Zawody związane z teatrem i filmem
Pracować przy produkcji filmu, poczuć atmosferę planu filmowego, spotkać sławnych aktorów, samemu w nim zagrać. To marzenie wielu młodych ludzi. Aby powstał film musi być zaangażowanych wiele osób o różnych specjalnościach. Dlatego jeśli chciałbyś współuczestniczyć przy powstawaniu dzieł filmowych, niekoniecznie jako ekranowy amant, z pewnością znalazłby się tam dla Ciebie miejsce.
Zobacz, jak wielu specjalistów pracuje nad produkcją filmu i pomyśl na jakim etapie produkcji czułbyś się najlepiej.
Reżyser – jest osobą osobą najważniejszą.
- To od jego wizji i talentu zależy czy powstanie oskarowa produkcja czy brazylijski gniot.
- To od niego zależy o czym będzie opowiadał film, jaki będzie jego nastrój i czy film odniesie sukces.
- Musi czuwać nad tym aby scenografia, rekwizyty, charakteryzacja tworzyły spójną całość, a sposoby ujęć kamery tworzyły odpowiedni klimat filmu.
- On dobiera sobie zespół. Decyduje kto zagra w filmie, komu zostaną powierzone najważniejsze stanowiska artystyczne w filmie: scenografa, operatora, kompozytora, montażysty itp.
- To on kieruje pracą aktorów oraz całej ekipy realizatorskiej w trakcie zdjęć.
Od niego są zależne wszystkie ważne decyzje dotyczące kręcenia scen, miejsca i czasu ujęć, charakteryzacji, realizacji dźwięku i obrazu.
- Następnie nadzoruje montaż oraz udźwiękowienie filmu aż do efektu finalnego, który można pokazać w kinie.
|
Wykształcenie
Studia na kierunku – reżyseria w Łodzi albo w Warszawie.
Wymagania
Wyobraźnia, wrażliwość artystyczna (szczególnie fotograficzna), umiejętności organizacyjne i menedżerskie, a także charyzma.
Reżyser musi mieć wszechstronną wiedzą poczynając od psychologii (koniecznej przy pracy przy tak dużym zespole) po techniczne możliwości np. kamery, czy mikrofonu a z cech charakteru – konsekwencję i stanowczość. |
II reżyser
- Aby praca szła sprawnie, często powołuje się funkcję II reżysera, który przejmuje część obowiązków organizacyjnych.
|
Asystent reżysera
- Osobą odpowiadającą za to co dzieje się na drugim planie (w tle) odpowiedzialny jest asystent reżysera. On kieruje statystami, który i kiedy ma np. przejść przez ulicę, kiedy ma przejechać rowerzysta albo samochód.
|
Scenarzysta – to twórca tekstu literackiego, według którego powstaje film.Może to być jego autorska historia albo adaptacja czyjejś powieści.
- Scenarzysta pisząc scenariusz musi pamiętając o ograniczeniach czasowych, możliwościach technicznych i budżetowych filmu (czyli ile można na niego wydać pieniędzy)
- Efekt jego pracy – scenariusz – musi zawierać dialogi oraz didaskalia czyli tekst opisujący wszystko co ma mieć miejsce na ekranie, a nie jest wypowiedziane przez aktorów.
|
Wymagania
Powinien mieć bujną wyobraźnię, ale też szeroką wiedzę ogólną. To, o czym pisze w scenariuszu, powinien dobrze znać, zwłaszcza kiedy dotyczy to filmu historycznego.
Ktoś, kto marzy o pisaniu scenariuszy filmowych, powinien dużo czytać, oglądać wybitne filmy, zwracając uwagę na rozwój dramaturgii, kulminacyjne momenty akcji i dialogi. Najlepiej pomyśleć o studiach humanistycznych, a następnie 2-letnim studium dla scenarzystów.
|
- Kolejna osoba pracuje nad uszczegółowieniem scenariusza czyli scenopisem – dokładnym technicznym rozplanowanie scen, włącznie z rozmieszczeniem aktorów, rekwizytów, ustawieniem kamer, światła itp. na planie filmowym. Scenopis często przyjmuje postać rysunków przypominających komiks.
|
Autor dialogów (dialogista)
- Obok scenarzysty istnieje też funkcja autora dialogów. Osoba taka koncentruje się wyłącznie na kwestiach mówionych aktorów.
- Jest odpowiedzialna m.in. za doszlifowanie żargonu środowiskowego bohaterów filmu.
|
Aktor
- Należy również do twórczych zawodów i wymaga talentu, o ile mamy ambicję wybić się ponad przeciętność. Warto jednak zdać sobie sprawę, że o ile teatr nie toleruje amatorów, to w filmie mają oni pełną szansę na zrobienie kariery. W tym przypadku również należy mieć „coś”, co dawniej nazywano iskrą bożą i co jej posiadacza wyróżnia spośród całej reszty ludzi o podobnych dążeniach.
|
Chcąc zostać aktorem zawodowym, trzeba oczywiście mieć ukończone studia, na przykład Wyższą Szkołę Teatralną (wydział aktorski), ale w filmie można zostać zaangażowanym bez dyplomu ukończenia studiów. Trzeba mieć upór, trochę szczęścia i talent. |
Choreograf
- Zajmuje się tworzeniem układów tanecznych i ruchowych dla tancerzy solistów i zespołów tancerzy w balecie, na estradzie, w telewizji, filmie.
- Może projektować także układy dla sportowców niektórych dyscyplin (głównie gimnastyka artystyczna, jazda figurowa na lodzie).
- Jego praca polega na tworzenie ogólnej koncepcji układu tanecznego, utworu lub specjalnie skomponowanej muzyki. Określa nie tylko zarys ale poszczególne ruchy, ewolucje, kroki, obroty, skoki, gesty tancerzy – dzięki temu wszystkiemu pokazuje akcję dramatyczną, nastrój, przesłanie dzieła.
|
Wykształcenie
Choreografem można zostać tuż po zakończeniu kariery tancerza, albo ucząc się choreografii na studiach aktorskich lub w szkołach baletowych.Wymagania
Najważniejsza jest wiedza z zakresu muzyki oraz fizycznych możliwości tancerza. Ważna jest też wrażliwość muzyczna i plastyczna.Istotna także umiejętność kierowania zespołem. |
Tancerz
- Przy realizacji filmów muzycznych często zatrudniani są tancerze.
- Współpracują z choreografem przy tworzeniu koncepcji układu tanecznego. Pracujesz indywidualnie lub wraz z zespołem nad przedstawieniami tanecznymi, operowymi, spektaklami teatralnymi, występami teatralnymi czy estradowymi, a także w filmie. Niezależnie od tańca może się zdarzyć konieczność wykonania pewnych zadań aktorskich czy pantomimicznych (np. w operze).
|
Wymagania
Znakomita sprawność i koordynacja ruchowa, szeroko rozumiane zdolności muzyczne (od wyczucia rytmu do znajomości gatunków muzycznych). Smukła i wysportowana sylwetka jest w tym zawodzie niezbędna. |
Kaskader – czyli dubler aktorów w niebezpiecznych scenach, wymagających wręcz cyrkowych umiejętności i sprawności fizycznej (szansa dla akrobatów, kulturystów, sportowców). |
Wymagania
Znakomita sprawność fizyczna połączona ze zdolnościami akrobatycznymi.
|
Statysta
Najniższy szczebel, od którego każdy marzący o karierze filmowej zacząć powinien to statysta. Filmów powstaje wiele, seriali też. Warto więc iść na jakiś casting i „załapać się” na statystę po to, aby wszystko zobaczyć od przysłowiowej podszewki i w ten sposób umocnić się w swoim postanowieniu o wyborze drogi filmowca. |
Kierownik produkcji
- Kierownik produkcji to chyba najmniej artystyczny z zawodów związanych z realizacją filmową czy teatralną. Jest to osoba nadzorująca produkcję filmu, a także kontrolująca wydatki.
- Jest odpowiedzialny za efekt końcowy projektu (filmu, przedstawienia, widowiska). Dba o projekt budżetu, zamawia sprzęt, rekwizyty, uzgadnia terminy, dysponujesz środkami finansowymi, słowem – tworzysz reżyserowi optymalne warunki realizacji filmu czy przedstawienia.
- Zajmuje się promocją, organizacją kampanii reklamowych, współpracą z koproducentami, umowami handlowymi z dostawcami sprzętu i zaopatrzenia do produkcji filmu.
- Od jego talentu i umiejętności zależy, czy proces powstawania filmu będzie przebiegać sprawnie.
|
Wykształcenie
Najodpowiedniejszy kierunek to organizacja produkcji filmowej i telewizyjnej (np. łódzka filmówka lub Uniwersytet Śląski).Wymagania
Gdybyś chciał być kierownikiem produkcji musisz być dobrym negocjatorem, mocno stąpać po ziemi. Najważniejsze predyspozycje to: kreatywność, komunikatywność, odporność psychiczna, umiejętność pracy w nieustannym stresie. To nie jest zawód dla ludzi nieśmiałych i łatwo się peszących. Przyszli kierownicy produkcji muszą mieć dużą siłę perswazji oraz umiejętność egzekwowania poleceń. |
Producent filmowy – to szef całego przedsięwzięcia.
- Podejmuje inicjatywę produkcji filmu, pozyskuje środki na jego realizację oraz organizuje i nadzoruje proces produkcji.
- Zatrudnia reżysera i innych głównych współpracowników, nadzoruje wybór obsady aktorskiej oraz formowanie ekipy produkcyjnej filmu.
- Ustala wynagrodzenie i podpisuje umowy z realizatorami filmu i zleceniobiorcami, nabywa prawa autorskie od autorów, twórców, kompozytorów.
- Kupuje (lub wynajmuje) sprzęt i niezbędne materiały do produkcji filmu, a także podejmuje działania związane z promocją i dystrybucją filmu.
- Jest właścicielem praw autorskich do dzieła, a także głównym beneficjentem zysków, jeśli film odniesie sukces komercyjny.
|
Operator kamery
- Główne zadanie operatora kamery to realizacja (tzw. kręcenie) zdjęć według ustalonych wytycznych na planie filmowym.
- Należy do tzw. pionu operatorskiego, czyli zespołu pracowników realizujących zdjęcia (inni to: asystenci operatora, wózkarze, oświetlacze).
- Często podczas kręcenia jednej sceny pracuje dwóch, a nawet trzech operatorów. Najbardziej prestiżową funkcję operatorską pełni operator obrazu, który pojawia się przy bardziej złożonych formach nagraniowych, nadzorując pracę operatorów kamer.
|
Wymagania
W tym zawodzie najważniejsze są uzdolnienia fotograficzne i stosowny warsztat. Operator musi mieć wyobraźnię przestrzenną, znajomość konwencji filmowych, historii filmu oraz wiedzę techniczną na temat sprzętu, którym się posługuje. |
Operator obrazu to szef całego zespołu specjalistów odpowiadających za powstanie obrazu, jego kompozycję, oświetlenie i zapis w postaci zdjęć.
- Jest swoistym łącznikiem, który przekazuje pomysły reżysera pozostałym członkom grupy. W zespole tym pracują operatorzy kamer, wózkarze (pracownicy techniczni odpowiedzialni za ruch „wózka”, na którym znajduje się operator wraz z kamerą), oświetlacze lub oświetleniowcy (odpowiadają za właściwe ustawienie świateł na planie).
- Przekłada na język filmu, czyli obraz, wizje reżysera, grę aktorów, pracę scenografa, kostiumologa i wizażysty oraz magię światła. Bez wybitnego operatora (czasem operatora i jego współpracowników – asystentów) nie może powstać wybitny film.
- Operator obrazu jest odpowiedzialny za jakość artystyczną i techniczną dzieła. To on jest osobą, która tworzy harmonogram zdjęciowy na planie, współpracuje przy opracowywaniu scenopisu.
- Z reżyserem i scenografem ustala kompozycję kadru, rodzaje stosowanych planów, kąty ujęć kamery i sposób oświetlenia.
|
Wykształcenie
Powinieneś być absolwentem kierunku: realizacja obrazu filmowego, telewizyjnego i fotografii.
Wymagania
Najważniejsze w tym zawodzie są uzdolnienia fotograficzne i duże umiejętności warsztatowe.
Niezbędna jest także wyobraźnia, znajomość konwencji filmowych, wiedza techniczna na temat sprzętu, którym będziesz się na co dzień posługiwał. Konieczna jest także kreatywność. |
Operator dźwięku (dźwiękowiec) to człowiek zajmujący się nagrywaniem dźwięku na planie filmowym.
- Dźwiękowcy posługują się mikrofonami zawieszonymi nad głowami aktorów na długich wysięgnikach (niewidoczne w kadrze).
- Dźwiękowiec dba o to, żeby dialogi wypowiadane przez aktorów były nagrane wyraźnie i nie zlewały się np. z gwarem ulicy.
- Do jego głównych zadań należy obsługa, poprawne rozstawienie i podłączenie sprzętów, takich jak mikrofony, głośnik. Gdy to zrobi musi sprawdzić, czy wszystkie urządzenia są sprawne i w sposób odpowiedni odbierają i emitują dźwięk.
|
Wymagania
Operator dźwięku oprócz dobrego słuchu musi być sprawny fizycznie ponieważ jego praca polega głównie na ustawieniu sprzętu, co wiąże się często z wchodzeniem na drabiny i rusztowania. Ta praca ma charakter zespołowy, dlatego operator dźwięku musi być osobą komunikatywną, nastawioną na współpracę. Ważna jest też podzielność uwagi, cierpliwość oraz sumienność. |
Operator światła – współpracuje ze scenografem, kostiumologiem i wizażystą w tworzeniu nastroju każdej sceny.
- Operator światła – współpracuje ze scenografem, kostiumologiem i wizażystą w tworzeniu nastroju każdej sceny.
- Jest czarodziejem, który upiększa lub oszpeca, straszy lub rozczula. To wielka sztuka i oczywiście zawód wymagający i wyobraźni, i znakomitego opanowania rzemiosła.
- Przyjrzyj się efektom jego pracy w filmach (tzw. efekty specjalne), a w przyrodzie między innymi grę świateł na liściach, chmury o zachodzie słońca, cień świecy na ścianie…
|
Wymagania
To zawód wymagający i wyobraźni
i znakomitego opanowania rzemiosła. Operator światła musi być świetnym elektrykiem (choć sam nie wykonuje podstawowych czynności, bo ma do tego celu cały sztab elektryków) i trochę czarodziejem. |
Montarzysta dźwięku
- Nagrany dźwięk podlega procesowi montażu w specjalistycznych studiach, które zajmują się m.in. synchronizacją dźwięku z obrazem (np. żeby ruch ust aktora zgadzał się z dźwiękiem słyszanym).
- Zdarza się, że warunki na planie nie pozwalają nagrać dialogów „na żywo” w trakcie kręcenia zdjęć, albo są one złej jakości wówczas trzeba nagrać dialogi na nowo w studiu a następnie zmontować razem z obrazem.
Tym właśnie zajmuje się montażysta dźwięku.
|
|
Montażysta skleja nagrane poszczególne sceny filmu dbając o właściwą ich kolejność oraz synchronizację obrazu i dźwięku. W tym celu musi staranne przestudiować cały scenopis według którego montowany jest film. |
Scenograf
- Opracowuje projekt oprawy plastycznej, określa, jakie dekoracje i rekwizyty mają być użyte w realizacji danej sceny.
- Jest konsultantem reżysera, doradza mu wybór miejsca akcji: wnętrz i plenerów.
- Do jego obowiązków należy szczegółowe przestudiowanie scenariusza w celu wykonywania szkiców oprawy dekoracyjnej oraz ewentualna współpraca z reżyserem przy tworzeniu scenopisu.
- Często dekoracje wykonuje osobiście lub nadzoruje ich wykonanie przez współpracowników lub zleceniobiorców.
|
Wykształcenie
Wyższe plastyczne, najlepiej jeśli będziesz absolwentem malarstwa ze specjalnością scenografia lub też architektury wnętrz z podobną specjalnością.Wymagania
Przede wszystkim musisz mieć zdolności plastyczne, wiedzę z zakresu historii sztuki. Powinieneś także znać specyfikę pracy, która zależna jest od miejsca Twojego zatrudnienia (film, teatr, telewizja). |
Scenograf nie działa sam, pomagają mu:
- Charakteryzator (wizażysta). Pracuje bezpośrednio z aktorami. Za pomocą kosmetyków, peruk i różnego rodzaju materiałów tworzy wizerunek bohaterów filmu, a przede wszystkim ich twarze – dostosowując je do wymogów scenariusza i wyobraźni reżysera. To on potrafi przekształcić aktora w dowolną postać – może dodać mu lat, oszpecić twarz blizną lub całą sylwetkę dodając jej garb, zmienić kolor włosów, skóry, oczu itp.
Zawód wizażysty wymaga ogromnej cierpliwości, skrupulatności, wyobraźni, wyczucia koloru i wiedzy ze współczesnej chemii kosmetycznej.
- Czasem do pracy zespoły dołącza fryzjer, który zwykle pracuje pod dyktando wizażysty.
- Rekwizytor – czyli opiekun wszystkich przedmiotów potrzebnych na planie filmowym. odpowiada za prawidłowy dobór rekwizytów, np. broni z epoki.
- Kostiumolog dba od odpowiedni wygląd strojów.
- dekorator wnętrz odpowiada za rozmieszczenie np. mebli lub rekwizytów we wnętrzach.
- Kierownik budowy dekoracji kieruje zespołem tworzących dekoracje,
np. atrapy budynków czy dekoracje imitujące grotę albo wnętrze zamku
– tworzone w warunkach studyjnych.
|
Kompozytor musi wymyślić oprawę muzyczną pasującą do klimatu poszczególnych scen filmu.
- Często tworzy ją znając tylko ich opis w scenariuszu.
- Muzyka w filmie jest bardzo ważna: może służyć ilustracji poszczególnych scen, może też służyć podkreśleniu dynamiki konkretnych ujęć.
- Jest ściśle zespolona z obrazem.
|
Klapser(ka) to osoba zajmująca się wykonywaniem klapsów. Specjalnym urządzeniem wykonuje się uderzenie wąską deseczką w korpus tablicy, na której zapisane są dane techniczne ujęcia: numer sceny, numer dubla, data, nazwa filmu itp. Takie informacje pozwalają montażyście zorientować się w kolejności montowanych scen. |
Specjalista od efektów komputerowych
Obecnie ogromną rolę w filmach odgrywają efekty specjalne. I tu jest miejsce do popisu dla miłośników szybkich komputerów. Wiele scen filmów SF, i nie tylko, generowanych jest komputerowo. I to być może zajęcie dla Ciebie. |