce wymowy).

Tyrteusz – poeta-żołnierz.
Stworzył lirykę tyrtejską, zwaną tak od jego nazwiska – lirykę wzywającą
do boju, wzniecającą uczucia patriotyczne w słuchaczach. Taka pieśń to pieśń poety, który sam rzuca się w wir walki,
nie tylko słowa, lecz i czyny są jego udziałem. Czasem ginie – jak romantyczni poeci krajowi w Polsce czy tak jak powstańcy Warszawy 1944 roku (Baczyński, Gajcy). Zwiemy ich polskimi Tyrteuszami.

ŚREDNIOWIECZE François Villon – pierwszy poeta przeklęty.
Najważniejszy twórca schyłku średniowiecza. Włóczęga, awanturnik, nawet zabójca. Z drugiej strony poeta, student uniwersytetów. Znawca Paryża i piewca tej średniowiecznej aglomeracji, ale od strony… rynsztoków, karczm i domów publicznych.

  • Wielki testament – jest właściwie parodią testamentu, tułacz Villon bowiem nie ma żadnych bogactw do podarowania potomnym. Ma za to sporo mądrości życiowej – jest Testament dziełem o przemijaniu, jest też znakomitym obrazem średniowiecznego Paryża. Późniejsi poeci podchwycą pomysł Villona – z przyjemnością będą pisać testamenty poetyckie. W naszej literaturze najsłynniejszy jest chyba Testament mój Słowackiego.

Hagiografia – żywoty świętych.
Bardzo modny w średniowieczu gatunek, czytany na dworach, lubiany przez damy, aprobowany przez Kościół. Żywot świętego opowiada o cierpieniach, cudach, pobożności… świętego. Najsłynniejszym zbiorem jest Złota legenda Jakuba da Voragine – dzieło z XIII w.

Epika rycerska:

  • Pieśń o Rolandzie
  • Opowieści Okrągłego Stołu
  • Dzieje Tristana i Izoldy
  • Pieśń o Nibelungach
  • Poemat o Cydzie

Dzieła anonimowe opiewające czyny rycerskie, obyczaje miłości, ale ukazujące również zdradę. Pełne ludzkich namiętności i dramatycznej akcji są też wyposażone w arsenał postaci i zdarzeń fantastycznych, czarodziejskich.

Historiografia – zbiór kronik średniowiecznych. Cudowny materiał dla historyków, bo jako literatury do poduszki nikt kronik nie czytuje. Są źródłem wiedzy o królach i zdarzeniach historycznych – bywają kanwą późniejszych powieści i scenariuszy kostiumowych filmów.

RENESANS Dante Alighieri – włoski prekursor renesansu, autor Boskiej Komedii – dzieła uznanego za „pomost” pomiędzy epoką średniowiecza a renesansu. Jest napisana po włosku i jest poematem o pewnej wędrówce samego autora. Jakże dziwna to podróż, choć zupełnie różna od Odysei. Jest to podróż po zaświatach: Dante przemierza piekło, czyściec i raj, a jego przewodnikiem są Wergiliusz i ukochana Beatrycze. Skojarz z Nie-Boską komedią Zygmunta Krasińskiego.

Giovanni Boccaccio – przyjaciel Petrarki, włoski mistrz prozy, twórca noweli. Główne dzieło to Dekameron – zbiór stu nowel ujętych w ramową opowieść o uciekinierach, którzy pragną przeczekać czas zarazy. Opowiadają sobie różne historie, które w sumie dają odbiorcy renesansową wizję życia, pełną zmysłowości, chwalącą spryt, miłość i zaradność życiową.
Niccoló Machiavelli – dyplomata i pisarz. Przeszedł do historii za sprawą swoistego… poradnika dla władców. Książę to właściwie doktryna dotycząca sprawowania władzy. Dość kontrowersyjna: dobry władca wyznaje zasadę „cel uświęca środki” i ma prawo do czynów niegodnych, jeśli służą racji stanu.

Erazm z Rotterdamu – autor Pochwały głupoty. Głosi irenizm – filozofię zgody i pokoju, protest przeciw waśniom i wojnom.

François Rabelais – opisał dzieje dobrodusznych olbrzymów, Gargantui i Pantagruela. Odwołuje się do ludowej kultury śmiechu, tworzy satyrę na społeczeństwo i system edukacji swoich czasów.

Ludovico Ariosto – napisał poemat epicki pt. Orland szalony. Zwróćmy uwagę na podobieństwo imion Roland – Orland. Mamy do czynienia z nową wersją bohatera – rycerza przeżywającego dzieje pełne przygód, fantazji, czarów, ukazanych z humorem i ironią. Do tego stylu, zwanego ariostycznym, z zapałem będzie nawiązywał Juliusz Słowacki.

Francesco Petrarca – ojciec europejskiej liryki miłosnej. Autor słynnych Sonetów do Laury, czyli do przecudnej kobiety-anioła, być może Laury de Noves. Niektórzy badacze wątpią w jej istnienie. Tak czy inaczej, Petrarca stworzył w poezji pewien wzorzec mówienia o miłości. To jemu zawdzięczamy „płomienie miłości”, „oczy jak gwiazdy”, „żar uczuć” i tym podobne schematy. Również gatunek sonetu stał się dzięki Petrarce popularny, a sięgać po niego będą mistrzowie: np. Wiliam Szekspir czy Adam Mickiewicz.

BAROK William Szekspir – jeszcze renesansowy czy już barokowy? Odpowiedź brzmi: ponadczasowy. Twórca nowatorskiego teatru (zwanego szekspirowskim i łamiącego klasyczne reguły). Autor Makbeta (rzecz o żądzy władzy), Romea i Julii (rzecz o miłości), Hamleta (o zbrodni, zemście i różnicy pomiędzy czynem a myślą), Otella (rzecz o zazdrości). Itd. – skrót wyjątkowo pojemny.

Torquato Tasso – według dat jeszcze renesansowy (1544-1595), ale nastrojem barokowy. Największe dzieło: Jerozolima wyzwolona. Znów klimat średniowieczny i rycerski, kanwą utworu jest wyprawa krzyżowa. Znów epos – autor bowiem chciał stworzyć chrześcijańską wersję tego antycznego gatunku.

Giambattista Marino – włoski poeta. Jego metoda twórcza stała się szalenie modna, zawładnęła Europą i nazwano ją marinizmem. Chodziło o to, by utwór poetycki tak uatrakcyjnić niezwykłymi pomysłami, figurami stylistycznymi, wymyślną składnią, aby całkowicie zaszokować odbiorcę.

John Milton – reprezentant Anglii. Wyspiarz także proponuje epos, niezwykły, powracający do biblijnego tematu pierwszych rodziców. Tytuł: Raj utracony. Temat: bunt szatana i wojna między siłami piekielnymi a boskimi, także moment stworzenia świata. Za ponad sto lat znakomicie zilustruje poemat inny angielski twórca – William Blake.

Miguel Cervantes – napisał powieść pt. Don Kichot. Zamierzał wystąpić przeciw rycerskim romansom, które mącą ludziom w głowach. Wyszło mu dzieło jego życia, więcej: dzieło, które uczyniło go nieśmiertelnym. A opisał… błędnego rycerza, obłąkanego od nadmiaru lektur, w imię dobra walczącego ze złem. Stworzył też osobnika nietolerowanego przez otoczenie za to, że postrzega świat inaczej, największego idealistę swojej epoki.

Molier – mistrz komedii. Żyje we Francji siedemnastowiecznej, ale nie ma wiele wspólnego z mistycyzmem barokowym (tak zresztą jak cały Paryż). Molier tworzy i wystawia ponadczasowe komedie, które są grane także współcześnie. Niektórzy twierdzą, że dziś tak już nie śmieszą, ale cechy ludzkie, takie jak skąpstwo, obłuda, pycha, snobizm chyba nie wyginęły. Najsłynniejsze komedie: Skąpiec, Świętoszek, Mizantrop, Don Juan, Mieszczanin szlachcicem

OŚWIECENIE Wolter – filozof i pisarz oświeceniowej Francji, postać numer jeden tej epoki. Obrońca tolerancji, inteligentny erudyta, błyskotliwy złośliwiec. Wyśmiał biedaka Leibniza za to, że ów mniemał, iż żyjemy na najlepszym ze światów. O, Wolter potrafił wskazać niedoskonałość tego padołu i wrzucić kamyki do niejednego ogródka. Lubił pisać powiastki filozoficzne: np. Kandyd. Pojawia się u niego motyw podróży edukacyjnej młodzieńca.

Denis Diderot – encyklopedysta (czyli twórca i redaktor Wielkiej Encyklopedii Francuskiej), obok innych sław tej rangi co Wolter i d’Alembert. Jego osobiste dzieło to Kubuś Fatalista i jego pan. Więcej niż powiastka, powieść filozoficzna dowodząca tezy, iż „wszystko zostało zapisane w górze”, a my tylko posłusznie wypełniamy scenariusze. Pomysł nienowy i sposób ujęcia już znany. Pan podróżuje z Kubusiem – sługą (skojarz z Don Kichotem i Sancho Pansą), i tak sobie po drodze filozofują…

Jonathan Swift – Anglik, pisarz, twórca najlepszej ówczesnej powieści fantastycznej. Chodzi o Podróże Guliwera. Żeglarz trafia do przedziwnych krain: a to do liliputów, a to do olbrzymów, wreszcie do idealnej krainy szlachetnych koni. Podróże kształcą: Guliwerowi pokazały wszelkie wady ludzi i głupotę rzeczywistości. Powieść zatem była ostrą satyrą, protestem przeciwko intrygom, nietolerancji i kilku jeszcze brzydkim cechom współmieszkańców planety. Dziś traktowana

Jan Jakub Rousseau – ojciec sentymentalizmu. Nieco oryginalny w epoce światła i rozumu, bo żąda uczuć, wrażliwości i bliskości z naturą. Przekornie twierdzi, że rozwój cywilizacji nie przyniósł szczęścia ludzkości. Najsłynniejszy utwór: Nowa Heloiza. Rousseau odgrzewa stary motyw romansu nauczyciela i uczennicy, próbuje dowieść sobie i światu, że istnieje czysta miłość, w pełni moralna, choć niepochwalana przez konwencjonalną moralność. Chyba bez powodzenia.

Daniel Defoe – pisarz angielski. Zawdzięczamy mu powieść pt. Przypadki Robinsona Crusoe i cały pomysł z robinsonadą. Ludzie lubią rozważać, jak przetrwaliby na bezludnej wyspie, jak na jednostkę wpływa samotność i odizolowanie od społeczeństwa. Powieść w zamyśle była przesłaniem moralnym, dziś raczej uważana jest za młodzieżową książkę przygodową. Pomysł podejmowany wielokrotnie w literaturze i w filmie (np. Juliusz Verne: Tajemnicza wyspa lub William Golding: Władca much).

Johann Wolfgang von Goethe – wielki prekursor romantyzmu był… wielkim klasykiem. I dlatego wciąż mamy kłopoty z umieszczeniem go w epoce. Bo tak: rzeczywiście był klasykiem, pisał Elegie rzymskie, zajmował się nauką, stał się autorytetem niemieckiego oświecenia. Ale… to on jest twórcą Cierpień młodego Wertera , Fausta (nie ma większego aktu zwątpienia w naukę i literaturę), ballad takich jak Król Olszyn. Łatwej to pojąć, gdy przypomnimy, że żył aż osiemdziesiąt trzy lata, a Fausta ukończył tuż przed śmiercią, choć pierwsza część ukazała się dwadzieścia lat wcześniej…

ROMANTYZM George Byron – romantyk angielski, arystokrata, trochę dziwak, skandalista. Autor Giaura, Korsarza i innych poematów romantycznych. Zafascynowany orientem, walką Grecji o wolność (również swoją przyrodnią siostrą), był obiektem wielu plotek. Czy był korsarzem lub szpiegiem?
Do końca nie wiadomo, tak jak nie wiemy wszystkiego o jego bohaterach. Tajemniczość, samotność, duma – to cechy, które rozpropagował Byron.Fryderyk Schiller – romantyk niemiecki, zgodnie z wymogami epoki nieszczęśliwy i zbuntowany wobec świata. Pełna buntu jest też jego tragedia Zbójcy, najbardziej znana ballada to Rękawiczka.Aleksander Puszkin – najbardziej (obok Michała Lermontowa) romantyczny poeta rosyjski. Autor Eugeniusza Oniegina, przyjaciel Mickiewicza, ale i jego przeciwnik w literackich dyskusjach.

Aleksander Dumas – zapoczątkował pewien rodzaj powieści historycznej – staje się ona powieścią przygodową i romansem. Trzej muszkieterowie, Józef Balsamo, Hrabia Monte Christo wciąż są czytane, właśnie dzięki atrakcyjnemu ujęciu. Znamy też ich wersje filmowe.

Walter Scott – angielski pisarz powieści historycznych, takich jak Rob Roy, Ivanhoe, Waverley. Historia jest w jego powieściach tłem wydarzeń – na pierwszym planie rozgrywają się romantyczne i dramatyczne przygody fikcyjnych bohaterów. Taki typ ujmowania fabuły nazwano walterskotyzmem.

Stendhal – romantyk czy realista? Żył i pisał swoje powieści we Francji czasów romantycznych, wystąpił przeciwko klasykom, więc romantyk. Ale to on jest autorem słynnej maksymy: „powieść to zwierciadło obnoszone po gościńcu” – podstawowego założenia realistów… Realistyczna w dużej mierze jest też główna powieść Stendhala: Czerwone i czarne. Motyw prowincjusza (Julian Sorel), który wspina się po szczeblach kariery, spodoba się literackim następcom.

REALIZM
Honoré de Balzac – choć pisarz umiera w 1850 roku (właśnie od tej daty liczymy realizm), to z pewnością wpłynął na kształt i rozwój realistycznej powieści. Balzac opisał swój świat w cyklu powieści pt. Komedia ludzka. Są wśród nich: Ojciec Goriot, Kuzynka Bietka, Eugenia Grandet.
Jest obraz Paryża – salonów wielkiego miasta i jego… rynsztoków. Postacie (ponad dwa tysiące) z wszystkich warstw społecznych: z arystokracji i z podziemia przestępczego. Otrzymujemy dokładny opis przestrzeni miejskiej, domów i strojów. Jest więc Balzac realistą, choć żyje jeszcze w romantycznych czasach.
Karol Dickens – angielski powieściopisarz, autor Klubu Pickwicka, Dawida Copperfielda i innych książek, które już nieco trącą myszką, lecz wciąż rozczulają. Skrzywdzone dzieci Londynu, niezapomniany skąpiec Scrooge z Opowieści wigilijnej, brutalne metody edukacyjne i podział ludzi na dobrych i złych – to świat Dickensowskich powieści.Emil Zola – ojciec naturalizmu, jego twórczość sytuuje się na pograniczu realizmu i modernizmu. Sprecyzował założenia nurtu: niech literatura naśladuje nauki ścisłe, niech powieść będzie eksperymentem, nie bójmy się mówić o biologiczności człowieka, jego fizjologii, o czarnych stronach rzeczywistości. Napisał cykl powieści pt. Rougon-Macquartowie. Historia naturalna i społeczna rodziny za Drugiego Cesarstwa, do którego zaliczamy: Nanę, W matni, Ziemię, Germinal – znane również z wersji filmowych.

Gustaw Flaubert – jego najsłynniejsza powieść Pani Bovary należy do najważniejszych tytułów swoich czasów. Emma Bovary nie potrafiła pogodzić się z prozaicznym życiem prowincjonalnej doktorowej. Zbyt wiele naczytała się romantycznych ksiąg (jak niegdyś Don Kichot). Obrała jednak niebezpieczną drogę ucieczki od prozy życia, i źle skończyła.

Lew Tołstoj – mistrz rosyjskiej epiki. Autor epopei Wojna i pokój, która rozgrywa się w dobie napoleońskiej, ma jednak na celu pokazanie „prawdziwie ludzkiego życia”. Inna powieść stała się romansem wszech czasów: Anna Karenina, historia niewiernej, ale kochającej matki wciąż budzi emocje wśród czytelników.

Fiodor Dostojewski – indywidualność w dziedzinie prozy, talent trudny do zakwalifikowania. Wykracza poza realizm i poza naturalizm, tworzy tzw. powieść polifoniczną (wielogłosową).
W jego powieściach przewija się obłęd, okrucieństwo, złe instynkty ludzkie, sporo tu psychologizmu. Najważniejsze powieści: Zbrodnia i kara, Biesy, Idiota, Bracia Karamazow.

MODERNIZM
Guy de Maupassant – francuski pisarz specjalizujący się w krótkich formach, takich jak nowela czy opowiadanie. Słynne są: Baryłeczka, Klejnoty, Pchła. Mowa w nich o prostytucji, życiu wsi i mentalności chłopów, moralności. Są dziełami naturalisty i prawdziwego mistrza zaskakującej pointy.

Henryk Ibsen – słynny dramaturg norweski. Do dziś z powodzeniem grywa się jego sztuki, takie jak Dzika kaczka, Wróg ludu albo Nora (Dom lalki). W każdej pojawia się jakiś dylemat moralny:
np. dyskusje o wartościach i niszczącej sile prawdy. Dramaty Ibsena są symboliczne i naturalistyczne. Jest to czas, kiedy w ogóle literatura skandynawska staje się w Europie modna, obok Ibsena tworzą Strindberg, Hamsun czy Andersen.

Joseph Conrad – pisarz przełomu stuleci, indywidualista trudny do zaszufladkowania, trudno go przypisać jakiejś epoce. Wielki moralista literatury, nie uznawał kompromisów, za to postulował wierność kilku prostym zasadom, takim jak: honor, odwaga, braterstwo, odpowiedzialność. Tłem jego prozy najczęściej jest żywioł morski – pisarz sam był marynarzem. Powieści: Lord Jim, Tajfun. Conrad był z pochodzenia Polakiem, pisał po angielsku i w poczet swoich wielkich twórców wpisuje go Wielka Brytania.

DWUDZIESTOLECIE
MIĘDZYWOJENNE
Franz Kafka – specjalność: powieść-parabola. Taka jak Proces albo Zamek. Treść – jak ze snu
– obrazuje ludzki los, każe myśleć o sensie życia. Bohater ulega „redukcji”, jest everymanem, reprezentantem wszystkich ludzi. Np. w Procesie Józefowi K. zostaje wytoczony dziwny proces, który bohater przegrywa. Jest to metafora ludzkiego losu – uwięzienia w rzeczywistości.
Tomasz Mann – reprezentant Niemiec, przyszły noblista. Autor Czarodziejskiej góry i Doktora Faustusa. Uznany podczas I wojny światowej za niemieckiego patriotę, ale… wróg hitlerowskich Niemiec, emigrant, pozbawiony obywatelstwa niemieckiego w 1936 roku. Czarodziejska góra – to opowieść o pacjentach sanatorium Berghof. Ale tak naprawdę – to minispołeczeństwo, a poczynione obserwacje ludzi odizolowanych od świata stanowią analizę prawd o ludzkości.James Joyce – następny reformator prozy, tym razem rodzi nam się proza strumienia świadomości. Narracja tego typu bardziej przypomina zapis przebiegu myśli człowieka, niż jest opowieścią o zdarzeniach. Najsłynniejsze dzieło, Ulisses, jest opowieścią o wędrówce kilku osób po Dublinie. Wycieczka staje się prawdziwą odyseją, a bohaterowie równolegle (symultanizm!) postrzegają miasto. Przy tym powieść jest dokładnym i precyzyjnym opisem ówczesnego Dublina.

Michaił Bułhakow – pisarz rosyjski, którego powieść Mistrz i Małgorzata zachwyciła świat.
Świat – ale nie rodzicielkę Rosję, w której twórczość tego pisarza objęto zakazem druku. Nic dziwnego – jego proza obnaża absurdy i zło totalitaryzmu tak, że działania mocy piekielnych stają się przy nich… dobrymi i uzdrawiającymi. Szatan w komunistycznej Moskwie, dzieje Chrystusa, dzieje miłości pewnej czarownicy i diabelskiego balu – to tylko część atrakcji z tej powieści.

Marcel Proust – od niego zaczynają się prawdziwe modyfikacje i eksperymenty w prozie. Największe dzieło Prousta W poszukiwaniu straconego czasu jest zbudowane na podstawie skojarzeń – to myśl ludzka, a nie czasowe następstwo zdarzeń jest tu osią akcji. Słynne są długie, tzw. proustowskie zdania i magdalenka – ciastko, które wywołanym skojarzeniem uruchamia falę wspomnień.

CZASY WSPÓŁCZESNE Albert Camus – pisarz związany z egzystencjalizmem, głoszący hasło etyki bez Boga, opartej na nakazie walki ze złem. Jest autorem słynnej Dżumy, a także innych utworów (Obcy, Mit Syzyfa, Upadek). Camus stawia swoje postaci przed koniecznością dokonania wyboru, pochwala postawę aktywnej walki z zagrożeniem. Widać to doskonale w Dżumie, kiedy obserwujemy różne postawy mieszkańców miasta wobec zarazy. Z tym że dżuma to nie tylko choroba, to symbol zła, wojny, totalitaryzmu i nienawiści.

George Orwell – autor powieści parabolicznych: Rok 1984 i Folwark zwierzęcy. Obie mają wymiar polityczny i zwrócone są przeciwko komunizmowi, zwłaszcza w stalinowskim wydaniu. W Folwarku… obserwujemy reguły rewolucji i walki o władzę na przykładzie fantastycznego folwarku opanowanego przez zwierzęta. Nic dziwnego, że powieści Orwella wiele lat były lekturą zakazaną w państwach socjalistycznych. Dziś są lekturą obowiązkową.

Umberto Eco – współczesny pisarz włoski, bardzo popularny autor znakomitej i znakomicie sfilmowanej powieści Imię róży. Dzięki niej wpisywany w krąg pisarzy postmodernistów, obok Josepha Hellera i Kurta Vonneguta.

Ernest Hemingway – reprezentant prozy amerykańskiej. Dobrej prozy, obfitującej w akcję, wartkie dialogi, mocnych męskich bohaterów. Bardzo popularny w latach sześćdziesiątych, dał światu powieści takie jak Komu bije dzwon, Pożegnanie z bronią, opowiadanie Stary człowiek i morze.

Jean Paul Sartre – reprezentant egzystencjalizmu, postać kontrowersyjna. Jego postawa aprobująca komunizm, stalinizm i poczynania Fidela Castro wzbudziła oburzenie świata – słynna była zwłaszcza polemika z Camusem. Sartre napisał Mdłości i Drogi wolności.

Samuel Beckett – nowator, sława w dziedzinie awangardowej prozy i teatru. Wymyślił teatr absurdu, zwany też antyteatrem. Przykłady: Czekając na Godota, Końcówka. Akcji tam prawie nie ma, scenografia uboga: postacie siedzą, czekają, (czasem w kubłach na śmieci), wypatrują… A jednak pokazuje w ten sposób Beckett tragedię istnienia, bezsens i absurd ludzkiej egzystencji. Tworzy też prozę – pisze antypowieści, np. Malone umiera. Szczyt sławy Becketta przypadł na lata sześćdziesiąte. Zmarł pisarz w 1989 roku, ale odegrał wielką rolę w ukształtowaniu współczesnej literatury na świecie…

Aleksander Sołżenicyn – Rosjanin, który ujawnił światu grozę sowieckich łagrów. Zaznał ich osobiście – był skazany na osiem lat w sowieckim obozie pracy. Najsłynniejsze dzieło: Archipelag GUŁ-ag – literacki dokument i pomnik poświęcony ofiarom łagrów. Opowiadanie Jeden dzień Iwana Denisowicza uznany został za małe arcydzieło prozy, a także dokument historii swoich czasów.

Gabriel Garcia Márquez – najsłynniejszy chyba spośród twórców bardzo modnej na świecie w latach osiemdziesiątych prozy iberoamerykańskiej. Jego największe dzieło to Sto lat samotności
– niezwykła saga rodu Buendiów i dzieje osady Macondo. Jest jednym z twórców tzw. realizmu magicznego – metody twórczej łączącej w prozie magię, fantazję z realizmem.

Günter Grass – nagrodzony Noblem pisarz niemiecki, ale mający kaszubskie korzenie – matka Grassa była Kaszubką. Najsłynniejsza powieść – Blaszany bębenek, jest też powieścią kontrowersyjną. Jej bohater – mały Oskar – nie chce stać się dorosły, w związku z czym przestaje rosnąć. Obserwujemy świat dorosłych jego oczami, a jest to świat międzywojnia i roku 1939. Historia jest jednym ze stałych tematów Grassa, również seks i postawy anarchiczne. Mieszanka wystarczająca, by wzbudzać dyskusje…

Zobacz:

https://aleklasa.pl/liceum/c335-wiedza-w-tabelach/ludzie-i-dziela-2

Arcydzieła tysiąclecia – jak o nich pisać?