MODERNIZM |
Nazwa |
- Fin de siècle – koniec wieku
- Modernizm – „nowe” występuje przeciw staremu (modern – nowoczesne)
- Dekadentyzm – schyłek wieku, poczucie beznadziejności – prąd duchowy końca wieku XIX, który ogarnął rzesze młodych ludzi. Pochodzi z cytatu Paula Valéry’ego: „Jam Cesarstwo u schyłku wielkiego konania” (franc. decadence – schyłek).
- Neoromantyzm – dziedziczy ideały romantyków
- Symbolizm – symbol stanie się ważny w literaturze i sztuce
- Secesja – modny stał się taki styl w stroju, sztuce użytkowej itp.
- Impresjonizm – ten nurt zdominował sztuki plastyczne i przeniósł się też do literatury
|
Trendy |
- wzrost liczebności ludzi, ogromny postęp techniczny (kolej, parostatki, telefon, elektryczność), rozwój kapitalizmu – przemysłu i miast;
- poczucie zagrożenia indywidualności jednostki ludzkiej, bezradności, wyczerpania dawnych wartości, bezsensu istnienia;
- nadchodzący koniec stulecia – lęk związany z końcem wieku;;• bunt przeciw światu – normom, konwenansom, ograniczeniom, miastu;
- dekadentyzm – pojęcie klucz do omawianej epoki (od dekadence – po francusku schyłek, upadek), oznacza świadomość kryzysu kulturowego, poczucie bezsensu istnienia
|
Nowe tendencje |
Filozofia
schopenhaueryzm
- dzieło – Świat jako wola i wyobrażenie
– Schopenhauer
- myśl
- pesymizm
- życie jako pasmo cierpień
- sztuka, nauka, nirwana jako dziedziny ukojenia
nietzscheanizm
- dzieło – Poza dobrem i złem
– Nietzsche
- myśl
- teoria „nadczłowieka” – indywidualnej jednostki, usytuowanej poza dobrem
i złem
- teoria „woli mocy”
– wyższość siły nad przeciętnością i słabością
bergsonizm
- dzieło – Ewolucja twórcza – Bergson
- intuicjonizm (intuicja najlepszym środkiem poznania)
- élan vital – siła życia, moc, energia, siła twórcza dana człowiekowi
|
Sztuka
- Impresjonizm – rewolucja w malarstwie! „Impression”
– to wrażenie, ulotna chwila, mgnienie. To właśnie powinien oddać malarz na płótnie. Zapoczątkowany przez wystawienie słynnego obrazu Moneta pt. Impresja – wschód słońca,
od niego też wziął nazwę, a uświetniły go nazwiska twórców, takich jak: Renoire, Monet, Manet, Cezanne, Toulouse-Lautrec.
- Symbolizm – poprzez symbol można było wyrazić to, co niewyrażalne, ukazać treści wewnętrzne. Symbol – środkiem wyrazu. Ptak, płynący statek czy słomiany chochoł przestają reprezentować tylko siebie – teraz oznaczają zupełnie inne treści. Poetę, wolność, nadzieje na przyszłość. Metody tej używali w swojej twórczości Charles Baudelaire i Artur Rimbaud, Henryk Ibsen i Paul Valéry.
- Secesja – moda przełomu wieków – zapanowała w grafice,
w architekturze, sztuce użytkowej i zdobnictwie. Jej cechy to falista linia, wątki roślinne i kwiatowe, asymetria i pastelowe barwy – wzory subtelne i delikatne.
- Ekspresjonizm – maksymalizm w wyrazie uczuć. Podstawowym założeniem ekspresjonizmu jest przekonanie
o tym, że świat jest terenem sprzeczności i walki dobra ze złem. Opis świata – wedle ekspresjonistycznych zasad
– wymaga uchwycenia tych potężnych kontrastów i wyrażenia maksimum siły ekspresji – artysta potęguje swoje obrazowanie do rozmiarów dawniej niespotykanych.
|
Najważniejsze w kulturze
|
- 1857 – ukazują się Kwiaty zła, tom poezji Baudelaire’a;
- 1866 – ukazuje się Zbrodnia i kara Dostojewskiego;
- 1870-1871 – wojna francusko-pruska, po wojnie – Francja republiką, Niemcy cesarstwem;
- 1872 – Monet maluje Impresję – wschód słońca (rodzi się impresjonizm)
- 1883 – ukazuje się Tako rzecze Zaratustra, najważniejsze dzieło Nietzschego zawierające jego koncepcję nadczłowieka
- 1889 – Wystawa Światowa w Paryżu i powstanie wieży Eiffla;
- 1891 – ukazuje się Portret Doriana Graya, słynna powieść Wilde’a;
- 1914 – wybuch I wojny światowej.
|
Tematy, które fascynowały twórców końca wieku |
- Sztuka – typ artysty – ptaka, wolności twórczej (Baudelaire, Rimbaud)
- Szatan, zło (Baudelaire)
- Spleen, pesymizm, bierność (poeci dekadentyzmu)
- Miasto i jego społeczność (Zola, Maupassant)
- Prostytucja, margines społeczny (Zola, Maupassant)
- Kwestie moralne (Conrad, Maupassant, Zola, Dostojewski)
- Los i psychika urzędnika (Maupassant, Czechow)
- Przemijanie, rozkład ciała (Baudelaire, Wilde)
- Obłęd (Dostojewski, Strindberg, Wilde)
- Mentalność chłopa (Zola, Maupassant)
|
Najważniejsi poeci europejscy
|
Parnasizm i poezja czysta
- • Czas – nurt wykształcił się we Francji w latach 50. XIX wieku.
- • Idea – podstawowy cel poezji to dążenie do absolutnego piękna.
- • Sposób – kunszt poetycki, perfekcja zasad budowania utworów, wyrafinowanie formy.
- • Tematyka – metafizyczna, wizja poezji jako sztuki dla sztuki: wolnej i czystej, nieobciążonej zadaniem niesienia przesłania i zmieniania świata.
- • Kto? – Valéry i Mallarmé – początki kariery
Charles Baudelaire – poeta przeklęty
- Tom – Kwiaty zła.
- Treści – brud, grzech, brzydota i kalectwo, gnijące zwłoki, erotyczne perwersje, inwokacje do szatana.
- Cechy – typowe dla epoki: wyższość duchowa artysty, koncepcja poety przeklętego, motyw szatana, motyw spleenu, użycie jako środka: brzydoty, nędzy, śmierci i grzechu.
Przykłady
- Padlina – portret przemijalności piękna
- Albatros – symbol odtrąconego poety – ptaka
- Spleen – właśnie poetycki obraz tego stanu ducha człowieka, który charakteryzuje się nudą, biernością i bezwładem
Paul Verlain – inicjator symbolizmu, twórca dekadentyzmu
- głosił bezinteresowność poezji, konieczność jej niezależności od życia, oryginalność i niezwykłość formy przy ledwie zarysowanych motywach treściowych;
- Sztuka poetycka – wiersz, poetycki manifest Verlaine’a – zawieraja jego wizję poezji – reprezentatywny też dla całego nurtu literackiego określanego mianem symbolizmu (hasło „Nade wszystko muzyki!”);
- Niemoc – jeden z najsłynniejszych utworów dekadentyzmu. „Jam Cesarstwo u schyłku wielkiego konania” – od tego cytatu wzięła się nazwa dekadentyzm
Jean Arthur Rimbaud – „poeta młodzieńczy”
- wróg wszelkich form i konwencji – małżeństwa, moralności, cesarstwa itp. ;
- eksperymentator w poezji:
- znany wiersz – manifest – Statek pijany
- znany wiersz – eksperyment Samogłoski – przykład synestezji – poeta koloruje samogłoski
|
Typy postaci kultury końca wieku XIX
|
- Artysta – bierny, ogarnięty spleenem. Poeta przeklęty czy malarz impresjonista. Szuka podniet i sensu życia w sztuce, nirwanie, kontemplacji natury, czasem w dziedzinach niebezpiecznych, jak: narkomania, alkoholizm, prostytucja. Cechuje go pogarda dla mieszczańskich wartości, dla filistra, obojętność wobec świata.
- Filister – mieszczuch, kołtun. Może to być zwykły urzędnik żyjący nudnym życiem według mieszczańskich zasad
– a takie mają w pogardzie artyści. Może być zakłamany kołtun jak pani Dulska – tu już mamy do czynienia
z postępowaniem nieetycznym.
- Bohater conradowski – poddany próbie, postawiony wobec trudnych wyborów moralnych, ponoszący konsekwencje swego czynu – jak choćby Lord Jim.
- Prostytutka – Nana, Baryłeczka, Małgorzata Gautier. Często – mimo życia w zdegenerowanym świecie – ma szlachetną duszę. Nigdy – nie może wydostać się z tego świata i odrzucić dawnego życia.
- Kobieta przytłoczona normami i stereotypami społecznymi: Gina z Dzikiej kaczki i Nora Ibsena, Panna Julia Strindberga, Łagodna Dostojewskiego.
|
Wielka reforma teatru
|
Zmieniła oblicze i postrzeganie sztuki teatralnej
- Od tej pory teatr nie będzie gwiazdorskim popisem ani naturalistyczną sceną udającą rzeczywistość. Teatr staje się świątynią, polem walki o nowa sztukę.
- Do reformatorów należą:
- Ryszard Wagner – chce teatru jako sumy sztuk, operującego nie tylko słowem, lecz muzyką, malarstwem, tańcem – połączeniem tych elementów w organiczną całość.
- Maurycy Maeterlinck – twórca symbolizmu w teatrze. Gest, wyraz twarzy, nastrój – a nie akcja – miały oddawać treść dramatu.
- Edward Craig i Adolf Appia – teatr – sztuka absolutnie autonomiczna, przeciwni teatralnej iluzji, Craig uczynił reżysera bogiem teatru, stworzył teatr okrucieństwa.
- Konstanty Stanisławski – i jego MChAT (Teatr Artystyczny w Moskwie). Nie uznawał odgrywania ról przez aktora, powinien on rolę swoją przeżywać, wydobyć treść psychologiczną. Eliminował gwiazdorstwo pod każdą postacią.
- Bertolt Brecht – twórca swoistej ekspresji teatralnej i koncepcji efektu obcości. Nie tylko reformator, lecz twórca znanych dramatów, np. Matki Courage i jej dzieci.
|
Trzy epoki XIX wieku |
Romantyzm
- mistycyzm, spirytualizm, irracjonalizm;
- motyw szatana i postaci nadprzyrodzonych;
- rozczarowanie wiedzą;
- indywidualizm, kult jednostki;
- kult poety – wyobcowanego wieszcza;
- poezja i dramat w literaturze
- ludowość;
- kult walki, buntu, konspiracji.
|
Pozytywizm
- realizm, racjonalizm;
- agnostycyzm – nie wykraczajmy poza to, co można zbadać;
- nauka, wiedza, scjentyzm;
- utylitaryzm, postulat użyteczności sztuki, organicyzm;
- misja poety służącego społeczeństwu;
- proza dominuje w literaturze;
- wieś polem pracy u podstaw;
- kult pracy.
|
Fin de siècle
- okultyzm, parapsychologia, intuicjonizm;
- motyw szatana i satanizmu;
- rozczarowanie cywilizacją, postępem techniki;
- teoria nadczłowieka Nietzschego;
- kult artysty, hasło: „sztuka dla sztuki”;
- poezja i dramat wracają po czasach eksplozji powieści;
- ludomania;
- bunt, temat wyzwolenia.
|
Dziedzictwo epoki |
Schopenhaueryzm
Na poglądach tego myśliciela oparł się dominujący w epoce dekadentyzm
- filozofia pesymizmu i rozczarowania życiem, które jest cierpieniem i dążeniem do śmierci;
- marzenie o szczęściu – to kolejna ułuda i sztuczka pędu życiowego;
- człowiek dąży tylko do śmierci;
- drogi wyzwolenia:
- nirwana (z filozofii staroindyjskiej) – oznacza stan między śmiercią a życiem – stan niebytu
- religia piękna – ono bowiem jest jedyną wartością na ziemi mającą odpowiednią moc, by złagodzić egzystencjalne cierpienie
Nietzscheanizm
Do poglądów Nietzschego odwołały się późniejsze teorie kultu jednostki – w tym faszyzm
- filozofia silnej, niezależnej, wolnej jednostki – obdarzonej wolą mocy – uprawnionej do władzy nad innymi;
- podstawy etyki chrześcijańskiej – przykazania miłości wobec bliźniego i pokory – są filozofią słabości;
- żądanie przewartościowania wszystkich wartości;
- podział ludzi na dwie podstawowe kategorie – biernych i niezdolnych do samodzielnego działania, skrępowanych przez wymogi kulturowe „niewolników” – i wolnych, samodzielnych i twórczych „panów”.
Élan vital – Henriego Bergsona
Teoria Bergsona stanie się podstawą intuicjonizmu i wiary w życiową moc człowieka
- filozofia wiary w istnienie siły życiowej – élan vital, organizującej istnieni;
- jedyną drogą prawdziwego poznania jest intuicja – pozwalająca nam wychwycić prawdziwą – nierozumową wiedzę; ten właśnie pogląd określany jest mianem intuicjonizmu.
Symbolizm
Zdominował literaturę i sztukę epoki (zwanej też symbolizmem)
- nurt artystyczny – od pojęcia symbolu – najważniejszego środka ekspresji;
- symbol to rodzaj znaku – potrzebny artyście, by wyrazić niewyobrażalne treści;
- symbol to motyw, który symbolizuje inną wartość niż własna;
- symbol społecznie utrwalony i powtarzalny, zrozumiały dla ogółu to alegoria.
Impresjonizm
Rewolucja w sztuce – inne postrzeganie świata
- bardzo ważny prąd, początkowo w malarstwie, potem także w literaturze; pochodzi od słowa „impression” – „wrażenie” – użytego w tytule obrazu Moneta – Impresja wschód słońca;
- polega na subiektywnym ukazaniu świata widzianego przez twórcę jego oczyma, właśnie w tym momencie
– przedstawia więc ulotną chwilę, wrażenie;
- stał się jedną z częściej używanych technik obrazowania; poeci i prozaicy – również dążą do „zatrzymania wrażenia”, ukazania subiektywnego spojrzenia na rzeczywistość, przedstawiania licznych skojarzeń barw, zjawisk i wrażeń zmysłowych.
|