Przeczytaj uważnie tekst znanej kolędy Pieśń o narodzeniu Pańskim (Bóg się rodzi…). Spróbuj ją zanalizować i wskazać jej najważniejsze cechy.
Franciszek Karpiński
Pieśń o narodzeniu Pańskim
À Bóg się rodzi, moc truchleje,
Pan niebiosów obnażony;
Ogień krzepnie, blask ciemnieje,
Ma granice Nieskończony.
Wzgardzony – okryty chwałą,
Śmiertelny – Król nad wiekami!…
A Słowo Ciałem się stało
I mieszkało między nami.
Á Cóż, Niebo, masz nad ziemiany?
Bóg porzucił szczęście twoje,
Wszedł między lud ukochany,
Dzieląc z nim trudy i znoje.
Niemało cierpiał, niemało,
Żeśmy byli winni sami.
A Słowo Ciałem się stało
I mieszkało między nami.
 W nędznej szopie urodzony,
Żłób mu za kolebkę dano!
Cóż jest, czym był otoczony?
Bydło, pasterze i siano.
Ubodzy! was to spotkało
Witać Go przed bogaczami!
A Słowo Ciałem się stało
I mieszkało między nami.
à Potem i króle widziani
Cisną się między prostotą,
Niosąc dary Panu w dani:
Mirrę, kadzidło i złoto.
Bóstwo to razem zmieszało
Z wieśniaczymi ofiarami!…
A Słowo Ciałem się stało
I mieszkało między nami.
Ä Podnieś rękę, Boże Dziecię,
Błogosław ojczyznę miłą,
W dobrych radach, w dobrym bycie
Wspieraj jej siłę swą siłą,
Dom nasz i majętność całą,
I Twoje wioski z miastami.
A Słowo Ciałem się stało
I mieszkało między nami.
Uwagi wstępne
W XVI w., obok pieśni bożonarodzeniowych mających ścisły związek z liturgią, zaczęto tworzyć kolędy osnute wokół zwyczaju kołysania Dzieciątka. Pojawiły się w nich polskie realia, szczególny liryzm, zdrobnienia i spieszczenia wyrazów, apostrofy do Chrystusa i charakterystyczne zwroty kołysankowe. Odmiana ta rozwijała się w okresie baroku, a szczególną popularność zyskała kolęda-kołysanka Lulajże, Jezuniu.
Barok przyniósł też nowe odmiany kolęd:
- realistyczną pasterską (pastorałka,
- mistyczną, często budowaną na zasadzie paradoksalnych zaskoczeń, pełną lirycznej wzniosłości i tkliwości.
Wiek XVIII przyniósł dalszy rozwój twórczości kolędowej.
Najważniejsze elementy treści Pieśni…
- Bogata zawartość refleksyjna i uczuciowa
Bóg – istota tajemnicza i niepojęta – staje się istotą ludzką, dzieli ludzkie troski i cierpienia, jest nadzieją człowieka. Głęboka i zastanawiająca ilustracja paradoksalnej formuły Boga-człowieka. Zwróć uwagę na fragment:
Cóż, Niebo, masz nad ziemiany?
Bóg porzucił szczęście twoje,
Wszedł między lud ukochany,
Dzieląc z nim trudy i znoje.
„Ziemianie” – oznaczają tu ludzi, istoty ziemskie. Cały wers określa jakby pustkę w niebie powstałą po wejściu Boga „między lud ukochany”. Niebo, które jest adresatem tej strofy, kraina szczęścia, zostało przeciwstawione ziemi, a Chrystus stał się uczestnikiem tych znojów i trudów.
- Prawdy religijne i motywy znane również z legend, apokryfów i z wielu innych kolęd.
- Troska moralna („żeśmy byli winni sami”).
- Zaakcentowanie miejsca należnego ubogim. „Poeta serca” manifestuje swoje sympatie dla ludu, włącza w tłum, w„prostotę” – czyli w „pasterzy”, „ubogich” i „lud ukochany” – nawet królewską delegację („Potem i króle widziani / Cisną się między prostotą”.). Również dary przyniesione przez „widzianych królów” zostały potraktowane na równi z „wieśniaczymi ofiarami”, które – jak łatwo się domyślić – musiały być znacznie skromniejsze.
- Prośba o błogosławieństwo dla „ojczyzny miłej”, bo Polska u schyłku XVIII stulecia znajdowała się w niezwykle dramatycznym położeniu. Ostatecznej zgubie starały się zapobiec wspomniane w trzecim wersie piątej strofy „dobre rady”, które miały zapewnić „dobry byt”, czyli pomyślność w szerszym zakresie, wynikającą również z niepodległego bytu. „Dom” jest tutaj symbolem ojczystego kraju. Zaimek „Twoje”, odnoszący się do adresata, nie tylko podkreśla oddanie się Bogu w opiekę, ale i symboliczne ofiarowanie siebie samych. Widoczny jest ton pokory wyrażonej przez podmiot w imieniu zbiorowości ludzkiej.
Budowa
Dwa człony kompozycyjne:
- Pierwsza zwrotka – wizja narodzin Chrystusa. Narodzeniu Boga towarzyszą niespotykane zjawiska, tworzy się nastrój niezwykłości.
- Pozostałe cztery strofy – ludzki wymiar narodzin, stąd wyciszenie tonu (spokojny i łagodny ton) i refleksja dotycząca odkupicielskiej misji Chrystusa (skrótowe ukazanie życia Syna Bożego), wątek pasterski w trzeciej zwrotce oraz nuta społeczna (wywyższenie ubogich, wymieszanie królewskich darów z „wieśniaczymi ofiarami”). Niedostępny Pan Zastępów okazuje się istotą ludzką – maleńką dzieciną, „Bożym Dziecięciem”.
- Refren:
A Słowo Ciałem się stało
I mieszkało między nami
jest cytatem z Ewangelii według św. Jana. Czternasty werset jej prologu brzmi:
A Słowo stało się ciałem
i zamieszkało wśród nas.
I oglądaliśmy Jego chwałę,
chwałę, jaką Jednorodzony otrzymuje od Ojca,
pełen łaski i prawdy.
(„Słowo” oznacza drugą Osobę Trójcy Przenajświętszej. „Ciało” według biblistów znaczy tyle, co człowiek).
Dwuwiersz ten powraca w każdej strofie. Refren zwalnia tempo wypowiedzi, a przez użycie czasu przeszłego wprowadza opozycyjność do czasu teraźniejszego (historycznego) na przykład strofy pierwszej.
Podmiot liryczny
W pierwszych sześciu wersach podmiot wypowiedzi przekazuje swoje uczucia, ale nie ujawnia się bezpośrednio. Potem domyślny podmiot jednostkowy włącza się w zbiorowość i odtąd mamy już do czynienia z konsekwentnie występującym zbiorowym podmiotem lirycznym (zaimki i czasowniki w 1. osobie l.mn. tak charakterystyczne dla hymnów i pieśni religijnych).
Przemieszanie czasów
O narodzeniu Chrystusa poeta pisze w czasie teraźniejszym (historycznym) – sprawia to wrażenie, że czytelnik jest bezpośrednim świadkiem tych niepojętych i niezwykłych wydarzeń. Ale pojawia się też wyjście w przeszłość i domyślnie w przyszłość, co wiąże się z przedstawieniem męki i misji Chrystusa.
Środki stylistyczne:
- antytezy i oksymorony,
- apostrofy,
- pytania retoryczne,
- powtórzenia,
- wykrzyknienia oraz rozmaite składniowe środki stylistyczne.
Na przykład epitet „obnażony” ma naturę sprzeczną z określanym przez niego podmiotem „Pan niebiosów”. Cały wers drugi pierwszej strofy jest oksymoronem i daje efekt paradoksu (Boga wyobrażano zazwyczaj we wspaniałych fałdzistych szatach).
„Ogień krzepnie, blask ciemnieje”,
„wzgardzony – okryty chwałą, śmiertelny – Król nad wiekami!…”
– to także oksymorony.
Charakter inwokacyjny mają strofy druga, trzecia i piąta.
Poeta wprowadza trzy apostrofy, z których każda skierowana jest do innego adresata i pełni inną funkcję.
„Cóż, Niebo, masz nad ziemiany?”
– wers ten zawiera pytanie retoryczne połączone z apostrofą, przez co podmiot liryczny wyraża zdziwienie. Adresatem innej apostrofy są „ubodzy”
„Ubodzy! was to spotkało Witać Go przed bogaczami!”
– których podmiot liryczny wynosi ponad innych ludzi. Pierwszy wers piątej strofy
„Podnieś rękę, Boże Dziecię (…) Błogosław ojczyznę miłą”
– to apostrofa do najważniejszego adresata – Chrystusa. Wprowadza ona element modlitwy do utworu.
„Niemało cierpiał, niemało, Żeśmy byli winni sami”
– powtórzenie akcentuje tu ogrom cierpień Odkupiciela.
Anafory – na przykład powtórzenie tego samego epitetu:
„W dobrych radach, w dobrym, bycie”.
„Wspieraj jej siłę swą siłą”
– powtórzenie to daje w efekcie grę słów. To, co zdrowe w organizmie ojczystego kraju, ma być wsparte siłą boską.
Poeta zastosował urozmaiconą składnię. Przeważają zdania krótkie, złożone współrzędnie, zapewniające komunikatywność tekstu. Formę składniową urozmaicają równoważniki zdań.
- Elementy charakterystyczne dla liryki obywatelskiej, społecznej i patriotycznej.
- Artyzm słowa i prostota wyrazu, zmienne tempo wypowiedzi i podporządkowanie układu wersyfikacyjnego kształtowi melodycznemu.