„Samotność – cóż po ludziach…” (A. Mickiewicz). Twoje refleksje o istocie samotności i literackich samotnikach.
Przykładowy wstęp
Zacytowane w temacie słynne słowa: „Samotność – cóż po ludziach…” wypowiada Konrad w czasie Wielkiej Improwizacji. Wiem, że padają one w stanie poetyckiego uniesienia, ale mimo to nie mogę ich zrozumieć, ani tym bardziej się z nimi zgodzić.
Żaden człowiek, jak mi się wydaje, nie ma prawa odrzucać innych ludzi. Nawet genialny artysta – tym bardziej Konrad, który mówi później o swojej misji wobec społeczeństwa i domaga się „rządu dusz”. Jego słowa o samotności, jak sądzę, mają charakter prowokacyjny. Często w złości, kiedy czujemy się niezrozumiani przez otoczenie albo bardzo przez kogoś zranieni, mówimy podobne rzeczy: „nikogo nie potrzebuję”, „wolę być sam” itp. A przecież właśnie w tych słowach kryje się wielka potrzeba kontaktu z drugim człowiekiem, wielka potrzeba bliskości.
Tak właśnie jest często z bohaterami literackimi i filmowymi, o których będę pisać. Są samotni z bardzo różnych powodów, w wyniku rozmaitych życiowych okoliczności, ale zawsze czują się ze swoją samotnością źle.
Proponowane rozwinięcie tematu
Przyczyny odrzucenia innych:
1. Nadmierna wrażliwość, nieprzystawalność do otaczającego świata:
- Hamlet Williama Szekspira,
- Cierpienia młodego Wertera Johanna Wolfganga Goethego,
- Romantyczność Adama Mickiewicza,
- Kordian, Horsztyński Juliusza Słowackiego,
- Spowiedź dziecięcia wieku Alfreda de Musseta,
- Wyśnione życie aniołów, reż. Eric Zonca,
- Anioł przy moim stole, reż. Jane Campion.
2. Z powodu miłości
- Nieodwzajemnione uczucie:
• Cierpienia młodego Wertera Johanna Wolfganga Goethego,
• Dziady cz. IV Adama Mickiewicza,
• Bohater naszych czasów Michaiła Lermontowa,
• Lalka Bolesława Prusa,
• La Strada, reż. Federico Fellini.
- Opuszczenie przez ukochanych:
• Hamlet Williama Szekspira (Ofelia),
• Romantyczność Adama Mickiewicza (Karusia),
• Konrad Wallenrod Adama Mickiewicza (Aldona),
• Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej (Andrzejowa Korczyńska),
• Ludzie bezdomni Stefana Żeromskiego (Joasia Podborska),
• Brzezina Jarosława Iwaszkiewicza (Bolesław).
- Miłość, która nie uwalnia od samotności, ale okazuje się wielkim rozczarowaniem:
• Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej (Benedykt i Emilia),
• Anna Karenina Lwa Tołstoja (Anna i Aleksiej, a później również Anna i Wroński),
• Pani Bovary Gustawa Flauberta (nieudany związek Emmy z Karolem, a potem także z Leonem oraz Rudolfem),
• Noce i dnie Marii Dąbrowskiej (Bogumił i Barbara),
• Do Damaszku Augusta Strindberga,
• Nora Henryka Ibsena,
• Łuk Triumfalny Ericha Marii Remarque’a.
- Niezaspokojona potrzeba miłości:
• Kordian Juliusza Słowackiego,
• Nie-Boska komedia Zygmunta Krasińskiego (Hrabia Henryk),
• Pierwszy krok w chmurach Marka Hłaski
- Dramat samotności osób niezdolnych do miłości:
• Lalka Bolesława Prusa (Izabela),
• La Strada, reż. Federico Fellini (Zampano)
3. Piętno geniuszu – w zwyczajnym świecie skazuje na samotność:
- Nie-Boska komedia Zygmunta Krasińskiego (Orcio),
- Klaskaniem mając obrzękłe prawice Cypriana Kamila Norwida
4. Jednostki wierne ideałom, heroicznie wypełniające swoją misję, zmuszone do samotności:
- Książę niezłomny Pedra Calderóna de la Barca,
- Konrad Wallenrod Adama Mickiewicza,
- Ludzie bezdomni, Siłaczka Stefana Żeromskiego
5. Samotność z powodu działań niemoralnych
- W dobrej wierze, w imię wyższych wartości:
• Hamlet Williama Szekspira,
• Kordian Juliusza Słowackiego,
• Konrad Wallenrod Adama Mickiewicza.
- W imię egoistycznych pobudek:
• Makbet Williama Szekspira,
• Balladyna Juliusza Słowackiego.
6. Samotność wynikająca z poczucia, że jest się w otaczającym świecie „obcym”:
- Giaur George’a Byrona,
- Sonety krymskie, Konrad Wallenrod Adama Mickiewicza,
- Hymn (Smutno mi, Boże…) Juliusza Słowackiego,
- Moja piosnka [II] Cypriana Kamila Norwida,
- Lalka Bolesława Prusa (Stanisław Wokulski),
- Latarnik Henryka Sienkiewicza,
- Cudzoziemka Marii Kuncewiczowej,
7. Niezdolność do życia w świecie takim, jaki jest – zamykanie się w rzeczywistości marzeń, iluzji, złudzeń:
- Don Kichot Miguela de Cervantesa,
- Nie-Boska komedia Zygmunta Krasińskiego (Hrabia Henryk),
- Lalka Bolesława Prusa (Rzecki, Ochocki),
- Pani Bovary Gustawa Flauberta (Emma),
- Trzy siostry Antoniego Czechowa,
- Noce i dnie Marii Dąbrowskiej (Barbara)
8. Samotność w wielkim mieście:
- Michałko Bolesława Prusa,
- Podwójne życie Weroniki, Trzy kolory, reż. Krzysztof Kieślowski
Przykładowe zakończenie
Od zarania dziejów samotność jest jednym z podstawowych doświadczeń człowieka. Uciekamy przed nią, bronimy się, a przecież każdy doświadczył jej nieraz.
Czy tylko dlatego samotność tak często staje się tematem dzieł literackich, filmowych czy też malarskich? Wydaje mi się, że nie.
Jest w samotności – doświadczeniu trudnym i bolesnym – coś fascynującego, jakaś niemożliwa do wyrażenia tajemnica. Tylko w samotności człowiek potrafi zmierzyć się z najgorszymi, ale i najpiękniejszymi przeżyciami. Przede wszystkim jednak musi się zmierzyć sam ze sobą. Ze swoją słabością, ułomnością, ale też na przykład zaskakującą zdolnością przetrwania czegoś, z czym – jak moglibyśmy wcześniej sądzić – w ogóle sobie nie poradzimy.
Bez wątpienia samotność bywa doświadczeniem cennym, które nas hartuje i uczy, nawet jeśli nie potrafimy dokładnie powiedzieć – czego. Częściej jednak okazuje się wielkim życiowym dramatem, od którego – niestety – nikt z nas uciec nie jest w stanie.
Zobacz:
Samotność – czym jest? Twoje rozważania na ten temat poparte przykładami z literatury, filmu, teatru
Samotność – przedstaw motyw, ilustrując wypowiedź przykładami tekstów kultury z różnych epok.