Kontekst kulturowy wiersza
Co to jest kontekst?
Kontekst to inne dzieło lub zjawisko z jakiejś dziedziny kultury lub sztuki, do którego odwołuje się nasz tekst. Bez znajomości kontekstu nie odczytamy sensu dzieła – nie zrozumiemy aluzji, czyli właśnie takiego nawiązania. Za to odczytanie kontekstu i rozszyfrowanie aluzji daje satysfakcję.
Co może być kontekstem?
-
Inny tekst literacki (także mitologia i Biblia)
Ofelio, mnie i tobie niech Dania przebaczy:
Zginę w skrzydłach, przeżyję w praktycznych pazurkach.
Non omnis moriar z miłości.
Utwór: Reszta Wisławy Szymborskiej
Pierwsza aluzja – do Hamleta Szekspira.
Druga aluzja – do słynnego wiersza Horacego Non omnis moriar (nie wszystek umrę).Obejrzałam się podobno z ciekawości.
Ale prócz ciekawości mogłam mieć inne powody […].
Aby nie patrzeć dłużej w sprawiedliwy kark męża mojego, Lota.Utwór: Żona Lota Wisławy Szymborskiej
Aluzja do biblijnej historii o żonie Lota, która zamieniała się w słup soli, bo wbrew zakazowi obejrzała się za siebie!
-
Historia (i gramatyka!)
Kto co Król Aleksander kim czym mieczem przecina
kogo co gordyjski węzeł.
Nie przyszło to do głowy komu czemu nikomu.Utwór: Lekcja Wisławy Szymborskiej
Aluzja do – czasów Aleksandra Wielkiego.
-
Sztuka
O rozdynione, o nadmierne
i podwojone odrzuceniem szaty,
i potrojone gwałtownością pozy
tłuste dania miłosne!Utwór: Kobiety Rubensa Wisławy Szymborskiej
Aluzja do malarstwa siedemnastowiecznego malarza – Rubensa, który uwielbiał malować puszyste kobiety.
-
Filozofia
W rzece Heraklita
Ryba łowi ryby
Ryba ćwiartuje rybę ostrą rybą
Ryba buduje rybę, ryba mieszka w rybieUtwór: W rzece Heraklita Wisławy Szymborskiej
Aluzja do słynnej maksymy Heraklita: panta rhei – wszystko płynie.
-
Inne teksty kultury!
Pamiętaj!
Teksty kultury to nie tylko literatura, to również rzeźba, malarstwo, film, muzyka, publicystyka – i tym podobne owoce ludzkiej działalności w sferze kultury.
Przykład:
I wróci Odys wróci do Itaki
od żywej kości dech mieczem odetnie
policzy owce i na niebie ptaki
siądzie i morze zamiast niego westchnie
A po tym morzu czerwonym jak wino
ślepca spod Troi wiodą białe żagle
Zmarli aż do nas z jego pieśni płyną
podobni do mnie i do ciebie nagle
Od zmarłych dzieli nas zwierciadło tarczy
Stojąc przed tarczą rozczesują włosy
kobiety nasze Obok nich pies warczy
na hełm z którego wyciągamy losy
Kobiety nasze To im zwiastowano
syna w kapliczce obok każdej drogi
Odchodzą chłopcy z karabinem rano
całując starcom poranione nogi
I wróci Odys wróci do Itaki
spod jego dłoni szare drzewko tryśnie
O tym nam mówią na niebiosach znaki
i w zżółkłe księgi spadające liście.
Tadeusz Nowak, Psalm o powrocie
Kontekst kultury
- Mitologia – powrót Odysa do Itaki po dwudziestu latach tułaczki do wiernie czekającej żony Penelopy.
- Iliada – Odys brał udział w wojnie trojańskiej opisywanej przez Homera. Wojna ta w wierszu porównana jest do współczesnej wojny, a wojownicy spod Troi do współczesnych żołnierzy.
- Odyseja – epos Homera opowiada o różnych przygodach, które spotkały Odysa podczas jego wędrówki.
- Wiersz Leopolda Staffa Odys – według Staffa „Każdy z nas jest Odysem, co wraca do swej Itaki”. Życiowa wędrówka człowieka prowadzi przez kręte drogi i manowce, czyli trudy i niepowodzenia, ale każdy z nas ma jakiś cel, czyli własną Itakę. I każdy umrze – słowa Staffa potwierdza też Nowak w swoim wierszu.
Kontekst historyczny:
Obrazy II wojny światowej (dotyczy jej strofa trzecia i czwarta). Wskazują na to słowa: „hełm, z którego wyciągamy losy”, „odchodzą chłopcy z karabinem rano”.
Kilka żelaznych zasad
-
Zwracaj uwagę na:
- tytuł,
- dedykację,
- datę i miejsce powstania utworu.
- Mogą nieść wiedzę dotyczącą kontekstu historycznego.
-
Bądź czujny wobec:
- imion,
- nazwisk,
- tytułów pojawiających się w utworze.
- Bądź precyzyjny – pierwsze skojarzenie może być mylne. Np. osoba w wierszu jest postacią mitologiczną, mit jest tematem wielkiego malarstwa, rzeźbiarstwa.
Pytanie – którego z tych tekstów dotyczy aluzja – murowane.
- Ćwicz odgadywanie kontekstów! To jak gra w skojarzenia – jeśli nawiązania nie znasz, lepiej sprawdzić. Aby dobrze kojarzyć, trzeba orientować się w pewnych obszarach kultury. Poeci najchętniej nawiązują do antyku i mitologii, do twórczości Szekspira lub do sztuki najczęściej.
Zobacz:
Podmiot mówiący w poezji. Analiza i interpretacja wiersza Rzeka Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.