ROMANTYZM
|
EUROPA 1798-1848 (1850)
- 1798 – początek Wielkiej Rewolucji Francuskiej
- 1848 – Wiosna Ludów
- 1950 – startuje realizm
|
POLSKA 1818 (1822)-1863
- 1818 – początek teoretyczny, rozprawa Kazimierza Brodzińskiego: O klasyczności i romantyczności
- 1822 – Początek praktyczny – Ballady i romanse Adama Mickiewicza
- 1863 – powstanie styczniowe.
……………………………………….. |
Typowe dla Polski
- pierwszy temat: wolność ojczyzny, spisek, bunt;
- mesjanizm narodowy – Polska Chrystusem narodów;
- specjalna konstrukcja bohatera romantycznego
……………………………………………… |
Ludzie, dzieła (EUROPA) |
Ideologia i fascynacje
|
Ludzie, dzieła (POLSKA)
|
• Johann Wolfgang Goethe – pisarz przełomu epok, wielki preromantyk, twórca werteryzmu i faustyzmu.
• George Byron – idol epoki, twórca bajronizmu.
Dzieła
• Cierpienia młodego Wertera – powieść, która zapoczątkowała romantyzm, wyraziła nastrój młodych
i stała się biblią romantyków (Goethe).
• Faust (Goethe) – wielkie dzieło romantyczne,
o rozczarowaniu wiedzą
i poszukiwaniu sensu istnienia.
• Giaur – poemat epicki Byrona, oddający krąg zainteresowań romantyków.
…………………………………………… |
Sturm und Drang – epoka burzy i naporu
- Wiara, uczucie, precz z kultem rozumu!
- Weltschmerz – choroba wieku, ból świata
- Jednostka ważniejsza niż zbiorowość!
- Wolność, młodość, bunt
- Tajemnica, zaświaty, irracjonalizm
- Miłość jako pokrewieństwo dusz
- Natura, folklor, Orient
- Kult poezji i poety
Bohater:
- typ werterowski
- typ bajroniczny
- bohater romantyczny
Gatunki, w których tworzono:
- poemat epicki,
- ballada,
- poemat dygresyjny,
- dramat romantyczny.
|
- Adam Mickiewicz – pierwszy
i najważniejszy wieszcz. Twórca walenrodyzmu, idei mesjanizmu narodowego, typu bohatera romantycznego.
- Juliusz Słowacki, drugi wieszcz,
w cieniu Mickiewicza. Twórca, winkelriedyzmu, filozofii genezyjskiej, szekspiryzmu romantycznego i poematu dygresyjnego.
- Zygmunt Krasiński – romantyk arystokrata, wyznawca prowidencjalizmu.
- Cyprian Kamil Norwid – poeta nowator, wyznawca kultu wielkich jednostek.
Dzieła
- Konrad Wallenrod (Mickiewicz)
– ważne dzieło dla Polaków – apoteoza spisku i konspiracji.
- Dziady (Mickiewicz) – narodowy dramat romantyczny (Polska Chrystusem narodów).
- Pan Tadeusz (Mickiewicz) – narodowy epos o rzeczpospolitej szlacheckiej.
- Kordian (Słowacki) – narodowy dramat romantyczny (Polska Winkelriedem narodów).
- Nie-Boska komedia (Krasiński)
– dramat romantyczny o rewolucji.
|
Porównanie epok
|
Klasycyzm
- rozum, doświadczenie, wiedza
- autorytet uczonych i osiągnięć starożytnych
- klasyczne, starożytne kanony sztuki (wg Arystotelesa i Boileau)
- patriotyzm w postaci działań reformatorskich, legalizmu, działań parlamentarnych
- ideał: wolnomyśliciel, erudyta, mędrzec
- ideał piękna: klasyczny ład, harmonia, spokój
|
Romantyzm
- serce, intuicja, uczucie
- autorytet wiary prostego ludu
- obalenie klasycystycznych kanonów sztuki,
- wskrzeszenie dramatu szekspirowskiego,
- nowe reguły i nowe gatunki
- bunt, spisek, konspiracja, powstanie przeciw zaborcy
- bohater romantyczny – gwałtowny, uczuciowy indywidualista, człowiek wyobcowany, samotny, mistyk, często poeta, zbuntowany przeciw światu i rozczarowany jego ideałami
- niepokój, dysharmonia, bunt, ekspresja uczuć, tajemniczość, w literaturze, sztuce i filozofii
|
Dziedzictwo epoki
|
- Nowy sposób myślenia: raz podważone zaufanie do wiedzy na zawsze pozostawi miejsce dla fantastyki i tworów wyobraźni w kulturze.Apoteoza uczuć, miłości i wrażliwości.
- Typ werterowski i bajronowski w kulturze Europy – kult indywidualizmu.
- Kult wolności – jednostki i narodu – w Polsce walka o wolność ojczyzny jako najważniejsze wyzwanie, czas powstania listopadowego.
- W Polsce panteon dzieł narodowych; dramaty romantyczne i Pan Tadeusz, kanon poezji narodowej.
- W Polsce mit spisku, konspiracji, kreacja tragicznego bohatera poświęcającego się za ojczyznę.
- Apoteoza poezji i poety.
|
Tylko w Polsce!
|
W Polsce romantyzm stał się czymś więcej niż kolejną, błyskotliwą epoką literacką. Idee romantyzmu zdominowały literaturę polską, a osiągnięcia twórców tego okresu tworzą skarbnicę literatury narodowej.
Przyczyny
- Romantyzm polski przypadł na szczególny okres w historii narodu: utrata niepodległości, klęska Napoleona, którego uznawano za ostatnią szansę odzyskania wolności, zabory, utworzenie podległego Rosji Królestwa Kongresowego.
- Polityczny i światopoglądowy bunt młodego pokolenia – współgrają z nim idee epoki.
- Po upadku powstania listopadowego nastąpiło upolitycznienie romantycznego światopoglądu, poezja przejęła rząd dusz, a poeta został uznany za narodowego przywódcę. W wielkich dramatach romantycznych (Dziady cz. III, Kordian) pojawiły się koncepcje mesjanizmu i winkelriedyzmu uzasadniające szczególną rolę Polski w dziejach świata.
|
Wielki patron – WILLIAM SZEKSPIR
|
Romantycy odnaleźli w twórczości Szekspira inspirację i natchnienie. Na wzór mistrza budują mroczną atmosferę swoich utworów, podejmują podobne tematy, fantastykę i grozę, przejmują kompozycję dramatu, odbiegającego od uporządkowanych norm klasycznych.
Nawiązania do Szekspira
- Monolog Hamleta – właśnie słynne słowa „być albo nie być” stały się wzorem romantycznych monologów (improwizacji Konrada, monologu Kordiana na Mont Blanc).
- Fantastyka – na wzór Szekspira romantycy wprowadzili do swoich utworów postacie fantastyczne, zjawy i wizje – dowodem choćby Dziady Mickiewicza (obrzęd dziadów).
- Podobnie jak Szekspir romantycy przyjęli metodę czerpania tematów ze starych kronik i przekazów historycznych, sięgania do historii swojego kraju jako źródła inspiracji. Przykładem jest szereg dzieł: Grażyna i Konrad Wallenrod Mickiewicza.
- Szczególne pokrewieństwo romantyzmu z metodą twórczą Szekspira ujawnia się w kompozycji dramatu romantycznego, gdyż jest on „unowocześnioną wersją” dramatu szekspirowskiego. To Szekspir pierwszy zerwał z regułami tragedii antycznej, „rozprzestrzenił” świat dramatu, zlikwidował jedność miejsca, akcji i czasu, wprowadził sceny zbiorowe i synkretyzm uczynił cechą dramatu.
- Tragiczna miłość Romea i Julii odradza się w perypetiach bohaterów romantycznych, na przykład Gustawa, do niej nawiązuje też Cyprian Kamil Norwid w pięknym wierszu pt. W Weronie.
|
Ważne pojęcia związane z romantyzmem.
|
- Ludowość – fascynacja kulturą ludu, twórcy czerpią inspiracje z podań i bajań ludowych. Wyraz literacki: Ballady i romanse Mickiewicza.
- Orientalizm – fascynacja kulturą Dalekiego Wschodu, jej bogactwem i egzotyką, Sonety krymskie Mickiewicza.
- Mistycyzm – wiara w możliwość kontaktu ze światem pozaziemskim. Scena mistyczna – Dziady część II Mickiewicza.
- Indywidualizm romantyczny – przypisywanie jednostkom wybitnym szczególnej roli dziejowej, wiara w ich moc. Wyraz literacki: kreacja bohatera romantycznego.
- Historyzm – fascynacja historią, sięganie do kronik i źródeł historycznych po wątki i motywy tematyczne, szczególna fascynacja średniowieczem (Konrad Wallenrod).
- Prometeizm – kult postawy poświęcenia i cierpienia dla ogółu – na wzór mitologicznego Prometeusza. Postacie Gustawa-Konrada, Wallenroda, Kordiana.
- Mesjanizm narodowy – pomysł, że Polska jest zbawcą narodów, cierpi za wolność Europy:
- w ujęciu Mickiewicza: Polska Chrystusem narodów,
- w ujęciu Słowackiego: Polska Winkelriedem narodów.
- Profetyzm – proroctwo, jasnowidzenie jako sposób poznania przyszłości. Najważniejsza scena profetyczna – Widzenie księdza Piotra, Dziady część IV.
- Prowidencjalizm – teoria Krasińskiego: historia jest wynikiem wyroków Boskich, nie dziełem ludzkim. Wyraz literacki: finał Nie-Boskiej komedii Krasińskiego.
|
Ludzie
|
Johann Wolfgang Goethe |
Z biografii
- Uczony, prawnik, przyrodnik, autorytet swoich czasów, ważna postać kultury niemieckiej, jego dom w Weimarze stał się mekką młodych.
- Prekursor europejskiego romantyzmu uznawany jest także za wielkiego twórcę oświecenia – żył w latach 1749-1832.
- Największe dzieła: Cierpienia młodego Wertera (biblia romantyzmu) i Faust.
|
Ważne
- Wprowadza do kultury postawę werterowską, typ Wertera i modę na Weltschmerz – odczuwanie bólu świata przez wrażliwą jednostkę.
- Podejmuje motyw szatana, rozczarowania wiedzą książkową, faustyzmu – tworząc arcydzieło życia – czyli Fausta.
- W balladzie Król olch dokonuje równouprawnienia świata fantazji
z realnym.
|
George Gordon Byron |
Z biografii
- Skandalista i buntownik.
Jego życie stało się legendą. Podróżnik, bojownik o wolność narodów, walczył po stronie greckich powstańców i w ich obozie umarł.
- Idol swoich czasów – postać modna i pożądana w salonach.
- Najważniejsze dzieła Giaur, Korsarz, Wędrowki Childe Harolda.
|
Ważne
- Oryginalna twórczość Byrona fascynowała współczesnych. Zawdzięczamy mu typ bohatera bajronicznego i powieść poetycką Giaur.
- Wprowadził do literatury kilka nowych gatunków literackich, między innymi poemat dygresyjny i powieść poetycką.
- Za jego sprawą modna stała się postawa buntu, tajemniczości, odwrócenia od świata.
|
Adam Mickiewicz |
Z biografii
- Związany z Litwą – kształcił się w Wilnie, ten epizod biografii znajduje swoje odzwierciedlenie w Dziadach.
- Nieszczęśliwa miłość do Maryli Wereszczakówny ukształtuje typ romantycznej miłości w jego utworach.
- Nie brał udziału w powstaniu listopadowym, co wywołało chęć rehabilitacji – w postaci dzieła narodowego, napisał Dziady część III.
- Na emigracji przebywał w Paryżu i Lozannie – owocem tęsknoty za krajem jest Pan Tadeusz..
|
Ważne
- Najważniejszy polski romantyk, wieszcz narodowy twórca dzieł narodowych.
- Twórca ideologii mesjanizmu narodowego i hasła „Polska mesjaszem narodów”.
- Kreator polskiego bohatera romantycznego.
- Wprowadza do poezji folklor, fantastykę, mistycyzm, orientalizm.
- Twórca nowych gatunków w polskiej literaturze: dramatu romantycznego, poematu epickiego – i tradycyjnego, ale ostatniego eposu.
- Kreator narodowych mitów; apoteozy spisku i walki za kraj, tęsknoty emigranta, mitu szlacheckiego domu polskiego i słonecznej przeszłości ojczyzny.
|
Juliusz Słowacki |
Z biografii
- Wychowywał się pod dużym wpływem matki – Salomei Bécu.
- Odrzucony przez Ludwikę Śniadecką, podobnie jak Mickiewicz stworzył topos romantycznej, nieszczęśliwej miłości.
- Nie wziął udziału w powstaniu listopadowym – ale ocenia je w Kordianie.
- Wrażliwy indywidualista, skłócony z emigracją
i Mickiewiczem – kreuje mit osamotnionego poety, wodza duchowego narodu.
|
Ważne
- Jest twórcą specyficznej poetyki romantycznej.
- Jego pomysł na mesjanizm narodowy to wzór bohatera szwajcarskiego – Winkelrieda.
- Podejmuje wątki szekspirowskie (Balladyna, Kordian).
- Wprowadza do polskiej literatury poemat dygresyjny (Beniowski).
- Tworzy postać Kordiana – spiskowca i podróżnika, drugiego, ważnego bohatera romantycznego.
- W wierszu Testament mój kreuje się na sternika okrętu, którym jest Polska.
|
Zygmunt Krasiński |
Z biografii
- Wychowywany pod silnym wpływem dominującego ojca – generała Krasińskiego.
- Arystokrata – ma to wpływ na postrzeganie rewolucji i powstania listopadowego.
- Podróżnik z własnej woli, bywalec Europy i salonów, uczestnik romansów.
|
Ważne
- Jako autor Nie-Boskiej komedii podjął temat rewolucji i nawiązał do Dantego.
- Stworzył Orcia – bohatera dziecięcego.
- Głosił prowidencjalizm – to Bóg decyduje o dziejach społeczeństw.
|
Cyprian Kamil Norwid |
Z biografii
- Postać tragiczna – niezrozumiany przez współczesnych, samotny, złożony choroba.
- Nieszczęśliwie kocha piękną damę Marie Kalergis – podróżuje, zatrzymuje się w Paryżu.
- Nękany biedą i głuchotą umiera w przytułku.
- Odkryty i doceniony dopiero przez modernistów polskich.
|
Ważne
- Jest twórcą nowatorskiej poezji.
- Podejmuje tematy filozoficzne, ponadczasowe, mniej narodowe.
- Zamieszcza w poezji kult wielkich jednostek nierozumianych przez swoich współczesnych, odgrywających wielką rolę w historii i kulturze.
- Używa nowych chwytów poetyckich: przemilczeń, neologizmów, znaków graficznych.
|
Aleksander Fredro |
Z biografii
- Krytyka jego sztuk przez współczesnych spowodowała dziesięcioletnią przerwę w twórczości. Zarzucano mu nienarodowość utworów.
- Po wielu latach i perypetiach udało mu się ożenić z ukochaną kobietą – rozwódką – Zofią Skarbkową.
|
Ważne
- Jego komedie utrwalają szlachecką kulturę sarmacką mit polskiego dworu i tradycji – w pozytywnym, narodowym ujęciu.
- Jest najważniejszym komediopisarzem polskim XIX wieku.
- W Ślubach panieńskich parodiuje bohatera romantycznego typu werterowski. Przeciwstawia się koncepcji miłości nieszczęśliwej – propaguje typ uczucia szczerego i szczęśliwie zakończonego małżeństwem.
|