Śledzenie i gromadzenie informacji o zachowaniu użytkowników na stronie internetowej pozwala na dopasowanie treści i funkcjonalności witryny w taki sposób, by spełniała oczekiwania klientów. Chcąc zrealizować jakąkolwiek kampanię marketingową, należy wykorzystać kilka różnych narzędzi, dzięki którym będzie ona przeprowadzona w sposób profesjonalny i przyniesie oczekiwane rezultaty. Jednym z odgrywających istotną rolę w kontekście skutecznego zbierania danych narzędzi jest Google Tag Manager. Żeby jednak mieć pewność, że GTM śledzi interakcje zgodnie z założonymi celami biznesowymi, należy przeprowadzić jego konfigurację. Jak w praktyce powinny wyglądać takie działania? Podpowiadamy.
Czym jest Google Tag Manager?
Jedną z podstaw kampanii marketingowych jest konfiguracja GTM. Czym jednak jest GTM? Google Tag Manager to narzędzie z rodziny Google Marketing Platform. Jest częścią większej kategorii narzędzi znanych jako Tag Management Systems, czyli TMS. Jest to rodzaj zarządzania treścią, który specjalizuje się w zarządzaniu skryptami, czyli tagami niezbędnymi do śledzenia i analizy ruchu na stronie internetowej. Dlatego Google Tag Manager pozwala wdrażać i aktualizować tagi będące niewielkimi fragmentami kodu.
Za jego pomocą można szybko i sprawnie wdrożyć zarówno tagi analityczne, jak i reklamowe, a także inne, bez konieczności korzystania z usług deweloperów. Z tego powodu Google Tag Manager jest narzędziem, które ma duży wpływ na efektywność kampanii marketingowych. Pozwala śledzić konwersję i dostarcza dane niezbędne do optymalizacji. Pewne działania takie jak weryfikacja reklamodawcy Google Ads, ale również zarządzanie tagami czy skryptami pozwalającymi śledzić użytkownika strony, mają na celu jak najlepszą optymalizację witryny, a więc poprawę współczynnika konwersji i maksymalizację ROI.
Jak zainstalować Google Tag Managera?
Żeby móc korzystać z funkcjonalności Google Tag Managera, należy najpierw go zainstalować. W tym celu musimy mieć konto Google. Po założeniu konta w GTM utworzony jest kontener. Należy go wdrożyć na każdej swojej witrynie. W GTM wówczas pojawią nam się fragmenty kodu, jakie należy skopiować do sekcji “head” oraz “body” podstron witryny. Osoby, które nigdy wcześniej samodzielnie nie edytowały kodu, mogą skorzystać z pomocy specjalisty lub zająć się tym działaniem w późniejszym czasie ze względu na to, że kod będzie widoczny w ustawieniach GTM. Dodatkowo w przypadku witryn działających w WordPressie, można zainstalować wtyczki, które ułatwiają umieszczenie kodów w witrynie.
Jak przeprowadzić konfigurację Google Tag Managera?
Jak przeprowadzić konfiguracji tagów i zmiennych? W tym celu należy kliknąć okienko “nowy tag”. Następnie w lewym górnym rogu należy wpisać nazwę tagu i przejść do kolejnego etapu konfiguracji. Swoje działania warto rozpocząć od dodania tagu Google Analytics, który wyświetla się jako pierwszy na liście. Za każdym razem po wybraniu konkretnego tagu z listy, do pustego pola powinniśmy wkleić identyfikator, który z kolei powinien znajdować się w podpiętym do witryny koncie Google w zakładce “administracja” – “informacje o śledzeniu” – “kod śledzenia”.
Na tym etapie możemy także ustawić reguły i dostosować opcje uruchamiania tagów. Warto jednak zaznaczyć widniejącą automatycznie na wyświetlanej przez Google liście formułę All Pages. Skonfigurować można także zmienne poprzez kliknięcie szarej ikonki znajdującej się obok pola “identyfikator pomiaru”. Wówczas powinniśmy zobaczyć kartę, gdzie możliwe jest wybranie wbudowanych zmiennych, a po kliknięciu znajdującego się w prawym rogu plusika, dodawanie niestandardowych zmiennych. Jeżeli jednak jesteśmy dopiero początkującymi osobami zajmującymi się GTM, wówczas wystarczające będą dla nas wbudowane zmienne, których lista również wyświetla nam się na tym etapie.
Żeby sprawdzić, czy wszystkie reguły i zmienne, a także tagi zostały odpowiednio skonfigurowane, należy wejść w tryb podglądu w GTM, korzystając z wtyczki tego programu do Google Chrome. Dzięki temu możemy skontrolować, czy wszystkie wyświetlane w witrynie tagi działają tak, jak powinny.